Router naast Experiabox (KPN)?

Pagina: 1
Acties:

• Vraaag
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Hoi,

Op het moment heb ik een probleem.
Namelijk:
De Experiabox van KPN blokkeerd het medianetwerk op de televisie (Loewe Connect, zie ook hier.)

Ik heb al een hoop geprobeerd, maar ik kan het niet oplossen.

Ik heb dus Internet Plus Bellen van KPN.
Dus ik kan niet zomaar de router vervangen aangezien er op de meeste routers geen bel-aansluiting aanwezig is. (Experiabox heeft alles in één).

Nou had ik met een oude router getest of het dan wel lukt om video's/fotos/etc op de televisie te kijken en dat werkte, maar het bellen deed natuurlijk niks.

Nu wil ik eigenlijk proberen om mijn experiabox intestellen zodat ie alleen de telefonie kant doet.
Dan wil ik een D-Link DIR-825 router kopen om deze voor het internet te gaan gebruiken.

Alleen weet ik niet precies hoe ik dit moet gaan doen.
Heb wel al aardig wat erover gelezen. Ik zou de Experiabox het telefonie + DHCP moeten laten regelen en de rest dan via de D-Link.
Op een ander forum was ik dit tegen gekomen:
http://www.helpmij.nl/for...hp?p=2520808&postcount=15
Gaat ook over een televisie icm. de Experiabox.

Verder kan ik er niet super veel over vinden.
Is er hier misschien iemand die mij (en andere) op weg kan helpen?

Alvast bedankt voor de moeite!

• 737vogel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-10-2011
Helaas heeft KPN de mogelijkheden van de experiabox (Thomson speedtouch 780) voor een belangrijk deel afgeschermd. Ik wilde de speedtouch ook alleen voor telefonie en als modem gebruiken, maar dat gaat niet.

Toch heb ik nu mijn eigen Linksys router als gebruik voor het thuisnetwerk achter de experiabox en wel als volgt:
Je sluit de WAN poort van de router (in mijn geval Linksys) aan op één van de netwerkpoorten van de Experiabox. In de router moet je dan aangeven dat je het WAN configureert als fixed IP. Stel dan het IP WAN adres van je router in als bijvoorbeeld 192.168.1.1 en als gateway 192.168.1.254 (dat is het standaard IP adres van de experiabox). De KPN DNS server adressen zijn 195.121.1.34 en 195.121.1.66.

Nu stel je je router in dat het LAN in een ander subnet werkt, bijvoorbeeld 192.168.2.xxx. Dan maakt je het LAN adres van je router bijvoorbeeld 192.168.2.1 en je kunt verder de router in dat netwerk IP adressen via DHCP laten uitdelen.

Zo heb je de experiabox a.h.w. gedegradeerd tot modem.

Ik wil overigens een webserver en ftp server draaien vanuit mijn thuis netwerk en dat werkt niet. Vermoedellijk door de constructie met 2 routers achter elkaar. Ik stap dan ook binnenkort over naar kabelinternet van Ziggo. Dan krijg ik alleen een modem met een UTP uitgang en telefoonlijnen en kan ik mijn router weer gewoon gebruiken zoals die is bedoeld, d.w.z. direct achter een modem en niet achter een router.

• Vraaag
  • Niet online
737vogel schreef op zondag 06 september 2009 @ 18:51:
Helaas heeft KPN de mogelijkheden van de experiabox (Thomson speedtouch 780) voor een belangrijk deel afgeschermd. Ik wilde de speedtouch ook alleen voor telefonie en als modem gebruiken, maar dat gaat niet.

Toch heb ik nu mijn eigen Linksys router als gebruik voor het thuisnetwerk achter de experiabox en wel als volgt:
Je sluit de WAN poort van de router (in mijn geval Linksys) aan op één van de netwerkpoorten van de Experiabox. In de router moet je dan aangeven dat je het WAN configureert als fixed IP. Stel dan het IP WAN adres van je router in als bijvoorbeeld 192.168.1.1 en als gateway 192.168.1.254 (dat is het standaard IP adres van de experiabox). De KPN DNS server adressen zijn 195.121.1.34 en 195.121.1.66.

Nu stel je je router in dat het LAN in een ander subnet werkt, bijvoorbeeld 192.168.2.xxx. Dan maakt je het LAN adres van je router bijvoorbeeld 192.168.2.1 en je kunt verder de router in dat netwerk IP adressen via DHCP laten uitdelen.

Zo heb je de experiabox a.h.w. gedegradeerd tot modem.

Ik wil overigens een webserver en ftp server draaien vanuit mijn thuis netwerk en dat werkt niet. Vermoedellijk door de constructie met 2 routers achter elkaar. Ik stap dan ook binnenkort over naar kabelinternet van Ziggo. Dan krijg ik alleen een modem met een UTP uitgang en telefoonlijnen en kan ik mijn router weer gewoon gebruiken zoals die is bedoeld, d.w.z. direct achter een modem en niet achter een router.
Bedankt voor de info, ik zal eens gaan kijken wat ik ga doen.

Dan even een andere mogelijke oplossing:
Ik verander mijn huidige IPB abonnement naar:
Internet Premium + Belvrij A&W.
In theorie zou ik dan dus mijn eigen router kunnen gebruiken voor het Internet Premium gedeelte (KPN levert wel een Wireless Modem (54Mbit), maar deze gebruik ik dan niet).
Ik neem aan dat ik dan dus wel gewoon mijn eigen router kan gebruiken ipv het bijgeleverde modem?

En dan gewoon weer naar een losse aansluiting voor de telefonie.

Lijkt mij ook mogelijk, zal morgen is met KPN bellen..

[ Voor 20% gewijzigd door Vraaag op 06-09-2009 22:56 ]

• Vraaag
  • Niet online
8)7

[ Voor 100% gewijzigd door Vraaag op 22-04-2010 17:06 ]