Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Het is tegenwoordig gebruikelijk om iemand een NDA te laten tekenen, zeker bij bepaalde projecten.

Veel NDA's hebben in een bepaald artikel een duur van de NDA staan. Ik stel mezelf hierbij de vraag wat hiervoor gebruikelijk is.

Zover ik me kan herinneren is 5 jaar gebruikelijk, hoewel je natuurlijk wil dat iemand er zijn hele leven niet met je idee aan de haal gaat.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?

Er zijn opzich voldoende NDA's online te vinden, ik vind alleen wat minder over die geheimhoudings-termijn.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ligt eraan waarvoor he?

Je gegevens van de klanten blijven altijd onder NDA,
die over een product wat nog gereleased moet worden tot na de release van een produkt.

Als de termijn niet redelijk voor het doel is houd hij nooit stand.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is logisch wat je zegt.

het is echter wel zo dat stel ik huur jou in voor een project waar ik het idee van heb... wat doe je dan... ik dacht voor een werknemer dat 5 jaar redelijk was, alleen moet hij na 5 jaar niet hetzelfde willen gaan doen natuurlijk.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je hebt het niet over concurrentie beding en relatie beding?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op zondag 06 september 2009 @ 16:17:
Je hebt het niet over concurrentie beding en relatie beding?
Dat valt opzich toch ook onder een NDA ?

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Maareh... dat zijn toch juist zaken die in het contract staan die je moet tekenen :?

edit: oh, zo :)

tja, bedenk wanneer het product af is of na welke periode de gegevens wellicht niet meer zo belangrijk zijn als een concurrent ze te zien krijgt oid.

[ Voor 50% gewijzigd door Cartman! op 06-09-2009 22:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cartman! schreef op zondag 06 september 2009 @ 22:10:
Maareh... dat zijn toch juist zaken die in het contract staan die je moet tekenen :?

edit: oh, zo :)

tja, bedenk wanneer het product af is of na welke periode de gegevens wellicht niet meer zo belangrijk zijn als een concurrent ze te zien krijgt oid.
Tja dat is in principe for ever natuurlijk... ik denk minimaal toch 3-5 jaar nadat iemand weg gaat.

Verwijderd

Daar kun je in abstracto niets over zeggen. Het hangt af van de mate van beveiliging die je wilt hebben en het belang van de gegevens die je wilt beschermen. In de NDAs die ik in het kader van verkoopovereenkomsten van bedrijven zie, zijn de termijnen eigenlijk altijd onbeperkt. Het gaat daar vaak om bedrijfsgeheimen.

Gaat het om een NDA die eigenlijk meer het karakter heeft van een beperking van de mogelijkheden van de werknemer (verkapt concurrentiebeding, je maakt het hem onmogelijk bepaalde kennis te gebruiken) dan is een termijn van 3-5 jaar meer voor de hand liggend.

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt dat mensen toch problemen hebben met het ondertekenen van een NDA, ook als je ze een idee voorlegt waar ze zelf op den duur baat bij kunnen hebben als ze er aan meewerken.

Als je een voorbeeld neemt als: http://www.youridea.nl/docs/Geheimhoudingsverklaring.doc

En hier een boete in bouwt van bijvoorbeeld 75K voor een zeer goed idee dan denk ik dat dat helemaal niet zo gek is, zeker niet als diegene zich verder nergens aan vast bindt.

Ik snap de terughoudendheid dan in pricipe niet, wel als men vaak het idee heeft er wel een draai aan te kunnen geven en er een ander idee van te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2009 00:36 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Een NDA heeft geen ruk van doen met een concurrentiebeding of een relatiebeding.

Concurrentie- en relatiebedingen zijn onderdeel van een arbeidscontract, en worden in de regel opgelegd voor 12 of 24 maanden. Langer dan 24 maanden is vrijwel per definitie onredelijk in de ogen van de rechterlijke macht waarmee het beding als geheel kan komen te vervallen als werknemer juridische uitspraak zoekt. Overigens hangt dit vanzelfsprekend af van de functie en aard van de werkzaamheden, voor upper management en cutting edge R&D functies zijn langere termijnen vanzelfsprekend wel mogelijkerwijs redelijk.

Daarnaast bevat een arbeidscontract vaak een geheimhoudingsplicht, welke een in beginsel levenslange plicht oplevert om alle tijdens het arbeidscontract opgedane kennis en informatie over klanten en technologie van werkgever geheim te houden, voor zover en zolang deze niet publiekelijk bekend mag worden verondersteld.

Een NDA oftewel Non Disclosure Agreement is een document dat tussen 2 onafhankelijke partijen wordt opgesteld indien de ene partij er belang bij heeft dat de andere partij op de hoogte is van bepaalde informatie, maar hier enkel gebruik van mag maken onder strikte voorwaarden als gesteld door de eerste partij. NDA's gelden bijvoorbeeld binnen de journalistieke wereld waar informatie reeds vooraf wordt verspreid maar pas op een bepaald moment gepubliceerd mag worden, opdat de journalisten al wel hun voorbereidend schrijfwerk e.d. kunnen doen, of bij offerteaanvragen waarbij een externe op de hoogte wordt gesteld van geheime informatie om een aanbieding te kunnen maken voor ontwikkeling/assistentie/consultancy. Hier gelden ook extreem veel hogere boetemogelijkheden voor dan bij werknemersbedingen overigens, welke je in principe arbitrair mag vastleggen.

[ Voor 9% gewijzigd door curry684 op 09-09-2009 02:39 ]

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Ik snap nog steeds geen snars van jouw grove uitlatingen hier op het forum.. zie zin 1. Je bereikt hier niets mee.

Strikt genomen zijn mensen waar je mee gaat bekijken of zij iets in een idee zien ook twee losse partijen en kan een NDA met een boete dus zeker wel van toepassing zijn. Als persoon X zegt er niets in te zien en dan er toch wat mee wil gaan doen zit je met een probleem.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 12:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dan is gewoon de laatste alinea van toepassing en begrijp ik dus niet waarom je überhaupt over termijnen aan het nadenken bent. Het heeft weinig te maken met het inhuren van mensen. Dat staat er helemaal los van en dat moet je hier ook niet verwarren met het beschermen van je idee.

Negeer anders de eerste zin van curry en lees de rest nog eens goed door om duidelijk het verschil te zien tussen beide, compleet verschillende, type overeenkomsten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Curry reageert misschien wat bot in 1 zin, hij heeft wel volledig gelijk. Je moet het verschil wel zien!
Geheimhouding is btw vaak sowieso een clausule in een arbeidsovereenkomst.

Een NDA komt meer verder ook vaak voor bij investeerder-uitvoerder aan de start van de ontwikkeling van een concept. Vziw wordt er ook vaak geen termijn afgesproken maar is de NDA geldig tot in het oneindige. (let er hierbij op dat je het wel op de persoon afspreekt en niet op een BVtje, vaak gemaakte fout :p)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 09:23:
offtopic:
Ik snap nog steeds geen snars van jouw grove uitlatingen hier op het forum.. zie zin 1. Je bereikt hier niets mee.
Ik heb geen idee waarom je die zin als grof beschouwd, "geen ruk met iets van doen hebben" is anno 2009 een normale Nederlandse uitdrukking waarin je met klem stelt "dat er geen contextueel, inhoudelijk of ander verband is tussen 2 nader te specificeren zaken". Ik prefereer op een forum waarin redelijkerwijs de aanname geldig beschouwd mag worden dat de gemiddelde medeparticipant aan topics zich onder de pensioengerechtigde leeftijd bevindt de shorthandnotatie boven de eloquentere variant.
Strikt genomen zijn mensen waar je mee gaat bekijken of zij iets in een idee zien ook twee losse partijen en kan een NDA met een boete dus zeker wel van toepassing zijn. Als persoon X zegt er niets in te zien en dan er toch wat mee wil gaan doen zit je met een probleem.
Dat is dus exact de situatie die ik in de laatste alinea omschrijf.

Professionele website nodig?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Rutger, curry, voor de rest hier is een discussie over het een normaal woord als 'ruk' volstrekt niet interessant ;)

- Rukapul

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Janoz schreef op woensdag 09 september 2009 @ 09:46:
[..]
Het heeft weinig te maken met het inhuren van mensen.
[..]
Dat lijkt me nou juist wel het geval.

Punt is dat Bedrijf A, mensen inhuurt van Bedrijf B. Bedrijf A steld een NDA op voor de mensen van Bedrijf B die op het project worden gezet. Wat dus binnen de muren van Bedrijf A zichtbaar wordt, mogen de mensen van Bedrijf B nooit naar buiten brengen.

Zo heb ik jaren lang met adressen gewerkt. Klanten bestand van een grote energie-leverancier, schietverenigingen, dure meubelzaken, etc..etc..

De concurent van de werkgever heeft daar niets aan (welk valt onder het concurentiebeding), maar zou veel centen waard zijn als ik 1.000.000 namen en adressen aan een andere leverancier doorsluis. De namen en adressen van mensen met een vuurwapen thuis doet het leuk in het criminelen circuit. Of de gegevens van de leden van de politie-vakbond. Mensen die peperdure meubels hebben, hebben meestal ook wel dure flatscreens.

Het heeft dus alles te maken met het inhuren van mensen ;)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op woensdag 09 september 2009 @ 12:16:
[...]
Lijkt mij dus ook. NDA kan zo algemeen zijn eigenlijk.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ga er maar vanuit dat het heel je leven geldig is. Daarnaast.. Wat zou jij willen met informatie van je klanten? Daar moet je gewoon van afblijven, en het laten waar het hoort.... bij de klant.

Dus als jij tijdens een project ergens achter komt (omdat je dat gewoon moet in je functie), moet je het gewoon ook daar laten.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:14:
Ga er maar vanuit dat het heel je leven geldig is. Daarnaast.. Wat zou jij willen met informatie van je klanten? Daar moet je gewoon van afblijven, en het laten waar het hoort.... bij de klant.

Dus als jij tijdens een project ergens achter komt (omdat je dat gewoon moet in je functie), moet je het gewoon ook daar laten.
Voor mij geldt het andersom in dat geval ;)

Maar je bent duidelijk en we kunnen het eens zijn.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 12:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Punt is dat Bedrijf A, mensen inhuurt van Bedrijf B. Bedrijf A steld een NDA op voor de mensen van Bedrijf B die op het project worden gezet. Wat dus binnen de muren van Bedrijf A zichtbaar wordt, mogen de mensen van Bedrijf B nooit naar buiten brengen.
Wat ik bedoel is dat het inhuren helemaal niet relevant is. Waar het om gaat is dat je een groep mensen deelgenoot maakt van bepaalde gegevens (data of idee) en je wilt ze beperken in wat ze daarmee gaan doen. Uiteraard kunnen dat mensen zijn die je inhuurt, maar ook investeerders wiens geld je graag wilt hebben of een sales knakker aan wie je je product wilt verkopen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
[...]
Dat is toch niet het geval, een NDA kan veel breder zijn. Denk aan de begrotingsplannen die op prinsjesdag gepresenteerd worden. Concepten hiervan en de uiteindelijke plannen worden onder NDA geopenbaard naar enkele partijen (parlementaire partijen, vroeger ook journalisten). Die partijen hebben geen enkele arbeidsrelatie met het ministerie van financiele zaken, dat ministerie betaalt hun niets en ontvangt er ook niets van, er gaan geen facturen heen en weer, enz.

Het staat dus los van het inhuren van mensen.
Pagina: 1