Data logger voor modelbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsierat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-02-2021
Beste tweakers,
voor het volgende project kan ik wel wat hulp gebruiken.

Het doel,
in mijn modelbouw boot wil ik een temperatuursensor aansluiten op mijn motor 75-95 C
En ik wil een toerenteller maken die de pulsen van mn bougiekabel telt (moet kunnen door een draadje om de kabel te draaien ????) (http://martybugs.net/electronics/tempsensor/) (eventueel extra temp sensors of snelheids meter)
Deze sensoren wil ik verbinden aan een soort datalogger

nu had ik gedacht aan een dwl 2100ap als data logger.

dit apparaat heeft een serial port (moet nog wel worden aangesloten) waar misschien de sensoren op kunnen worden aangesloten.

een 2e bijkomstigheid is dat dit apparaat wifi heeft en ik via mn ipod touch op een nog te maken webinterface de sensoren real time kan aflezen >:)

nu heb ik op de meeste vlakken wel een beetje ervaring (router hacken, web interfaces en solderen),
maar mis ik de kennis om te kunnen starten.
Graag hulp hoe ik dit kan aanpakken en waar te beginnen. 8)7

Danny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Het gemakkelijkst is dat een microcontroller de sensoren uitleest en de data via de seriele poort naar je router heen stuurt. Heb je enige ervaring met microcontrollers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsierat
nope geen ervaring mee.

heeft de router dan geen microcontroller ?

ar2312a chip

Danny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
De ar2312a is een MIPS-based application processor.
Hier draait vast iets als Linux op.
Het probleem is dat dit soort systemen niet echt geschikt zijn voor low-level taken zoals pulsen tellen.
Het Linux OS is veel te log (en niet real-time) om met een gewoon proces een I/O poort in de gaten te houden
(ik neem aan dat de pulsen vrij kort zijn ( < 1ms)). Hierdoor ga je dus pulsen missen. Je kan wellicht wel gebruik maken van een external interrupt maar dit hangt nogal af van de vrij beschikbare I/O pinnen op de router.
Over het algemeent heeft een commerciele router nauwelijks I/O pinnen beschikbaar waardoor je niet echt veel keuze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi project, vroeger veel tijd aan besteed.

Eerst met een C-Control van Conrad (de micro), dan met een AVR via een duits modelbouwforum, nog steeds actief.
Vervolgens een Arduino, die hier echt perfect geschikt voor is. Rond de 20 euro voor een Arduino nano met bergen in/uitgangen. Kan zonder problemen snelle pulsen aan. Ook wireless te maken met verschillende shields of simpele 433 mhz setjes.
Veel over te vinden online.

Maar inmiddels een 'echte' datalogger voor vliegen/varen ed. De Eagletree logger, verschillende versies, met of zonder telemetrie, sensoren voor GPS, toerental, snelheid, hoogte, 150A - 100V enz enz.
Vanaf een euro of 40 tot 400. Maar met die 40 euro heb je al een mini logger voor stroom/spanning/stickstanden. Een tempsensor en toerentalsensor voor 10 euro extra en een configureerbaar display voor 20.

Suc6
Menno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsierat
Bedankt voor de informatie :*)

De motor maakt +/- 16000 tpm. dat zijn dus best wel veel pulsen (266 per seconde).

Als ik het dus goed begrijp heb ik een microcontroller nodig die de pulsen opvangt en deze laat ik dan uitlezen door de router via de seriele poort zodat ik deze gegevens over een http pagina kan opvragen.

Over het geheel gezien wil ik dit meer om de uitdaging proberen dan dat ik echt de data nodig heb (ben nog niet ervaren genoeg om aan races mee te doen.)
voor de kenners, de boot is een Apache 1.56m met een pum 230 23cc motor +/- 60 km/h

mijn idee is ook om niet al te veel geld uit te geven aan het geheel en het proberen met de spullen die ik heb, buiten de sensoren en eventuele microcontroller.

Van het grote router hack topic het hacken van de "Sweex LB000021" (ook in mijn bezit gehackt en wel) heb ik de datakabel nog liggen, is deze te gebruiken op dit access point ?

Als ik het dus ook goed begrijp is deze oplossing om een temp sensor aan te sluiten op het ap te traag ?
http://martybugs.net/electronics/tempsensor/hardware.cgi
en een puls teller via een 1wire sensor ook ?

(ben een echte beginner met micro controllers ) :9

bedankt voor de hulp

mooi spul van Eagletree maar past niet echt in mijn budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:46

Dogooder

dus...

Misschien een idee om een bluetooth chip aan een microcontroller te hangen? Is lichter en zuiniger dan een volledige webserver met wifi. Inspiratietip is wellicht deze post van de heer vellingas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-10 14:00
Als je snel ben, of ter info...

link naar samenkopen.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als je nog maar een beginner bent met microcontrollers en programmeren enzo zou ik eerst es een Arduino pakken en een poging wagen je sensor-data gewoon op te slaan en later handmatig uit te lezen dmv een PC; ik denk dat dit al moeilijk genoeg is/ :ater kan je er altijd nog een router of draadloze verbinding bijfrotten als je dat wilt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsierat
De antwoorden lijken mij duidelijk (was dus niet snel genoeg voor samenkopen)

ik ga me denk ik eerst eens verdiepen in een arduino bordje, ziet er mooi uit dat spul.

zijn hier nog aanbevelingen voor, welk bordje eventueel bordjes met de 433 mhz verbinding.
hoe kan ik de pulsen van mijn motor opvangen ?
ik weet dat er toerentellers zijn waar je een draadje om de bougiekabel draait die de "vonk" detecteert, is dit simpel om te maken ?
en een simpele tankmeter ?
Mijn ontvanger accu is 5cellen (6v) is deze ook uit te lezen en kan ik hierop de arduino laten werken ?

Dank voor alle info
Pagina: 1