PC bevriest, na reboot gaan alleen ventilatoren draaien

Pagina: 1
Acties:

• N1ks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-03-2025
Hey,

Ik heb net mijn PC om zeep geholpen, maar ik zou graag willen weten wat er kapot is en vooral hoe ik daar achter kan komen.

De situatie:
Ik was bezig met een aansturing voor een stappenmotor door middel van een microcontroller. De uitgangen van de uC heb ik op transistoren gezet, zodat die transistoren +12V schakelen uit een adapter. Ik ben toen alleen vergeten om de ground van de uC met de ground van de adapter door te verbinden. Gevolg: hete transistoren, hete uC en de PC bevriest (want het programmeerbord zat nog via de parallelle poort met de uC verbonden). Ik gok dat er een (flinke) stroom door de uC en door de buffer naar de parallelle poort is geschoten. Toen ik daar achter kwam, was het al te laat...

De symptomen:
Wanneer ik nu mijn PC op probeer te starten, gaan alleen de ventilatoren draaien. De spieker op het mobo blijft verdacht stil, dus ik kan ook geen foutmeldingen ontcijferen. Mijn monitor ontvangt geen signaal en de HDD-activity led knippert 1x bij het opstarten, maar blijft daarna uit. De eerste paar seconden kan ik via het toetsenbord (PS2) de numlock LED activeren/deactiveren, maar daarna reageert die ook niet meer.

Wat heb ik geprobeerd:
- CMOS reset, al een aantal keer, maar dit mocht niet baten.
- De opstart/hangers troubleshoot FAQ erop nageslagen.
- Systeem kaal opstarten, dus eerst zonder iets erop, daarna alleen CPU, daarna geheugen erbij, later HDD eraan gehangen en als laatste de videokaart erbij. De spieker bleef stil tijdens elke poging.
- Mobo schoon maken door er hard overheen te blazen. De kast is open, dus er ligt weinig stof in, maar misschien kon een ronddwarrelend stofdeeltje kortsluiting gemaakt hebben.
- Voeding doorgemeten, alle waarden zijn normaal.

De systeemspecificaties:
Schrik niet, het is een vrij oude rammelbak uit de vorige eeuw. Er zit een Athlon64 CPU op 1.6GHz in met 256mb werkgeheugen. Bakkie draait op een kale XP, de enige 2 programma's die erop staan zijn AVRstudio (om te compilen) en PonyProg (om te flashen). PC is verder niet overgeklokt, omdat het mobo en de voeding dat niet aan kunnen, maar ook omdat het gewoon niet nodig is. De PC dient eigenlijk puur voor het programmeren en is dus ook niet op internet aangesloten. Een virus sluit ik dus uit.

Mijn vraag is nu: Hoe kom ik er achter wat er mis/kapot is?

Ik hoop dat ik genoeg informatie gegeven heb.

Alvast bedankt,
Nick