Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
In principe moet de vakantiebijslag in juni worden uitbetaald maar daar kan wel van worden afgeweken. Op mijn loonstrookjes staat echt nergens het vakantiegeld wat ik heb opgebouwd?Marzman schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 15:45:
Je vakantiegeld krijg je bij de meeste werkgevers in mei (het kan ook in je uurloon verwerkt worden) en staat los van je vrije dagen. Op je loonstrookjes staat het vakantiegeld dat je hebt opgebouwd, dat zou een flink bedrag moeten zijn als het niet is uitbetaald.
De vakantiebijslag , waarop de werknemer over het loon en de uitkeringen krachtens de Ziektewet, hoofdstuk 3, afdeling 2, paragraaf 1, van de Wet arbeid en zorg en de Werkloosheidswet, voor zover een en ander tot en met 31 mei van het lopende jaar opeisbaar is geworden, aanspraak heeft verworven, wordt behoudens het bepaalde in de volgende leden in de maand juni uitbetaald.
ja, klopt en in mei / juni had ik het ook moeten krijgen, daar hadden we afspraken over gemaakt en dat was ook schriftelijk bevestigd, mijn loonstrookjes krijg ik ook niet (moet ik die verplicht krijgen??)Marzman schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 15:45:
Je vakantiegeld krijg je bij de meeste werkgevers in mei (het kan ook in je uurloon verwerkt worden) en staat los van je vrije dagen. Op je loonstrookjes staat het vakantiegeld dat je hebt opgebouwd, dat zou een flink bedrag moeten zijn als het niet is uitbetaald.
maar mijn vakantiegeld is niet verwerkt in mijn uurloon.
weet iemand misschien een goede manier van het uitrekenen van je vakantie geld?
er staan op GoT en andere sites voldoende manieren maar dat zijn allemaal verschillende, of heb ik hier mijn loonstrookjes echt bij nodig?
Maar de afspraken hadden zij ook bevestigt via de mail?
Edit, vakantiegeld is 8% over je bruto jaarsalaris.
dit is trouwens wel wat apart:
Dus je hebt niet automatisch recht op vakantiegeld?Dit betekent dus dat iemand die het minimumloon verdient, altijd recht heeft op 8% vakantiegeld, maar iemand die meer verdient, een lager percentage mag krijgen.
In veel cao's staat een minimumbedrag genoemd. Er is ook een (wettelijke) bovengrens: wie meer dan driemaal het minimumloon verdient (dat is meer dan € 4.195 per maand), krijgt over het meerdere geen vakantietoeslag.
bron
Je vakantiegeld gaat gewoon bij je bruto salaris en berekend volgens de standaard schalen. Beetje modaal moet je rekenen op 50-60% van je bruto vakantiegeld dat je krijgt als netto. Maar dat is puur afhankelijk van de schaal waar je in zit en hoeverre je afzit van de volgende.shure-fan schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 16:14:
en gaan daar ook nog (voorspelbare) bedragen vanaf ? zodat ik wat kan intikken op me rekenmachine en daarmee een beeld kan krijgen van hoeveel ik krijg
[ Voor 75% gewijzigd door SinergyX op 05-09-2009 16:16 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
en gaan daar ook nog (voorspelbare) bedragen vanaf ? zodat ik wat kan intikken op me rekenmachine en daarmee een beeld kan krijgen van hoeveel ik krijgSinergyX schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 16:10:
Edit, vakantiegeld is 8% over je bruto jaarsalaris.
Vakantiegeld is doorgaans 8% van je totale brutoloon over het betreffende jaar. Bij uitbetaling in mei moet je dus kijken naar het loon over de periode vanaf 1 juni in het voorgaande jaar t/m 31 mei in het nieuwe jaar. Van je totale brutoloon neem je 8%, en dat is je bruto vakantiegeld. Een procent of 60 daarvan kun je netto verwachten.shure-fan schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 16:05:
[...]
ja, klopt en in mei / juni had ik het ook moeten krijgen, daar hadden we afspraken over gemaakt en dat was ook schriftelijk bevestigd, mijn loonstrookjes krijg ik ook niet (moet ik die verplicht krijgen??)
maar mijn vakantiegeld is niet verwerkt in mijn uurloon.
weet iemand misschien een goede manier van het uitrekenen van je vakantie geld?
er staan op GoT en andere sites voldoende manieren maar dat zijn allemaal verschillende, of heb ik hier mijn loonstrookjes echt bij nodig?
In sommige CAO's werkt het anders. Zo hebben de kleine parttime contracten bij Albert Heijn tegenwoordig all-in uurlonen. Daar zit het vakantiegeld en ook de vakantiedagen verrekend in je loon. Ook kun je treffen dat het iets anders is geregeld met de periode waarover vakantiegeld wordt uitgekeerd. Meestal is dat dus achteraf na en jaar, maar bijvoorbeeld Logica betaalt in juni het vakantiegeld over het gehele lopende kalenderjaar (dus 6 maanden achteraf en 6 maanden vooruit). Als er in de 2e helft van het jaar iets verandert waardoor je meer of minder vakantiegeld had moeten krijgen, wordt het in december verrekend.
Maar dat zijn de details. Zorg dat je je loonstroken krijgt. Je werkgever is verplicht om een loonstrook te verstrekken. Zijn weigering op dit punt geeft me een heel naar gevoel. Zijn er bijvoorbeeld wel belastingen en premies afgedragen (loonbelasting, werkgeverspremies WGA/WIA, WW en ZVW)? Is je arbeidsovereenkomst wel aangemeld bij belastingdienst en UWV? Bouw je wel arbeidsverleden op voor bv de WW? Dat is lastig controleren als je geen loonstrook hebt. Ook heb je geen bewijsmateriaal in handen als straks de belastingdienst zegt dat ze nog een boel geld van jou tegoed hebben omdat er nog nul loonbelasting is ingehouden (die normaal gesproken wordt verrekend met jouw aanslag inkomstenbelasting).
Vakantiegeld is het "loon" dat je krijgt als je vakantiedagen opneemt. Het vakantiegeld waarop je elk jaar recht hebt is dus het aantal vakantiedagen waar je recht op hebt maal je dagloon. Je krijgt het vakantiegeld automatisch als je vakantiedagen opneemt.
Vakantietoeslag is de minimaal 8% toeslag die je in mei krijgt.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Verwijderd
Ik weet niet precies of je op vakantietoeslag ook de wettelijke rente verhogingen kunt opvoeren die je normaliter met salaris wettelijk is vastgesteld.
Het enige wat wettelijk geregeld is, is dat je een vakantietoeslag van minimaal 8% moet krijgen, maar er wordt niets vastgelegd over wanneer dat uitbetaald wordt. Hier staat echter links en rechts in CAO's of in je secundaire arbeidsvoorwaarden wel het een en ander over.Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 09:01:
Een werkgever die geen vakantiegeld uitbetaald is meestal een teken dat er met de financiële situatie iets heel erg mis is.
Ik weet niet precies of je op vakantietoeslag ook de wettelijke rente verhogingen kunt opvoeren die je normaliter met salaris wettelijk is vastgesteld.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Kater? Eerst water, de rest komt later
Je krijgt wel netjes elke maand loon, ook al ontvang je geen specificatie (loonstrookje)?
Maar goed, een werkgever die de zaken op dat niveau over een langere periode niet normaal geregeld heeft, dat klinkt alsof het een goed idee is om je CV eens bij te werken en rond te kijken of er ergens een leuk uitziend baantje te vinden is...
Ja, vaak komt het daardoor neer op ongeveer hetzelfde (of net iets minder vanwege geen heffingskortingen, etc.) als wat je normaal elke maand netto ontvangt.Haan schreef op maandag 07 september 2009 @ 09:06:
Ter indicatie hoeveel het bedrag zou moeten zijn, als je een volledig jaar in dienst bent geweest is het ongeveer een maandsalaris (8% ~ 1/12 ), minus 42% (uit m'n hoofd) belasting. Dus als je bijv. 2500 euro per maand verdiend, zou je grof geschat zo'n 1500 euro ontvangen.
Daar heeft de wetgever wel degelijk aan gedachtMx. Alba schreef op maandag 07 september 2009 @ 09:04:
[...]
Het enige wat wettelijk geregeld is, is dat je een vakantietoeslag van minimaal 8% moet krijgen, maar er wordt niets vastgelegd over wanneer dat uitbetaald wordt. Hier staat echter links en rechts in CAO's of in je secundaire arbeidsvoorwaarden wel het een en ander over.
In artikel 17 van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML)
Dus tenzij anders overeengekomen hoort de vakantiebijslag in juni te worden uitbetaald.1. De vakantiebijslag, waarop de werknemer over het loon en de uitkeringen krachtens de Ziektewet, hoofdstuk 3, afdeling 2, paragraaf 1, van de Wet arbeid en zorg en de Werkloosheidswet, voor zover een en ander tot en met 31 mei van het lopende jaar opeisbaar is geworden, aanspraak heeft verworven, wordt behoudens het bepaalde in de volgende leden in de maand juni uitbetaald.
2. Bij publiekrechtelijke regeling of schriftelijke overeenkomst kan ter zake van het tijdstip van uitbetaling van het eerste lid worden afgeweken, met dien verstande, dat uitbetaling ten minste eenmaal per kalenderjaar dient te geschieden.
3. Bij het einde van de dienstbetrekking wordt aan de werknemer het bedrag aan vakantiebijslag uitbetaald, waarop hij op dat tijdstip aanspraak heeft verworven.
Verwijderd
Het is wordt belast als salaris, het UWV telt het mee als salaris dus het is salaris. Het is alleen lastig als je niet op papier hebt staan wanneer je het krijgt.Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 09:55:
Maar er wordt met geen woord gerept over rente bij een latere betaling. Voor de werkgever is er dus behalve een verstoorde arbeidsrelatie geen probleem als hij/zij een loopje neemt met die termijnEr wordt ook nergens genoemd dat vakantiebijslag gezien kan worden als een vorm van salaris.
/▌
Verwijderd
1. Je kan wel rechtelijke stappen ondernemen maar daar verbeter je de arbeidsrelatie ook niet mee.
2. Je werkgever wil misschien gerust betalen maar kan sowieso even niet.
3. Het duurt dan alsnog een hele poos voordat je je geld krijgt.
Het beste is afspraken maken met je werkgever.. Wat geeft hij/zij aan als je hierover praat?
De werkgever had dat geld ook moeten reserveren natuurlijk. Een verstoorde arbeidsrelatie is er al als je niet het loon krijgt wat is afgesproken.Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:40:
Lastig probleem dit. Volgens mij is het bij wet geregeld dat je uiterlijk eind juni je vakantiegeld binnen moet hebben. Als dat niet gebeurd heb je wel een probleem.
1. Je kan wel rechtelijke stappen ondernemen maar daar verbeter je de arbeidsrelatie ook niet mee.
2. Je werkgever wil misschien gerust betalen maar kan sowieso even niet.
3. Het duurt dan alsnog een hele poos voordat je je geld krijgt.
Het beste is afspraken maken met je werkgever.. Wat geeft hij/zij aan als je hierover praat?
/▌
Zo ja, controleer dan door hier te klikken of je een arbeidsverleden hebt opgebouwd. Via de link kom je bij het digitaal verzekeringsbericht van het UWV. Tevens kun kun je daar gelijk controleren of je überhaupt bent verzekerd voor bijv. WW/WIA/ZW.
Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.
Wanneer je 30 april (koninginnedag) in dienst bent getreden heb je dus helemaal geen vakantiegeld opgebouwd.
Zie nu ineens dat je al in dienst bent sinds vorig jaar koninginnedag, dan gaat bovenstaand niet op.
[ Voor 19% gewijzigd door DC_Vincent op 07-09-2009 12:06 ]
mijn werkgever heeft vandaag eindelijk betaald, ben er maandag weer eens achter aangegaan
en wat de mensen hier zeggen klopt wel redelijk: de relatie die ik heb met mijn werkgever is redelijk verstoord
beetje zelfde probleem met vorig jaar,
eerst een situatie schets:
Ben sinds 1 juni bij die werkgever weg, en had me beloofd (staat op papier)
dat ik eind juni 2010 het vakantie geld zou ontvangen.
Ik heb 1 juli email contact hierover gezocht en heb een mailtje teruggekregen met het antwoord "er is met de verwerking iets fout gegaan, over een paar dagen heb je het"
Gister wederom een mailtje gestuurd met een herinnering en wanneer ik wat kan verwachten....
Ben het inmiddels een beetje zat, weet iemand een manier om snel mijn geld te kunnen krijgen?
IANAL, misschien moet je even met de jurofoon bellen of langs een rechtswinkel gaan om wat meer gefundeerde stappen te nemen, maar zo zou ik hem insteken.
Zo scherp als een voetbal!
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++