Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Defecte Voeding, maar adapter of "PicoPSU"?

Pagina: 1
Acties:

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
Hardware:
MSI K9AGM3
AMD 4400+ 65W AM2+
Samsung HM080JI
Silverstone LC19 zwart

Foto's

Zowel adapter als de PicoPSU zijn standaard van de Silverstone LC19

Adapter:

FSP Group Inc.
FSP120-AAB
AC Input: 100-240V~2A, 50-60Hz
DC Output: 19V -- 6,32A

PicoPSU:

Enhance
END-0512
Input: 15-24 VDC
Output:
+3,3V - 7A
+5V - 7A
+12V - 8A
-12V - 0,2A
+5Vsb - 2A

Alles netjes aangesloten en geprobeerd computer aan te zetten.
Computer gaat eventjes aan, fans beginnen te draaien, blauw led lampje gaat ook aan, om gelijk weer na 1 seconde weer uit te gaan.

Op de tweede poging computer weer aan te zetten gebeurt er helemaal niks. Knop blijven indrukken geeft geen resultaat. Adapter loskoppelen, eventjes wachten en weer koppelen heeft als gevolg dat de computer weer eventjes voor 1 seconde aangaat (gebeurt erg snel).

Aangezien dit niet werkte en ik vermoeden had dat het aan de voeding kon liggen heb ik andere voeding aangesloten. Het is een 350W van Antec.

Resultaat is dat de computer aan ging en ook aan bleef. Ik kon in de BIOS komen (nog geen OS geinstalleerd). Tijdje aan laten staan voor alle zekerheid en dat gaf geen problemen.

Nu is het toch zeker dat het aan de voeding ligt?

Alleen de vraag is hoe kan ik uitsluitsel geven of het aan de adapter ligt of aan de PicoPSU?

Ik heb helaas alleen nog een Laptop Adapter (Sony Laptop) 19,5V - 4,7A

Aansluiting past fysiek niet, maar vanwege verschillende Ampère (6,32A tegenover 4,7A) kan ik het niet zomaar aansluiten?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een lager amperage kan je wel gebruiken, mits die voldoende levert. Met 4.7A op 19V kun je max 89W trekken, met die 6.32A voeding zou dat 120W zijn. Gezien je specs kun je het wel proberen, in idle zal je systeem 50W pakken, tijdens boot iets meer, maar zolang je het ding niet volledig belast blijf je waarschijnlijk gewoon onder de 90W. De halve volt die je sony adapter meer levert zal niet direct een probleem zijn (ding heeft altijd wel wat marge over natuurlijk).

Op die manier kun je iig de adapter uitsluiten en de voeding de schuld geven als het dan nog niet werkt. Mocht dat adapter niet passend te krijgen zijn kun je ook even naar een andere adapter kijken. 19V dingen zijn vrij standaard voor notebooks, grote kans dat er iemand is die er nog wel eentje heeft liggen om even te testen.

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
Hoe groot is de kans dat ik die ander adapter stuk maak als ik het uitprobeer? Want kan misschien zelfde (ook LC19) adapter lenen om te testen, maar wil niet echt risico lopen dat ie stuk gaat. Dan moet ik straks 2 keer betalen... :)

Edit:

In mijn zoektocht naar een oplossing ben ik volgende tegengekomen:

Low power system not booting with high efficiency PSU?!

Daarin wordt gezegd dat high effiency voedingen minimum aan load moeten hebben zodat ze AAN blijven. Het zou gaan om 1A op 12V lijn. Oplossing zou kunnen zijn door meerdere devices aan te sluiten. Zoals grafische kaart, hardeschijf enz.

Ik heb extra 2 fans aangesloten, 1 HD, 1 oude geluidskaart en 1 netwerkkaart. Echter computer wil nog steeds niet aan blijven (starten).

Een ander oplossing zou zijn om een weerstand te gebruiken. Zoiets: http://www.pcpower.com/accessories/1a-load-resistor.html

Maar wat ik vreemd vind is dat als ik naar de specificatie kijk dan staat er bij Min. (Amps) gewoon 0A

1. Specifications of Power Supply zie tabel

2. Echter in PDF bestand staat:
Zie: http://www.silverstonetek...ND-0500_specification.pdf
No load input current : DC 100mA max
2.7 Power good signal turn on delay time (100ms~500ms)

Bovenste zou voor END-500 (500 serie?) gelden. Ik heb dus END-0512
Te vinden op http://www.enhanceusa.com en zoeken op 0512

Maar die 500mA (0,5A) is nog steeds geen 1A wat ze bij ander forum noemen.

Waarschijnlijk werkt dit combinatie van moederbord + voeding niet goed met elkaar. Probleem is dat ik nu even geen systeem heb om de voeding zelf te testen. Moederbord is al getest met een ander voeding en die deed het.

Maar mocht het zijn dat de voeding dus goed is alleen deze combinatie zorgt voor problemen hoe kan ik nou weten welke moederbord wel zonder problemen met END-0512 gaat werken? Of is dat een gokje....

Edit 2:

Ander moederbord getest XFX 8200 chipset en die ging wel aan icm met Silverstone voeding.
Comclusie:

MSI moederbord = ok
Voeding = ok

MSI + Voeding = niet ok

simpel maar waar.

Wat ik nog ga proberen is om 1A weerstandje op molex aan te sluiten om te kijken of dit ervoor kan zorgen dat deze combinatie gaat werken.

[ Voor 87% gewijzigd door lujo op 07-09-2009 17:19 ]

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:44
Ik heb op dit moment het zelfde probleem als topicstarter.

KastSIlverstone LC19 met een Enhance END-0512 voeding.
Moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H

Ook hier bij indrukken powerbutton, fan en led gaan halve seconde aan en verder gebeurt er niets.
Alleen bij loskoppelen van adapter en vervoilgens weer insteken, gebeurd weer precies het zelfde.

Probleem is dat ik nu geen andere voeding heb om te proberen.
De moederbord komt uit een antec fusion kast + bijbehorende voeding waar deze het een jaar probleemloos heeft gewerkt.

Iemand enig idee waar ik kan zoeken, of als bovenstaande oplossingen helpen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03
legalr schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 09:28:
Ik heb op dit moment het zelfde probleem als topicstarter.

KastSIlverstone LC19 met een Enhance END-0512 voeding.
Moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H

Ook hier bij indrukken powerbutton, fan en led gaan halve seconde aan en verder gebeurt er niets.
Alleen bij loskoppelen van adapter en vervoilgens weer insteken, gebeurd weer precies het zelfde.

Probleem is dat ik nu geen andere voeding heb om te proberen.
Je hebt ook geen andere standaard ATX voeding, bijvoorbeeld in een gewone PC? Dan zou ik het daar eerst eens mee proberen, gewoon de ATX voeding er even naast leggen en op het moederbord in de Silverstone aansluiten.

Echt andere opties heb je denk ik niet, je moet toch een voor een mogelijke oorzaken uitsluiten. Als 'ie het met een andere voeding net zo slecht doet, kan je daarna gewoon de hangen & opstarten troubleshooter gebruiken: ander moederbord proberen, andere processor proberen...

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:44
Toch een andere PC er bij kunnen krijgen om te testen.

moederbord start gewoon op met de voeding van de andere PC.
en de voeding werk ook gewoon bij het moederbord van de andere pc.

lijkt dat de combinatie niet goed is.
Ook heb ik er een zwaardere belasting op de 12V lijn gezet maar dit helpt ook niet.
Pagina: 1