Toon posts:

Schakelaar op basis van wel/niet aan staan van apparaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Practisch gezien is dit mijn probleem; Ik heb een PlayStation 3 welke erg warm wordt als deze actief is aangezien hij in een kastje staat. Ik heb aan de achterkant van het kastje nu gaten gemaakt en wil dat een aantal 'fans' aan gaan als de PlayStation aan gaat.

Ik dacht oorspronkelijk dat het simpel zou zijn, met een relais die schakelt op basis van het wel of niet gebruiken van stroom door de PlayStation. Nu bedenk ik me dat de PlayStation ook een beetje stroom gebruikt als deze 'uit' staat (standby eigenlijk). Maakt dit mijn oplossing onmogelijk? Hebben jullie suggesties over wat ik het beste kan maken? Ik wil dit in de toekomst eigenlijk ook doen met een lampje dat aan gaat als de TV aan staat.

Alvast bedankt,
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43
Master-slave stekkerdoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

-- Nvm

[ Voor 96% gewijzigd door D4NG3R op 06-09-2009 22:35 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, master-slave stekkerdoos. Deze schakelt alles uit wat op de slave kant staat zodra de master kant onder een bepaald instelbaar vermogen komt. Bij mij staan mijn versterker en tv er op aangesloten, die gaan uit en aan als mijn HTPC uit en aan gaat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik zou kijken of je iets kan doen met de USB poorten van de PS3. Als je fans niet teveel stroom vragen, kunnen ze daar direct op (max 500mA en 5V). Anders kan je relais daar ook wel op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 06 september 2009 @ 22:37:
Inderdaad, master-slave stekkerdoos. Deze schakelt alles uit wat op de slave kant staat zodra de master kant onder een bepaald instelbaar vermogen komt. Bij mij staan mijn versterker en tv er op aangesloten, die gaan uit en aan als mijn HTPC uit en aan gaat.
de vraag hierbij is wat de drempel is.
Ik weet dat deze schakelaars ook veel voor TV's gebruikt worden.
Alleen is het standby vermogen van een TV veel lager dan een PS3 volgens mij.
De vraag is of het standby vermogen van de PS3 wel of niet onder die drempel zit.

Edit,
wat hij ^ zegt lijkt me ook een mooie oplossing ja,
de usb poorten van de PS3 gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door M a r c o op 06-09-2009 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die van mij gaat tot 11 watt, PS3 is iets van 2-3watt standby?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
even opgezocht, PS3 verbruikt idd wat minder dan ik dacht, ca 2 watt.
Zo'n stekkerblok zou dus moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43
M a r c o schreef op zondag 06 september 2009 @ 22:39:
[...]

de vraag hierbij is wat de drempel is.
Ik weet dat deze schakelaars ook veel voor TV's gebruikt worden.
Alleen is het standby vermogen van een TV veel lager dan een PS3 volgens mij.
De vraag is of het standby vermogen van de PS3 wel of niet onder die drempel zit.
Je hebt ze ook wel met een potmeter, zodat je de ondergrens kunt instellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties! Een master-slave stekkerdoos is inderdaad precies wat ik zoek. Misschien dat ik voor de lol probeer om het via een USB-poort te doen, leuke oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Nu weet ik niet zeker of de USB mogelijkheid wel kan, want ik ben bang dat daar gewoon stroom op blijft staan als de PS3 in standby staat. Want die controllers worden toch via USB opgeladen en die laden dan toch wel op als de PS3 standby staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Jimster schreef op zondag 06 september 2009 @ 23:14:
Nu weet ik niet zeker of de USB mogelijkheid wel kan, want ik ben bang dat daar gewoon stroom op blijft staan als de PS3 in standby staat. Want die controllers worden toch via USB opgeladen en die laden dan toch wel op als de PS3 standby staat?
Nope, bij mij niet in ieder geval, controller laad niet op als hij standby staat. (net geprobeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de elektuur halfgeleidergids van volgens mij 2007 staat een heel simpele master-slave schakelaar die je eventueel zelf kunt bouwen. Zal minder kosten dan een master-slave stekkerdoos, maar je moet natuurlijk wel ervaring hebben met bouwen, het blijft dodelijke spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
Zo'n ding is sowieso al niet erg duur, gewoon te koop bij de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
bij conrad betaal je minstens 2 tientjes zag ik.
drempelvermogen varieert per type tussen 8 en 15 watt ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Bij de meeste kun je gewoon de drempel instellen waarbij hij moet schakelen, een playstation zal bij gebruik aanzienlijk meer vermogen opnemen dan in standby, dus daar verwacht ik geen problemen mee.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

Bij de Gamma hebben ze die dingen ook gewoon hangen, heb er twee in huis voor de computers, en werkt als een zonnetje. Pc uit ==> printer, speakers, monitor en licht uit. Super handig.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1