Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200
https://powershellisfun.com
[ Voor 5% gewijzigd door Turdie op 07-09-2009 00:04 ]
OS 2x "kleine" disk RAID 1
Data 3+x "grotere" disks RAID5
Wil je iets met databases, SQL, Oracle, Exchange doe je RAID 10 voor de data.
je kan natuurlijk met je raid controller een RAID5 maken en daar alles klinklaar op installen, en als performance geen issue is kan dat prima. nadeel is dat bij RAID5 (of 6) bij elke schrijf actie parity geschreven moet worden, wat dus de boel vertraagd. vandaar dus ook de database apps op raid 10.
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200
De nieuwe HP DL380G6 lijn heeft bijvoorbeeld standaard 8 schijf posities, maar als je alles in raid-1 doet kun je niet zoveel meer uitbreiden. Je zou dan kunnen kiezen voor 2 schijven in raid-1 voor het os, dan heb je nog 4 schijven netto over en een voor parity van Raid-5 en een als hotspare = 8 schijven.RedGolf schreef op maandag 07 september 2009 @ 11:57:
Ok, dat betekend dus eigenlijk dat de 'ideale' beetje robuuste basic server beschikt over 5 disks. Het gros vd instap servers kan 4 disks aan, dus je zou dan 2 kleine HD's in RAID 1 hebben voor het os en 2 grote HD's voor data idem in RAID 1. Dat uitbreiden naar 5 disks of meer wordt voor de merken die ik heb bekeken (HP,DELL, meestal een dure stap.
Ik weet niet voor hoeveel gebruikers je Exchange vis SBS2008 wil aanbieden, maar misschien is een Raid-5 set wel voldoende omdat het toch veel lezen i.p.v schrijven is.
https://powershellisfun.com
Anderzijds neem je een 2U bak waar meer schijven in passen zoals fred perry hierboven al zegt.
als je exchange op je raid5 gaat kwakken, ga dan wel voor SAS, tenzij je maar voor 10 gebruikertjes gaat, dan is het uiteraard te verwaarlozen.
In een HP DL360 G5 kan je 6 stuks 2.5" disks stoppen. In nog steeds 1U.Razwer schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:58:
mjah, een pizzadoos kan idd max 4 schijven aan (afhankelijk van de backplane), maar een pizzadoos zet je alleen neer wanneer je een simpele server neer wilt kwakken zoals een DC of een SAN linked bak.
Anderzijds neem je een 2U bak waar meer schijven in passen zoals fred perry hierboven al zegt.
als je exchange op je raid5 gaat kwakken, ga dan wel voor SAS, tenzij je maar voor 10 gebruikertjes gaat, dan is het uiteraard te verwaarlozen.
ik zeg toch afhankelijk van je backplane... ik doelde op standaard. de 6 stuks moet je wel een aparte backplane er in laten zetten._Arthur schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:35:
[...]
In een HP DL360 G5 kan je 6 stuks 2.5" disks stoppen. In nog steeds 1U.
[ Voor 15% gewijzigd door Razwer op 07-09-2009 16:27 ]
fat to da bone
[ Voor 4% gewijzigd door PeeCee op 08-09-2009 08:16 ]
DAS is een array. een DAS met SAS kun je aan je pizzadoos plakken.
beetje verwarrend wat je zegt PeeCee.