Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737vogel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-10-2011
Lezer gegroet,

Ik heb onlangs een PC in elkaar gezet met als basis een Gigabyte MA790XT-UD4P moederbord. Onderdeel hiervan is een realtek RTL 8111D LAN chip. Deze is geschikt voor gigabit snelheid.

De computer heeft Vista 32bit als Operating System en is gekoppeld aan het netwerk via een Linksys WRT610N gigabit router. Er ligt een CAT 6 UTP kabel van ca. 3 meter tussen computer en router.

Wanneer de RTL8111 in automatic modus de snelheid bepaalt brandt het groene lampje op de Linksys router hetgeen inhoudt dat deze op gigabit snelheid is ingesteld. Er is dan echter geen of extreem langzame communicatie met de router. Wanneer ik de RTL8111 handmatig op 100 Mbit laat communiceren wordt het lampje op de Linksys blauw en is de communicatie normaal.
Een andere PC in huis communiceert wel normaal op 1 gigabit met de router (zelfs via een CAT 5 UTP kabel), maar die is voorzien van een NVIDIA integrated LAN chip.

Ik heb het moederbord naar de laatste BIOS versie ge-upgrade en ook de driver van de LAN chip voorzien van de laatste versie van de Gigabyte website. Ook heb ik de UTP kabel verwisseld. Tot slot heb ik de energie besparings-functies van de 8111 chip uitgezet. Alle acties hebben niet tot een goed resultaat geleid.

Een uitgebreide speurtocht op internet heeft niet een oplossing kunnen leveren vandaar dat ik, ten einde raad, de collega-computeraars van tweakers.net om hulp vraag.

Met vriendelijke groet en al vast hartelijk dank voor de suggesties,

Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Heb je ook al geprobeerd om de NIC op fixed Gigabit in te stellen ?
Wordt er misschien nog iets in de eventviewer gelogd ?

Verder heb je eigenlijk de meeste opties op geprobeerd, misschien nog een idee om met een ander OS te testen (bijvoorbeeld met een Linux live CD) om te controleren of deze wel Gigabit haalt...?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737vogel
Fixed gigabit heb ik ook geprobeerd. Dat geeft hetzelfde resultaat.
De eventviewer heb ik niet bekeken, waar kan ik die vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Start, Uitvoeren (of Windows key + R)

eventvwr [enter]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737vogel
De enige foutmelding die ik zie is deze:
ScRegSetValueExW-oproep voor Type is niet geslaagd vanwege deze fout:
Toegang geweigerd..

Geen idee wat het betekent.
Er wordt door de router overigens wel een IP adres uitgedeeld. Wanneer ik dan bijvoorbeeld naar www.google.nl ga zie ik in de statusbalk van IE: website gevonden.
Vervolgens schuift het groene balkje onderin de statusbalk tergend langzaam naar rechts. Na een minuut of 2 heb ik de snelheid maar weer op 100 Mbit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Enige dat ik nog kan verzinnen (afgezien van bovenstaande) is om met de cat6 kabel eens een directe verbinding met de andere pc te maken om te zien of deze verbinding wel stabiel is.

En...test ook eens de drivers op de site van Realtek zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
gegoogled:
1) Unplug Lan cable from your computer first
2) DISABLE THE ETHERNET CARD
3) Uninstall the driver (Remove from system) via Device manager. This should remove the software from the system
4) reboot (usually not necessary but it ususally is a good idea unlike Linux systems where you almost NEVER have to reboot after installing new hardware.
5) install the driver from Realtek -- run at least the EXE file.
6) enable the device again -- if it asks for software let it do it automatically (unless your EXE file de-compressed to a hole load of files one of wich is named xxxxxxxx.INF) in which case choose the advanced option -- have disk and point to the directory containing the .INF file.
7) power off the router/switch
8) boot into windows
9) power on switch again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-07 15:44

oXygeN

oftewel oxje...

Zit net tegen een collega te vertellen dat ik nog nooit gelezen heb over iemand anders die dit probleem ook heeft :)

Dit probleem heb ik dus ook, zelfde moederbord, al meerdere kabels/switches geprobeerd... gaf geen oplossing
Overigens heb ik het probleem met XP

Ga vandaag nog wel even die bovenstaande stappenlijst doorlopen...

[ Voor 23% gewijzigd door oXygeN op 07-09-2009 08:53 ]

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737vogel
Hi DrClaw en oXygeN,

Ik heb de complete procedure gevolgd, zonder resultaat. Ik heb tijdens de reboot zelfs in het BIOS de LAN uitgeschakeld (en bij de volgende reboot weer ingeschakeld).
De laatste driver van Realtek (6.226) was al eerder geïnstalleerd en heb ik opnieuw geïnstalleerd.

Ik heb ook vragen uitstaan bij Gigabyte en Realtek, maar daar verwacht ik weinig van eerlijk gezegd.

@ oXygeN:
Misschien kunnen we zoeken naar parallellen en verschillen in configuratie en/of BIOS instellingen zodat we wellicht kunnen wegstrepen wat het niet kan zijn, dan wel mogelijkheden vinden waar het wel aan kan liggen.

Mijn computer:
Gigabyte MA790XT-UD4P
BIOS versie geupgrade naar F5
4 Gb intern geheugen
videokaart Club3D passief gekoelde kaart HD4650
harde schijf: 2x Samsung F2 eco green van elk 500 Gb in DAID 1 (mirror)
HP 22-in-1 kaartreader
Pinnacle PCTV PCI kaart
Vista 32bit
Anti-virus: ESET Smart Security

Schieten we hier iets mee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige wat je nog niet gedaan hebt, is melden of je kast aan een geaard stopcontact zit, en het moederbord ruilen... het lijkt namelijk sterk erop dat de NIC gewoon niet in orde is. Nu de PC nog vers is en je hem nog niet ingezet hebt is waarschijnlijk het beste moment om dat mobo terug te brengen en onder garantie te laten swappen. Als je het probleem daarna nog hebt kun je altijd verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN

oXygeN

oftewel oxje...

Ook geprobeerd in XP de driver te verwijderen, dit ging al niet eens want zogauw ie gereboot was (of scan for hardware changes in device manager) kwam gelijk weer de oorspronkelijke driver terug, ook nog nieuwste driver installed maar mocht niet baten. BIOS update heeft ook geen zin, heb er al last van vanaf F3.

In windows 7 build 7100 doet ie het overigens wel altijd goed (voor zover ik heb kunnen nagaan), dus het lijkt me toch een driverprobleem dan...

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737vogel
Schiet mij maar lek .....

Op een gegeven moment wilde de netwerkkaart nog slechts op 10 Mbit draaien. Alle versies drivers die ik kon vinden geprobeerd, LAN kabels gewisseld, niets hielp.
Ik heb de computer uitgezet en de stekker verplaatst van een stekkerblok (met randaarde overigens) naar een andere aansluiting (ook met randaarde).
Nu draait het netwerk ineens weer wel op gigabit snelheid.

Rara hoe kan dit?

• oXygeN

oXygeN

oftewel oxje...

Misschien socket niet (goed) geaard in het stekkerblok?

\o/

• 737vogel
Kan, alleen begrijp ik niet wat de aarding van de computer voor invloed heeft op de netwerksnelheid.
De netwerkverbinding maakt toch alleen gebruik van de 4 twisted pairs in de UTP kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 23:24
Vogel, werkt het bij jou nog steeds goed?
Ik heb inmiddels hetzelfde probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Ik heb dit probleem in het verleden ook gehad. Sommige driver versies blijken 'broken'. Pak de versie die op de meegeleverde CD staat. Die zou moeten werken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Nope, die doet het ook niet.. (RTL8111C_LAN_V620605022008_V568601032008)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Jumbo frames ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Het maakt geen verschil of ik Jumbo frames wel of niet ingeschakeld heb.
Staat nu op 9 trouwens.

[ Voor 14% gewijzigd door IJzerboot op 19-01-2010 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:17
Heb ook dit probleem!

Lisadr in "GA-MA790XT-UD4P, LAN probleem"

Het is ontstaan nadat via windows een driver update deed! Ondanks dat ik de drivers heb verwijderd en meerdere malen de stappen van DrClaw heb geprobeerd, werkt het nog steeds niet op 1gbit, maar alleen op 10mbit (handmatig ingesteld, bij 100mbit en 1gbit geeft windows aan dat de kabel niet is aangesloten) :(

Ook een upgrade van vista sp2 32bit naar windows 7 32bit heeft niet geholpen.

Binnenkort ga ik alles formatteren en windows 7 64bit installeren. Hopelijk heb ik dan weer 1gbit

[ Voor 8% gewijzigd door Lisadr op 27-01-2010 18:08 ]

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Ik heb vandaag de nieuwste driver van de realek site geprobeerd.
Nog steeds geen Gbit verbinding.
Het valt mij op, dat wanneer ik wijzigingen aanbreng in de advanced-tab, een kleine seconde de verbinding wel werkt op Gbit. Daarna heeft hij een verbinding meer.
Hij doet het wal als ik 100mb forceer, niet met 1Gb.

Ik vermoed een software probleem, alhoewel ik het probleem op een WIN7 machine en WINXP machine heb. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Ja...download even een livecd en test daar eens mee. Als dat wel werkt kan je in ieder geval de hardware uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Ok, ga ik even proberen. Heb je een tip met wat voor type?
Ik heb hier geen ervaring mee.

Heb op http://www.livecdlist.com/ gekeken en de keuze is er reuze, zal ik maar zeggen..
Wil wel een cd hebben waarvan ik zeker weet dat die goed met deze realtek NIC kan samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Ik zou gaan voor een Knoppix CD...neem bijvoorbeeld de laatste versie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
In mijn geval is het niet de hardware! Het lijkt een software conflict te zijn in vista en w7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Lisadr schreef op maandag 01 februari 2010 @ 17:26:
In mijn geval is het niet de hardware! Het lijkt een software conflict te zijn in vista en w7
Met alle respect, mijn opmerking is richting de TS, dat jij de hardware hebt uitgesloten is heel fijn voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Sorry dacht dat het een algemene punt was. oops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Inmiddels heb ik op het Asus forum meer mensen gevonden met hetzelfde probleem.
En Asus reageert nog steeds niet, dus we houden vol.

Ik heb ook een extra netwerk kaart geinstalleerd, een Asus NX1101 welke uit een andere (werkende op Gigabit snelheid) pc komt.
Deze werkt direct en perfect op Gigabitsnelheid.
Hiermee sluit ik dus software problemen uit. Toch?

Ik heb ook een Ubuntu CD gemaakt, deze ga ik deze week proberen (heb nog een ander probleem met een LC19 kast). De resultaten post ik hier.

[Edit} verkeerde lan kaart gebruikt, nu aangepast.

[ Voor 26% gewijzigd door IJzerboot op 03-02-2010 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Asus adviseert deze driver:
http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P5Q-
EM&f_name=RTL8111C_Ethernet_V57028062008_Xp.zip&f_type=5&os=17

Hiermee doet mijn mobo het ook niet op Gbit snelheid, nu adviseert men mij het bord aan te bieden voor RMA wat ik ook zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:57
Ik heb ook rare driver issues gehad. De 'nieuwste' versie die o.a. via Windows Update werd verspreid zorgde voor rare problemen. Als er een backup startte via Windows Home Server knalde internet eruit bijvoorbeeld. Ook had ik soms spontaan een BSOD. Dit alles onder Windows 7 met de Windows Update driver om het zo maar te zeggen. Downgraden naar de versie daarvoor werkte. Nooit meer ergens last gehad.
My point: zoek meer drivers, vooral oudere. Ze kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737vogel
Hallo allen,
In verband met het optreden van andere problemen in mijn systeem (bijv. voor de derde keer memory problemen eerst met Kingston, toen met Team en later met OCZ geheugen; niet opstarten wat leek op een probleem met de voeding en problemen met de RAID 1 configuratie) heb ik het Moederbord terug gestuurd naar Azerty. Daar werd geconstateerd dat het defect was (ik kon niet meer achterhalen wat het probleem was) en heb ik een nieuw exemplaar gekregen. Dat functioneert nu al weer enige tijd probleemloos.
De zoektocht naar drivers en andere issues heeft dus uiteindelijk tot een andere conclusie geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Mmm. Ik bied mijn bord op advies van Asus ook aan voor RMA maar bord is goed ...
Weg onderzoekskosten..
Blijkbaar toch een driver probleem.. we zoeken verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allen,

Heb dit probleem ook gehad met een Gigabyte GA-MA785G-UD3H, de netwerkkaart is een realtek 8168.
Windows 7 64 bit erop, standaard drivers dus van microsoft, werkt op 10 Mbps.Ik heb thuis een Dlink router staan. Andere drivers geprobeerd ( netwerkkaart wordt zelfs niet herkent ) dus de standaard drivers dan maar.
Op fixed speed gezet, 100 en 1 Gbps, werkt op 10 Mbps was niet hoger te krijgen.

Ik instaleer de computer bij mijn schoonbroer, 100 Mbps hoe verklaar je dit ? Ligt dit misschien aan de samenwerking netwerkkaart <-> router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 09:57
Zet altijd de kaart op autonegotiation!
Mocht je dan geen gigabit verbinding krijgen dan is de kans groot dat je kabel niet goed is. Is de kabel zeker weten goed, dan is mogelijk de NIC zelf rot.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Daar ben ik het niet mee eens, want met autonegotiation heb ik geen verbinding en met forced 100 wel. Ik lees links en rechts dat mensen soms door vervuilde netstroom netwerkproblemen hebben. Probeer je pc thuis eens op een ander stopcontact aan te sluiten dan je router/switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Als jij met het forceren van de snelheid wel verbinding hebt is er gewoon iets mis. Grote kans dat de verbinding erg slecht werkt als je hem forceert.

Voor 100 mbit heb je 2 aderparen nodig. Voor gigabit heb je alle 4 aderparen nodig. Mocht het 3e of 4e aderpaar stuk zijn, dan krijg je geen autonegotiated verbinding op gigabit. Als je de poort op 100 mbit forceert heb je uiteraard wel weer verbinding, want de eerste 2 aderparen zijn goed. Het probleem is nu echter dat je een half-duplex verbinding krijgt.
Omdat je het negotiation mechanisme uitzet bij het forceren van de snelheid zal de switch de verbinding op half-duplex zetten. Hij weet immers niet of de andere kant full-duplex aan kan.
Het werkt wel, maar zal traag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Fijn dat je meedenkt, ik hoop echt dat jij gelijk hebt.

Ik gebruik nieuwe CAT6 kabels, die (met dezelfde switch) op drie verschillende pc's perfect werken. Maar niet op de 8111NIC van mijn P5Q.
Als ik een losse Asus Gigabit kaart in mijn P5Q stop, werkt ook die perfect.
Maar mijn 8111 NIC van de p5Q niet.

Volgens de RMA afdeling is mijn mobo goed, dus moet het ergens in de software zitten.
Blijkbaar is er iets wat mijn netwerkdriver stoort.
Ik heb geen idee, krijg het er niet uit.
Als ik tijd heb, probeer ik een nieuwe install, dat zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
IJzerboot schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 23:30:
Fijn dat je meedenkt, ik hoop echt dat jij gelijk hebt.

Ik gebruik nieuwe CAT6 kabels, die (met dezelfde switch) op drie verschillende pc's perfect werken. Maar niet op de 8111NIC van mijn P5Q.
Als ik een losse Asus Gigabit kaart in mijn P5Q stop, werkt ook die perfect.
Maar mijn 8111 NIC van de p5Q niet.

Volgens de RMA afdeling is mijn mobo goed, dus moet het ergens in de software zitten.
Blijkbaar is er iets wat mijn netwerkdriver stoort.
Ik heb geen idee, krijg het er niet uit.
Als ik tijd heb, probeer ik een nieuwe install, dat zou moeten werken.
Hm.... als die losse gigabit kaart het wel goed doet, dan is er volgens mij toch iets mis met het bord of de driver. Vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Nog steeds doet mijn RTL8111 NIC het niet, ook niet na een verse install van XP of WIN7.

Vandaag de pc meegenomen naar mijn werk, pc op de Gbit server aangesloten en direct Gbit verbinding.

Conclusie: er is iets in de combinatie van mij pc met mijn linksys SD2005 Switch wat de NIC tegenhoud op Gbit snelheid te werken.
Vraag is: wat nu?
Op de gok een nieuwe switch bestellen??

Update:
de combinatie met de Linksys SD2005 gaat niet goed.
Heb een WNRD3700 router gekocht en alles draait probleemloos.

[ Voor 14% gewijzigd door IJzerboot op 13-06-2010 22:53 ]

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:09
Is dit probleem bij iemand nog een keer opgelost. Ik loop hier tegen dezelfde situatie aan...

• IJzerboot
Jawel.
Mijn vorige bericht was niet helemaal correct, met mijn WNRD3700 viel de internet verbinding af en toe nog steeds weg.
Na zorgvuldig nadenken en testen met veel medewerking van anderen ben ik tot de conclusie gekomen dat er iets niet goedgaat in de fysieke verbinding tussen het randapparaat en de NIC.

Uiteindelijk heb ik een Linksys SRW2008 switch gekocht, waarop ik beide NICs heb aangesloten en sinds die tijd draaien alle pc's weer helemaal 100%.

Dus, de oplossing is: koop een goede switch/router die niet zo kritisch is op het type NIC.
Of koop een moederbord met een andere NIC.
Pagina: 1