Eigen pc, geluids stil

Pagina: 1
Acties:
  • 1.518 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik denk dat ik hier wel goed zit over dit topic.

Ik wil mijn eigen pc gaan maken.
EN heb wat gezocht op internet enzo... En ik heb wat oude artikelen gelezen enzo.
En ik wou hetongeveer zo doen
Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/5836/pcbovenx.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/993/pcboven2.jpg

Ik ben van plan om het van hout te maken, dat dikke multiplex( weet de naam niet meer, afval hout)
En aan de binnenkant alles met noppen te isoleren...
Ik wil graag een geluids stille pc!
De bovenkant heb ik even doorzichtig gemaakt hier op de plaatjes, maar darkomt gewoon een gat in, waar de fan precies doorgaat van de heatsink... En je kunt hem gewoon open maken, omdat er scharnieren op zitten :D.

Graag wat reacties enzo

[ Voor 12% gewijzigd door alaintje op 06-09-2009 16:32 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy-dj
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-04-2021
Als je een geluids stille pc wil kun je mischien ook even naar een waterkoeling kijken zodat je een fanloze pc hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Nu online
Maar dat is best duur toch?
Er zijn ook goedkopere ja. maarja

Maar er is waer koeling de koperen buis:)
muawhwah, ik wou er gewoon koud water doorlaten lopen onder het gamen ofzo, nu word die soms 50 graden op sommige plaatsen.
Ik weet niet. je meot toch altijd ÉÉN fan hebben, anders heb je een dode kast. maar die ene fan kan dan net zo geod 80 mm zijn

[ Voor 70% gewijzigd door alaintje op 06-09-2009 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poinkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-03-2023
Hi, hou je er wel rekening mee dat de kast waar je je mobo op schroeft zorgt voor de aarding van je moederbord en componenten. Is wel te ondervangen hoor. Leuk idee trouwens, ga gewoon experimenteren :) niet alles hoeft per se functioneel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik tel zo al 3 fans dus ik vraag me af waarom jouw kast stiller zou zijn dan een willekeurige andere kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Nu online
Omdat je grote fans op een lager toerental kunt laten draaien?
die boven op de heatsink is een 120 mm, en die aan de voorkant 140 dacht ik, dieaan de achterkant 40 mm... Anders word het een stoffige hoek denk ik. zodner lcuht ciculatie.
Het moederbord staat van de grond zegmaar, met die rubberen pootjes

Dit had ik al gelezen hiervoor, ik denk niet echt dat die pc een zeer goede airflow heeft?
Geluidsdempende houten kast om PC heen
Een beetje naarbeneden scrollen

[ Voor 23% gewijzigd door alaintje op 06-09-2009 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hout + noppenschuim isoleert geluid, maar ook warmte nogal goed.
Kan je niet beter je huidige kast volhangen met schuime en zorgen dat er nergens iets resoneert?
Alleen stille fans gebruiken, en als je echt een moederbord hebt met zo'n kleine ratelfan erop die er als eerst afslopen en er een degelijke heatsink op plakken :P

Waterkoeling is nogal duur, alleen de moeite als je ook overklokt imo.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je alles maar zo monteerd dat het niet gaat resoneren he? de BBG had daar ook wat leuke ideeen voor.

Watercooling heeft ergens ook een radiotor nodig, en als je veel vermogen produceerd heeft die ook een fannetje nodig he?

noppen?
deze?
Afbeeldingslocatie: http://www.aktietent.nl/catalog/images/14.051.10.jpg

zoek ook eens naar auto geluids isolatie,,,

ik denk dit spul:
Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/m/8000_8999/8500/8540/8546/854676_BB_00_FB.EPS.jpg

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Nu online
Deze kast begint oud te worden, mijn meoderbord moet vervangen worden als ik een nieuwe grafische kaart wil, en ik wil DDR3 geheugen. en deze geeft temapraturen tussen 27 en 53 aan.
27 bij cpu denk ik en gemm 40 bij grafische kaart of bij de HDD

ER ZIT EEN HEATSINK OP, mischien zie je hem niet, opdner de rote fan meteen, de fan brengt te hitte meteen weg:)

BEDANKT! werkt die twewede dan net zo goed als die eerste of? die eerste is veel groter toch?
Ik zou hem ook kunnen vullen met zand( dubelle muren enzo, hoe zwaarder, hoe beter het isoleert) had ook beton kunnen nemen, maar dan had ik een pc van makelijk 200 kilo

[ Voor 46% gewijzigd door alaintje op 06-09-2009 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Nu online
.

[ Voor 100% gewijzigd door alaintje op 06-09-2009 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy-dj
Een geluidstille pc gaat je niet lukken met al die fan's en de hardeshijf maakt ook veel herrie he of je moet een ssd nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Nu online
Nee mischien minder fans, ik bedenk steeds nieuwe onterpenenzo, mischien een rondje dacht ik, fan der in, en je ehbt een hele ronde circulatie, toch??

zien jullie dat tweede plaatje wel?

[ Voor 11% gewijzigd door alaintje op 06-09-2009 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy-dj
leuk_he schreef op zondag 06 september 2009 @ 16:56:
Als je alles maar zo monteerd dat het niet gaat resoneren he? de BBG had daar ook wat leuke ideeen voor.

Watercooling heeft ergens ook een radiotor nodig, en als je veel vermogen produceerd heeft die ook een fannetje nodig he?
Je hebt een aantal waterkoel setje's zonder fan bv zalman reserator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

alaintje schreef op zondag 06 september 2009 @ 16:58:
BEDANKT! werkt die twewede dan net zo goed als die eerste of? die eerste is veel groter toch?
Ik zou hem ook kunnen vullen met zand( dubelle muren enzo, hoe zwaarder, hoe beter het isoleert) had ook beton kunnen nemen, maar dan had ik een pc van makelijk 200 kilo
Voor resonatie is belangrijker hoe je het monteerd he?

lees ook effe voo rje onderdelen list ideen.

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2009

Als je overal ruimte hebt werken noppen beter wellicht, maar je hebt niet overal 5 centimeter toch? en het moet de flow ook niet beperken, anders wordt het heter, en gaat dan door toch meer geluid maken. Die autosiolatie is gemaatk om in zo wienig moeglijk ruimte zoveel mogelijk te mogelijk te dempen.

Kast in kast dempt alleen maar meer, maar je meot je ook afvragen wanneer je dat nodig hebt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Nu online
Ja, hmm hoop problemen zo te horen.
Mischien kan ik beter gewoon een case in-store kopen en daar waterkoeling in plaatsen en zelf alle hardware kopen.
I.p.v een nieuwe case te kopen vind ik het leuker hem zelf te maken. Ik heb allerlei apparaten ter beschikking om hout te bewerken. En kan zelf goed dingen met de hand bewerken, met een vijl, zaag en boor.

[ Voor 36% gewijzigd door alaintje op 06-09-2009 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Nu online
jimmy-dj schreef op zondag 06 september 2009 @ 17:04:
[...]

Je hebt een aantal waterkoel setje's zonder fan bv zalman reserator.
180 EURO ja grapjas, daar heb je 18 degelijke fans voor en 5 zeer sille fans :O
Afbeeldingslocatie: http://specialtech.co.uk/spshop/files/master/zalres1v2.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door alaintje op 06-09-2009 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uhm, hoe oud ben je? No offense hoor, maar je typt als een 12 jarige. Ik vind het in ieder geval niet erg prettig te lezen. Misschien dat je wat beter op je spelling kan letten?

Verder een leuk idee, maar ik zie dat je idee een uitsteeksel heeft en de voeding er buiten hangt.
Is het niet een veel beter idee om alles zoveel mogelijk binnen te kast te hebben?
De voeding maakt ook geluid en persoonlijk zou ik dat liever in een kast met demping willen hebben.

Wat betreft demping is hout sowieso een goede keuze. Het dempt van nature en als je tegen de hoge tonen wat noppenschuim plaatst zou de kast erg stil moeten zijn.
Het tweede materiaal wat aangegeven wordt lijkt een soort bitumenmat te zijn. Dat vind je ook vaak terug in dempings sets voor normale computerkasten.
Het is erg zwaar en houd daardoor de trillingen tegen. Hoge tonen worden bij dergelijke sets opgevangen met een laag schuim over de bitumenplaat.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 09:46
Misschien moet je een afweging maken: wil je perse een eigen kast bouwen of ga je voor een stil ontwerp. In het laatste geval kun je beter kijken naar wat er al op de markt is. Ik begrijp ook niet goed waarom je je voeding buiten de kast wilt plaatsen? Als dat voor de koeling is, dan moet je je wel bedenken dat je hem daardoor ook beter gaat horen.

offtopic:
En je moet echt even beter letten op je schrijfstijl. Zitten genoeg tikfouten in je zinnen die je er zelf uit kunt halen, want nu leest het voor geen meter 8)7

En ook de edit-knop gebruiken om dubbele posts te voorkomen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Robino op 06-09-2009 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Nu online
Ik heb juist extra de voeding erbuiten gelaten, omdat die toch wat hitte produceert.

Ik ga het denk ik maar gewoon standaard doen., Ik heb geen flauw idee hoe je een ventilator zachter kunt laten klinken door de lucht door bochten te laten gaan... dan word de performance ook weer slechter.

Mishien is waterkoeling wel een goede oplossing.
Hoeveel graden scheelt een waterkoeling vergeleken met een gewone pc koeling? (Grafische kaart, ventilator, cpu ventilator, enzo.. wat is het verschil?)
Als ik een Geforce gtx 270 heb en daar waterkoeling opzet, heoveel graden word die dan ongeveer? stressed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 09:46
alaintje schreef op zondag 06 september 2009 @ 17:13:
Ik heb juist extra de voeding erbuiten gelaten, omdat die toch wat hitte produceert.

Ik ga het denk ik maar gewoon standaard doen., Ik heb geen flauw idee hoe je een ventilator zachter kunt laten klinken door de lucht door bochten te laten gaan... dan word de performance ook weer slechter.

Hoeveel graden scheelt een waterkoeling vergeleken met een gewone pc koeling? (Grafische kaart, ventilator, cpu ventilator, enzo.. wat is het verschil?)
Als ik een Geforce gtx 270 heb en daar waterkoeling opzet, heoveel graden word die dan ongeveer? stressed?
Vergeleken met je processor en videokaart zal je voeding nog wel de minste hitte produceren. Dus dan kun je die ook beter buiten de kast laten, maar daar gaat dan ook meteen je idee van een stille pc :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Nu online
Ik kan natuurlijk ook heel makelijk gewoon alles los op een houten plankje installeren, en daar water koeling op aansluiten en dan een kast van (doorzichtige) plex eromheen...(glasplex is natuurlijk niks, maar ik ben het materiaal vergeten, doorzichtig plastic)
De kast zelf op rubbers zetten. lijkt me dan nog het simpelste idee.

[ Voor 21% gewijzigd door alaintje op 06-09-2009 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Rave17 schreef op zondag 06 september 2009 @ 17:16:
[...]

Vergeleken met je processor en videokaart zal je voeding nog wel de minste hitte produceren. Dus dan kan je die ook beter buiten de kast laten, maar daar gaat dan ook meteen je idee van een stille pc :D
Zeer scherp opgemerkt :)
Als alles openlucht moet kan je net zo goed een Antec Skeleton kopen ;)

Als het stil moet zijn kan je het beste alles in een kast plaatsen, desgewenst wat demping plaatsen en zorgen voor voldoende lucht doorstroming.

Verder is het ook een goed idee om te letten op welke hardware je koopt. Een vette Core i7 met een warmte output van 100 watt heeft gewoon altijd veel koeling nodig, wat betekent dat je meer lawaai moet gaan produceren om het koel te houden.
Als je nou een Q8400S koopt heb je dat probleem niet en kan je volstaan met minder koeling en dus minder lawaai. De S versie is namelijk een low-power uitvoering.
Zelfde geld voor de videokaart. Wil je supersnel of toch maar een middenklasser die minder warmte afgeeft?
Daarbij tellen ook je hardeschijven mee. Als het echt stil moet (en er voldoende geld is) kan je het beste een SSD kopen. Geen bewegende delen, dus geen lawaai. Daarbij ook nog een extreem laag energie verbruik, dus ook geen koeling nodig.
Als SSD's geen optie zijn kan je natuurlijk ook kiezen voor Western Digital GreenPower schijven of Samsung EcoGreen schijven. Die draaien op een lager toerental, zijn zuiniger en produceren dus ook weer minder warmte.
alaintje schreef op zondag 06 september 2009 @ 17:13:

Sja, als de kennis niet aanwezig is kan je twee dingen doen. Je inlezen en voorbeelden zoeken of het idee achterwege laten.

Verder, wat waterkoeling betreft, kan je eigenlijk nooit een inschatting maken hoe de temperatuur precies uitvalt.
Het is veel te afhankelijk van welke set je koopt, wat de kwaliteit daar van is, hoe vlak de bodem van het waterblok is, hoe goed de door jou gebruikte pasta is, welke koelvloeistof en welke mengverhouding je gebruikt, wat de omgevingstemperatuur is, hoeveel warmte afgifte van de overige onderdelen de lucht doet opwarmen en hoe de luchtstroming op die lokatie precies is.
En dat is slechts een greep uit de variabelen.

In de praktijk komt het echt wel eens voor wat waterkoeling hogere temperaturen geeft dan een fatsoenlijke luchtkoeling.
Ook hier geld dus dat je heel erg goed moet gaan opletten met wat je koopt en hoe je het inricht. Eveneens geld hier dus dat je je zal moeten inlezen op het onderwerp.

Maargoed... Mocht je het idee laten vallen, zie onderstaand:
Een paar simpele tips om een gewone PC kast stiller te maken:
-Koop één of twee sets dempingsmatten. O.a. die van BeQuiet! zijn erg goed. Niet zo dik maar erg zwaar. Vangt veel trilling op. Beplak zoveel mogelijk van de binnenkant van de kast.
-Koop een goede CPU en GPU koeler. Bijvoorbeeld een Scythe Mugen2 voor de CPU en iets van Arctic Cooling voor de GPU.
-Koop stille ventilatoren. Bijvoorbeeld van Papst, Scythe of Noctua. Liefst een zo laag mogelijke RPM waarde en zo groot mogelijk.
-Koop ophangrubbers of andere anti-vibratie ophangingen voor je hardeschijven, ventilatoren en voeding.
-Last but not least: Zorg voor een uniforme airflow richting en maak gebruik van natuurkunde. Je kan beter lucht omhoog laten gaan dan het naar beneden te blazen en zorg dat de lucht de ene kant in gaat en de andere kant weer uit. Zo voorkom je dat warme lucht weer aangezogen wordt via de buitenkant van de kast. De meest gebruikte setup is om de lucht vooraan onderin aan te zuigen en achteraan bovenin weer uit te blazen.

[ Voor 49% gewijzigd door McKaamos op 06-09-2009 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door alaintje op 06-09-2009 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Nu online
Ik heb in deze comptuer een Western Digital GreenPower (althans dat staat er op, Ik hoor hem ook amper)
Wat bij mij kabal maakt is de koelng van de cpu...
Daar kan ik mischien iets anders opzetten... Er zit nu een kap op zegmaar, die naar een gat geleid in mijn case(Hij is gewoon nog origineel).
Mischien is die stiller als ik die kap eraf haal.

En zo'n Antec Skeleton is best wel vet :O

Ik hoef ook geen quad core maar een dualcore
In december kwamen er wat nieuwe pc hardware uit had ik gehoord, o.a. processoren.

Ik zou eens proberen die kap eraf te halen(Ik denk dat die erop zit zodat hij niet zijn eigen lucht blijft circuleren die is nogal warm)
Verder, wat waterkoeling betreft, kan je eigenlijk nooit een inschatting maken hoe de temperatuur precies uitvalt.
Het is veel te afhankelijk van welke set je koopt, wat de kwaliteit daar van is, hoe vlak de bodem van het waterblok is, hoe goed de door jou gebruikte pasta is, welke koelvloeistof en welke mengverhouding je gebruikt, wat de omgevingstemperatuur is, hoeveel warmte afgifte van de overige onderdelen de lucht doet opwarmen en hoe de luchtstroming op die lokatie precies is.
En dat is slechts een greep uit de variabelen.

In de praktijk komt het echt wel eens voor wat waterkoeling hogere temperaturen geeft dan een fatsoenlijke luchtkoeling.
Ook hier geld dus dat je heel erg goed moet gaan opletten met wat je koopt en hoe je het inricht. Eveneens geld hier dus dat je je zal moeten inlezen op het onderwerp.
Water koeling koelt toch(bij die van zalman reserator bv) door een soort radiator, die moet gewoon op een koele plaats staan ergens.
Een vriend van mij heeft ook waterkoeling die onder de 0 graden celcius komt.
Kan dat? Zijn pc is een dual core van bijde 5 ghz.
Hij is gewoon stinkend rijk en kan alles... 2GTX 295 SLI verbonden en allemaal zo'n dingen.

(En ja ik typ best slecht, sorry. ik let er al op)

[ Voor 21% gewijzigd door alaintje op 06-09-2009 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

alaintje schreef op zondag 06 september 2009 @ 17:39:
Ik heb in deze comptuer een Western Digital GreenPower (althans dat staat er op, Ik hoor hem ook amper)
Wat bij mij kabal maakt is de koelng van de cpu...
Daar kan ik mischien iets anders opzetten... Er zit nu een kap op zegmaar, die naar een gat geleid in mijn case(Hij is gewoon nog origineel).
Mischien is die stiller als ik die kap eraf haal.

En zo'n Antec Skeleton is best wel vet :O

Ik hoef ook geen quad core maar een dualcore
In december kwamen er wat nieuwe pc hardware uit had ik gehoord, o.a. processoren.

Ik zou eens proberen die kap eraf te halen(Ik denk dat die erop zit zodat hij niet zijn eigen lucht blijft circuleren die is nogal warm)

[...]

Water koeling koelt toch(bij die van zalman reserator bv) door een soort radiator, die moet gewoon op een koele plaats staan ergens.
Een vriend van mij heeft ook waterkoeling die onder de 0 graden celcius komt.
Kan dat? Zijn pc is een dual core van bijde 5 ghz.
Hij is gewoon stinkend rijk en kan alles... 2GTX 295 SLI verbonden en allemaal zo'n dingen.

(En ja ik typ best slecht, sorry. ik let er al op)
Onder de 0 graden? Dat is absoluut onmogelijk, tenzij je de vloeistof koelt met een diepvriezer of iets soortgelijks.
Een waterkoelings systeem die gekoeld wordt met een radiator die op zijn beurt door omgevingslucht wordt gekoeld zal nooit kouder worden dan de huidige omgevingstemperatuur. Natuurkundig is dat absoluut onmogelijk.
Als je kouder wil dan de omgevingstemperatuur zal je een methode moeten hebben die energie onttrekt op andere manieren dan convectie.

Een voorbeeld is het verdampen van water. Als je de radiator nat maakt (aan de buitenkant ;) ) en dan actief koelt met een ventilator zal de temperatuur tijdelijk een heel klein beetje onder de omgevingstemperatuur komen. Het verdampen van water kost namelijk energie, en wordt in de vorm van warmte opgenomen uit je radiator.
Om diezelfde reden zijn mensen ook in staat om te overleven in temperaturen die hoger zijn dan hun lichaamstemperatuur. Het verdampen van water in de vorm van zweet. Denk bijvoorbeeld aan een dagje in de woestijn bij 45 tot 50 graden...

Andere mogelijkheden zijn Peltier elementen en de ingewanden van airco installaties. Die werken op ongeveer dezelfde manier. Ze onttrekken warmte maar worden aan het andere uiteinde exponentieel warmer. De warmte is weg uit je PC maar ergens anders wordt het extra warm en zal je daar weer voor bijpassende hoeveelheden convectiekoeling moeten zorgen. Gelukkig heb je buiten je PC meer ruimte dan er in, en heb je dus meer mogelijkheden wat betreft warmte afvoer. Kan je weer lekker creatief gaan doen met andere koelmogelijkheden.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 06-09-2009 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Nu online
Hij heeft geen gewoone lucht-waterkoeling. iets met stikstof vloeibaar ofzoiets, dat hele koude spul.
En mijn pc is eenstuk stiller zonder die kap/dat dingetje.
Die peltier dingen zijn toch vrij klein?
Dan heb je der een (hele)boel nodig.

Mijn pc geeft trouwens deze tempraturen aan:
Temp1 -- 31 (deze word na potje gamen 40, dus zal wel de grafische kaart zijn)
Temp2 -- 37
Temp3 -- 45,5 ( nu 45)

Temps sens 0 -- 34
Temps sens 1 -- 38/43 (daartussen verschilt per minuut)
Temps sens 2 -- 37/40 (blijft varieëren)

Als je gewoon een ventilator achter/voor een koperen buis laat blazen, vol met ijs-water, Is de lucht dan ook niet meteen 5 graden kouder ofzo?

[ Voor 12% gewijzigd door alaintje op 06-09-2009 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

alaintje schreef op zondag 06 september 2009 @ 17:58:
Hij heeft geen gewoone lucht-waterkoeling. iets met stikstof vloeibaar ofzoiets, dat hele koude spul.
En mijn pc is eenstuk stiller zonder die kap/dat dingetje.
Die peltier dingen zijn toch vrij klein?
Dan heb je der een (hele)boel nodig.

Mijn pc geeft trouwens deze tempraturen aan:
Temp1 -- 31 (deze word na potje gamen 40, dus zal wel de grafische kaart zijn)
Temp2 -- 37
Temp3 -- 45,5 ( nu 45)

Temps sens 0 -- 34
Temps sens 1 -- 38/43 (daartussen verschilt per minuut)
Temps sens 2 -- 37/40 (blijft varieëren

Als je gewoon een ventilator achter/voor een koperen buis laat blazen, vol met ijs-water, Is de lucht dan ook niet meteen 5 graden kouder ofzo?
Vloeibaar stikstof (ofwel: LN2)? Dat is totaal niet rendabel voor een thuisPC.
Dat moet je elke paar uur bijvullen. Een dagje intensief gamen kost je al snel een complete dewar vol, en dat is een litertje of 20 a 30...
En water afkoelen met stikstof lijkt me ook geen goed plan. Het water bevriest direct.

Misschien dat hij iets in de trant van een Prometia heeft, wat in princiepe een airco is, maar waarvan het koude gedeelte direct op de CPU zit. Dat is dan weer het princiepe van gascompressie en het verdampen van tot vloeistof geperst gas. Daar mee kan je inderdaad onder de 0 graden komen.
Maargoed, volgens mij worden die dingen niet eens meer commercieel gemaakt in verband met te weinig klanten in die markt. Misschien dattie zelf een airco unit heeft omgebouwd, maar aan jouw omschrijving geloof ik daar weinig van.

Een peltier is inderdaad erg klein, maar doet niets anders dan 1 kant koud maken en de andere erg heet.
Je plakt ze normaal gesproken met de koude kant rechtstreeks op een warme chip, waardoor de hete kant heel erg heet wordt. Dat moet je dan weer af zien te koelen. En in de regel haal je daar ook geen temperaturen mee die ver onder de 0 graden liggen.
Ééntje per warmte producerende chip is dus voldoende, mits het element genoeg capaciteit bied.
Voor de gemiddelde PC heb je er dus minstens 2 nodig (CPU en GPU), en daarbij een hele dikke voeding om de peltier elementen te voeden. (reken maar op minstens 500 watt voor twee peltiers. daar komt de rest van je PC nog bij).

Goed, de temperaturen die je aangeeft zijn volgens mij best netjes, maar ik denk niet dat je videokaart er tussen staat.
De meeste high-end videokaarten worden onder belasting al snel tegen de 100 graden.
Ik denk dat de hoogste van de drie je CPU is, de middelste je chipset en de laagste de luchttemperatuur in de kast.

Slechts één koperen buis met koude vloeistof koelt de lucht niet zo dramatisch af. Convectie is namelijk nogal inefficient. Je zou dan een radiator moeten vullen met koude lucht en dan een ventilator daar doorheen moeten laten blazen. Dan maak je kans dat de lucht temperatuur een aantal graden zal dalen.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 06-09-2009 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Nu online
Ik bedoel ook een heel soort buizen stelsel ja.
Rondom de ventilator van mijn cpu ergens.
Ik heb geen high end grafische kaart, maar een: geforce 8600 GT.
Het lijkt wel of mijn pc ineens koud begint te worden.
Net stak ik mijn hand erin (niet in de fan ofzo, of de cpu aanraken, maargewono de open plaatsen) en nu is die veel koeler zonder die kap.

Ik denk dat hij Prometia heeft ja.

Kun je ook peltiers stapelen ofzo:P? Zo hoog dat ze uit de kast komen.
Zou in principe moeten kunnen, de koude op de warme kant enzovoort, totdat je 15 centimeter hoger zit.
Zal in praktijk wel niet werken denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McKaamos schreef op zondag 06 september 2009 @ 18:09:
[...]

Vloeibaar stikstof (ofwel: LN2)? Dat is totaal niet rendabel voor een thuisPC.
Dat moet je elke paar uur bijvullen. Een dagje intensief gamen kost je al snel een complete dewar vol, en dat is een litertje of 20 a 30...
En water afkoelen met stikstof lijkt me ook geen goed plan. Het water bevriest direct.

Misschien dat hij iets in de trant van een Prometia heeft, wat in princiepe een airco is, maar waarvan het koude gedeelte direct op de CPU zit. Dat is dan weer het princiepe van gascompressie en het verdampen van tot vloeistof geperst gas. Daar mee kan je inderdaad onder de 0 graden komen.
Maargoed, volgens mij worden die dingen niet eens meer commercieel gemaakt in verband met te weinig klanten in die markt. Misschien dattie zelf een airco unit heeft omgebouwd, maar aan jouw omschrijving geloof ik daar weinig van.

Een peltier is inderdaad erg klein, maar doet niets anders dan 1 kant koud maken en de andere erg heet.
Je plakt ze normaal gesproken met de koude kant rechtstreeks op een warme chip, waardoor de hete kant heel erg heet wordt. Dat moet je dan weer af zien te koelen. En in de regel haal je daar ook geen temperaturen mee die ver onder de 0 graden liggen.
Ééntje per warmte producerende chip is dus voldoende, mits het element genoeg capaciteit bied.
Voor de gemiddelde PC heb je er dus minstens 2 nodig (CPU en GPU), en daarbij een hele dikke voeding om de peltier elementen te voeden. (reken maar op minstens 500 watt voor twee peltiers. daar komt de rest van je PC nog bij).

Goed, de temperaturen die je aangeeft zijn volgens mij best netjes, maar ik denk niet dat je videokaart er tussen staat.
De meeste high-end videokaarten worden onder belasting al snel tegen de 100 graden.
Ik denk dat de hoogste van de drie je CPU is, de middelste je chipset en de laagste de luchttemperatuur in de kast.

Slechts één koperen buis met koude vloeistof koelt de lucht niet zo dramatisch af. Convectie is namelijk nogal inefficient. Je zou dan een radiator moeten vullen met koude lucht en dan een ventilator daar doorheen moeten laten blazen. Dan maak je kans dat de lucht temperatuur een aantal graden zal dalen.
leuk die peltier maar hoe zit dat dan met condens neem aan dat je daar redelijk mee te maken gaat krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topic niet in overeenstemming met de Casemod in Progress policy en gaat daarom op slot. Neem deze policy even door en je snapt waarom, en wat je er aan kunt doen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.