[XP] Bootmgr ontbreekt, mét cd erin*

Pagina: 1
Acties:

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-11 11:16
Pc van ouders loopt al een tijdje brak te doen.
Eerst gaf hij boot.ini / hal.dll foutmeldingen, omdat dat lastig te fixen was heb ik de schijf geformatteerd.
Het is een oude pc, jaar of 8/9. De specs weet ik niet precies, is ook lastig op te zoeken.

Nu ik hem geformatteerd heb wil ik windows erop zetten, maar hij pakt geen cd's.
In de bios heb ik cdrom bovenaan staan, en ik heb het met meerdere cd's (xp/vista) geprobeerd.
Elke keer geeft hij de footmelding, bootmgr ontbreek, ctrl-alt-del. voor opnieuw opstarten.
Heb ook een andere dvd-speler erin gedaan, heeft ook geen nut.

De harde schijf is net geformatteerd, cd-speler uitgesloten, cd uitgesloten.
What else can it be?

kimi

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Druk eens op F12 tijdens de POST, en kijk dan eens of je niet nog eens cdrom kan selecteren?
Heb al voorgehad dat de Bios boot order niet gerespecteerd wordt en hij altijd boot van HD eerst.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:27

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Boot een ander OS, zoals een Linux LiveCD wel gewoon prima?
Al eens memtest gedraaid om te kijken of dat geheugen geen steekjes laat vallen?
Weet je zeker dat er van de CD geboot wordt en niet van de harddisk? Maak je gebruik van een Boot Menu (vaak F8 of F12 drukken tijdens POST)? Trek anders de harddisk er eens uit zodat er enkel van CD gestart kan worden.
Andere IDE kabel geprobeerd?

[ Voor 27% gewijzigd door Ultraman op 06-09-2009 18:18 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:30
als hij zegt bootmgr ontbreekt, lijkt het mij niet dat hij volledig geformatteerd is. probeer hem nog eens te formatteren, als je schijf leeg is pakt hij meestal je cdrom als bootschijf namelijk. ik denk dat je probleem dan wel weg ik. ergens pakt hij gewoon je cd niet... probeer eens of als je de HDD uit de boot-sequence te halen, en zeg eens wat ie dan doet?

overigens: vaak gemaakte fout: bij meerdere cdromspelers je dvd in de verkeerde doen....

• yorkick
Andere kabel had ik al geprobeerd, en hdd stond al niet meer in sequence.
F8/F12 heeft geen zin, want op 1 of andere manier reageert het toetsenbord niet meer eenmaal aangekomen in het menu.

Heb net de harde schijf losgekoppeld, en warempel, hij boot de cd.
Alleen geeft hij dan vrij snel een error dat hij de hdd niet vind, maar ik neem aan dat die erin is te doen tijdens het opstarten van de cd?
Dat ga ik zo even proberen.. eerst even eten. ;)

kimi

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

veel oude mobo's kunnen alleen van cd booten als deze op de eerste ide controller zit als master. Daar zit waarschijnlijk dit probleem.

• yorkick
Heb het probleem inmiddels opgelost, deze post ik nog even.
Met de cd-rom in de master herkende hij hem ook niet, en Boot Menu werkte ook niet.
Dus heb gewoon de harde schijf eruit gehaald, de pc met de cd geboot, en zodra hij begint de cd op te starten gelijk de HDD er weer in geplugged. Niet echt een subtiele oplossing, maar de enige die werkt.
Bedankt

kimi

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Klinkt als een gevalletje van verkeerde Jumpersetting. Er zal wel iets op CableSelect hebben gestaan.

Mooi dat je je probleem zo hebt weten op te lossen, maar dat lijkt me niet echt de manier van doen. Je zou voor de gein eens kunnen kijken naar de jumpersettings van de harddisk en de cd-rom...

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1