[Macbook Pro] Garantie, of geen garantie?

Pagina: 1
Acties:

• Arathorn8
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik heb een probleem met m'n MacBook Pro: op onvoorspelbare, mysterieuze wijze crashen vele programma's. Altijd met dezelfde Exception Type in de crash log: EXC_BAD_ACCESS. Aangezien het zo veel programma's gaat (Preview, Finder, Mail, Quicklook, etc) denk ik al vanaf het begin dat 't om een hardware probleem gaat. Geheugen vervangen door 2 verse dimmetjes lost het probleem niet op.

Nu is dit een hardnekkig probleem, want een crash is niet te reproduceren. De Apple Hardware Test geeft geen problemen aan, ook niet in loop mode. Ik heb na een half jaar de laptop ingeleverd, maar toen wouden ze me laten betalen voor een reinstall. Zelf mac os x herinstalleren lostte het probleem niet op. Ik had 'm nodig om m'n studie af te ronden, dus kon ik 'm pas een aantal maanden later weer afgegeven. De tweede keer heb ik 'm afgegeven, een maand voor de garantie afliep, maar weer hebben ze het op een software probleem afgeschoven en deze keer zelf de clean install gedaan. Probleem nog steeds niet opgelost (duh). Teleurgesteld heb ik 'm een derde keer afgegeven, maar er is nu nog steeds geen hardware vervangen en er wordt gezegd dat ik er nu zelf voor moet gaan betalen, want het valt niet meer binnen de garantie. :X

Nu heb ik drie potentiele redenen om tegen te spreken dat ik moet opdragen voor de kosten:
1) Ik heb meerdere malen binnen de garantie het probleem uitgelegd en de computer afgegeven.
2) Er geldt een garantie op de reparatie van 3 maanden. De laatste keer werd gezegd dat die garantie alleen geldt op hardware die bij de reparatie vervangen zijn, maar daarvoor werd gezegd "je hebt garantie op de reparatie, dus als je iets vreemds ziet kan je 'm gewoon weer terugbrengen"
3) geldt er niet een 2 jarige garantie door europese wetgeving? Ik kan daar geen duidelijk antwoord op vinden, want bv consuwijzer staat iets over een half jaar en documenten over de richlijn 1999/44/EG geven me geen concrete informatie over NL.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie? Is er iemand die me een link naar bewijs kan geven dat er idd vanwege europese directieven een twee jarige garantie geleverd moet worden?

(ik heb m'n best gedaan om op zowel 't web, als op GoT een antwoord te vinden op dit probleem)

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Wie zijn 'ze' in dit verhaal? Ben je terug naar winkel geweest? Zo ja, probeer eens een telefoontje naar Apple zelf, wellicht bereik je daarmee meer.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Arathorn8
breinonline schreef op maandag 07 september 2009 @ 07:19:
Wie zijn 'ze' in dit verhaal? Ben je terug naar winkel geweest? Zo ja, probeer eens een telefoontje naar Apple zelf, wellicht bereik je daarmee meer.
'Ze' zijn MacHouse op de Raadhuisstraat in Amsterdam. Die zijn official reseller en hun service desk is gecertificeerd als Apple Authorised Service Provider. Is dus praktisch Apple zelf.

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Arathorn8 schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:51:
[...]

'Ze' zijn MacHouse op de Raadhuisstraat in Amsterdam. Die zijn official reseller en hun service desk is gecertificeerd als Apple Authorised Service Provider. Is dus praktisch Apple zelf.
Praktisch Apple zelf klopt niet helemaal.. ze zijn nog steeds zelf een bedrijf. Bel eerst eens met Apple, kijk eens wat zij zeggen..

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:41
Je hebt hem de 2e keer afgegeven een maand voor de garantie afliep, hoe lang ben je hem toen kwijt geweest, en hoelang nadat je hem weer terug kreeg (Dus eigenlijk hoe lang nadat je de garantie had laten verlopen) heb je hem weer opnieuw ingeleverd?

Ook zij kunnen wel zien dat je laptop meermaals voor hetzelfde probleem is ingeleverd en dat je nu nog met hetzelfde probleem zit. Hoe dit precies zit, wettelijk gezien weet ik niet, maar je bent dus niet van het probleem af door hun "reparatie".
Het lijkt mij niet meer dan normaal dat ze de laptop dan nog steeds wel moeten repareren vanuit de garantie. Als dat niet zo is, dan kunnen ze een apparaat wat je vlak voor het einde van de garantie inlevert zogenaamd "repareren" terugsturen en vervolgens melden dat wanneer het probleem niet is opgelost het niet meer in de garantie valt.

Het lijkt mij ook dat hier bij wet iets over vastgelegd moet zijn, maar hoe en wat precies weet ik niet.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:01
Arathorn8 schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:51:
[...]

naar mijn weten word de garantie verlengd indien het probleem reeds bestond.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:41
EXC_BAD_ACCESS houd in dat het memory management van de betreffende applicatie niet (meer) goed werkt.

Een bepaalde object/variabele uit het programma wordt dan te vroeg verwijderd uit het geheugen, de applicatie probeert het wel aan te spreken, en poef. EXC_BAD_ACCESS. Wat je er aan kan doen als niet programmeur van de betreffende applicaties, geen idee.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

Verwijderd

Ik zou gewoon snel alsnog naar de store gaan en het daar op laten lossen. Je betaald immers niet voor niets een smal geld voor iets, dat eigenlijk naar behoren zou moeten werken. Gewoon wat druk uitoefenen, wel op een vriendelijke manier.

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 18:00

Frits Flits

SOUND! Designer

Ik heb ook dezelfde problemen als wat jij beschrijft. Programma's die spontaan stoppen op willekeurige momenten. Reproduceren is me tot nu toe niet gelukt. Wat ik ook raar vind bij mijn Macbook Pro (sep. '08) is dat ik een 'hi mem tramps at 0xffe00000' in m'n system.log heb (kan je via Console zien). Ook ik heb Leopard (twee keer) opnieuw geïnstalleerd en (twee maal) zonder dat het probleem werd opgelost. Sterker nog, die foutmelding staat al gelijk na het installeren er in. Ik heb hem dan nog niet aan het netwerk gehangen, updates gedraaid of andere randapparatuur er aan gehad. Dus dat zit intern ergens.

Omdat ik hem ook gebruik voor m'n studie en ik wel garantie heb, is hij van de zomer terug gegaan naar iCentre Uitgeest. Na drie dagen begon hij daar ook te haperen en hebben ze het moederbord vervangen. Helaas heeft dat niets geholpen nu ik hem weer in de praktijk heb gebruikt. Tevens helpt ander geheugen, wat jij ook hebt gedaan, niet. Ondertussen zijn de programma's en Finder nog steeds instabiel. Het kan wel een tijdje goed draaien, maar ook in één keer in elkaar donderen. Enorm frustrerend.

Wat het kan zijn? Ik vermoed echt iets hardwarematigs, maar vind dat maar eens. Er blijft niet zo veel over als het moederbord is vervangen. Misschien een ontwerpfout of een fout in de serie? Maar dat neemt niet weg dat er een oplossing moet komen. Zo'n apparaat zit tegen de € 2.000,- en dan verwacht ik wel een stabiel systeem.

Het is jammer dat je garantie over is, maar je bent nou al een aantal keer terug geweest zonder dat ze het probleem hebben kunnen verhelpen. Ondertussen moet je wel betalen voor een herinstallatie waarvan 100% zeker is dat het niet gaat helpen. Ik zou voet bij stuk houden om de (wel werkende) reparatie onder garantie te houden. Uiteraard wel beleefd blijven, de situatie uitleggen en uitleggen wat er al is gedaan wat uiteindelijk nog niets heeft geholpen.

Mijn Macbook Pro staat op 't moment weer in iCentre Uitgeest voor dit probleem (2de keer), maar wel met garantie nog. Ik hoop dat ze het kunnen vinden, dan hoor je het nog.

specs

• Arathorn8
Erg prettig om te lezen dat vele van jullie heel goed meedenken en m'n mening delen.

idd, als ik deze error message zou zien bij een eigen brouwsel, dan zou ik denken dat 't een bug is. Maar aangezien 't bij praktisch alle Apple programma's gebeurt, en na 2 clean installs nog steeds, is het 100% zeker hardware.

@tc982: enig idee of die garantieverlenging een officiele Apple policy is?

@jbdeiman: De derde keer dat ik 'm afgaf was 1 week na 't aflopen van de garantie, en 2 weken na 't terugkrijgen van de vorige 'reparatie'.

Ik was het er niet mee eens toen ik 'm voor de 3e keer terugkreeg zonder dat er iets met de hardware gedaan was. Ik heb vriendelijk aangedrongen dat ze 'm terugnamen om bv het logicboard te vervangen en duidelijk gezegd dat ik het er niet mee eens ben dat 't nu buiten garantie valt. Ik zal een stuk rustiger naar de Machouse gaan de volgende keer als ik een officiele referentie heb waaruit blijkt dat dit nog onder garantie valt.

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Uhm tja... volgens mij gaat hier in principe niet het recht van garantie op, maar het consumentenrecht in het algemeen. Als consument heb je volgens de wet recht op een deugdelijk product. Een computer die zelfs bij standaard applicaties kuren vertoond is dus geen deugdelijk product.

Wel of geen garantie, ik zou gewoon teruggaan naar de leverancier (MacHouse) en eisen dat ik een deugdelijk product meekrijg; desnoods met een aantal screenshots onder de arm, onder het motto "zo kan ik dus niet werken!".

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:01
Arathorn8 schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:58:

@tc982: enig idee of die garantieverlenging een officiele Apple policy is?
Bij de meeste herstellingen krijg je een bepaalde garantie op de herstelling op zich. Misschien dat je hieromtrent best even contact opneemt met apple

BE : 070 700 772
NL : 0900 7777 703

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Arathorn8
tc982 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:34:

Bij de meeste herstellingen krijg je een bepaalde garantie op de herstelling op zich. Misschien dat je hieromtrent best even contact opneemt met apple
Net even de bovenstaande tip opgevolgd. In het gesprek kwamen wat dingen naar voren die mij als muziek in de oren klonken. De crux was: algemene consumentenwet schrijft voor dat als de consument een foutief functionerend product meldt en kan aantonen dat dit probleem binnen de garantie periode bij de leverancier/producent aangekaart is, dan zullen de nodige reparaties om dit probleem te verhelpen binnen de garantie vallen (ook als de reparaties niet binnen de garantie termijn uitgevoerd worden).

Bovendien kon de beste man zien dat er een logicboard besteld was onder vermelding van een uitzondering v/d garantieregeling. Nota bene: dat logicboard hebben ze besteld op de dag nadat ik geklaagd heb en niet akkoord ging met dat het buiten de garantie zou vallen.

Conclusie: als alles verder goed zal gaan (ik heb goede hoop), dan is er een fout gemaakt door de service balie op de Raadhuisstr tijdens de 3e poging tot reparatie, maar is die na enige inspanning van de gedupeerde toch netjes verholpen.

Pagina: 1