Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben op de vereniging een kantine en nu hebben we een discussie over wat aan te schaffen een 40 inch (of meer) Lcd of een beamer. We komen er niet helemaal uit wat een verstandige/goede keuze is. graag zou ik van jullie buitenstaanders wat advies willen

Gebruik
We willen het gaan gebruiken om af en toe een film te tonen en presentaties te houden voor kleine groepen (tot 25 man). Hiernaast willen we als de kantine open is op de achtergrond een filmpje of foto´s laten zien.

Vooraf:

-Budget is ongeveer 600 euro
-Ruimte is 7 bij 7 meter, kijk afstand tot scherm tussen de 4 en 8 meter (schuin door de ruimte)
-ruimte is wit, maar heeft een vrij laag (wit plafond) 2,4m
-7 kleine ramen, tegen het plafond, 40 x 70cm
-we zijn 2 avonden per week open. stel dat het ding 2 uur per avond aanstaat is het veel

-Lcd (of plasma)-
voor

-goedzichtbaar ook als het licht is
-makkelijker inzetbaar om op de achtergrond een (kayak) video of foto
-lange levensduur (gezien lamp beamer)
tegen
-kleiner beeld ten opzichte van een beamer
-inbraak gevoeligheid (beamer kan verstopt worden, tv hang aan de muur)

-Beamer-
voor

-groot beeld
-makkelijk wegwerken/verstoppen i.v.m. inbraak
tegen
-lamp slijt (relatief snel)
-minder geschikt voor beelden op de achtergrond i.v.m. licht bundels en over heersend
-zou er voor overdag en als de lampen aanzijn voldoende beeld overblijven.

Stel het word een tv, rest dan nog de keus Lcd of Plasma. Waar moet ik op letten? Als resolutie word bij de goedkopere modellen vaak 1024 bij 768 aangeven. mij lijkt dit klein. Stel het word een beamer waar let ik dan op?

Ten slotte hebben julie concrete adviezen in modellen en mogelijkheden (ook andere alternatieven hoor ik graag)?

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 14:28
Voor 600 euro ga je geen deftige beamer vinden, en zekerniet met veel ANSI lumen, wat je nodig hebt als je overdag zou willen kijken.

Als je direct (zon)licht hebt uit het plafond, dan houdt een beamer in deze prijsklasse het echt niet bij en zie je gewoon niets tot bijna niets.
Ook moet je voor dat geld nog een scherm kopen, hier kan je ook tussen de 200-300 euro voor wegleggen.

De beamer heeft 208 branduren per jaar, als 'ie 4 uur per week draait.
De meeste lampen hebben een levensduur van 4000 uur. tegen de tijd dat de lamp op is is het ding dus ALLANG antiek!.

Ik zou voor een TV gaan, beter zichbtaar overdag, veel fijner om naar te kijken als 'fotolijst' omdat het scherm niet zo groot is als wat een beamer produceert, kleuren zijn veel echter..

Diefstal is opzich niet zo'n issue, een beamer is interessant om te stelen omdat deze makkelijk te verwijderen zijn maar vooral omdat ze makkelijk mee te nemen zijn en te verkopen.
LCD's/Plasma's zijn minder makkelijk van de muur te halen (eventueel in combinatie met slot) en mee te nemen.Feit blijft wel dat ALS ze het willen hebben ze het ook zullen krijgenn..

Op een TV kan je ook nog eens 'gewoon' TV kijken, met een beamer kan dat alleen door tussenkomst van een tuner.

Verwijderd

Topicstarter
duidelijk. een fatsoenlijke beamer heb je niet voor 600. TV speelt hier geen rol omdat we geen tv aansluiting hebben. (Aanleggen is ook niet haalbaar >500 meter vanaf de openbareweg)

na wat zoeken vind ik wel 42 inch sumsung tv´s voor onder de 500 euro.

Is een scherm zonder tv tuner goedkoper? veel schermen zijn maar 1024 pixels max, is dat niet weinig?

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:58

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2009 @ 19:09:
Is een scherm zonder tv tuner goedkoper? veel schermen zijn maar 1024 pixels max, is dat niet weinig?
De resolutie van de schermen waar je het over hebt is 1024x768. Dat is een aspectratio van 4:3 terwijl TV's 16:9 zijn. Het beeld wordt daarom ook gescaled naar een aspectratio van 16:9.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik er een pc op aan sluit en de resolutie instel om 1024x768 dan worden uiteindelijk de vierkantjes als rechthoeken getoont. hoewel me dat weinig kan schelen.

maar dan lijkt me 1024px breed weinig bij 107 cm diagonaal. hier op mijn eeepc heb ik dat al op 23,5 diagonaal

Plasma lijkt wat goedkoper dan lcd. wat zijn eigenlijk in gebruik de verschillen

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2009 19:46 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

1024x768 is zat, vooral als je in een grote zaal van een afstand kijkt. Even een custom-resolutie instellen (of in ieder geval je mediaplayer op 16:9 zetten) en je bent klaar. Elke DVD/Blu-ray speler zal het natuurlijk meteen goed doen.

Verder zou ik voor een beamer gaan (lekker groot), maar met je budget is dat vrij lastig waarschijnlijk.

Verder:
na wat zoeken vind ik wel 42 inch sumsung tv´s voor onder de 500 euro.
Dat is niet echt een hele prestatie te noemen. In de pricewatch staan wel meer 42" tv's in die prijsklasse, bijvoorbeeld van LG :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Ok, Dus een LG of Samsung lcd of plasma van 480 euro kan voldoen.

Tja groot, indrukwekkend beeld dat is het enige pre wat er dus is voor een beamer. Maar tevens is een beamer welke in een volledig velichte ruimte zijn werk nog doet niet haalbaar voor 600 euro.

• Badie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 10:51
zal dan voor een lcd gaan, met ramen in de ruimte gaat het lastig zien worden wanneer je een plasma aanschaft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2009 @ 19:53:
Ok, Dus een LG of Samsung lcd of plasma van 480 euro kan voldoen.

Tja groot, indrukwekkend beeld dat is het enige pre wat er dus is voor een beamer. Maar tevens is een beamer welke in een volledig velichte ruimte zijn werk nog doet niet haalbaar voor 600 euro.
In een volledig verlichte ruimte zal geen enkele beamer een fantastisch beeld kunnen neerzetten, ongeacht jouw budget. In een goed verlichte ruimte (waarbij dus ook licht van buiten of verlichting op het scherm valt), kan je hooguit een heel flets beeld verwachten bij een beamer. Dat is nu eenmaal een inherente beperking van een beamer; deze kan alleen licht toevoegen aan een scherm, een beamer kan geen licht van andere lichtbronnen op het scherm absorberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. zoals in de eerste post al beschreven staat zijn er slechts kleine raampjes. overdag doe je daar de lampen al aan.

maar afgezien daarvan tijdens gebruik zal vaak ook het lihct aan staan, dus een tv.

is er zoveel verschil in lichtopbrengst tussen een plasma en lcd dan?

(zelf kijk ik ouderwets naar een 55cm beeldbuis)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-02 16:49

mr.paaJ

generatie cmd+z

LCD is best een stuk helderder en dus ook overdag nog wat beter geschikt dan plasma. Zeker met een mat scherm ook een stuk minder gevoelig voor spiegelingen.

Is er trouwens niet iemand die thuis al een beamer heeft? Dan kun je eens proberen hoe dat is.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Verwijderd

Topicstarter
dat hebben we al eens gedaan, ging best aardig. Was overdag met de lichten uit

(persoonlijk ben ik meer voor een lcd/plasma, en het topic beaamd mijn argumenten)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2009 22:00 ]

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 14:28
Testen met een beamer lijkt me een goed idee, dan kan je zelf ervaren dat het eigenlijk niet op schiet.

Ik heb hier ook 2 beamers hangen (allebei van onder de 600 euro trouwens) MAAR om goed beeld te hebben moeten de gordijnen toch echt gesloten worden!

Ik zou op zoek gaan naar een LCD tv met o.a HDMI en VGA input, dan kan een pc of laptop met VGA, DVI en HDMI aansluiten.

Als de 'core business' slideshows en achtergrond video's tonen is zou je ook kunnen kijken naar 2 24 inch computerschermen...
Pagina: 1