Maximaal werkbare grootte FAT32

Pagina: 1
Acties:

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Topicstarter
Ik heb hier een 1,5 terrabite USB-schijf die voor het doel eigenlijk FAT32 moet hebben. Nu heb ik al met het tooltje van HP geprobeerd deze te formateren, maar na een format van 6 uur (quickformat ging niet) kreeg ik een melding dat het volume te groot was. Een beetje rondzoeken op GOT levert op dat de meningen verdeeld zijn over de maximale grootte van een FAT32 partitie. Windows vindt dat het tot 35 GB kan, sommigen melden dat een paar honderd GB prima moet werken en een iemand zegt dat het tot 2 GB kan (van dat laatste heb ik dus al ondervonden dat dit niet kan, niet met het HP tooltje in ieder geval).

Nu zat ik te denken twee partities te maken, maar ik wilde de FAT32 partitie dan wel zo groot mogelijk hebben. Maar hoe groot kan ik deze partitie maken?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-12 23:48

Tags NL

Harmful or Harmless?

Volgens Limitations of the FAT32 File System in Windows XP zou dit wel moeten kunnen, met wat voor OS doe je dit dan? (En waarom FAT32 en niet NTFS?)

https://powershellisfun.com

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
-={Fred_Perry}=- schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:33:
Volgens Limitations of the FAT32 File System in Windows XP zou dit wel moeten kunnen, met wat voor OS doe je dit dan? (En waarom FAT32 en niet NTFS?)
Omdat de schijf bedoeld is voor een mediaspeler die alleen met FAT32 overweg kan.

/▌

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Windows Vista (en ik dacht ook XP) wil FAT32 partities maken van maximaal 32GB, daarna ben je aangewezen op NTFS.

Via alternatieve partitioneringstools als een gparted livecd of partitionmagic kan je ze volgens mij van onbeperkte grootte maken (2TB). Maar weet je zeker dat je dit wilt? FAT32 is namelijk best een beroerd bestandssysteem, NTFS (of EXT3 onder Linux) is veel robuuster.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-12 11:36

DaWaN

'r you wicked ??

Het probleem met FAT32 is vooral dat je bestanden maar maximaal 4GB groot kunnen zijn. Nu is de ISO van een DVD'tje al groter dan 4GB...
Ik weet niet of die mediacenter ook HD afspeelt maar die bestanden zijn meestal al 8GB...

Onder windows is dit programma wel handig: http://www.ridgecrop.demon.co.uk/index.htm?fat32format.htm
En anders Gparted gebruiken inderdaad :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
spone schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:36:
Windows Vista (en ik dacht ook XP) wil FAT32 partities maken van maximaal 32GB, daarna ben je aangewezen op NTFS.

Via alternatieve partitioneringstools als een gparted livecd of partitionmagic kan je ze volgens mij van onbeperkte grootte maken. Maar weet je zeker dat je dit wilt? FAT32 is namelijk best een beroerd bestandssysteem, NTFS (of EXT3 onder Linux) is veel robuuster.
Iemand had me gevraagd te helpen omdat deze schijf niet werkte met haar mediaspeler (Pinacle). Deze mediaspeler kan alleen overweg met FAT32 en de schijf was NTFS geformatteerd. Ik weet wel dat FAT32 ook weer limitaties heeft aan bestandsgroottes en dat het een wat ouder bestandssysteem is, maar met andere systemen kan die mediaspeler niet overweg.

De opties leken mij dus een kleinere schijf kopen voor de mediaspeler of twee partities maken en kijken of het dan werkt. Maar op de Microsoft pagina die genoemd wordt zie ik dat FAT32 tot 8 GB zou moeten werken.
DaWaN schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:39:
Het probleem met FAT32 is vooral dat je bestanden maar maximaal 4GB groot kunnen zijn. Nu is de ISO van een DVD'tje al groter dan 4GB...
Ik weet niet of die mediacenter ook HD afspeelt maar die bestanden zijn meestal al 8GB...

Onder windows is dit programma wel handig: http://www.ridgecrop.demon.co.uk/index.htm?fat32format.htm
En anders Gparted gebruiken inderdaad :)
Dat had ik me ook al bedacht. Maar iso's kun je ook uitpakken en de losse bestanden van een DVD zijn meestal wel kleiner dan 4GB.

HD speelt hij ook af, maar dat maakt verder niet uit. De speler zit aangesloten op een SD TV en is eigenlijk een krijgertje van iemand die een miskoop heeft gedaan met die speler ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 06-09-2009 13:42 ]

/▌

Verwijderd

This allows for drive sizes of up to 8 terabytes with 32KB clusters, but the boot sector uses a 32-bit field for the sector count, limiting volume size to 2 TB on a hard disk with 512 byte sectors.
The maximum possible size for a file on a FAT32 volume is 4 GB minus 1 byte (232−1 bytes). Video applications, large databases, and some other software easily exceed this limit. Larger files require another formatting type such as NTFS.
Bron: Wikipedia: File Allocation Table

Kijk of er firmware updates zijn voor je mediaspeler, zodat je ook video af kan spelen vanaf bijv. ext3.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

spone schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:36:

Via alternatieve partitioneringstools als een gparted livecd of partitionmagic kan je ze volgens mij van onbeperkte grootte maken (2TB). Maar weet je zeker dat je dit wilt? FAT32 is namelijk best een beroerd bestandssysteem, NTFS (of EXT3 onder Linux) is veel robuuster.
Die 32Gb is dus alleen een limiet tijdens de installatie, niet zozeer van Windows XP en Vista.

• EdwardTheGreat
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-12-2023
Uit die link naar die Microsoft pagina:
The maximum disk size is approximately 8 terabytes
en:
NOTE: When you attempt to format a FAT32 partition that is larger than 32 GB during the Windows XP installation process, the format operation fails near the end of the process, and you may receive the following error message:
Logical Disk Manager: Volume size too big.
Dus naarmate je bij het einde van je formattering komt, stopt ie er mee... Zeg het dan gewoon van tevoren ofzo :s
Maareh, klinkt bijna alsof je HP tooltje gewoon gebruik maakt van het gereedschap zoals dat gewoon in Windows aanwezig is. Lijkt me niet heel logisch eigenlijk, maar goed.

Maar ik zou ff proberen die schijf te formatteren met Partition Magic of Acronis Partition Manager ofzo.

Last.FM

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:40:
[...]

[...]

Bron: Wikipedia: File Allocation Table

Kijk of er firmware updates zijn voor je mediaspeler, zodat je ook video af kan spelen vanaf bijv. ext3.
Die Byte sectors zijn niet in te stellen in het HP tooltje. Daar zal het wel fout gaan. Volgens de website van Pinacle kan hij overweg met FAT32 dus ik denk niet dat een firmwareupdate gaat helpen.

Volgens mij is die speler ook al geupdate want de oorspronkelijke eigenaar heb ik ook geholpen met dat ding maar die heeft nu een popcornhour wat allemaal wat beter werkt :)

Afbeeldingslocatie: http://www.schaap.tv/fat32.PNG
EdwardTheGreat schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:47:
Uit die link naar die Microsoft pagina:
Dus naarmate je bij het einde van je formattering komt, stopt ie er mee... Zeg het dan gewoon van tevoren ofzo :s
Maareh, klinkt bijna alsof je HP tooltje gewoon gebruik maakt van het gereedschap zoals dat gewoon in Windows aanwezig is. Lijkt me niet heel logisch eigenlijk, maar goed.

Maar ik zou ff proberen die schijf te formatteren met Partition Magic of Acronis Partition Manager ofzo.
Niet helemaal. Dat HP tooltje kan wel meer als 35 GB aan volgens sommigen, maar 1,5 terrabyte is schijnbaar te veel ;) Ik zal eens kijken naar andere tools, ik had eigenlijk gehoopt dat iemand ervaringen had met een specifieke tool :)

[edit]Partition Magic 8 doet ook alleen NTFS of EXT2/EXT3.

[ Voor 35% gewijzigd door Marzman op 06-09-2009 14:09 ]

/▌

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:12

Theimon

Snapte!?

En wat doet een GParted Live cdeetje? (zoals al eerder aangegeven)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12 00:27
Gewoon met GPartEd aan de gang gaan. Open Source software is normaliter wel betrouwbaar en openbaar wat betreft hun limieten.

Anyway, als je je wilt beperken tot een schijf met 512 byte sectors is het maximum 2TB. Ruim meer dan de 1,5TB van die harddisk.

Wel is het belangrijk dat je die mensen uitlegt dat afkoppelen en uitzetten netjes moet gebeuren. FAT32 is alles behalve robuust en het is vrij eenvoudig om een FAT-tabel kapot te krijgen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Waarom proberen om groter dan 32GB tegaan terwijl dit een harde limitatie van het file system is.
Je kunt natuurlijk met allerlei tooltjes in de ronte gaan hacken en dan maar hopen dat het werkt. ga er maar van uit dat je media box het dan nog steeds niets van snapt.

Dus 32GB aanmaken en de rest als verloren beschouwen of gewoon een NTFS partitie maken of koop gewoon iets fatsoenlijks nieuw.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2009 @ 14:47:
Waarom proberen om groter dan 32GB tegaan terwijl dit een harde limitatie van het file system is.
Je kunt natuurlijk met allerlei tooltjes in de ronte gaan hacken en dan maar hopen dat het werkt. ga er maar van uit dat je media box het dan nog steeds niets van snapt.

Dus 32GB aanmaken en de rest als verloren beschouwen of gewoon een NTFS partitie maken of koop gewoon iets fatsoenlijks nieuw.
32GB is geen harde limiet van het filesystem, de partitiegrootte is hoger dan dat. Het vervelende van de media box (Wat is het type/merk eigenlijk?) dat het alleen FAT32 ondersteund. Hij kan dus geen NTFS gebruiken helaas en hij wil de maximale grootte benutten van zijn HD

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
Theimon schreef op zondag 06 september 2009 @ 14:32:
En wat doet een GParted Live cdeetje? (zoals al eerder aangegeven)
Dan ga ik dat eens proberen, die tool/livecd kan ook met USB schijven overweg?
kalizec schreef op zondag 06 september 2009 @ 14:37:

Wel is het belangrijk dat je die mensen uitlegt dat afkoppelen en uitzetten netjes moet gebeuren. FAT32 is alles behalve robuust en het is vrij eenvoudig om een FAT-tabel kapot te krijgen.
Die mediaspeler zal alleen lezen dus dan gaat er weinig kapot. Ik zal wel uitleggen hoe ze de schijf af moet koppelen van de computer.
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2009 @ 14:47:

Het zijn niet mijn spullen. Mijn mediaspeler leest prima NTFS :)
-={Fred_Perry}=- schreef op zondag 06 september 2009 @ 14:59:
[...]

32GB is geen harde limiet van het filesystem, de partitiegrootte is hoger dan dat. Het vervelende van de media box (Wat is het type/merk eigenlijk?) dat het alleen FAT32 ondersteund. Hij kan dus geen NTFS gebruiken helaas en hij wil de maximale grootte benutten van zijn HD
Het is een Pinacle, het exacte type weet ik zo niet want ik heb de mediaspeler niet hier.

[ Voor 83% gewijzigd door Marzman op 06-09-2009 15:12 ]

/▌

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:12

Theimon

Snapte!?

Marzman schreef op zondag 06 september 2009 @ 15:06:
[...]

Dan ga ik dat eens proberen, die tool/livecd kan ook met USB schijven overweg?
Yep, het loopt het hele systeem af op zoek naar storage media en USB neemt ie daarin ook mee. Je USB disk zal opduiken als /dev/sdX waarbij X een letter is.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
Theimon schreef op zondag 06 september 2009 @ 15:53:
[...]

Yep, het loopt het hele systeem af op zoek naar storage media en USB neemt ie daarin ook mee. Je USB disk zal opduiken als /dev/sdX waarbij X een letter is.
Thanks, hij is nu aan het formateren op mijn andere pc. Even afwachten wat er uit komt :)

Ik dacht eerst dat de schijf niet herkend werd maar dat kwam doordat hij geen stroom kreeg. Livecd's zijn lastig als je alle randapparatuur in en uitschakelt met een powermanager die werkt onder Windows ;)

[edit]En geformatteerd, en het werkt :) Thanks. Het duurt wel lang voor Windows het door heeft dat die schijf er ook nog aan hangt, maar dat zal door het bestandssysteem en de grootte komen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 06-09-2009 19:00 ]

/▌

Pagina: 1