Voeding uit terwijl pc draait; schadelijk voor hardware?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88009

Topicstarter
Nee, ik zet niet mijn pc uit door iedere keer spontaan de i/o schakelaar uit te zetten terwijl de pc draait. Ik ben gewoon even nieuwsgierig naar wat nu de gevolgen kunnen zijn van het uitgooien van je voeding terwijl de pc aanstaat. En daarmee bedoel ik de hardwarematige gevolgen.

Ben een electronica-noob, maar volgens mij is een piekspanning door het uitzetten van de schakelaar niet mogelijk.
Nu ken ik het fenomeen dal-spanning. Voornamelijk van geluidsversterkers die het kunnen begeven door bijvoorbeeld een niet gestabiliseerde aggregaat. Is dat van toepassing op een pc?

Verder komt alleen in me op dat je hardeschijf eventueel bad sectors op kan lopen (met als eventueel gevolg corrupte bootbestanden)

Electrotechnicus aanwezig die de boel even in lekentaal zou willen uitleggen?

Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Normaal doe je dat niet al te vaak, dus zou ik er mij geen zorgen over maken :P Bovendien kan je je PC altijd uitschakelen door een aantal seconden op de powerknop te duwen. Daarna kan je dan de voeding uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, maak me er ook geen zorgen over. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de werking (en gevolgen).

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 88009 op 06-09-2009 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Volgens mij, maar ik ben ook maar een leek, kan het weinig kwaad. Je schakelt gewoon de 230V toevoer af, wat mij geen rare effecten kan hebben. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat een aantal grote condensators leeglopen, en dat de voeding misschien nog kort een lagere spanning dan voorheen geeft. Maar dat lijkt mij niet schadelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 22:23

SA007

Moderator Tweaking
Voor je hardware maakt dit de laatste 15 jaar ofzo niks meer uit.
Vroeger moesten hardeschijven handmatig in parkeerstand gezet worden voor de computer uitgeschakeld werd, maar het is al lang zo dat ze dit automatisch doen op het restant wat er over blijft terwijl de schijf tot stilstand komt.

Je harddisk kan er geen badsectors door oplopen, maar je software kan onderbroken worden terwijl er iets weggescheven wordt waardoor je corrupte data krijgt, maar dat is puur softwarematig.
Goede manier om dat te voorkomen is read-only werken, maar dat is lang niet altijd mogelijk.

Voor de hardware is het in ieder geval geen probleem behalve het logische dat bijv harddisk sneller slijten als je vaak starten en stoppen dan als ze continue draaien en idem met ventilatoren.
Ook gaan onderdelen die significant warme produceren vaak korter mee als ze vaak opwarmen/afkoelen dan als het een constante temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:22
Een jongen die ik ken trok altijd de stekker uit het stopcontact en heeft daar nooit problemen mee gehad, maar ik heb wel altijd meegekregen dat dat iets is wat je absoluut niet moet doen. Ben ook wel benieuwd dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
psychonetics schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:09:
Een jongen die ik ken trok altijd de stekker uit het stopcontact en heeft daar nooit problemen mee gehad, maar ik heb wel altijd meegekregen dat dat iets is wat je absoluut niet moet doen. Ben ook wel benieuwd dus. :)
Ik geloof dat dat te maken heeft met de aarding, die dan dus niet meer aangesloten is. Gedoe met statische elektriciteit enzo.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 88009 op 06-09-2009 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 12:42
Dat is bij mij wel eens gebeurt. Heb hier in de wijk de afgelopen vier jaar 2x stroomstoring gehad terwijl m'n PC aan stond, nooit problemen mee gehad. De diepvries echter, had het na een aantal uren moeilijker...

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Oh, dat kan echt geen kwaad meer. Alleen vind je OS dat na een aantal keer niet leuk als je het op de verkeerde momenten doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 88009 schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:15:
[...]

Ik geloof dat dat te maken heeft met de aarding, die dan dus niet meer aangesloten is. Gedoe met statische elektriciteit enzo.
En daar heeft het nou juist echt helemaal niets mee te maken.

Verder inderdaad hooguit wat softwareproblemen. Maar bij mij heeft dat, als het me een enkele keer per ongeluk overkwam, nooit tot een onherstelbaar iets geleid, alleen maar even na de volgende opstart een CHKDSK-procedure waardoor het opstarten wat meer tijd nam. Dat was alles.
Toch schakel ik liever op de manier uit zoals het hoort om al dat eventuele gedoe te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:08
Veel professionele dure meetapparaten werken op embedded windows (of andere besturingssystemen) met een erg beperkt flashgeheugen (SSD's avant la lettre) en zijn dus PC's met een ietswat aangepast besturingssysteem (wat zo weinig mogelijk schrijft naar het geheugen, en wat enkel draait wat nodig is). Die toestellen mag je gewoon zo uitschakelen, kan helemaal geen kwaad.
Heb je een "gewoon" OS wat wel allerlei schrijfbewerkingen en cache in de achtergrond heeft draaien kan je wel corrupte data krijgen, maar als de PC niets aan het doen is kan het helemaal geen kwaad.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 22:54
Zelf heb ik een keertje voorgehad dat even na het indrukken van de powerknop, de stroom wegviel (niet door het aanzetten van de PC, meer "kink in de kabel" probleem voor de hele wijk). De stroom viel weg tijdens de POST, en toen de stroom weer terug kwam waren er problemen met de southbridge van de computer. USB poorten die niet werkten (behalve 1, ook PCI kaarten hielpen niet), SATA disks die opvallend veel bad sectors kregen bij gewoon gebruik, vaak slechte initialisatie van de IDE drives (niet herkend in XP) etc...

Maar hé ik ben ook maar een leek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:37
Laatste keer dat mijn ma dat deed kon ik bij mijn broertje windows gaan reïnstallen. Wilde niet meer booten :X

Daarna spontane reboots die verdwenen pas toen de grafische kaart er uit gehaald was :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Een heel ander probleem waar je last van gaat krijgen is dat je vonken trekt in je stopcontact of aan/uit schakelaartje. Na verloop van tijd wordt het contact dan steeds slechter. Vooral die knopjes achterop de voeding willen nog wel eens falen (meestal zit hij dan ineens vast), maar stopcontacten kunnen ook kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Interesting... Vandaag sprong er een lamp, stroom eraf, pc uit. Ik hoopte dat ie er geen last van zou krijgen (t gebeurt wel eens vaker dat de stroom er plots afgaat :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:34

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wij doen het op school in twee lokalen dagelijks meerdere keren en die pc's leven gewoon nog. Gewoon één grote knop om in het hele lokaal de elektriciteit eraf te halen :)

De oudste gebakjes gaan al 6 jaar mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 06-09-2009 22:50 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Kosty schreef op zondag 06 september 2009 @ 22:38:
Zelf heb ik een keertje voorgehad dat even na het indrukken van de powerknop, de stroom wegviel (niet door het aanzetten van de PC, meer "kink in de kabel" probleem voor de hele wijk). De stroom viel weg tijdens de POST, en toen de stroom weer terug kwam waren er problemen met de southbridge van de computer. USB poorten die niet werkten (behalve 1, ook PCI kaarten hielpen niet), SATA disks die opvallend veel bad sectors kregen bij gewoon gebruik, vaak slechte initialisatie van de IDE drives (niet herkend in XP) etc...

Maar dat zal allicht gepaard geweest zijn met een stroompiek op het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
Volgens mij maakt het voor de hardware niet uit, maar wel voor de consistentie van filesystems die niet read-only zijn (en ja, zelfs met journaling filesystems en RAID kunnen die nog steeds stuk - al is de kans dat het gebeurt *en* dat je het merkt niet zo groot).

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 07-09-2009 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kosty schreef op zondag 06 september 2009 @ 22:38:

Vergeet niet dat het elektriciteitsnet niet veel meer is dan een "groot" elektriciteitscircuit. Als iedereen op hetzelfde moment zijn TV aan zou zetten krijg je ook een flinke spanningsval. Dit gebeurd normaal niet omdat hetzelfde moment in elektronica land een paar ms is. Bij het afschakelen van een complete wijk in een keer krijg je dat dus wel. Je krijgt dan niet 1 voeding/TV die ontlaad, maar op hetzelfde moment enkele duizenden. En dan kun je wat leuke storing op je net krijgen, waar een PC voeding niet mee om kan gaan.

Een elektriciteitsstoring wordt vaak maar voor een klein stukje veroorzaakt door de daadwerkelijke oorzaak, voor de rest zijn het dit soort effecten die andere stukken eruit laten klappen.

Overigens kun je deze vraag ook van de andere kant benaderen:
Wat is het verschil tussen een softwarematige stop en hardwarematige stop van je voeding?
(Afgezien van de software die zich op een einde voorbereid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
Let wel op, dat wanneer je zomaar de kabel uit je pc trekt, er wel kans is op data corruptie. Als je PC nog data in cache heeft, en dit nog niet weg heeft geschreven terwijl de stekker eruit wordt getrokken, dan ben je het kwijt.

Zelfde reden dat je bij USB sticks enzo de "veilig verwijderen" optie moet gebruiken, dan weet je zeker dat uitgestelde schrijfacties worden uitgevoerd voordat je de stick verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik zou wel een goede voeding nemen, voor als de boel uitvalt.
De stekker eruit is iets dat simpel wordt geregeld, maar random events is een ander verhaal. Ik heb 's nachts al eens een keer de bliksem in mijn pc gehad. Gelukkig alleen maar een paar gefrituurde routers overgehouden. 100tje euro schade, niet zo leuk, maar het kon erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat is natuurlijk een heel ander verhaal. Ik trek overigens bij naderend of verwacht onweer en bij afwezigheid alle stekkers er uit. Sowieso 's nachts als we het niet helemaal vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik zag het niet aan komen. Tegen de tijd dat ik wakker genoeg was om de stekker eruit te trekken vlogen de koeien al bijna weg. Toen was de ramp al gebeurd.
En ik trek nooit als ik naar school ga of zo de stekker eruit, dus dan is enigszins bescherming wel fijn.
Ik weet niet hoeveel zo'n voeding helpt, maar een extra save gevoel is wel zo fijn, en waar je ook vraagt, iedereen zal je een flinke a-merk voeding aan raden. Dat ding is zeker belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hmm.. wel interessant, deze topic.

Zoals ik hier nu al vernomen heb, kan het geen kwaad maar ik verwijder iedere dag de stroom van m'n PC. Zodra hij helemaal afgesloten is, druk ik op zo'n I/O knopje (met zo'n rood lampje :P) en is er geen stroom meer, wat dus hetzelfde effect oplevert als de stekker eruit halen uit het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
marco.meijer schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:14:
Ik zag het niet aan komen. Tegen de tijd dat ik wakker genoeg was om de stekker eruit te trekken vlogen de koeien al bijna weg. Toen was de ramp al gebeurd.
En ik trek nooit als ik naar school ga of zo de stekker eruit, dus dan is enigszins bescherming wel fijn.
Ik weet niet hoeveel zo'n voeding helpt, ....
Geen barst, dus vergeet die "enigszins bescherming" maar, dat is in geval van onweer alleen maar schijnveiligheid Er is maar één echte remedie, voortaan als je het huis verlaat, altijd stekker er uit, dan overvalt het je nooit. Vergelijk het maar met de beste en duurste auto die er is, die kan bij onvoorzichtig gedrag echt wel kapot, met de bestuurder er bij. Ondanks allerlei vernuftige veiligheidsvoorzieningen.

Bedenk dat de meeste schade ontstaat bij inslagen in de buurt. Statistisch gezien natuurlijk ook logisch, bij het huis waar het ingeslagen is zal erg vaak zowat alles aan puin liggen, dat is nauwelijks te beschermen. Maar de ontlading kan zich uitstrekken over een heleboel huizenblokken en daar kan ogenschijnlijk onzichtbaar heel veel worden beschadigd. M.a.w. één huis met primaire schade en soms wel 25 huizen met "stille" schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
En om die schade op te lopen, hoeft het apparaat nog niet eens gekoppeld zijn aan een netwerk (zij het elektriciteit, computernetwerk of telefoon). De opgewekte elektromagnetische straling van de indirecte inslag kan al genoeg zijn om apparaten in de buurt te laten springen. Er wordt immers elektriciteit opgewekt in de spoelen van je hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Weet je zeker dat dat electromagnetische straling is?
Dat is niet helemaal hetzelfde als magnetisme. Die straling is zoiets als radiogolven, licht en gammastraling.
AFAIK kan ik me niet voorstellen dat dat je spoelen oplaadt. Misschien bedoel je elektromagnetisme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-05 09:37

Gwannoes

Solderen moet je leren

PixelShooter schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:34:
Hmm.. wel interessant, deze topic.

Zoals ik hier nu al vernomen heb, kan het geen kwaad maar ik verwijder iedere dag de stroom van m'n PC. Zodra hij helemaal afgesloten is, druk ik op zo'n I/O knopje (met zo'n rood lampje :P) en is er geen stroom meer, wat dus hetzelfde effect oplevert als de stekker eruit halen uit het stopcontact.
Schakelaar omzetten is zeker niet hetzelfde als stekker er uit. Voor een blikseminslag is zo'n schakeling echt geen belemmering.

Wil je veilig zijn, trek dan echt de stekker er uit, en denk ook aan netwerk stekkers en evt. TV/telefoon/whatever stekkers!
Overigens bestaan hier ook speciale bliksembeveiligingen voor, maar persoonlijk zou ik daar niet volledig op vertrouwen.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
marco.meijer schreef op woensdag 09 september 2009 @ 07:28:
Weet je zeker dat dat electromagnetische straling is?
Dat is niet helemaal hetzelfde als magnetisme. Die straling is zoiets als radiogolven, licht en gammastraling.
AFAIK kan ik me niet voorstellen dat dat je spoelen oplaadt. Misschien bedoel je elektromagnetisme?
Beetje ongelukkige formulering die straling en electromagnetisme, van geen van beiden is nl. sprake (zie opmerking aan het einde van dit bericht), al zal ongetwijfeld met de effecten er van hetzelfde worden bedoeld. Het is een zogenaamd electrisch veld, uitgedrukt in volt per meter (V/m). In elke situatie waarbij je twee van elkaar geïsoleerde punten hebt waartussen een spanning staat, heb je een electrisch veld. Voorbeeld de netspanning, een snoertje met een aderisolatie van 0,5 mm dik, aderafstand dus 1 mm. Tussen die aders bevindt zich dan een electrisch veld van 230/0,001 = 230.000 V/m, of eigenlijk de topwaarde die  âˆš2 hoger ligt, dus 325.000 V/m. Bij het overschrijden van een zeker waarde van die V/m slaat die isolatie door, m.a.w. voor hoogspanning moet heel begrijpelijk de isolatie beduidend dikker zijn dan bij een schemerlampsnoertje. En uiteraard, hoe hoger de spanning, hoe verder je er vandaan moet blijven.

Bij onweer heb je te maken met vele megavolts, en daarmee met dienovereenkomstige electrische veldsterkten.

Overigens komt die electromagnetische straling er wel als neveneffect bij, want op AM-radio hoor je het duidelijk aan het irritante geknetter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik kon me al moeilijk voorstellen dat bij bliksem er zo'n sterk magnetisch veld zou ontstaan, dat dat je pc om zeep hielp.
Weet niet hoeveel Tesla's ervoor nodig zijn, maar tegen die tijd zal vast ook wel je bestek uit de keukenla vliegen.
Maar elektromagnetische straling die je pc om zeep helpt, dat klonk mij helemaal als onzin.
Misschien als je er een gigantisch sterke ioniserende straling op los laat (er van uit gaande dat er ionisatie zal plaats vinden in zeer gevoelige onderdelen), maar dat kom je in principe alleen in laboratoria tegen.
Over elektrische velden heb ik nog nooit wat geleerd. Wel over magnetische velden, en hoe spoelen werken en zo. Moest ook mijn eigen elektromotor bouwen en ervoor zorgen dat er voldoende Lorentzkracht was om die aan het draaien te maken, maar electrische velden is eigenlijk gewoon nieuw voor me.

[ Voor 5% gewijzigd door Amanoo op 09-09-2009 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
marco.meijer schreef op woensdag 09 september 2009 @ 12:14:
....., maar electrische velden is eigenlijk gewoon nieuw voor me. .....
Wat uiteraard niet betekent dat het er niet is. Het onderwerp is bij jouw studie gewoon (nog) niet behandeld, zoals er heel veel is wat nog niet aan de orde kwam. Mocht je in de toekomst nog wat verder studeren, dan kom je het ongetwijfeld tegen.
Beschouw het ook even van de andere kant:
Neem een condensator die je als maar hoger oplaadt, steeds maar hoger en de uiteinden verbind je met een vonkbrug. Op zeker moment zal er een vonk ontstaan, m.a.w. je krijgt overslag doordat een zekere waarde van het veld tussen die uiteinden wordt overschreden. Zelfde effect bij een bougie van een verbrandingsmotor.

Een ander voorbeeld dat tevens annex is aan een tamelijk verbreid misverstand. Veel mensen denken dat vogels gewoon op hoogspanningsdraden zitten. Is niet waar, ze zitten hooguit op de bovenste spanningsloze draad, de bliksemdraad. En dat is een gevolg van dat electrische veld waar vogels als ze er in de buurt komen een heel onaangenaam gevoel krijgen. Dit nog naast van de corona die optreedt bij hoogspanning (de voortdurende kleine ontladingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Het lijkt me enkel schadelijk te zijn als je pc op dat moment een file aan het wegschrijven is. De elektronica is voorzien om na het uitvallen van de stroom nog net voldoende energie over hebben in hun condensatoren om alles mooi in rusttoestand te zetten. Als je schijf op dat moment echter halverwege een schrijfopdracht zit, kan dat bestand corrupt zijn.
Dus geen paniek als de stroom uitvalt, maar sluit je pc toch maar beter af via de voorziene wegen van je OS

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

gewoon niet doen als je je bios aan het flashen bent ;)
Pagina: 1