Betekenis kleuren patchkabels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80320

Topicstarter
Beste tweakers,

Voor patchkasten worden vaak verschillende kleuren kabels gebruikt om aan te geven waar deze voor dienen.

Ik ben op zoek naar een lijstje met de betekenis van elke kleur.
Kan iemand mij hieraan helpen?

Is hier wel een standaard voor, of bedenkt elk bedrijf dat voor zichzelf?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Voor zover ik weet is er niet echt een vaste standaard voor. Bij de bedrijfen waar ik kom verschilt het per server rack.

Zelf doe ik het altijd zo
Blauw: Telefonie
Rood: Servers
Wit: Werkstations
Groen: Patchkasten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:12
Er is geen standaard voor inderdaad. Elk bedrijf verzint zelf wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

dat vroeg ik me dus vrijdag ook af tijdens een interne verhuizing waarbij ik de werkplekken mocht 'herpatchen'

na enig speurwerk bleek dat wij dus groen gebruiken voor telefonie en grijs van werkstations. navraag bij de netwerkbeheerder gaf ook aan dat er geen vast schema is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-05 21:51
ik probeer meestal aan beide uiteinden van een patchkabel labels te doen, met benamingen zoals: LAN01, of KANTOOR02 oid. dit houdt het makkelijk om kabels te volgen en te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ieder doet voor zichzelf.. Wat wij doen meestal:

geel - uplinks
blauw - internal
rood - dmz
groen - management
zwart - vlan trunks
oranje - iscsi1
roze - iscsi2

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Inderdaad geen code voor. Op het werk gebruiken wij het volgende:

Telefonie -> Groen
Cross -> geel
Werkplekken -> grijs

offtopic:
Doet me eigenlijk denken aan de volgende post:
[quote]Anoniem: 399 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 09:46:
Mijn eerste 1 April stunt bij mijn eerste werkgever.

Van: KnetterGek
Aan: Heel_Bedrijf
Betr: Patchkabels

Goedemorgen collegae,

Vanwege de slechte netwerk snelheid waar iedereen al een poosje over klaagt heb ik van de directie toestemming gekregen eens flink te investeren in het netwerk. Daarom worden deze week alle netwerkkabels vervangen door nieuwe, snellere kabels (cat5e voor de techneuten) en ik heb die kabels in diverse kleurtjes! Jawel, je kunt je eigen kleur uitkiezen!
Wil je zelf een kleur uitkiezen, en zit je niet op een bureau-eilandje, schrijf me dan even een mailtje met welke kleur je wilt. Als je aan een bureau-eilandje zit, krijg je per eiland dezelfde kleur, begin maar vast een onderhandelingsgesprek met je collega's :)
Wie zelf een kleur besteld kan vandaag zelf zijn kabel wisselen. De eiland bewoners moeten even op mij wachten ivm de lange kabels en de kabelgoten die open moeten.

Wie geen kleur besteld krijgt ervan mij één toegewezen. Het houden van je huidige kabel is *geen* optie.

Beschikbare kleuren:
Groen-grijs (als een soort vaal dennennaalden groen)
Blauw (hemels)
Blauw (oceaan)
Rood (brandweer)
Rood (baksteen)
Grijs-groen (mossig graniet, achtig)
Geel (kanarie)
Groen (gras)
Roze (binnenkant negerin)
Geel (goud)
Groen (eikenblad)

Samengestelde kleuren:
Wit-rood-geel (Witte kabel met twee rode en twee gele strepen in de lengte: net als MacDonalds rietjes)
Bruin-wit-roze (Bruine kabel met in de lengte aan twee kanten en dikke witte streep met een dun roze streepje in het midden daarvan, net als kaneelkussentjes)
Zwart met gouden glittertjes
Paars met gouden stekkertjes
Paars met gouden streep in de lengte

Laat het snel weten, want ik heb natuurlijk geen honderd kabels van elke kleur. Vrijwel alle kabels heb ik in de benodigde lengtes dus alles kan! Wie het eerst komt, het eerst maalt!

mvg
Knetter

PS Belgen opgelet! Van de week wordt het bij jullie natuurlijk niets maar volgende week kom ik naar Antwerpen dus denk alvast even na over welke kleur je graag zou willen. Als je me op tijd mailt reserveer ik hem gewoon voor je, dus je hoeft geen genoegen te nemen met de restjes uit Nederland :)

Resultaat: aan het eilandje Claimbehandeling werd een rel getrapt tussen twee meiden die allebij een uitgesproken mening hadden over de te kiezen kleur, de directeur belde mij in alle staten op om te protesteren tegen het kopen van decoratieve kabels, de manager logistics stuurde een antwoord aan het hele bedrijf dat het wat hem betreft voor vrijdag ook mogelijk moest zijn geld vrij te maken om alle draadloze aansluiten op te leuken dus wie wireless werkt gaarne melden met de gewenste kleur accesspoint, met één iemand heb ik negen keer gemaild omdat ik van elke kleur meldde dat ik die helaas niet meer had, en de receptionist kwam naar mijn kantoor, met koffie en koekjes, met de vraag "Als ik nou koffie en koekjes meeneem, mag ik dan meekijken wie er allemaal op je 1 april grap reageert?" wat natuurlijk spontaan tot gevolg ha dat er een mailtje rondging dat hij nu bij IT werkte en dat de huidige callcenter manager wegens performance gedegradeerd werd tot receptioniste.

De manager logistics, tevens verantwoordelijk voor het hele wagenpark, had alle lease auto's die dag in laten leveren voor de lente beurt, waar de auto's lente-klaar gemaakt zouden worden. Jawel, heel veel auto parfum erin en een paar plastic bloemetjes in de bekerhouder, plastic klimop in de LM velgen etcetera. De receptionist had zoals gemeld zijn promotie naar IT medewerker geënsceneerd en vanaf de hoofd TD werd in navolging van mijn patchkabel actie een mailtje rondgestuurd dat vandaag ook alle telefoons vervangen zouden worden door nieuwe modellen en dat het dus heel belangerijk was dat iedereen gelijk mij ook vertelde welke kleur telefoon kabel ze wilden hebben.

Het verbaasde me eigenlijk nog dat met zo'n storm aan obvious grappen er überhaupt nog mensen in trapten, maar sommige callcenter medewerksters bevestigden dat je om op een callcenter te werken lief, leuk, lekker, en dom moet zijn. :+
[/quote]

Komt uit het topic: \[1 April] Op het werk]
Pagina: 1