Ik heb mijn pc aangesloten op mijn plasma. Hiervoor gebruik ik nvidia geforce 6150, een vga kabel en panasonic 42px80 1024x768. Als ik hierop dvd's afspeel (geript of orgineel van dvd) snapt mijn systee niet dat mijn tv 16:9 is. Ik krijg extra zwarte balken te zien alsof het beeldscherm 4:3 is. Hoe los ik dit op, heb ik een andere driver nodig (heb al de meest recente versie)? Moet ik ergens instellen dat mijn beeldscherm 16:9 is?
DVD's hebben in veel gevallen een 1.85:1 of 2.40:1 aspect ratio en dus krijg je weer extra zwarte balken:
Wikipedia: Aspect ratio (image)

Wikipedia: Aspect ratio (image)
1024x768 is 4:3, dus is het normaal dat je zwarte balken krijgen...
Ik snap dat ik bij bredere ratio's zwarte balken krijg.
1024x768 is idd 4:3, daar zeg je me wat. Maar bij 16:9 dvd's vanaf mijn dvd-speler heb ik dat niet geeft hij het wel goed weer. Ik vraag me af wat daar precies mee gebeurt, en of anderen dit probleem nu ook hebben.
1024x768 is idd 4:3, daar zeg je me wat. Maar bij 16:9 dvd's vanaf mijn dvd-speler heb ik dat niet geeft hij het wel goed weer. Ik vraag me af wat daar precies mee gebeurt, en of anderen dit probleem nu ook hebben.
Bij je dvd speler heb je als het goed is ingesteld dat er een 16:9 scherm aan hangt, dus als je breedbeeld dvd's gaat afspelen, krijg je dat gewoon goed te zien. Het hele probleem is de resolutie van je computer. Hij zal echt niet op magische wijze veranderen van 4:3 1024 x 768 naar een 16:9 1280 x 720 oid.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Het probleem ligt hem in de combinatie van de afwijkende 1024 reso met een vga kabel. Waarschijnlijk moet je in de speler (mediaplayer of welke je ook gebruikt), een andere beeldverhouding moeten kiezen.
Sluit liever je pc aan met een dvi-hdmi en zet je pc op 1280x720 of 1920x1080. Dan zal het probleem verholpen zijn, omdat je dan wèl een 16-9 of een andere breedbeeldvorm naar de tv stuurt en die de tv ook verwacht.
Sluit liever je pc aan met een dvi-hdmi en zet je pc op 1280x720 of 1920x1080. Dan zal het probleem verholpen zijn, omdat je dan wèl een 16-9 of een andere breedbeeldvorm naar de tv stuurt en die de tv ook verwacht.
[ Voor 13% gewijzigd door Ferry34 op 05-09-2009 23:06 ]
Bij sommige mediaspelers, onder andere VLC, kun je aangeven in wat voor beeldformaat het afgespeeld moet worden. Dus als je in VLC 4:3 aangeeft, dan komt het goed terecht op je 1024x768 plasma.
Het probleem is dat het scherm een resolutie van 1024x768 heeft. Dit hoort hij te upscalen zoals dat wel met de content gebeurt van de DVD-speler.
En zoals _js_ aangeeft, probeer het ook eens met andere spelers
En zoals _js_ aangeeft, probeer het ook eens met andere spelers
Inderdaad, als ik mijn resolutie op 1280x768 instel lijkt het er al meer op. Het is nog niet helemaal 100%, maar dat is waarschijnlijk omdat mijn tv 1280x720 'verwacht'. Die resolutie geeft alleen weer geen beeld, maar dat is misschien wel het geval bij een digitale aansluiting. Probleem is ook dat mijn plasma bij de1280x768 resolutie het beeld van windows etc. niet optimaal weergeeft, toch maar snel een dvi-hdmi kabel halen.
Inmiddels heb ik er een dvi-hdmi kabel tussen hangen, maar hiermee doet zich het volgende probleem voor;
De randen vallen buiten het beeld, deze worden ook niet zichbaar door het beeld uit te zoomen. Nu heb ik wel een instelling gevonden waarmee ik de resolutie handmatig kan invoeren, maar dit lijkt mij eigenlijk een 'paardenmiddel'. Is typisch een probleem van GeForce kaarten? Is hier wat anders aan te doen?
Verder is het beeld in de juiste resolutie voor films behoorlijk slecht voor windows, teksten zijn ook vanaf dichtbij moeilijk leesbaar. Is hier nog iets aan te doen? Kan ik bijvoorbeeld hetzelfde bureaublad, op verschillende uitgangen met verschillende resoluties uitsturen (VGA 800x600 en HDMI 1280x720) ?
De randen vallen buiten het beeld, deze worden ook niet zichbaar door het beeld uit te zoomen. Nu heb ik wel een instelling gevonden waarmee ik de resolutie handmatig kan invoeren, maar dit lijkt mij eigenlijk een 'paardenmiddel'. Is typisch een probleem van GeForce kaarten? Is hier wat anders aan te doen?
Verder is het beeld in de juiste resolutie voor films behoorlijk slecht voor windows, teksten zijn ook vanaf dichtbij moeilijk leesbaar. Is hier nog iets aan te doen? Kan ik bijvoorbeeld hetzelfde bureaublad, op verschillende uitgangen met verschillende resoluties uitsturen (VGA 800x600 en HDMI 1280x720) ?
Ik denk dat je overscan uit moet zetten.Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 08:17:
Inmiddels heb ik er een dvi-hdmi kabel tussen hangen, maar hiermee doet zich het volgende probleem voor;
Uit Panasonic Plasma 8, 80, 85, 800 en 850 serie - Deel 5,
[Plasma] Panasonic 8, 80, 85, 800 en 850 serie - Deel 5
Overscan is een overblijfsel uit het CRT tijdperk. Door blooming en productieverschillen varieerde de weergegeven beeldgrootte. Om deze marge te compenseren werd er tot 10% marge aangehouden. Indien je tv overscanned zie je dus een gedeelte van de content niet en vaak zit er in de content ook al een marge waardoor je als je tv niet overscanned een gedeelte zwart ziet. 1:1 Pixelmapping zorgt ervoor dat elke pixel van de content ook echt een pixel op je scherm is, indien overscan aanstaat kan dit dus niet. Heeft de content compensatie voor overscan dan zie je dus bij het uitzetten van overscan zwarte randen. Als je een computerbeeld weer wilt geven en je overscan staat aan mis je dus een stuk van je scherm. De HDMI ingang van de Panasonic schermen heeft alleen ondersteuning voor 480/576/720/1080 resoluties. Indien je scherm dus niet native een van deze resoluties is moet er dus gescaled worden, hierdoor verlies je scherpte en zal vooral tekst er minder goed uitzien. Ook is overscan (beeldscan in je menu) alleen uit te schakelen op de 1080p schermen. Via het servicemenu is wel het percentage overscan aan te passen, ook op de HDReady toestellen.
[Plasma] Panasonic 8, 80, 85, 800 en 850 serie - Deel 5
Overscan is een overblijfsel uit het CRT tijdperk. Door blooming en productieverschillen varieerde de weergegeven beeldgrootte. Om deze marge te compenseren werd er tot 10% marge aangehouden. Indien je tv overscanned zie je dus een gedeelte van de content niet en vaak zit er in de content ook al een marge waardoor je als je tv niet overscanned een gedeelte zwart ziet. 1:1 Pixelmapping zorgt ervoor dat elke pixel van de content ook echt een pixel op je scherm is, indien overscan aanstaat kan dit dus niet. Heeft de content compensatie voor overscan dan zie je dus bij het uitzetten van overscan zwarte randen. Als je een computerbeeld weer wilt geven en je overscan staat aan mis je dus een stuk van je scherm. De HDMI ingang van de Panasonic schermen heeft alleen ondersteuning voor 480/576/720/1080 resoluties. Indien je scherm dus niet native een van deze resoluties is moet er dus gescaled worden, hierdoor verlies je scherpte en zal vooral tekst er minder goed uitzien. Ook is overscan (beeldscan in je menu) alleen uit te schakelen op de 1080p schermen. Via het servicemenu is wel het percentage overscan aan te passen, ook op de HDReady toestellen.
In hoeverre is dit aan te passen; kan het ook op (nagenoeg) 0 worden gezet? Kan het ook per ingangskanaal worden ingesteld?
Aanpassingen in het servicemenu kan weleens problemen geven met garantie, of niet?
Aanpassingen in het servicemenu kan weleens problemen geven met garantie, of niet?
Ik had ook al ergens gelezen dat bij beeldinstelling op 16:9 i.p.v. 'juist' (zoals ik nu gebruik) de optie voor beeldscan wél aanwezig is. Ik zal vanavond eens kijken...
Dit komt ook uit het hierboven genoemde topic:
Ik heb overigens destijds ook de overscan op mn PV70 verminderd in het service-menu. De H-amp en V-amp staan nu op -3. Verder ging die niet.
Op mn PV70 heb ik het op de volgende manier gedaan, waarschijnlijk is dit niet veranderd.
-ga het service-menu in
-druk hierna op de 1 op de afstandsbediening
-druk n paar keer op de 3 totdat je H AMP ziet, deze staat op 0 (horizotale amp dus)
-druk op volume - op afstandsbediening totdat je op -3 komt, verder gaat die niet. Je ziet het beeld veranderen
-druk op ok op de afstandsbediening!!
-druk weer n paar keer op 3 totdat je V AMP ziet, deze staat op 0 (de vertikale natuurlijk)
-druk op volumeknop op afstandsbediening tot je -3 ziet
-druk op OK op de afstandsbediening!
-druk op exit op de afstandsbediening.
Misschien gaat die bij jou verder dan -3
Ik heb overigens destijds ook de overscan op mn PV70 verminderd in het service-menu. De H-amp en V-amp staan nu op -3. Verder ging die niet.
Op mn PV70 heb ik het op de volgende manier gedaan, waarschijnlijk is dit niet veranderd.
-ga het service-menu in
-druk hierna op de 1 op de afstandsbediening
-druk n paar keer op de 3 totdat je H AMP ziet, deze staat op 0 (horizotale amp dus)
-druk op volume - op afstandsbediening totdat je op -3 komt, verder gaat die niet. Je ziet het beeld veranderen
-druk op ok op de afstandsbediening!!
-druk weer n paar keer op 3 totdat je V AMP ziet, deze staat op 0 (de vertikale natuurlijk)
-druk op volumeknop op afstandsbediening tot je -3 ziet
-druk op OK op de afstandsbediening!
-druk op exit op de afstandsbediening.
Misschien gaat die bij jou verder dan -3
Voor de 42PX80 geldt blijkbaar ook dat in modus 16:9 er wel een beeldscan optie is. Deze is uitgezet en voila: geen missende randen, en een prima beeld.
Gelukkig geen gedoe in het servicemenu dus.
Er is natuurlijk wel een kleine maar, blijkbaar is mijn onboard kaart te licht om een beetje dvd te upscalen naar 720p, met als resultaat wat schokkerig beeld. Maar dit is waarschijnlijk op te lossen door (voorlopig) dvd's in de oorspronkelijke resolutie af te spelen, en wellicht toch op zoek te gaan naar een andere videokaart zodat ik ook HD content kan afspelen, al was dat eigenlijk nooit echt de bedoeling met mijn pc'tje...
Gelukkig geen gedoe in het servicemenu dus.
Er is natuurlijk wel een kleine maar, blijkbaar is mijn onboard kaart te licht om een beetje dvd te upscalen naar 720p, met als resultaat wat schokkerig beeld. Maar dit is waarschijnlijk op te lossen door (voorlopig) dvd's in de oorspronkelijke resolutie af te spelen, en wellicht toch op zoek te gaan naar een andere videokaart zodat ik ook HD content kan afspelen, al was dat eigenlijk nooit echt de bedoeling met mijn pc'tje...
Pagina: 1