is peltier cooling met een socket a cpu mogenlijk?

Pagina: 1
Acties:

• MICHIEL123
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik zou dit graag willen weten en waar ik de spullen vandaan kan halen (wat ik dus allemaal nodig heb)

heb ervaring met water cooling en wil nu eens dit uitproberen *me bak draait 24/7*

<disjfa> honden zijn dom en die moet je gewoon opeten met kerst en een kat nemen als huisdier :)

Verwijderd

Ja tuurlijk is dat mogelijk, je hebt alleen een 100+ peltier nodig. 156 of 172watt wordt er veel voor gebruikt.

Greetz

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-05 14:19

E-Vix

Nu met sneeuw!

Op vrijdag 02 maart 2001 21:37 schreef Celeron_clocker het volgende:
Ja tuurlijk is dat mogelijk, je hebt alleen een 100+ peltier nodig. 156 of 172watt wordt er veel voor gebruikt.

Greetz
156 of 172 watt is een beetje overkill hoor... Dan heb je meteen minimaal een 500 watt voeding nodig wil je je systeem nog kunnen laten draaien.
hier kun je kijken hoeveel watt je nodig hebt voor je peltier. Er bestaat ook nog een programmatje, maar daar weet ik de naam niet van.
Een te zware peltier er op gooien kan er trouwens ook voor zorgen dat je CPU te warm wordt. Klinkt vreemd, maar het is wel zo.
Ik schat dat je aan een 80 watt peltier genoeg zult hebben.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Nee 80watt is denk ik niet genoeg. Dat is het maximale wat de peltier kan weghalen van de processor he. Dan moet het Volt en Ampere wel volledig worden benut. Ik krijg deze week ook mijn 80watt ICE-71 peltier die heeft als specs. max. 8 A en 15,8 V als je hem nou op 12 V laat draaien aan je computervoeding ( 12 V is max. ) Dan krijg je dus 80/15,9x12 = 60,37watt effectief vermogen. Dat is denk ik niet genoeg voor een AMD, een AMD wil nog wel eens meer dan 55 a 60watt trekken. (8>

Greetz

• MICHIEL123
  • Niet online
heb een athlon 700@900 nu en wil eens kijken hoe snel ie kan worden (zit een 350watt voeding aan jah vaag getal maar is echt zo *heb na gemeten*)

damn heb een fout gemaakt bij topic:( is dus slot A |:( dom van me

<disjfa> honden zijn dom en die moet je gewoon opeten met kerst en een kat nemen als huisdier :)

Verwijderd

euh jah, 350 is best normaal hoor. De energy MAX 330 is ook vervangen door een 350 versie.

Maar ff wat anders, het moet toch niet zo moeilijk zijn, een voeding te vinden die wel 15V levert. Heb nog een 230 AT voeding liggen, misschien valt die wel te tweaken. :)

p.s. je hebt waterkoeling ervaring, maar je hebt nog niet met een peltier gewerkt ( meestal is het andersom ), EN je kunt en socket a niet van een slot a onderscheiden, en als je dat wel kan, heb je je kast nooit open. Weirde combinatie hoor :? , een kast hoort toch open te staan!!!!

Verwijderd

Computervoedingen gaan maar tot 12V, soms iets hoger max. 13V dan. Maar of het nou een slot of een socket is maakt niet uit. Mijn waterkoeling komt ook op een slot. 350watt voeding kan misschien wel een 80watt TEC aan maar ikzelf gebruik er een extra voeding voor.

Greetz

• MICHIEL123
  • Niet online
Op vrijdag 02 maart 2001 22:16 schreef Celeron_clocker het volgende:
Computervoedingen gaan maar tot 12V, soms iets hoger max. 13V dan. Maar of het nou een slot of een socket is maakt niet uit. Mijn waterkoeling komt ook op een slot. 350watt voeding kan misschien wel een 80watt TEC aan maar ikzelf gebruik er een extra voeding voor.

Greetz
jah dat snap ik ook wel den dat ik dan een 550watt psu neem (zou je me mischien ff kunne msgen op icq?)

• Demo
  • Laatst online: 19-05 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Wat heb je eigenlijk nodig voor peltier koeling?
Een peltier uiteraard, maar wat verder (coldplate, isolatie enzo)???
Ik heb een Socket A T-Bird 800 @ 1 GHz met een Alpha/Delta, kan je daar een peltier bij gebruiken?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Alpha pal 6035 met delta HP fan kan je zo een peltier onderschuiven. Well ff isoleren, en zorgen dat die alpha genoeg FRISSE lucht krijgt, [lees koude lucht]
Die alpha zou het net moeten trekken, maar wordt wel erg warm.
Vergis je niet, een 80Watt peltier levert naast de hitte van je proco nog eens 80Watt van zichzelf. Oftewel je belast je alpha stukken meer, het is de vraag of ie dat aankan. Zou net moeten lukken, maar over het algemeen zit je bij een Tbird + peltier al gauw aan een waterkoeling systeem. Simpelweg omdat een Tbird gemiddeld genomen 2x zo veel warmte afgeeft als een P3. [Intel heeft zo z`n voordelen OOK voor overclockers!]

• Demo

Demo

Hmmm... ik was van plan om de 2 * 80 mm fans uit de voorkant van m'n kast richting de videokaart te verplaatsen en dan nog 2 * 60 mm bij de proc als outtake fans... da's volgens mij airflow genoeg...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• MICHIEL123
  • Niet online
Op zaterdag 03 maart 2001 12:43 schreef Demoniac het volgende:
Hmmm... ik was van plan om de 2 * 80 mm fans uit de voorkant van m'n kast richting de videokaart te verplaatsen en dan nog 2 * 60 mm bij de proc als outtake fans... da's volgens mij airflow genoeg...
vin ik wel tegen vallen ikke heb 2x120 voor en 2x 120 achter en 2x80 aan de zijkand (in deze oude kast komt een nieuwe met 2x 80 achter en 120 voor of zo)

Verwijderd

Op zaterdag 03 maart 2001 11:56 schreef Demoniac het volgende:
Wat heb je eigenlijk nodig voor peltier koeling?
Een peltier uiteraard, maar wat verder (coldplate, isolatie enzo)???
Ik heb een Socket A T-Bird 800 @ 1 GHz met een Alpha/Delta, kan je daar een peltier bij gebruiken?
Nou ik zou het je niet aanbevelen. Als je een peltier op een AMD wil gebruiken dan zou ik toch voor waterkoeling gaan, aangezien een AMD nogal veel warmte afgeeft en veel watt vreet in full load. Een Alpha/Delta combi met peltier zou wel kunnen op een Intel systeem aangezien een Intel niet zo warm wordt.

Greetz

• Demo

Demo

Op zaterdag 03 maart 2001 14:34 schreef Celeron_clocker het volgende:

[..]

Nou ik zou het je niet aanbevelen. Als je een peltier op een AMD wil gebruiken dan zou ik toch voor waterkoeling gaan, aangezien een AMD nogal veel warmte afgeeft en veel watt vreet in full load. Een Alpha/Delta combi met peltier zou wel kunnen op een Intel systeem aangezien een Intel niet zo warm wordt.

Greetz
Vanmiddag ff nagedacht op de fiets (krijg ik vaak geniale ideeën:P) en ik denk dat ik na de zomervakantie mijn geld uit ga geven aan een waterkoeling/peltier setje voor proc en vidkaart en een GF2 of GF3:D

Verwijderd

Ja beetje waterkoeling setup kost toch al wel 300-400 gulden. Met alles gekocht dan he. Peltier, blok, radiator, pomp enz... Maar goed dan heb je wel iets moois.

Greetz

Verwijderd

Ik ben bezig met een budget van 50,- a 100,- een waterkoeling setup te bouwen. Maak dan wel Waterblok en bevestiging zelf. Slangen heb ik nog. Nu nog nodig:
Slang tules, slang klemmen, waterbak [zelf maken] en een radiator [Autosloop]
Pagina: 1