Windows 7 met bestandscorruptie.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond allemaal.

Op mijn systeem doet zich een probleem voor welke niet ook reproduceerbaar is onder Windows Vista.

Klacht:
Op de partitie krijg ik regelmatig een melding van een CRC fout en de checksum klopt niet. Dit lijkt op een defecte harddisk, maar de harddisk is glansrijk door Seatools uitgebreide test gekomen. Geen vuiltje aan de lucht. SMART is helemaal top en onder Windows Vista geen problemen.
In het opstartstadium van Windows 7 gaat het dan vaak mis met systeembestanden. Het is niet de bug die in Windows 7 RTM zit dat elke andere harddisk dan de eerste het OS onherstelbaar kan beschadigen.
Nee, Windows 7 kan het altijd repareren, maar het voeld niet lekker. Ik werk met zeer belangrijke data, dus die grapjes kan ik niet gebruiken.

Systeem:
PSU Zalman 550 watt passive (geen problemen met de voeding en hij is net nieuw)
Moederbord: ASUS P5KPL SE met laatste BIOS
CPU: Intel Yorkfield 45nm Core 2 Quad Q8200
RAM: Kingston 667 MHz 2 x 2 GB Interleaved Dual Channel (1333 MHz fsb /div:7)
GPU: ATi Radeon X1950XT van ATi zelf. Erg fijne en stille kaart en kan voor mij nog prima mee.
Monitor: Samsung 22 inch TFT op 1680*1050 DVI-I (pixelperfect en amper ghosting :) )

Gedane zaken:
Uiteraart de laatste drivers installeren en testen. Zelf ben ik sysadmin, dus het nodige is gedaan.

Vraag:
Mijn vraag is of er meer tweakers zijn hier die er last van hebben of andere gelijkwaardige fouten.
Met het installeren van Vista is het wel opgelost, maar jammer vind ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:26
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2009 @ 19:14:
Uiteraart de laatste drivers installeren en testen. Zelf ben ik sysadmin, dus het nodige is gedaan.
Kun je dat misschien specificeren?

Misschien had ik mijn reactie namelijk achterwege kunnen laten:

Bestandscorruptie kan veroorzaakt worden door brak geheugen. Heb je al eens een memtest gedraaid? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je :)

Het is geen geheugencorruptie of het zou me verbazen. Als het mogelijk is om 17 GB aan data met 7-zip in te pakken zonder fouten lijkt me dat zeer sterk. 7-zip heeft 3566 MB nodig bij 8 threads. Hierbij belast je de CPU en het geheugen voor de volle 100% gedurende 57 minuten.
Met het werken op het systeem heb ik nog geen blauw scherm gehad en geheugenfouten herken ik in 9 van de 10 gevallen vlug. Ook applicaties crashen geheel niet en gamen gaat ook goed.

De drivers heb ik in 2 versies genomen: de driver van de bijgeleverde DVD en de nieuwste drivers op internet. beide mocht niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:26
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2009 @ 19:38:
Dank je :)

Het is geen geheugencorruptie of het zou me verbazen. Als het mogelijk is om 17 GB aan data met 7-zip in te pakken zonder fouten lijkt me dat zeer sterk. 7-zip heeft 3566 MB nodig bij 8 threads. Hierbij belast je de CPU en het geheugen voor de volle 100% gedurende 57 minuten.
Met het werken op het systeem heb ik nog geen blauw scherm gehad en geheugenfouten herken ik in 9 van de 10 gevallen vlug. Ook applicaties crashen geheel niet en gamen gaat ook goed.
Tja. Ik heb hier laatst nog een defect geheugenreepje gehad. Vista was zo stabiel als het maar zijn kon (wekenlang zonder reboot, alleen standby gebruikt zonder problemen), grote RAR-bestanden uitpakken ging zonder problemen, PAR2-verifcaties en reparaties op sets bestanden van ~10GB gingen prima... maar DVD's branden op één van mijn twee branders gaf ineens schrijffouten (op de andere dus niet). 8)7 Rara?

Als eerste dus de brander vervangen, zonder succes. Memtest gaf fouten, met een nieuwe geheugenmodule werkte alles weer prima...

Bij CRC-errors denk ik aan een probleem met de HDD, de drivers, het RAM of met de controller. 1 van die 4 kun je simpel uitsluiten door memtest86+ vanacht even te laten draaien. Ik zou het wel weten...?
De drivers heb ik in 2 versies genomen: de driver van de bijgeleverde DVD en de nieuwste drivers op internet. beide mocht niet baten.
Die "nieuwste drivers van het internet", haal je die van Asus? Heb je al eens drivers van de Intel-site geprobeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 06-09-2009 20:27 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ik werk met zeer belangrijke data, dus die grapjes kan ik niet gebruiken.
En je gebruikt een OS dat nog niet eens op de retail-markt te verkrijgen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het is niet de bug die in Windows 7 RTM zit dat elke andere harddisk dan de eerste het OS onherstelbaar kan beschadigen.
Voor de zoveelste keer dan maar: ik vind het érg opvallend dat er verder niemand exact dezelfde verschijnselen heeft als die ene blogpost waarmee dat hele verhaal de wereld in is gekomen.
Op het aantal RTM's wat inmiddels wereldwijd in gebruik is moet je statistisch gezien dan al véél meer meldingen (ook hier @ got) gezien hebben.
Het ontbreken van duidelijk reproduceerbare gevolgen is al een behoorlijke hint dat de soep weer eens minder heet gegeten kan worden dan opgediend.
Notabug dus.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@alt-92:

PS: Het is niet de bug

Ik ben het met je eens. Daarom heb ik ook een topic geopend. Ik kon moeilijk aan goede informatie komen.

Exact vandaag 4 fouten en Windows Vista is er niet onderuit gegaan en ik heb er niets van gemerkt. Misschien (en dat weet ik niet zeker) is het zo dat de drivers van Windows Vista de fout beter kan onderscheppen want "chkdsk c:" leverde geen fouten op.

Toch iets in het IDE gebeuren, maar wat?
Verder is het systeem stabiel en heb ik geen last van fouten of andere rariteiten.

Maar Windows Vista werkt mee en kijk hier eens:
Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/24w8pag.png

Dit heb je heel goed opgemerkt, alt-92.
Het is dus een fout ergens in mijn systeem?!

Echter trad deze fout ook op bij mijn oude configuratie, dus harddisk even omruilen vrees ik.

@roeleboel: het is de RTM versie, dus de gold code.
@Xander: Ik snap je inzet helemaal en in 9 van de 10 gevallen heeft het ook met defect geheugen te maken. Dit heeft met de IDE controller te maken ;)

Sorry voor de verwarring, maar ik probeer een probleem op te lossen.
Toch zijn adviezen altijd welkom :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2009 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
roeleboel schreef op zondag 06 september 2009 @ 20:31:
[...]

En je gebruikt een OS dat nog niet eens op de retail-markt te verkrijgen is?
Dit natuurlijk. :) Verder: heb je een andere kabel e.d. geprobeerd?

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2009 @ 23:10:
Toch iets in het IDE gebeuren, maar wat?
Verder is het systeem stabiel en heb ik geen last van fouten of andere rariteiten.

Maar Windows Vista werkt mee en kijk hier eens:
[afbeelding]

Echter trad deze fout ook op bij mijn oude configuratie, dus harddisk even omruilen vrees ik.

@roeleboel: het is de RTM versie, dus de gold code.
@Xander: Ik snap je inzet helemaal en in 9 van de 10 gevallen heeft het ook met defect geheugen te maken. Dit heeft met de IDE controller te maken ;)

Sorry voor de verwarring, maar ik probeer een probleem op te lossen.
Toch zijn adviezen altijd welkom :)
ATAPI is je cdbrommer, dit soort messages krijg je als je een bekraste cd/dvd in je drive hebt, maargoed, wat voor (S)ATA apparatuur heb je in die bak zitten en welke controllers?

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2009 @ 23:10:
@alt-92:

PS: Het is niet de bug

Ik ben het met je eens. Daarom heb ik ook een topic geopend. Ik kon moeilijk aan goede informatie komen.
[..]

Intel controllertje zeker?

Er zijn wel eens vaker versies van IaStor geweest die die bewuste error in je eventlog achterlieten, even googlen op de eventstring (dus niet het nummertje maar de tekst) en je vindt vast wel iets meer terug, ook omdat je het onder Vista ook ziet lijkt me de gemene deler de controllerdriver een goede kandidaat.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 14:17
Toevallig de partitie met Acronis aangemaakt/bewerkt??? Dit is een bekend probleem met Windows 7, na (korte) tijd treed dan corruptie op.... Had ik (helaas) ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@alt-92: De term IaStor heeft veel zoekresultaten opgeleverd en er was een betere driver beschikbaar. Bedankt :) en het is inderdaad een on-board Intel controllertje.
grappig hoe je dat schrijft :lol)

Waaron vond ik deze driver niet via een reguliere zoektocht?

Windows Vista start nu ook merkbaar vlugger op al vond ik hem al vlug. 10 seconden als het lang is.
Ik ga het weer even testen. De datadoorvoer is verhoogt van 66 MB/s naar 87 MB/s met lezen.

Vannochtend weer dezelfde fouten in de eventviewer want hij kwam niet uit hibernation en ik heb hem normaal moeten opstarten wat goed ging.

Waarom is ineens half Windows weg na de installatie van de nieuwste drivers?
Datacorruptie is het niet want met een eenvoudige handeling zoals alleen het register terugzetten is alles weer in orde. Ik gebruik Erunt hiervoor.

Het probleem doet/deed zich alleen voor bij een cold-boot.

DriverVer=08/05/2009, 9.1.1.1016

Toch vind ik de inzet van iedereen goed. Krijg ik de fout weer dan probeer ik een andere kabel zoals Pedorus zegt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tot zover nog geen fouten gezien en ook niet na 5x een cold-boot.

Ik heb me vergist in de ICH7 bridge en de IaStor 5 series.
Ik bedank je want door de naam van IaStor ben ik nu zover als ik het zie van de problemen af.

Even opscheppen: Windows Vista met deze driver is sneller in alles dan heel Windows 7 zonder die driver en de driver werkt niet op Windows 7 omdat ik op 64-bit werk. Vista Ultimate is 32-bit, maar wel legaal en als ik 64-bit zou downloaden ben ik strafbaar bezig en dat mag van het werk niet. Met 3584 MB aan RAM heb ik ruimschoots genoeg :).

Situatie: Mijn harddisk is een Western Digital Caviar Blue 320 GB Pata harddisk. Ik heb bij mijn upgrade bewust gekozen om een moederbord met een Pata aansluiting te nemen. Altijd mat ik een doorvoer van 65,8 MB/s over de kabel en dacht dat dit de limit was. Nu is de doorvoer 97 MB/s en de harddisk kan met 87 MB/s zijn data lezen. Dit is heel goed merkbaar.
Ik heb bewust voor IDE gekozen omdat ik zeer tevreden ben over mijn harddisk die nog nooit een hik heeft gegeven in de 1588 uur dat hij al gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update en workaround.

Vanmiddag had ik weer een Event 11 fout, maar Windows Vista startte normaal op en nog steeds net zo snel als na de installatie van de nieuwe chipsetdrivers. Waanzinnig gewoon!

Bij mijn moederbord zat een IDE kabel die nu in gebruik is genomen en de oude kabel was een erg lange kabel. Door mijn DVD-brander een rack naar beneden te zetten past alles en ik heb nog een vraagje :)

De harddisk is de master en de DVD brander de slave. De harddisk stond in zijn geheel niet gejumperd en de DVD brander staat keurig op slave. Toch herkend mijn BIOS beide devices correct.
Nu heb ik een jumper op pin 3 gezet en geen jumper betekend "stand-alone or master" en bij pin 3 staat er "master /w slave present". Er is dus een slave present en na de ingreep startte het systeem normaal op zonder fouten in zoverre.
Ook nu worden beide devices gevonden en de vraag is waarom het wel gewoon werkt terwijl de vaste schijf blijbaar toch wil weten of er een slave aanwezig is?
Als het niet zou kunnen zou heel Windows niet starten omdat het BIOS dan geen van beide vindt.

Edit: Geheugenfouten sluit ik uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou wat minder uitvoerig verslag doen overigens, niet alle informatie die je in je posts zet is echt relevant voor je vraag en dat leidt nogal af zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je gelijk in, alt-92 ;)

Meer uit enthousiasme want het probleem heeft zich niet meer voorgedaan :)
Ik heb echt heel lang met dit probleem gezeten, ook op mijn oude config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-03-2024

DLX

Zelf ben ik sysadmin, dus het nodige is gedaan.
Even offtopic: Om deze zinnetjes kan ik altijd wel lachen. Omdat je beheerder bent, heb je verstand van zaken :) en dan verderop lezen dat je vragen (niet gekeken ?!) hebt over jumpers (master/slave), wat natuurlijk ook invloed kan hebben.

Ontopic: Ik zal de brander en harddisk beiden op master zetten (op het einde van de kabel), mits dit mogelijk is op jouw moederbord (dus beiden op een eigen port).

The Legend Will Never Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Met dergelijke bijdehandje opmerkingen moet je oppassen trouwens.
Voor je het weet komt er bijvoorbeeld een modje langs (woeps) die iets slimmer is en ook kijkt of dat moederbord uberhaupt wel twee IDE aansluitingen heeft om jouw suggestie haalbaar te beoordelen - en laat dat met de P5K series nou net niet het geval zijn :+

http://www.hardware.info/...dka5iYmJLKYcg/viewphoto/1

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 09-09-2009 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-03-2024

DLX

@ alt-92; Ik zal er op letten en het was niet om "beter" te weten. Maargoed, ik ben blij dat het werkt, al wilde ik duidelijk maken dat met "gare/verkeerde" jumper instellingen, je ook zeer vreemde dingen kan krijgen. Ook de positie op de kabel van de apparaten "kan" invloed hebben met master/slave. En als andere mensen wel 2 poorten hebben, dan raad ik ze aan om de apparaten dus een eigen kanaal te geven, "mits" jouw moederbord dat ondersteund ;)

The Legend Will Never Die

Pagina: 1