Toon posts:

Onderzoekje - Wat verbruikt jouw DTV/HD recorder in standby?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben voor een projectje over energiebesparing bezig te inventariseren wat digitale tv en HD recorders in standby verbruiken.

Er is veel aandacht voor energiebesparing vanuit de overheid. Ze zoeken voor mogelijkheden bij de consument tot besparing. Al dan niet terecht, want de industrie kan er ook wat van.

Los van deze discussie, die ik niet aan ga, ben ik op zoek naar 'sluipverbruik' dat over het hoofd wordt gezien. Een vorm waar aandacht aan gegeven is, is bv dat je je oplader eruit moet halen als je klaar bent met opladen. Ik ben nu echter aan het kijken wat apparatuur in standbystand kost. Inspiratie hiervoor is mijn eigen UPC digitaal kast.

UPC digitaal was een non-keuze (werd gewoon aan de deur bezorgd). Het blijkt dat die 'gratis' kasten hele rottige apparaten uit China zijn om de kosten te drukken. Het is echt onzin. Die kast van mij, daar zit geen harde schijf in, maar hij moet de hele tijd online zijn zodat-ie 'diensten kan downloaden' zoals UPC dat noemt (ze raden uitzetten ook af) en vreet toch nog 14 watt. Er zitten waarschijnlijk allerlei travo's in, vandaar de voelbare warmte. Als ik hem echt uit zet (met zo'n stekkerdoos met schakelaar), dan moet je best lang wachten voor-ie weer opkomt en dat zullen de meesten dan niet doen. Er zijn 670500 mensen met zo'n UPC kast. Standaard wordt nu die met schijf geleverd. Bij de 24 watt continu die die versie vreet is zo'n 43 euro aan stroom per jaar voor de 21 uur per dag dat mensen niet kijken. Voor alle klanten maakt dat 123 miljoen kwu, genoeg om 31 duizend huishoudens met 1 kind een jaar van stroom te voorzien. Da's echt wel een flinke gemeente. Als alle 2 miljoen UPC klanten zo'n ding zouden hebben zit je op 91000 gezinnen. Da's bijna een hele stad en ruim 70% van de opbrengst van het nieuwe windmolenpark in de Noordzee. Allemaal vanwege een rotontwerp, want ook al kan ik me voorstellen dat zo'n machine aan moet blijven als er opgenomen moet worden, zou je hem ook gewoon uit moeten kunnen zetten. Dan doet-ie maar updates als hij weer online is. Het is ook onzin dat zo'n harde schijf de hele tijd zou moeten draaien. Het enige dat het echt moet doen is het klokje en het 'alarm'.

In plaats van adviezen geven aan dat ze hun opladertjes eruit moeten trekken, zou er ook wel eens aandacht hieraan gegeven mogen worden. Het ontwerp van zo'n apparaat staat besparing immers niet toe. Ik zet hem uit met zo'n stekkerdoos met schakelaar. Het is dat of de stekker eruit trekken.

Nu krijg ik de indruk dat meer van dit soort spelers dit soort standbyverbruik hebben, vooral die machines met harde schijven. Op de site van Kassa staat al een lijstje, maar die is wat onvolledig. Om een beter beeld te krijgen, zou ik jullie graag om hulp willen vragen. Zo zou ik graag van de apparatuur die compatibel is met Ziggo het verbruik willen weten alsmede van de HD recorders die je gewoon in de winkel kan kopen. Ideeen voor andere segmenten met dit soort sluipverbruik zijn ook welkom. Ik ben bv ook benieuwd naar de modemmarkt. De zgn 'totaaloplossing' internet modems zoals de KPN Experia is bv een goed voorbeeld. Die vreet ook 10 Watt en als-ie uit staat, kan je niet bellen.

Update

Dit is het lijstje van Kassa:

UPC Mediabox-DVR (Thomson PVR) met hard disk
Aan: 32 watt
Stand-by: 22 watt
Apparaat kan niet uit

UPC MediaBox van Thomson
Aan: 14 watt
Stand-by: geen, dus constant 14 watt
Apparaat kan niet uit.

Tele2 Vision, Dig. Decoder (Samsung SMT-601E)
Aan: 15 watt
Stand-by: 13 watt
Apparaat kan niet uit.

Casema / @Home, (Samsung DCB P850Rs) met harddisk
Aan: 23 watt
Stand-by: 17 watt
Apparaat kan uit

Casema / @Home /multikabel (Samsung DCB-9401R)
Aan: 8 watt
Stand-by: 8 watt
Apparaat kan niet uit

KPN-Digitenne, Single Tuner (Samsung SMT-1000T)
Aan: 8,1 watt
Stand-by: 6,7 watt
Apparaat kan uit

Resultaten forum

UPC met HD wordt hier op 24/21 watt standby geschat, redelijk hetzelfde dus.

Verder voor Ziggo:

Dienst: Ziggo DTV
Apparaat: Humax IR-FOX C
aan : 7.25
standby 6.25
apparaat kan niet uit
(2 metingen)

Dienst: Digitenne van KPN
Apparaat: Samsung SMT-1100TP 80GB
verbruik normaal: ~19 Watt
verbruik standby: ~9 Watt
Hoe gemeten: Voltcraft Energy Check 3000
(1 meting)

Verder lijkt de Wii ook te kunnen slurpen (10 watt wanneer hij op Internet is aangesloten), net als sommige modems en HT receivers. Wanneer ik hier een beter overzicht over heb, zal ik weer updaten

Graag zou ik jullie om deze info willen vragen. Het liefst in dit format. Voorbeeld:

Dienst: UPC
Apparaat: Thomson MediaPlayer
verbruik normaal: 14 Watt
verbruik standby: 14 Watt
Hoe gemeten: (niet/boekje/ Cresta RCE-1106/...)
mogelijkheid om echt uit te zetten ja/nee

Dank jullie wel!

Tip: Die Cresta meter is een goedkoop metertje (10 euro) verkrijgbaar bij oa kijkshop en als beste getest door hardware.info

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2009 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Er is ook een Cresta te koop bij de Gamma voor een tientje. (type nummer weet ik zo niet)

Onze Humax 5050 verbruikt in standbye niet veel. Heb alleen de hele stereokast een keer gemeten met mijn goedkoop metertje (niet betrouwbaar onder de 10 watt) en kwam toen op een watt of 4 uit.
(onkyo receiver, lg dvd\vcr speler, panasonic lcd, panasonic dect telefoon en humax 5050)

Staat alles aan is het verbruik zo'n 160 watt geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is dat dat ding met 2 standbystanden? Deze? Die zou 6/24 watt verbruiken.

2 standbystanden is al een hele verbetering: 6 watt tov 24 op 21 uur standby scheelt 46 kwu per jaar en een euro of 33. Desondanks vind ik het toch nog wat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Dit is wel intressant. Heb een Ziggo kastje (Samsung DCB-9401R) staan wat volgens de Kassa site constant 8 watt verbruikt. Staat bij dat deze niet uit kan, wordt dus gewoon de stekker er elke keer uithalen.
(eh... hoeveel euro p/j is dat eigenlijk met dat constante verbruik?)

[ Voor 0% gewijzigd door Magic6399 op 07-09-2009 11:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=32535244,noline]MikelenniuM schreef op maandag 07 september 2009 @ (eh... hoeveel euro p/j is dat eigenlijk met dat constante verbruik?)[/sub]
Da's ff rekenen, maar ik heb een Excelsheetje gemaakt ;) . hang me er niet aan op, want energieprijzen schuiven etc:

8 Watt is 0.008 Kwu
0.008 x 21 (NL kijken gemiddeld 180 minuten TV per dag) x 365 =61.32 kwu
dat vermenigvuldig ik met .2368 euro /kwu (komt van Eneco site). Kan ook verschillen uiteraard, zeker met Oxxio etc, maar ik heb maar een grote gepakt= 14.62 Euro voor jouw 8 watt sluipverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:24

NoUser

For Real ?

Een makkelijke vuistregel is:
Indien apparaat continu aanstaat.
Het aantal Watts x 2 = Kosten per jaar.

vb

8watt continu x 2 => 16 euro/jaar

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 22:52
Cisco 8455 DVR (ziggo)
normaal : ~27 watt
standby : ~21 watt
gemeten: Voltcraft Energy Monitor 3000

er is al veel geklaagd over het standby verbruik, ik vind 't eigenlijk ook wel hoog, maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ga ook eens zo'n meter halen. En ik denk ook zo'n stopcontact met ab, dat kost ook maar 10 euro bij de Action :) Ik heb nu wel zo'n stekkerdoos waarmee ik alles centraal uit kan zetten in de tv hoek, maar dat vergeet ik toch vaak. Met zo'n afstandbediening kun je het meteen uit zetten als je 's avonds klaar bent met tv kijken. Mijn NMT verbruikt standby (Popcornhour) denk ik ook evenveel als aan, aangezien alle functies nog werken als hij standby staat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalMike
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05-2021

MetalMike

Duo Metal-Phantom

Dienst: Digitenne van KPN
Apparaat: Samsung SMT-1100TP 80GB
verbruik normaal: ~19 Watt
verbruik standby: ~9 Watt

* I reject your reality and substitute my own!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:18:
Ik ga ook eens zo'n meter halen. En ik denk ook zo'n stopcontact met ab, dat kost ook maar 10 euro bij de Action :) Ik heb nu wel zo'n stekkerdoos waarmee ik alles centraal uit kan zetten in de tv hoek, maar dat vergeet ik toch vaak. Met zo'n afstandbediening kun je het meteen uit zetten als je 's avonds klaar bent met tv kijken. Mijn NMT verbruikt standby (Popcornhour) denk ik ook evenveel als aan, aangezien alle functies nog werken als hij standby staat.
Het makkelijkst is een master slave stekkerblok. Als je dan je tv of compu uitzet, gaat de rest ook automatisch uit (bv digtv ontvanger / modems etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@MetalMike en tech-no-logical. Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:32:
[...]

Het makkelijkst is een master slave stekkerblok. Als je dan je tv of compu uitzet, gaat de rest ook automatisch uit (bv digtv ontvanger / modems etc)
Op mijn pc zit een programmeerbare stekkerdoos (USB) waarmee alle randapparatuur kan in en uitschakelen met Windows (of op andere manieren). Voor de tvhooek is het wel een idee misschien ja.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ondertussen de Cresta bij de Gamma gehaald en het idd hetzelfde type als in de HWI getest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Misschien ook handig om te weten wat een (oude) analoge TV verbruikt?
Apparaat: Philips 21PT4664 21" CRT
verbruik normaal: 55.5 Watt
verbruik standby: 9.4 Watt
Hoe gemeten: Voltcraft Energy Logger 4000

Dienst: Multimedia speler
Apparaat: IOMega screenplay pro HD
verbruik normaal: 15.5 Watt
verbruik standby: 0.7 Watt
Het kan dus wel, weianig verbruiken in standby!

Dienst: Telefoon en Internet
Apparaat: Modem Arris TM502B
verbruik normaal: 4.5W
verbruik standby: Dit apparaat kan niet op standby.

Dienst: Wireless internet
Apparaat: Linksys WRT54G
verbruik normaal: 6.8 Watt
verbruik standby: Apparaat staat altijd aan
Met de originele adapter (zo'n flink blok met een zware trafo er in) was het verbruik 14W. Door de adapter te vervangen door een schakelende voeding (zo'n mini blokje) is het verbruik gehalveerd!

Standbyverbruik van andere categorieën:
Logitech luidsprekers: 1.3W
Sony videorecorder: 2.2W
Pioneer tuner/versterker: 2.1W
Pioneer CD speler: 4.5W
Beertender: 4.2W
Senseo: 0.5W
Voor al deze apparaten is het dus: stekker er uit als je ze niet gebruikt.

[ Voor 85% gewijzigd door DaMarcus op 08-09-2009 17:33 . Reden: Posts gemerged :) ]

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

harold65 schreef op maandag 07 september 2009 @ 19:17:
Standbyverbruik van andere categorieën:
Logitech luidsprekers: 1.3W
Sony videorecorder: 2.2W
Pioneer tuner/versterker: 2.1W
Pioneer CD speler: 4.5W
Beertender: 4.2W
Senseo: 0.5W
Voor al deze apparaten is het dus: stekker er uit als je ze niet gebruikt.
Senseo had ik niet verwacht, maar eigenlijk logisch. Alles wat niet een AT stijl aan/uit knop heeft staat standby en verbruikt stroom.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

Zelf had ik het van de beertender niet verwacht: Daar zit een AT stijl aan/uit knop op, maar toch verbruikt het ding 4.2W in "uit" stand? Totaal onlogisch en ook onduidelijk waar dit verbruik voor nodig is...

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 07:35
Dienst: UPC
Apparaat: HD DVR
verbruik normaal: 30 Watt
verbruik standby: 24 Watt
Hoe gemeten: Voltcraft 3000

Hoog dus. Meestal gaat alle tv toestand uit met een knop het stekkerblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

harold65 schreef op maandag 07 september 2009 @ 19:32:
Zelf had ik het van de beertender niet verwacht: Daar zit een AT stijl aan/uit knop op, maar toch verbruikt het ding 4.2W in "uit" stand? Totaal onlogisch en ook onduidelijk waar dit verbruik voor nodig is...
De voeding waarschijnlijk.

Kun je met zo'n meter ook alles meten (bij de meterkast) of brand dan het hele ding door?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

De meter is zo'n stekkerding. Die past niet in de meterkast.
Wel kan je er tot 3500W mee meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

harold65 schreef op maandag 07 september 2009 @ 19:58:
De meter is zo'n stekkerding. Die past niet in de meterkast.
Wel kan je er tot 3500W mee meten.
Even gechecked, op mijn meterkast (het ding zelf met de stoppen enzo) zit een stopcontactding waar een inkomende stekker in zit. Als ik die los trek heb ik geen stroom :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fantastisch mensen! Keep 'm coming ;)

Modems is dus eenzelfde verhaal. Op zichzelf kunnen die dingen wel uit, maar dat doe je meestal niet.

Dat Iomega apparaat laat idd zien dat het wel kan, een nieuw apparaat met laag standbyverbruik, het punt is gewoon dat heel veel apparaten niet meer gebouwd zijn om uit te kunnen. Slechte zaak. Grootste verbruikers lijken tot nu toe HD tv, sommige HD recorders, modems en home-cinema oplossingen te zijn. Dit alles door de harde schijven en de gebruikte voedingen schat ik idd, net zoals bij die beertender. Ik heb ook zo'n Creative setje met zo'n enorm blok voor de subwoofer.

Ik ga op de desbetreffende fora ook maar eens een postje plaatsen. Zal je zien dat als je gaat optellen, je de halve randstad van stroom kan voorzien. ;) Ik zal ook hier op Tweakers een mooi overzicht maken.

Gisteren 4 electronicazaken langsgeweest. 1 had een standbykiller. Dat helpt ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 23:08
Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn met de betrouwbaarheid van de metingen in het lagere bereik van schakelende voedingen.

Als je de verschillen ziet die de meters in het lagere bereik bij lagere belasting aangeven geeft op zijn minst te denken.
Als de adapter werkelijk 8 watt verlies heeft dan moet je die toch niet meer langer dan 5 seconden vast kunnen houden zonder je handen te branden.
Ik heb dit soort metingen ook gedaan met een "brennerstuhl" pm230 van conrad.
Toen ik konstateerde dat een pc met de netschakelaar achter op in de uit stand nog 14 watt op nam werd ik argwanend.
Als ik de zelfde meting deed op een ongeaard stopcontact was het wel 0 watt.
Wat bleek na de voeding gedemonteerd en geopend te hebben bleek dat het y filter deze waarde op het display gaf, terwijl die condensators koud bleven.
Mijn ervaring is dat die meters onder de 10 watt met inductieve en capacitieve belastingen en al helemaal niet met pulserende belastingen uit de voeten kunne.
Mijn samsung 360 hd tuner is 28 watt aan en 20 in standby.
Mijn philips HDD recorder is 25 watt aan en 14 watt standby en 6 watt in de energy zuinige standby
Philips 32 inch ambilight tv 100 watt aan en 1 watt standby en 0,5 watt uit.
De samsung tuner schakel ik altijd helemaal uit.
Ter informatie windows vista core to qaud 100watt tijdens internet gebruik 11 watt uit en nu komt het ook 11watt tijdens stanby (dus in de modus dat je binnen 1 seconde weer verder kunt na opstart gedrukt te hebben)

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk, dat blijkt ook wel uit die test van hardware.info. (zie eerste post), waaruit blijkt dat de goedkoopste het best blijkt te zijn. Vandaar dat ik ook naar de gebruikte meter vraag. Toch bedankt voor deze kanttekening.
Welk type is je philips HDD?
Hoog zeg, die tuner ook, welke dienst is dat?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:13

jasjenl

Liab A Tymo

Toevallig van het weekend ook eens zo'n stroommeter bij de Praxis gehaald, toen ik er toevallig eentje zag liggen. Mijn hele HT hoekje gebruikt standby in totaal iets van 70 watt, waarvan het grootste deel door de UPC HD DVR wordt gebruikt (de rest is m'n subwoofer die altijd aan staat en nog wat andere apparatuur die standby nog wat gebruiken).
Bij normaal tv kijken gebruikt m'n hele set iets van 400 watt in totaal, maar dat is mede omdat ik altijd het geluid beluister via mijn receiver waar dan ook nog eens een losse eindversterker op zit aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Oh, dat standaard TV decoder ding van Ziggo verbruikt zowel aan als uit een watt of 6 (uit mijn hoofd).
Staat nu boven en zit daar samen met de tv achter zo'n stekkerschakelaar.
(schakelaar zit met een verlengsnoer bij het hoofdeinde van het bed zodat je niet het bed uithoeft om alles uit te zetten, en uitzetten doe je het wel met zo'n oranje lamp boven je bed ;) )

Afbeeldingslocatie: http://www.onderdelenhuis.nl/artikelAfb/8287-410x400.jpg

Er zijn trouwens veel meer schakelaars in het huis aktief.
Zo zit de magnetron achter een schakelaar, de draadloze router, de stereo's van de kids, de wasmachine, de droger (gebruiken liever de waslijnen op zolder).

[ Voor 20% gewijzigd door hjs op 08-09-2009 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jasjenl schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 01:41:
Toevallig van het weekend ook eens zo'n stroommeter bij de Praxis gehaald, toen ik er toevallig eentje zag liggen. Mijn hele HT hoekje gebruikt standby in totaal iets van 70 watt, waarvan het grootste deel door de UPC HD DVR wordt gebruikt (de rest is m'n subwoofer die altijd aan staat en nog wat andere apparatuur die standby nog wat gebruiken).
Bij normaal tv kijken gebruikt m'n hele set iets van 400 watt in totaal, maar dat is mede omdat ik altijd het geluid beluister via mijn receiver waar dan ook nog eens een losse eindversterker op zit aangesloten.
Die UPC kast is 24 Watt, dat betekent dus dat de rest 46 verbruikt, da's niet echt weinig. Heb je de spullen wel eens los gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 22:52
in hoeverre is een meting op een verzamelblok uberhaupt betrouwbaar, ivm de verschillende pf (cos-phi) waardes van de aangesloten spullen ? ik heb eigenlijk geen idee, ik meet altijd alle apparatuur apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-09 20:24
Dienst: UPC DVR
Apparaat: Thomson DVR DCI6221
verbruik normaal: 22 Watt
verbruik standby: 21 Watt
Hoe gemeten: Cresta RCE-1106
(kan alleen standby)

Dienst: TV
Apparaat: 32LG3000
verbruik normaal: 158 Watt (backlight op 100%)
verbruik standby: 1 Watt
(kan alleen standby)

Dienst: NMT
Apparaat: PopcornHour A-110 (met hdd)
verbruik normaal: 13 Watt
verbruik standby: 13 Watt
(kan uit met schakelaar)

Dienst: DVD
Apparaat: Techwood DVD speler
verbruik normaal: 8 Watt
verbruik standby: 4 Watt
(kan alleen standby)

Dienst: Console
Apparaat: Wii
verbruik normaal: 17 Watt
verbruik standby: 2 Watt
verbruik standby met WiiConnect24 aan: 10 Watt
(kan alleen standby)

Als ik niet kijk dan schakel ik het spul dus allemaal uit dmv stekkerblok met schakelaar.. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Heintzer op 08-09-2009 17:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank!
Die Wii is dus ook een vreter zonder uitknop. Staat dat Wiiconnect24 default aan of moet je dat aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
staat default aan ja, maar is uit te schakelen in het instellingen menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
hjs schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 10:33:
Oh, dat standaard TV decoder ding van Ziggo verbruikt zowel aan als uit een watt of 6 (uit mijn hoofd).
De Humax?

Bij deze:
Dienst: Ziggo DTV
Apparaat: Humax IR-FOX C
verbruik normaal: 7-8 Watt (arbeidsfactor: 0.59)
verbruik standby: 7-8 Watt (arbeidsfactor: 0.59)
mogelijkheid om echt uit te zetten: nee

'Stand-by' zetten is dus niet nodig :P, trek liever de stekker eruit.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

snameroc schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:43:
Als de adapter werkelijk 8 watt verlies heeft dan moet je die toch niet meer langer dan 5 seconden vast kunnen houden zonder je handen te branden.
8 watt is niet schokkend warm. Zal een graad of 30 geweest zijn.
Mijn ervaring is dat die meters onder de 10 watt met inductieve en capacitieve belastingen en al helemaal niet met pulserende belastingen uit de voeten kunnen.
Mijn meter (voltcraft energylogger 4000) meet true rms. Volgens de specs is de nauwkeurigheid onder 2W +/-15%, tussen 2 en 5 W +/- 5% en daarboven +/-1%. Daarnaast laat de meter ook de cos.phi (power factor) zien.
De PF van de meeste schakelende voedingen is laag, minder dan 0.5. Dit is op zich geen ramp want je betaalt alleen voor het 'echte' vermogen. Blindvermogen kost niets maar belast wel het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt er dus op dat als je een compleet Home Theater opstellinkje hebt, je al snel op zo'n Watt op 50 zit met alle losse apparaten. Heintzer zit al op 40 zonder extra geluid. Da's best wel veel...bijna 100 euro p/j..

Misschien maar eens een oproepje doen bij een HT forum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ga ff een nieuw topic onder Hifi starten. Ben benieuwd wat de HT setjes vreten. Heintzer, mag ik jou citeren?

Ondertussen blijf ik natuurlijk benieuwd naar DTV verbruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
ga je gang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Apparaat:Standby verbruik:Normaal verbruik:Opmerkingen:
Humax IR-FOX C~5 Watt~7 WattDat ding heeft een hele slechte standby modus dus :P
Samsung 32A456 32" LCD TV~1 Watt~156 Watt
Onkyo HT-R340:0 WattNormaal volume 40 Watt
Xbox 360 (Non-HDMI versie)2 Watt

Gemeten met een Cresta RCE-1106 van Gamma (9,99)

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 08-09-2009 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 22:21
Helaas hier ook een UPC HD DVR, helaas vanwege het feit dat dit ding echt energie vreet. In deze tijd waarin we allemaal wat meer bewust worden gemaakt, vind ik dit echt een slechte zaak. Vooral omdat je, als je in een UPC-gebied woont, niks qua apparatuur kan kiezen. Daarom gaat de stekker er altijd uit. Het nadeel is dat dit ding zo traag op gang komt als je de stekker erin doet. Daarom gaat deze alleen 's nachts eruit. En dan doordeweeks rond een uur of 6 's avonds er weer in, etenstijd hè ;)

Gemeten met de Cresta kwam ik tot de volgende waarden:

Gewoon: 30 watt
Standby: 24 watt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tja, zo is het. Vandaag startte ik hem op vanuit compleet uit en toen had ie een complete reset gedaan, moest ik weer de code invoeren en NL kiezen enzo. Wat een flutontwerp.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:13

jasjenl

Liab A Tymo

Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 16:10:
[...]

Die UPC kast is 24 Watt, dat betekent dus dat de rest 46 verbruikt, da's niet echt weinig. Heb je de spullen wel eens los gemeten?
Niet alles heb ik los gemeten. M'n subwoofer wel, die gebruikt zo'n 20 watt. De UPC box heb ik ook los gemeten, die zat steeds zo rond de 30 watt. De rest zal denk ik komen van het standby staan van m'n analoge harddiskrecorder, de receiver, de tv en de HDX-1000 NMT. Alle andere apparatuur staan in principe wel helemaal uit.

Overigens heb ik dus wel natuurstroom van Nuon, wat dus in principe 100% groene stroom is. Dus ik voel me in dat opzicht niet schuldig qua milieu ;)

[ Voor 11% gewijzigd door jasjenl op 11-09-2009 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:36

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik zit (gelukkig) niet in het UPC gebied, maar maak gebruik van Ziggo.

Dienst: Ziggo televisie
Apparaat: Samsung DCB-H380R (HD ontvanger)
verbruik normaal (SD zender): 9,3 Watt
verbruik normaal (HD zender): 10,1 Watt
verbruik standby: 7,6 Watt
verbruik diep standby: 1,9 Watt
Mogelijkheid om echt uit te zetten: diep standby (2x uit drukken) scheelt heel wat vermogen en de ontvanger start binnen 10 seconden weer op, dus erg bruikbaar.

Dienst: Ziggo internet en telefonie
Apparaat: Motorola SBV5121E
verbruik normaal: 4,7 Watt
Hoe gemeten: Voltcraft Energy Check 3000 (gemeten over 12 uur)
Mogelijkheid om echt uit te zetten: laat 'm altijd aan staan i.v.m. webserver en telefonie en vind dat met nog geen 5 watt wel verantwoord

Ik was zelf al van plan een topic te starten waarin iedereen het verbruik kon opsommen van apparatuur wat vaak standby staat, maar dit komt ook al in de buurt. Ter info heb ik van onderstaande apparatuur ook nog het verbruik gemeten

Apparaat: Magnat Prisma 5100 A (subwoofer)
verbruik tijdens gebruik: 7 Watt
verbruik standby (led is rood): 3,9 Watt
Mogelijkheid om echt uit te zetten: er zit een schakelaar achterop. Voor het gemak gebruik ik echter een klik-aan-klik-uit schakelaar.

Apparaat: Pioneer DVR-555 H (DVD recorder met HD)
verbruik aan (HD stand): 19,9 Watt
verbruik aan (DVD stand met harddisk in 'slaapmodus'): 15,6 Watt
verbruik aan (DVD kijken met harddisk in 'slaapmodus'): 20,0 Watt
verbruik aan (DVD kijken met harddisk normaal aan): 24,0 Watt
verbruik aan (kijken vanaf harddisk): 20,6 Watt
verbruik standby: 0,7 Watt
Mogelijkheid om echt uit te zetten: nope (afgezien van de steker eruit trekken), maar bij zo'n minimaal verbruik lijkt het mij niet echt nodig.

Apparaat: Pioneer VSX 817 (versterker)
verbruik aan: 62,5 Watt
verbruik standby: 0,0 Watt
Mogelijkheid om echt uit te zetten: blijkbaar niet nodig. Het viel mij trouwens wel op dat het verbruik praktisch niet veranderd bij het harder/zachter zetten van het volume.

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 11-09-2009 19:01 . Reden: versterker toegevoeg ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel Anton!

Die Samsung lijkt idd een stuk degelijker. Er lijken meer merken te zijn met een 'diepe standby'. Het verschil in jouw geval is dus een opstartsnelheid van 10 ipv 1 seconde ofzo?

Voor de rest heb jij inderdaad zeer acceptabele waarden. Je versterker kan aan de architectuur liggen en aan de efficientie van je speakers. Ik heb een Marantz pm7200, die kan in class A of Class A/B. Class A vreet continue 25 watt per kanaal, of hij nu aanstuurt of niet, daar moet ik dus erg mee oppassen. Het is net een radiator. Ik kan hem wel omschakelen naar A/B. De meest versterkers zijn class D, die reageren veel meer op aansturing en verbruiken erg weinig. Dit is tenminste wat ik ervan begrepen heb ;)

In het algemeen vallen me een aantal zaken op:
  • De meest merken hebben tegenwoordig helemaal geen uitstand meer
  • Sommige merken houden wel rekening met een soort 'dubbele' standbystand
  • Er lijkt nogal wat verschil te zijn in het verbruik van Subwoofers etc. Jij rapporteert 4 watt, jasjen 20. Dat verschilt nogal.
  • Ik heb het idee dat er behoorlijk grote verschillen zijn tussen al die HD players / mediaplayers/ netwerkstreamers.
  • Ik heb het vermoeden dat de meeste mensen hun modem aan laten staan. Ikzelf inbegrepen. Wat wel slecht is, is dat je tegenwoordig een soort alles-in-een kasten hebt. Als je alleen maar gebeld wil worden, dan staat je wifi ook aan etc. vb: kpn experia (10 watt). Aan de andere kant: allemaal losse apparaatjes is misschien nog wel erger als je ze niet uitzet. Zo heb ik een losse modem en een losse WIFI router, met losse voedingen etc.
  • Ik ben een paar audiozaken langsgeweest (mediamarkt, it's, scheer&Foppen, BCC). Alleen Scheer&Foppen had een standbykiller, dus dat maakt het ook niet makkelijk. De meeste verkopers weten trouwens niet waar je het over hebt, noch lijken ze echt op de hoogte van verbruik. Ja, bij witgoed wel, maar dat moet inmiddels.
Ik zit zelf na te denken over het opzetten van een losse site, waar mensen dit soort verbruiksmetingen kunnen invoeren voor allerlei soorten apparaten. Allemaal aan de Cresta ;)

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:36

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 15:37:
Ik zit zelf na te denken over het opzetten van een losse site, waar mensen dit soort verbruiksmetingen kunnen invoeren voor allerlei soorten apparaten.
Als je er tijd voor kan vinden, doen! Ik denk dat er best vraag naar is. De energiebewuste consument kan dan vóór aanschaf van een apparaat goed vergelijken op basis van vermogen tijdens gebruik en standby. Als er dan ook nog meerdere metingen van hetzelfde apparaat ingevoerd zijn, is de meetnauwkeurigheid ook nog wat betrouwbaarder.

Kan T.net niet wat extra velden toevoegen aan de pricewatch ofzo? Daar staat al een leuke verzameling van elektronica.

Dienst: Netwerk (draadloze router)
Apparaat: Asus WL520g
verbruik normaal: 6,3 Watt
Hoe gemeten: Plugwise circle

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 13-09-2009 13:55 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
integratie in een bestaand systeem zou wel het best zijn ja, zeker omdat je dan verbruik, ratings en prijs naast elkaar kan zien. Alleen kieskeurig.nl heeft volgens mij een redelijk schamele mogelijkheid om iig op wattage te zoeken, maar geen standbyverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Wegens een wijziging in het beleid wordt dit topic naar Mediaspelers en HTPC's verplaatst. De reden dat dit gebeurt is omdat is besloten dat spelers die content uitsturen daar beter op hun plaats zijn dan in LCD, Plasma en Projectie.

Zie hiervoor ook: Enkele kleine wijzigingen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1