Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn vader is al lange tijd ernstig ziek en zijn prognose is niet al te best. Wij hebben al veel zaken doorgesproken waaronder ook zijn rekening waar nog een aanzienlijk bedrag op staat. Inmiddels hebben we er al voor gezorgd dat we een en/of rekening hebben en beheer ik zijn geldzaken al een tijdje. Laatst hebben we het erover gehad dat hij mij vrij toegang geeft tot zijn rekening. Hij heeft inmiddels al een max. schenking gegeven dit jaar.

In hoeverre zit het juridisch als ik nu bijv. met mijn pas (van onze en/of rekening) de boodschappen etc. ga doen? In hoeverre heeft de belastingdienst inzicht in een gespecificeerd overzicht van de rekeningen na overlijden? Of is alleen het totaal saldo inzichtelijk?

Ik ben er niet op uit om successierechten in die zin te ontlopen. Aangezien het hier om 1e graads verwant gaat betaal je toch relatief weinig (alhoewel dat nog teveel is :| )

Iemand een idee?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik weet niet bij welke bank je een rekening hebt, maar de ING heeft een handige brochure met veel informatie er in.

De rekening van mijn vader kon mijn moeder overnemen na zijn plotselinge overlijden en kwam keurig op 'Erven van <naam vader>' te staan zodra dit bekend was bij de ING.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb al jaren samen met mijn 85-jarige en dementerende moeder een en/of rekening bij de ING?Postbank. Schenkingen gaan daar al jaren vanaf evenals de aankopen die we voor haar moeten doen. Dat is practisch niet te specificeren.

Ook laat ik automatisch een relatief klein bedrag naar een en/of rekening van mijn zus en mij overmaken. Daarvan halen zij of ik contant geld van de rekening voor aankopen die niet met een pin kunnen worden betaald.

ARME AOW’er

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Je vader heeft je al een maximale schenking gedaan. Als jij nu dus boodschappen (voor jezelf, niet voor je vader) gaat doen van zijn geld, ziet de belastingdienst dat als een extra schenking. Daar kun je gezeik mee krijgen. Dat jij een machtiging op de rekening van je vader krijgt, zegt niets over van wie het geld is. Dat blijft van je vader. Die machtiging is bedoeld zodat jij financiele zaken voor je vader kunt regelen.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:08

Matis

Rubber Rocket

Alhouwel ik absoluut geen bankmedewerker ben, kun je denk ik het beste geld pinnen van de rekening van je vader. Met het gepinde geld kun je bijvoorbeeld aankopen doen voor je vader. Je kan natuurlijk ook zijn pinpas meenemen naar de winkel. Het is maar wat je prettig vindt.

Mocht je vader komen te overlijden, dan hoef je niet bang te zijn dat je je geld niet krijgt omdat je geen en/of rekening hebt. Het is immers eerstegraads familie.

Lees de folder van Wiethoofd eens door.

Sterkte :Y

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Verwijderd

Topicstarter
riddles schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 12:07:
Je vader heeft je al een maximale schenking gedaan. Als jij nu dus boodschappen (voor jezelf, niet voor je vader) gaat doen van zijn geld, ziet de belastingdienst dat als een extra schenking. Daar kun je gezeik mee krijgen. Dat jij een machtiging op de rekening van je vader krijgt, zegt niets over van wie het geld is. Dat blijft van je vader. Die machtiging is bedoeld zodat jij financiele zaken voor je vader kunt regelen.
Theoretisch gezien heb je denk ik gelijk. Echter in hoeverre is dit in de praktijk haalbaar. Aan enkele reacties te lezen is het gebruikelijk om geld te pinnen / of in de winkel te pinnen voor de belanghebbende. Moet je hiervan dan alle bonnetjes bewaren met misschien een handtekening van de belanghebbende om te bewijzen dat het daadwerkelijk voor hem/haar is geweest?

Hoe gaat de belastingdienst dat controleren?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:15

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Zolang je aannemelijk kunt maken dat het geld is besteed aan boodschappen en dergelijke voor je vader zal de belastingdienst niet echt moeilijk doen. Het wordt wat anders als jij (bijvoorbeeld) een dure computer ermee koopt, bij grote aankopen moet je wel aan kunnen tonen dat het voor je vader is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Officieel is het een schenking als jij boodschappen gaat doen met zijn pas. In de praktijk kraait er geen haan naar (zolang je onder boodschappen geen kisten wijn en dozen kaviaar verstaat).

Als je jonger dan 35 bent kan je vader trouwens eenmalig een belastingvrije schenking doen van €22.760, in plaats van de gebruikelijke €4550.

[ Voor 27% gewijzigd door Cocytus op 06-09-2009 18:39 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Volgens mij gaat de belastingdienst echt niet standaard bankafschrijvingen van (overleden) personen zitten napluizen. Helemaal niet zelfs, tenzij er een ernstig vermoeden van fraude is.
De enige input die ze hiervoor hebben zijn abnormaal grote veranderingen van het saldo tussen 1 januari en 31 december van een bepaald jaar. Op welke manier 'abnormaal' hier wordt gedefinieerd weet ik niet, daarvoor zullen ze ook wel een geautomatiseerd algoritme hebben.

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-11 08:01
als het om honderden euro's gaat is het geen probleem. Verdwijnen er opeens duizenden euro's als 'onkosten' dan gaan er wel degelijk lampjes branden bij de belastingdienst.

En ja, dan ligt de bewijslast bij jou...........Ik zou het risico niet nemen. Het bedrag wat je op deze manier weg kan sluizen is gering. Overigens: een automatische overschrijving naar je prive rekening en die van je zus is juist het domst wat je kan doen............

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bel even een notariskantoor en je weet het :)
Je kunt als kind gewoon gemachtigde worden namens je vader, ook mocht ie overlijden. Daar moet je pa een krabbeltje voor zetten en dan mag jij uit zijn naam handelen, en dat beperkt zich niet alleen tot bankrekeningen.

Edit: Vraag dan de notaris ook even hoe het zit met leningen van kinderen aan ouders. VZIW kan dat tot een x- bedrag (ik meen max 40 of 80k) en daar wordt jaarlijks een vaste rente over vastgesteld.
Constructie: Ouders doen schenking aan kids, kids lenen geld terug aan ouders voor percentage / promillage. Als ouders komen te overlijden, kan de belastingdienst geen aanspraak maken op dat geld omdat het een lening is.

[ Voor 44% gewijzigd door The Eagle op 09-09-2009 14:12 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Om hoeveel geld gaat het ongeveer? Je kunt geen 100K via je pinpas wegsluizen natuurlijk. Let er ook op dat je bij een en/of rekening meestal twee pinpassen op naam van beide rekeninghouders hebt. Als je dan alles met je eigen pas pint kan dat achteraf getraceerd worden.

Als je wekelijks voor 200 euro boodschappen voor jezelf doet met je vaders pinpas zal het geen problemen opleveren lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Ik heb met mijn vader een en/of rekening waarbij ik dus mijn eigen pas over 'zijn' rekening heb (ik heb dus geen machtiging, maar ben 'mede eigenaar'). Daarbij komt het regelmatig voor dat mijn vader vraagt of ik wat contant geld voor hem wil pinnen omdat hij dit niet meer kan. Daarmee betaald hij dan zelf zijn dingen van. Het gaat hier uiteraard niet om duizenden euro's, maar om een 100 tot 300 euro per keer.

Ik begrijp inderdaad dat alles wat ik zelf van de rekening afhaal in principe als 'schenking' gezien wordt. Begin dit jaar heb ik het max. schenkingsbedrag al ontvangen. Gezien de situatie kunnen we nu misschien kiezen voor de eenmalige verhoogde schenking, echter binnen 180 dagen voor overlijden betaal je alsnog successierechten. En de termijn van 180 dagen is voor mijn vader helaas erg optimistisch....

[off-topic] Toch grappig dat we hier over relatief 'kleine' bedragen aan het bepraten zijn terwijl er net in het nieuws is geweest dat een 'accountant' sinds 2007 de belastingdienst voor miljoenen euro's heeft opgelicht en hier pas na 2 jaar achterkomt..... Primitieve organisatie dat het is...[/off-topic]

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:17

Lordy79

Vastberaden

Allereerst mijn medeleven met de situatie van je vader. Aan de andere kant mijn complimenten dat jullie over dit soort zaken al nadenken want je kunt echt een hoop gezeik krijgen als je vantevoren niet goed nadenkt over consequenties.

Ik weet niet hoe jullie situatie is maar ik neem aan dat er geen echtgenote in het spel en al helemaal niet een die ook nog jouw moeder is, want anders zou zij de aangewezen persoon zijn om de zaken mee te regelen.

Juridisch gezien hebben jouw en zijn bezittingen niets met elkaar te maken. Wanneer je een gewone rekening omzet in een en/of rekening dan is het saldo 100% eigendom van degene van wie die rekening was.
Dus als er op moment van omzetting 50.000 euro op stond dan is en blijft die 50.000 euro van jouw vader.

Als uit bankafschriften blijkt dat er maandelijks 1000 euro inkomen van jouw vader op gestort wordt (van uitkeringinstantie of werkgever) en jij er niets op stort, dan blijft het volledige saldo gewoon van jouw vader. Het is dus ook aan te raden dat jij er geen geld dat van jou is op stort, omdat het dan een hoop werk is om uit te pluizen welk deel van het saldo van jou en van hem is.

Zo ook aan de uitgavenkant. Als van alle uitgaven aannemelijk is dat ze gewoon lopende uitgaven zijn aan boodschappen, kleren, gas/water/licht en een 'handjevol' kleingeld, dan gaan ze daar echt niet moeilijk over doen. Maar als er bijvoorbeeld 10.000 euro is afgeschreven voor een nieuwe auto terwijl jouw vader niet meer in staat is om auto te rijden en 'toevallig' staat er een auto sinds het moment van die afschrijving op jouw naam dan wordt het lastig :P

Dan nog iets: een en/of rekening is in jullie geval verstandiger dan een machtiging. Bij een machtiging is het zo dat deze DIRECT na overlijden vervalt (dus als jouw vader overlijdt, worden de mensen die hij gemachtigd heeft om te beschikken over jouw rekening direct 'ontmachtigd'). Bij een en/of rekening wordt alleen ZIJN bankpas geblokkeerd maar de jouwe niet.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1