Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-09 20:00
He,

Ik wil via www.blurb.com een fotoboek laten maken, omdat je daar de mogelijkheid hebt om via InDesign je eigen boek op te stellen, met behulp van templates. Nou is dit de eerste keer dat ik in contact kom met InDesign en ik vroeg me een ding af.

De foto's die ik in mijn boek zet, zijn vrijwel allemaal rond de de 5.5mb per stuk (12 megapixel). Ik heb nu 2 volle pagina's gemaakt, waarin ik in totaal 10 foto's heb gezet. So far so good. Als ik het bestand opsla, dan blijkt dat bestand maar 4mb groot te zijn, terwijl er dus die 10 foto's inzitten, waardoor ik eerder iets van 50mb zou verwachten. Hoe kan het dat het bestand toch zo klein blijft? Als ik die foto's ga vergroten, worden ze dan weer lelijk vanwege de eerste verkleining door InDesign? Oftewel: kan ik later, zonder kwaliteitsverlies, alsnog de foto's aanpassen (groter maken).

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je een foto in Indesign plakt, zal de foto niet aan het bestand worden toegevoegd. Hij gebruikt slechts een link naar het originele bestand. Je kan bij "links" de foto's embedden. Dan zal waarschijnlijk je bestand wel groter worden.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Thanks! Aangezien ik op meerdere computers wil gaan werken denk ik dat ik er verstandig aan doe om te toch maar te embedden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:38

MsG

Forumzwerver

Je kan de preview modus ook aanzetten dan pakt hij als voorbeeld ook meteen de highres versie, ipv een soort preview versie. Echter is dat wel zwaarder.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-10 16:35
Let ook op dat de kwaliteit in InDesign is aan te passen. Je kunt namelijk om het niet al te belastend voor je geheugen te maken kiezen voor een lagere kwaliteit. Rechtermuisknop op het plaatje moet je dat kunnen aanpassen.

Als je verder goed linked naar je foto's zoals wcduck zegt treedt er geen kwaliteitsverlies op.

Heb je ook al eens geprobeerd eerst een mooie image holder te maken om hierna met ´place´ een foto toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:38

MsG

Forumzwerver

Bedenk ook dat een plaatje 3 keer zo klein is als je op het scherm ziet, aangezien de DPI van papier rond de 300 zit, en op de PC 72 ~ 100. Maar met 12MP foto's maakt dat voorlopig nog niet uit. Maar met plaatjes van internet wel.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
HenkEisDS schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 16:17:
Let ook op dat de kwaliteit in InDesign is aan te passen. Je kunt namelijk om het niet al te belastend voor je geheugen te maken kiezen voor een lagere kwaliteit. Rechtermuisknop op het plaatje moet je dat kunnen aanpassen.

Als je verder goed linked naar je foto's zoals wcduck zegt treedt er geen kwaliteitsverlies op.

Heb je ook al eens geprobeerd eerst een mooie image holder te maken om hierna met ´place´ een foto toe te voegen?
Ik maak eerst altijd een frame, en dan sleep ik daar vervolgens een foto in. Ik neem aan dat dat hetzelfde is? Het werkt eigenlijk wel fijn. Nu alleen nog mooi composities zien te bedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 22:54
place - slepen is exact zelfde, bedenk alleen wel dat ze CMYK moeten voor druk, als je apple hebt kan dat met de color ding tool, anders moet je dat in PS doen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:24

Aight!

'A toy robot...'

Ik doe altijd command d (of control d), en dan eventueel verkleinen indien nodig. Heb de foto's meestal wel eerst bewerkt in photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

simon schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 17:29:
place - slepen is exact zelfde, bedenk alleen wel dat ze CMYK moeten voor druk, als je apple hebt kan dat met de color ding tool, anders moet je dat in PS doen.
In feite heb je gelijk, maar voor Blurb zijn daar uitzonderingen op. Blurb accepteert sRGB, dat staat in hun handleiding. Ik ben zelf namelijk ook zo'n boek aan het maken en ik wilde het wel even zeker weten. In de Exif van mijn foto's staat dat ze sRGB zijn, dus vertrouw ik daarop. Als er verschillende sRGB-profielen zijn, zou je dat even moeten uitzoeken.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1