• Omnyakom1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-03-2022
Ik heb al mening pc in elkaar gezet. Gelukkig verliep alles vlekkeloos en hoefde ik nooit met de bios te gaan kloten ( mijn angst). Maar nu wil ik een simpel AMD platform in elkaar gaan zetten maar heb toch enkele vragen.

Nou vindt ik al die verschillende sockets bij AMD, AM2, AM2+ en AM3 verwarrend genoeg samen met de cpu's maar er blijkt een groot kans te zijn dat er dus een bios update noodzakelijk zal zijn.

Mijn te kopen proc en mobo zijn

Specificaties AMD Athlon II X2 240

Athlon II X2
Snelheid
2800 MHz
Socket / Slot
Socket AM3

en

Asus M2A74-AM SE

Op sommige site wordt dit moederbord als AM2 socket vermeld, op andere weer als AM3 n op tweakers als AM2+. Ik weet de verschillen tussen de sockets amper dus dit is nogal confusing. Als geheugen zal ik gewoon 800hmz ddr2's nemen.

Nou vraag ik me af of er een groot kans ik dat ik de bios na aankoop moet flashen? Ik heb op de CPU support list gekeken op de Asus site en daar zijn er idd verschillende bios versies te zien. Zijn er manieren anders waarmee ik dit met de winkel kan oplossen?

Ik kan ook de assemblage door de webshop laten doen maar natuurlijk doe ik dat liever zelf. ;(

[ Voor 4% gewijzigd door Omnyakom1 op 05-09-2009 18:38 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je op de cpu-supportlist van Asus gekeken?
Le-zen :/

Ik zie bij die processors telkens maar 1 bios staan, hoor? :)

In jouw geval:
• Athlon IIX2 240(ADX240OCK23GQ),2.8GHz,1MB,rev.C2,65W,SocketAM3
Biosversie: 0507
Of
• Athlon IIX2 240e(AD240EHDK23GQ),2.8GHz,1MB,rev.C2,45W,SocketAM3
Biosversie: 0602

Je moet even kijken welke cpu je hebt.

[ Voor 51% gewijzigd door anandus op 05-09-2009 18:41 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik zou niet zo bang zijn om een bios te flashen... ik heb dit echt super vaak gedaan en het is nog nooit mislukt.
Kijk gewoon dat je zeker de juiste bios update download, en sluit hem desnoods aan op een UPS zodat de stroom niet uit kan vallen tijdens het flashen (dat zou murphy een leuke grap vinden).

• Omnyakom1
Je moet even kijken welke cpu je hebt.
dat weet ik niet, de batch zal ik pas zien als ik'm gekocht heb natuurlijk.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:18

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Omnyakom1 schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 18:50:
[...]

dat weet ik niet, de batch zal ik pas zien als ik'm gekocht heb natuurlijk.
Zo te zien heeft de ene 45W en de andere 65W, ik gok dat je dat wel op de site kan vinden?

• Omnyakom1
jimbo123 schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 18:39:
Ik zou niet zo bang zijn om een bios te flashen... ik heb dit echt super vaak gedaan en het is nog nooit mislukt.
Kijk gewoon dat je zeker de juiste bios update download, en sluit hem desnoods aan op een UPS zodat de stroom niet uit kan vallen tijdens het flashen (dat zou murphy een leuke grap vinden).
Tsja, als je het weet no problemo. Ikzelf heb het 1x gedaan en dan is dan weer via een methode die de meesten hier verafschuwen denk ik en dat was via een update programma van MSI zelf waarbij alles vanzelf ging. :')

• Omnyakom1
swtimmer schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 18:52:
[...]

Zo te zien heeft de ene 45W en de andere 65W, ik gok dat je dat wel op de site kan vinden?
Klik
Scherp van je, was mij niet opgevallen. Anyways ik wou het zaakje bij Azerty bestellen maar daar staat het niet.

Op Alternate is gewoon de 65 watt versie.

Maar ik kan hieruit dus aannemen dat er een klein kans is dat het meteen herkend zal worden door de mobo?

[ Voor 8% gewijzigd door Omnyakom1 op 05-09-2009 19:01 ]

• Omnyakom1
Zou er een bordje zijn die gewoon out of the box ondersteunt zonder dat het een hypernieuwe hoeft te zijn?

Verwijderd

Omnyakom1 schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 19:06:
Zou er een bordje zijn die gewoon out of the box ondersteunt zonder dat het een hypernieuwe hoeft te zijn?
De Asus EVO bordjes hebben meestal al Athlon II compatible bios

Edit:meer specifiek de 785 chipset modellen (weet niet of er al eerdere EVO`s waren).
heb ook een 65 W cpu ipv 45W gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2009 19:30 ]

• Omnyakom1
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 19:21:
[...]

De Asus EVO bordjes hebben meestal al Athlon II compatible bios

Edit:meer specifiek de 785 chipset modellen (weet niet of er al eerdere EVO`s waren).
heb ook een 65 W cpu ipv 45W gebruikt.
Jup, is me al opgevallen in de cpu checklists. Ik ga denk ik voor de goedkoopste 785 chipset dan is er zeker 80% kans dat ie'm meteen herkent.Bedankt voor de info toch.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:32

Jrz

––––––––––––

jimbo123 schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 18:39:
Ik weet nog wat wel spannend was :)
Een BeOS logo in je bios plempen, en hopen dat je celeron 300MHz bleef draaien hehe

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
We praten niet meer over het tijdperk van diskettes om bios te flashen, toendertijd kon je echt volledig de mist ingaan, tegenwoordig is het allemaal in orde tenzij je echt pech hebt.
Heb zelf een dual BIOS bordje die automatisch de backup pakt als hij merkt dat er iets mis is, das wel zo handig :)
Pagina: 1