WD Mybook2 Home Edition reageert niet

Pagina: 1
Acties:

• Mauritssvt
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 18:00
Ik was bezig met wat bestanden op de HDD, waarna de computer vast liep. Vervolgens de computer uigeschakeld door de aan/uit knop van de computer tijdje ingedrukt te houden. Toen ik de computer opnieuw opstartte was o.a. het WD logootje rechts onder verdwenen.

Bij "Deze Computer" wordt weergeven: "Lokaal Station (K:)". (dit was eerst een andere naam, wel zelfde letter)
Bij eigenschappen staat: Gebruikt: 0 bytes, Beschikbaar: 0 bytes.

En als ik op de harde schijf kijk staat er: Deze map is leeg.

Computer aantal malen al opnieuw opgestart, en ik merk dat als ik de schijf los haal dat het systeem sneller is, dan wanneer de schijf aangesloten is.

Ik heb de schijf pas 2 weken en hiervoor nog geen problemen gehad.

Kan iemand mij helpen zodat de bestanden en de schijf weer zichtbaar/bruikbaar worden?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:34
Spint de harddisk op?
Zo ja -> Hoe ziet je partitietabel eruit? Wat is de SMART status van de harddisk?
Zo nee -> Voeding controleren. Harddisk uit kastje halen en intern in je pc gooien en data recoveren.

Lijken mij toch wel een van de eerste stappen die je doet...

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Mauritssvt
Sorry ik weet niet zo heel veel van computers.

Hij draait wel, maar spint niet specifiek op volgens mij?
Hoe kan ik partitietabel / SMART status zien?

• gertvdijk
Mauritssvt schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 17:23:
Hij draait wel, maar spint niet specifiek op volgens mij?
Als ie wel draait dan is ie ooit op snelheid moeten komen en zou ie dus ooit hebben moeten opspinnen. :)
Mauritssvt schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 17:23:
Hoe kan ik partitietabel / SMART status zien?
Google
en Google

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 05-09-2009 17:32 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Mauritssvt
Sorry, maar ik heb beide Google links goed bekeken en daar word ik niet veel wijzer van.
Moet ik programmatje downloaden o.i.d?

• gertvdijk
Mauritssvt schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 17:45:
Sorry, maar ik heb beide Google links goed bekeken en daar word ik niet veel wijzer van.
Dan denk ik dat je beter iemand anders kan laten kijken naar je probleem. We hebben geen glazen bol om te weten welk OS je draait, welke middelen je tot je beschikking hebt, wat je allemaal al geprobeerd hebt en welke kennis/vaardigheden in huis hebt. Het mag m.i. toch verwacht worden dat je zelf met de juiste keywords de weg weet te vinden naar het uitlezen van SMART waarden en een partitietabel. :)
Heel domme vraag misschien, maar heb je de support van WD al gecontacteerd?

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:19
Om de SMART informatie van je wellicht kapotte HD uit te lezen kun je bijvoorbeeld het progje speedfan gebruiken (kijken onder het tabblad SMART in het progje). Maakt niet zoveel uit welk OS je hebt in dit geval.

Als de data op de schijf niet echt van belang was dan kun je proberen de schijf te formateren en de partities te verwijderen en vervolgens opnieuw aanmaken. Dit kan met disk management (winXP). Hier kun je tevens je partities zien:
  1. Rechter muisknop op My Computer
  2. En vervolgens kiezen voor: manage

The JavaScript GoT Tracker

• Mauritssvt
Ik gebruik Vista, heb eerst zelf al een uur het internet afgespeurd naar een oplossing. Ik kon erg weinig vinden, het enige wat ik als een poging mag benoemen was dat ik bij cmd dit heb uitgevoerd: chkdsk k: /F. Hier kreeg ik op: Toegang geweigerd omdat u niet gemachtigd bent. U dient dit hulpprogramma met de benodigde bevoegdheden uit te voeren. Hier ook oplossing voor gezocht, lukte ook niet.

Beetje flauw, dat als je het niet met de juiste keywords de oplossing kan vinden dat je 't dan maar lekker zelf moet uitzoeken. Iets meer gespecificeerd zou ik erg op prijs stellen.

Nee nog geen contact gehad met support van WD, ik dacht ik probeer het eerst hier omdat ik hier meestal goed en snel geholpen word.

• MickMack
Je kunt ook nog de diagnostic tool proberen van WD zelf. Wel even lezen hoe en wat dit tooltje allemaal doet, maar dat staat uitgelegd op de bewuste pagina (zie link).

• gertvdijk
Mauritssvt schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 18:00:
Ik gebruik Vista, heb eerst zelf al een uur het internet afgespeurd naar een oplossing.
Er is niet een oplossing-die-past-bij-jouw-probleem database waarin je jouw oplossing kan vinden. Het is vaak een samenloop van omstandigheden en het vereist gewoon wat logisch nadenken en soms wat duwtjes in de goede richting. En dat gaf ik je met termen als SMART en partitietabel. Daarmee kan je dan weer 'verder' en met de uitkomsten daarvan kan iemand hier op GoT ook weer beter jou helpen.
Beetje flauw, dat als je het niet met de juiste keywords de oplossing kan vinden dat je 't dan maar lekker zelf moet uitzoeken. Iets meer gespecificeerd zou ik erg op prijs stellen.
Inzet van jouw kant mag verwacht worden, GoT is geen helpdesk. :)
Nee nog geen contact gehad met support van WD, ik dacht ik probeer het eerst hier omdat ik hier meestal goed en snel geholpen wordt.
Nogmaals, GoT is geen helpdesk. WD heeft er wel een. :)

Sorry als ik zo ongenuanceerd overkom. :P

• Mauritssvt
MickMack, data is wel van belang, die zou ik niet graag kwijt zijn.

Bij SpeedFan, bij tabblad S.M.A.R.T., als ik een hdd ga selecteren is het lijstje leeg?

• gertvdijk
Nog een diagnostische weg die je in kan slaan is het uitsluiten van je OS:
- probeer eens op een andere PC
- probeer eens een LiveCD omgeving, Ubuntu bijvoorbeeld

• MickMack
Mauritssvt schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 18:05:
MickMack, data is wel van belang, die zou ik niet graag kwijt zijn.

Bij SpeedFan, bij tabblad S.M.A.R.T., als ik een hdd ga selecteren is het lijstje leeg?
Dan zou ik gewoon de tool van WD gebruiken, die is er onder andere voor gemaakt om de SMART info uit te lezen.

• Mauritssvt
Even op andere PC aangesloten, werkt daar perfect.
Niet mogelijk om data dan op die computer te zetten, en dan iets te gaan doen?

@MickMack
Ook daar lukte het niet om iets te doen, grootte van schijf was 0 bytes, en bestandssysteem was leeg.
Alleen een test met m'n C: was mogelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Mauritssvt op 05-09-2009 18:19 ]

• gertvdijk
Mauritssvt schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 18:17:
Niet mogelijk om data dan op die computer te zetten, en dan iets te gaan doen?
Wat bedoel je? Is het niet mogelijk om de data over te zetten op die PC? Of bedoel je te vragen of het mogelijk zou zijn dat te doen? In dat laatste geval: waarom niet? Dan kan je rustig uitzoeken wat er aan de hand is.

edit: lama na jouw edit.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 05-09-2009 18:20 ]

• Mauritssvt
Ik bedoelde dat het misschien een goed idee was om alles op die andere computer te zetten, zodat er dan een oplossing (waarbij data verlies zou zijn) mogelijk was.

Het ligt dus aan computer A. Ik ga nu even alles over zetten. Daarna ga ik proberen de schijf helemaal opnieuw installeren op computer A, misschien biedt dat uitkomst.

[ Voor 7% gewijzigd door Mauritssvt op 05-09-2009 18:27 ]

• Mauritssvt
Alle bestanden, behalve de "fabrieksbestanden" op andere computer erop gezet. Alle software rondom de HDD van de computer, waar hij niet op werkte, eraf gehaald. Vervolgens ingeplugd, en hij werkte weer. Bedankt voor de "zetjes in de goede richting" ;)
Pagina: 1