4 speakers gebruiken op mijn 2 uitgangen...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78560

Topicstarter
Allereerst wil ik graag even vermelden dat ik de klok heb horen luiden, maar dat ik de klepel dus niet precies weet te vinden! Ik heb een tijdje zitten surfen om de informatie over verschillende onderdelen boven water te halen en om alvast een eigen theorie te vormen, maar ik wil dit graag checken...

Ik zit met de volgende "opstelling" momenteel:

2x IMF ALS40-II studio monitoren.
Informatie te vinden op: Klikkerdeklik

Samenvattend het volgende:
Matching Impedance
4 - 8 ohms (see graph)

Efficiency Measured via Pink Noise at 1 metre on axis for 40 watts
98dB

Driving Power Requirements
25 - 60 watts

Daarbij heb ik de volgende versterker: JBL JSR-635i

Informatie is te vinden op Deze link geeft User Manual PDF

Daaruit haal ik de volgende info:

Stereo Mode
Continuous Average Power: 35 Watts from 20Hz to 20kHz @<0,09% THD, both channels driven into 8 Ohms.

Van de achterkant van deze versterker haal ik een aantal zaken:
"AC Input 230F - 50Hz 450W" bij de stroom in, "Switched 230V - 50Hz 100W Max" bij de stroom doorlink, bij de grote speaker ingangen (front en center) staat "Use 8 Ohm min speakers"

Wat ik nu wil doen is nog 2 IMF ALS40-II transmissie speakers aanschaffen en deze 4 aansturen met mijn versterker zonder het risico te lopen de versterker op te blazen. Ik weet nu alleen niet zeker hoe ik dit moet bekijken/berekenen. Wat ik eruit haal:

Als ik 2 speakers in serie aansluit op 1 uitgang en ze fungeren inderdaad als 4 Ohms speakers (volgens de gegevens 4-8 Ohm maar wat bepaalt of het 4 of 8 is?) dan heb ik een belasting van 4+4 = 8 Ohm op mijn versterker en zou het dus geen probleem moeten zijn. Hoe zit het in zo'n geval met de output van de speakers, gaan ze harder of zachter? Heeft de versterker dan meer vermogen nodig? Wat ik namelijk wel heb begrepen is dat deze speakers redelijk veel vragen van je versterker...

Klopt deze redenering dat het dus mogelijk is om 2 van zulke speakers in serie op 1 uitgang van mijn versterker aan te sluiten? Of krijg ik te maken met het vermogen dat de speaker nodig heeft (zo te zien 25 tot 60 Watt) en het vermogen dat de versterker wil geven (35 Watt continu) en kan het dus niet?

Even verder filosoferend:

Versterker wil 8 Ohm uitgeven. Wat gebeurt er dan als ik 2 van zulke speakers parallel schakel (8+8 Ohm maakt 4 Ohm) en ik zet er nog een 4 Ohm speaker in serie achteraan (4+4 maakt weer 8 Ohm). Wat gaat op zo'n moment een belemmering vormen voor het functioneren van het systeem?[/i]

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 78560 op 06-09-2009 12:38 . Reden: Alles was Italic... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:44
Als je twee speakers parallel schakelt verdubbel je de last voor de versterker (hij moet een 2x zo grote stroom leveren om de spanning te behouden). Als je speakers in serie schakelt gaan ze volgens mij op elkaar reageren en dat beinvloedt je geluid. Ik weet de details er niet van, maar in eerdere topics werd het in ieder geval afgeraden. Het beste is nog om de speakers parallel te schakelen en de versterker niet te hard te zetten en het uit te proberen. Hoor je geen clipping en wordt het geluid niet rommeliger of scheller, dan kan je hem iets harder zetten. Doet hij dat wel, dan moet je hem onmiddelijk zachter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 23:28

JT

VETAK y0

Serieel kan je versterker prima hebben, kost alleen wel veel kabel :P Gaat alleen wel ten koste van je vermogen, zo ff uit m'n hoofd spelen de 4 speakers in serie net zo hard als de 2 speakers los aangesloten.

Parallel creëer je bij 4 ohm per speaker en 2 speakers op 1 kanaal een weerstand van 2ohm per versterkerkanaal. Dat zal op lage volumes wel prima spelen, maar als je wat harder gaat spelen dan kan dat problemen op gaan leveren, zeker gezien het geringe gewicht van je versterker (dus vrij kleine voeding) en de lage stroomopname (er kan nooit meer uitkomen qua vermogen dan dat er in gaat). Overhitting zal ws probleem nummer 1 worden.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allereerst dank voor de reacties. Ik ga er even op in:
mac1987 schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:09:
Als je speakers in serie schakelt gaan ze volgens mij op elkaar reageren en dat beinvloedt je geluid. Ik weet de details er niet van, maar in eerdere topics werd het in ieder geval afgeraden.
Op elkaar reageren? Ik heb ook wel andere topics gelezen, maar dit ben ik niet tegen gekomen. Daarnaast snap ik ook niet goed wat er moet reageren? Ze zullen niet té dicht bij elkaar staan (altijd wel 5m ertussen) maar de kabels zullen ook niet té lang worden (heb nu 2x ca. 15m behoorlijk dikke verguld lijkende audiokabel).
JT schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:39:
Serieel kan je versterker prima hebben, kost alleen wel veel kabel :P Gaat alleen wel ten koste van je vermogen, zo ff uit m'n hoofd spelen de 4 speakers in serie net zo hard als de 2 speakers los aangesloten.
Hoeveel kabel het me kost maakt me natuurlijk niet direct zoveel uit ;)

Daarnaast is het volume wat er nu uitkomt echt behoorlijk hoog. De output op een meter is een goede 90dB en het gaat me niet direct om het volume maar eerder om de beleving van het geluid dat de ruimte vult...
mac1987 schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:09:
Als je twee speakers parallel schakelt verdubbel je de last voor de versterker (hij moet een 2x zo grote stroom leveren om de spanning te behouden). Het beste is nog om de speakers parallel te schakelen en de versterker niet te hard te zetten en het uit te proberen. Hoor je geen clipping en wordt het geluid niet rommeliger of scheller, dan kan je hem iets harder zetten. Doet hij dat wel, dan moet je hem onmiddelijk zachter zetten.
JT schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:39:
Parallel creëer je bij 4 ohm per speaker en 2 speakers op 1 kanaal een weerstand van 2ohm per versterkerkanaal. Dat zal op lage volumes wel prima spelen, maar als je wat harder gaat spelen dan kan dat problemen op gaan leveren, zeker gezien het geringe gewicht van je versterker (dus vrij kleine voeding) en de lage stroomopname (er kan nooit meer uitkomen qua vermogen dan dat er in gaat). Overhitting zal ws probleem nummer 1 worden.
Één van mijn vragen was dan ook: als er bij de speaker staat 4 - 8 Ohm, wat bepaalt dan of hij als 4 of als 8 Ohm "functioneert"? Want als je 2x 8 Ohm parallel schakelt kom je al op 4 Ohm wat van de versterker gevraagd wordt, ipv de 8 die gegeven is door de versterker. Zou dit dan goed gaan? Ik heb namelijk geen benul van de invloed van een verkeerde weerstand op de versterker. Wanneer gaat het nu echt goed mis, en zie/hoor/ruik je dat aankomen voordat het gebeurt? Ik wil vermijden mijn versterker op te blazen. Waarschijnlijk voel ik dan de tip al aankomen: "Niet doen dan!"

Als ik beide reacties lees denk ik dan ook dat parallel gewoon afvalt, en dat mijn eerste idee om het in serie te doen beter is... Dan blijft nog even de vraag: als ik ze in serie schakel, reageert de speaker dan wel als een speaker met een weerstand van 4 Ohm zodat het opgeteld 8 Ohm is (wat de versterker graag wil)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:00
http://www.12vhifi.nl/subframe.html Alstu ;) kan je het zelf uitrekenen :)

Dus 2 speakers van 8Ohm per kanaal...dat is 4Ohm of 16Ohm. En in het ergste geval dus 2Ohm en 8Ohm. Zullen wel impendantie dipjes zijn, dus ik zou sowieso niet voor de paralleloplossing gaan.

En als ik naar die grafiek kijk, ligt de gemiddelde impendantie dichter bij de 4 dan bij de 8. Met met name de lage frequenties dippen naar de 4Ohm, dus gewoon niet doen ;)

[ Voor 80% gewijzigd door ConZito op 07-09-2009 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

serie hoeft ook echt niet meer kabel te kosten. Laat gewoon de speakerkabels bij de versterker uitkomen. en koppel daar een plus vd ene speaker aan de min vd andere en je hebt al serie.

Met beïnvloeding bij serie is het zo dat de speakers ook zelf als filter gaan werken. Immers het signaal wat ze weergeven gaat nu door beide speakers heen in de versterkingsloop zeg maar.

probeer gewoon beide opties. Bij parallel houdt je de temperatuur van de versterker in de gaten en als het geluid bij een voor jou prettig luisternivo niet clipt is het prima.

Bij serieel luister je of je inderdaad beinvloeding van de filtering hoort. zo niet > prima. Mocht je niet meer op een voor jou prettig volume kunnen spelen moet je weer naar parallel.

[ Voor 32% gewijzigd door Ray op 07-09-2009 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:38
Ik heb ook twee paar speakers aangesloten. Mijn (stereo) versterker heeft wel 4 uitgangen. Ik denk echter niet dat die een aparte eindtrap hebben (dat het dus bijna dezelfde situatie is als bij jou). Moet dit nog even opzoeken. Ze hangen dan parallel per 2.

Ik kan echter wel vertellen dat het luider en voller klinkt. (nu weet ik dat luider sowieso voller is maar toch lijkt het zo; je verplaatst in elk geval meer lucht).
Je mag de speakers wel niet te ver van elkaar zetten anders gaan ze interfereren. (dus door faseverschillen worden sommige frequenties versterkt of verzwakt naargelang je posistie). Ik heb ze zelf per paar vlak bij elkaar staan.
Het geluid is echt heel goed thuis (maar dit zal ook komen door goede akoestiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allen dank voor de reacties. Ik neem het mee in de overwegingen en afwegingen en zal binnenkort eens gaan experimenteren. Desnoods ga ik uitkijken naar een nieuwe versterker/eindversterker...

Ik heb nog steeds een aantal vragen open staan, maar ik ga proberen die eens beantwoord te krijgen bij een verkoper die wel verstand van zaken heeft. Toen ik laatst een bedrijf belde dat in de telefoongids staat onder "audio reparatie" en ze mij wijs probeerden te maken dat ik een mid range speaker waarvan de ophangrand ingescheurd is niet kon repareren zakte mij de moed alweer in de schoenen. Er werken tegenwoordig op zoveel plaatsen mensen die echt de ballen verstand hebben van wat ze doen... Maar dat terzijde!
Pagina: 1