[Windows XP] PC start niet meer op. zwart beeld

Pagina: 1
Acties:

• Tr1de
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-08-2025
Als ik mijn pc wil opstarten krijg ik geen beeld te zien, de pc gaat wel gewoon aan.
Wat is het meest waarschijnlijk waar het aan kan liggen?
Dit is mijn systeem:
am2nf3 vsta mobo(ASROCK)
2gig DDR2 geheugen
6800GT videokaart(AGP)
amd x2 4200+ processor
250gig samsung hdd
sony dvd brander

Ik heb het volgende zelf geprobeerd:
- andere videokaart(geen effect)
- geheugen eruit(mobo gaat piepen, als ik 1 vd 2 ddr2 geheugen erin stop nog steeds zwart beeld(heb beide geprobeerd)
- harde schijf losgekoppeld van mobo
- dvd brander losgekoppeld van mobo

allemaal zonder effect.
mijn inziens blijft dan het mobo en processor over(of zullen beide geheugenkits kapot zijn?)

Verwijderd

Zonder geschiedenis is hier weinig over te zeggen natuurlijk...

• Tr1de
Hmm oke, ik ga eerst wel de processor vervangen en hopen dat het probleem dan is opgelost.
is het mogelijk dat het toch aan het geheugen ligt(beide kits kapot ineens dus)?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Asrock is niet bepaald een geweldig merk, maar toch...
Ik denk dat het mobo kaduuk is.

Ik geloof dat een mobo zonder CPU niet kan bleepen, dus als je CPU kapot zou zijn, zou je mobo niet bleepen als je de geheugenlatjes eruit haalde...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Wat wats de status hiervoor? Heeft de PC het jarenlang gedaan (en nu opeens niet meer) of zet je hem voor de eerste x aan?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2009 21:12 ]

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2009 @ 21:11:
Wat wats de status hiervoor? Heeft de PC het jarenlang gedaan (en nu opeens niet meer) of zet je hem voor de eerste x aan?
Gezien zijn hardware zou ik zeggen dat hij hem al een tijdje heeft, maar je hebt wel een goed punt. Als dit de eerste keer is dat hij zijn systeem wil starten, kan er meer mis zijn.

• Tr1de
ik heb de pc +/- 1,5 jaar zonder problemen draaiende gehad, heb ook niks veranderd. hij ging in 1x niet meer aan.
Klopt het dat als processor stuk is de mobo niet kan bleepen? want dan schaf ik een nieuw mobo aan ipv processor vervangen.

Verwijderd

Nee, denk niet dat de proc kapot is, dat is bijna nooit zo. Probeer eens een andere voeding.

• Tr1de
Dus eigenlijk blijven de PSU en mobo over? ik ga eerst wel een andere psu aanschaffen en vervolgens als dat het niet oplost een nieuwe mobo dan maar.

ps: weet niet of het handig is om te vermelden, maar als ik mn pc opstart gaan de fans draaien en na +/- 10 seconden hoor ik de fan van de videokaart duidelijk verminderen in snelheid. daarnaast gaat de pc meteen uit als ik op de uitknop druk en niet met een aantal seconden ertussen wat volgens mij normaal is.

Verwijderd

Tr1de schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:55:
Dus eigenlijk blijven de PSU en mobo over?
Ja, klopt. De bekende vraag die altijd door veel mensen gesteld wordt is: zie je wat raars op je mobo, zoals gebolde condensators? Zo ja is het je mobo...

Wat voor PSU heb je nu?
Petervanakelyen schreef op zondag 06 september 2009 @ 21:44:
Gezien zijn hardware zou ik zeggen dat hij hem al een tijdje heeft, maar je hebt wel een goed punt. Als dit de eerste keer is dat hij zijn systeem wil starten, kan er meer mis zijn.
Ja, ik zie nu dat AGP staan, daar had ik even overheen gelezen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 11:19 ]

• Tr1de
Nee heb mijn mobo goed geinspecteerd maar zie daar eigenlijk niks raars aan.
heb nu een Antec 380watt voeding.
Deze ga ik vanmiddag dan maar vervangen aangezien ik een videokaart om te testen of het hier aan lag nog moet terugbrengen. Hopelijk ligt het hieraan :) iig alvast bedankt voor je hulp!

Verwijderd

domme vraag mischien, zit je kabel goed in je monitor??

• Petervanakelyen
Tr1de schreef op maandag 07 september 2009 @ 11:20:
Nee heb mijn mobo goed geinspecteerd maar zie daar eigenlijk niks raars aan.
heb nu een Antec 380watt voeding.
Deze ga ik vanmiddag dan maar vervangen aangezien ik een videokaart om te testen of het hier aan lag nog moet terugbrengen. Hopelijk ligt het hieraan :) iig alvast bedankt voor je hulp!
Antec voedingen zijn sowieso niet geweldig. Zorg voor een voeding van een goed merk, ik vind dat het een onderdeel is waar je niet op mag besparen.

Het kan ook het moederbord zijn, maar laten we maar eerst even de voeding vervangen.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-02 20:47
Waarom zou het de processor niet kunnen zijn? Ik heb nu zelf thuis een AMD systeempje staan, waarbij 1 van de pinnetjes van de CPU iets was verbogen. De computer ging aan, de fans ook en ik hoorde toch echt een piepje...

Na terugbuigen van het pinnetje (was 1 van de hoekpinnetjes) deed de computer het wel en hij draait nu ook naar behoren.

• Petervanakelyen
jbdeiman schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:42:
Waarom zou het de processor niet kunnen zijn? Ik heb nu zelf thuis een AMD systeempje staan, waarbij 1 van de pinnetjes van de CPU iets was verbogen. De computer ging aan, de fans ook en ik hoorde toch echt een piepje...

Na terugbuigen van het pinnetje (was 1 van de hoekpinnetjes) deed de computer het wel en hij draait nu ook naar behoren.
Ik had gelezen (gehoord en getest) dat een mobo niet zou bleepen als je CPU kapot was.
Wellicht dat het niet het geval is bij sommige mobo's, degene die ik ken doen het niet...

Verwijderd

jbdeiman schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:42:

Ja, alleen was dat waarschijnlijk niet gebeurd nadat de PC anderhalf jaar probleemloos gedraaid had.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Compleet GEEN beeld zodra de PC start of kan je nog wel je POST zien?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:39
In het boekje van je mobo staat meestal wat de betekenis is van een bleepje meer of minder. Ik heb zelf ook wel eens merkwaardige zaken gehad als gevolg van een leeg cpu baterijtje van 3,- maar dat zal het hier niet zijn. Ik hou het op mobo of voeding.

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• Tr1de
Totaal geen beeld, heb al andere monitor(en bekabeling) geprobeerd ;)
Heb gister ander voeding geprobeerd --> geen succes nog steeds hetzelfde verhaal...
Dan zal het toch aan het moederbord liggen of niet?
als ik geheugen eruithaal gaat hij bleepen, dit is hetzelfde verhaal als ik mn AGP kaart eruit haal.
het lijkt mij onwaarschijnlijk dat beide geheugenkits kapot zijn toch? want anders ga ik een nieuwe mobo aanschaffen.

[ Voor 38% gewijzigd door Tr1de op 08-09-2009 17:53 ]

• Petervanakelyen
Dan zal het toch aan het moederbord liggen of niet?
Die kans lijkt me reëel.

• Tr1de
Prima dan schaf ik een nieuwe aan en hoop ik dat het eindelijk opgelost zal zijn!

• Tr1de
Even een update:
Heb nieuw moederbord aangesloten --> nog steeds hetzelfde probleem
Dan blijft dus alleen nog de processor en het geheugen over lijkt me?
Ik zal eerst eens wat ander geheugen proberen, alhoewel ik betwijfel of het hier aan ligt

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-02 08:40
voordat je vanalles aanschaft, waar je het 't gehele topic al over hebt :P (ongeveer 2 posts waar je niet iets gaat aanschaffen)
ga langs je lokale pcboer, en vraag of hij eventjes je geheugen wilt testen, evenals je videokaart. dan wordt je een stuk wijzer zonder dat je 5 miljoen euro uitgeeft. IMO

• Tr1de
LittleKiller schreef op zondag 20 september 2009 @ 12:21:
voordat je vanalles aanschaft, waar je het 't gehele topic al over hebt :P (ongeveer 2 posts waar je niet iets gaat aanschaffen)
ga langs je lokale pcboer, en vraag of hij eventjes je geheugen wilt testen, evenals je videokaart. dan wordt je een stuk wijzer zonder dat je 5 miljoen euro uitgeeft. IMO
ik heb de videokaart al vervangen dus daar kan het niet aan liggen, dus alleen processsor en geheugen blijven over. ik kan wel vragen of ze het willen testen maar dan kan ik net zo goed 5 miljoen euro uitgeven aan nieuw geheugen aangezien dat zo te vervangen is en ik het thuis meteen kan proberen

• Tr1de
ik heb nieuw geheugen erin gestopt --> mijn mobo gaat nu piepen..
als ik mijn oude geheugen erin stop piept hij ook, dit deed hij hiervoor niet :S het is gewoon ddr II 800mhz geheugen.

als ik er geen geheugen in stop piept hij anders dan dat ik er wel geheugen in heb dus het geheugen zit er wel goed in,,, heb verder niks veranderd.

is er een site ofzo waar ik op kan zoeken wat dat piep patroon betekend? heb de hele handleiding doorgespit van mn mobo maar daar wordt niks over gezegd.

hij piept eerst heel snel een paar keer en daarna in redelijk snel tempo acht keer achterelkaar.

edit: dit ligt waarschijnlijk aan de videokaart, zal deze er even opnieuw instoppen.
1 Long, 8 Short Beeps Display / retrace test failed. Reseat the video card.

[ Voor 12% gewijzigd door Tr1de op 25-09-2009 16:12 ]

Verwijderd

Hallo.

ik heb ook een am2nf3-vsta moederbord, en vandaag kreeg ik opeens hetzelfde probleem.

ik hebmijn systeem nu ongeveer een jaar en heb hem zelf gebouwd,
het gaat om een amd athlon x2 64 bit, 4 gb ddr2 800 geheugen, met een ati radeon hd4600 series (videokaart is 2 maandjes oud).

nu gebeurde het volgende:
de pc stond aan en opeens werkte de muis niet meer (usb muis), waarop ik ontdekte
dat de usb poorten niet meer werkten. hierop probeerde ik op de toetsenbord een driver te zoeken waarop het systeem opeens vastliep, en dat is de 1e keer dat ik een vastloper met dit systeem had.
dus ik drukte de reset knop in, maar nu krijg ik geen beeld.

ik heb al van alles geprobeerd: andere videokaart erop gezet, nix
alle geheugen eruit, nix
bios gereset, nix
harde schijf, en dvd brander losgekoppeld zowel stroom als kabel op het moederbord, maar ook nix

en als ik alles normaal heb aangesloten en ik doe hem aan dan gaat de cd brander ook niet open, en als ik reset druk gebeurd er niks.n zels de lampjes veranderen niet.

ik heb deze topic doorgelezen en toen zag ik het stukje over de bleep, ik krijg geen enkel geluidje eruit bij alles wat ik heb geprobeerd krijg ik geen bleep.

dus ik zat te denken het enigste wat ik nog niet heb geprobeerd is een andere processor erop te zetten maar die heb ik nu niet liggen.

graag zou ik nog wat tips horen en ik hoop dat iemand me verder kan helpen.
wie o wie kan mij helpen?
groeten alex

Verwijderd

Ik zou even een nieuw topic openen, dat trekt wat meer aandacht en is wat overzichtelijker (nu ontkom je er niet aan dat mensen een relatie proberen te leggen met de posts hierboven, en dan moet je dus eerst 25 posts doorspitten).
Pagina: 1