Toon posts:

USB-modem voor Linux?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik hoop dat ik hier aan het goede adres ben. Ik woon in het buitenland en moet het helaas doen met een inbelverbinding. Nu hebben wij hier in huis ook een Acer Aspire One A110 Ab (deze), en willen daar graag mee het internet op. Binnenkort komt er bezoek uit NL en ik hoopte dat die een USB modem kon meebrengen. Maar ik kan er geen vinden. Nu kan ik me niet voorstellen dat er nog nooit een USB-modem compatible met Linux een chinese fabriek uitgewandeld is. Kan iemand mij vertellen wat de mogelijkheden zijn, of nog beter: een link sturen naar een plek waar ik zo'n ding kan bestellen? Zou fantastisch zijn.

Hartelijk dank,

Remco

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

USB modem waar voor? ADSL modem? GSM/UMTS modem?

Edit:
Oh sorry, ik lees niet goed genoeg... inbel verbinding, een analoog modem dus, 56K6.

Edit2:
pricewatch: Sweex MO070 56K Usb Modem# misschien?
Sweex site ligt atm plat (krijg een mysql error) maar als ik elders kijk zie ik wel iets over plug'n'play support en linux...

[ Voor 97% gewijzigd door McKaamos op 06-09-2009 12:05 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-03 19:59
Dit is de enige volgens de pricewatch: Sweex MO070 56K Usb Modem

Alternatief idee is om een USB naar RS-232 adapter te zoeken en een oud 56k modem aan te sluiten (ik neem aan dat je die wel gratis kunt krijgen tegenwoordig, als je iemand vind die er nog een heeft liggen).

[ Voor 56% gewijzigd door Soultaker op 06-09-2009 12:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hi Soultaker,

Dank voor de link - waar zie je dat hij Linux-compatible is?

Remco

• Soultaker
Oh, nergens inderdaad. Maar het is een modem via een seriële interface; moet haast wel werken toch?

edit:
Hmz, als ik deze Modem-HOWTO lees, lijkt het er op dat sommige modems inderdaad alleen met Windows-drivers werken...

Trouwens, hier is nog een lijstje met USB modems:
http://www.56k.com/links/Specialty_Modems/USB_Modems/
(Laatste update is helaas van het vorige millennium...)

[ Voor 25% gewijzigd door Soultaker op 06-09-2009 12:16 ]

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-03 15:49
Volgens mij kan je beter naar een lokale computerwinkel waar je woont gaan en daar vragen naar een dialup modem die je met een netwerkkabel kan bereiken. De producten die in die winkels verkocht worden zouden normaal beter aan de markt daar zijn aangepast dan de winkels hier, waar een 56k verbinding niet zo veel meer gebruikt wordt, behalve voor zeer specifieke bedrijfstoepassingen.

Aangezien je zegt dat je "ook" een Acer Aspire One hebt, ga ik er van uit dat je meerdere machines hebt, waardoor een wireless router alles mischien nog eenvoudiger maakt, want met zo'n netbook is het toch vooral de bedoeling wat mobiel te zijn en niet vast te hangen aan je modem.

Overigens heb ik met usb-modems in combinatie met Linux (en in feite ook met windows, al was dat eerlijkheidshalve wel nog 98) alleen maar slechte ervaringen. Het zal zowiezo niet eenvoudig zijn, dus kan je beter naar de oplossing zoeken die beter, sneller en meer toekomstgericht is.

• Soultaker
Ik heb zelf ervaring met echte modems onder DOS en die werkten echt doodsimpel: je hebt een seriële connectie en je stuurt wat tekst naar de COM-port om op te bellen. Zoiets zou ook probleemloos onder Linux moeten werken. Om te internetten zet je dan een SLIP of PPP connectie op (wat Linux sowieso support) dus het enige device-afhankelijke onderdeel is dan de connectiestring.

Maar volgens die HOWTO die ik eerder linkte zijn er blijkbaar ook modems die er ingewikkeldere niet-standaard protocollen op nahouden, en dan werkt dat natuurlijk niet zo makkelijk...

edit:
Ik zou eigenlijk zeggen, vraag eens in een computerwinkel of je 'm mag proberen. Ik ga 't niet voor je doen; ik heb niet eens een anologe telefoonlijn meer. ;)

Als er echt geen Linux-compatible modem te vinden is, is het gebruik van een RS-232 adapter i.c.m. een Linux-compatible modem misschien toch een betere oplossing.

[ Voor 23% gewijzigd door Soultaker op 06-09-2009 13:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor alle suggesties. Misschien toch een seriële modem. Thing is, hij is voor mijn vriendin en die zit bepaald niet te wachten op iets dat ingewikkelder is dan een USB. Ik ben er trouwens ook geen held mee.

Vasa - ik heb een alu macbook 13'' en een schattig klein modempje erbij, maar die achterlijke draad begint me inderdaad behoorlijk de keel uit te hangen. Maar een wireless router... Kan ik daar een analoge modem inhangen? Hoe bel ik dan in? Ik moet nu gebruikersnaam en wachtwoord intikken op mijn computer, dan gaat ie bellen en krijg ik keurig anderhalve kb (zucht) verbinding. Hoe werkt dat als hij vast zit aan een router? Weet je zeker dat dat kan (ooit ergens gezien)? Ik zie het namelijk niet echt voor me...

Groeten Remco

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ze bestaan, maar volgens mij zijn ze schreeuwend duur en bijna nergens meer te krijgen.

Andere optie is en PCtje neerzetten met een modem er in en een wifi stick. Daar zet je Internet Connection Sharing op en wat rules om te zorgen dat je inbelverbinding niet bij het minste of geringste wordt geopend, en dan zou het moeten werken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Pagina: 1