Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Scheepsbewegingen: www.marinetraffic.com

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Leuk voor landlubbers: www.marinetraffic.com
Je ziet bijna wereldwijd bijna realtime scheepsbewegingen op de kaart geprojecteerd. Met gegevens en foto's. Blijkbaar varen er 10.000en schepen met een trace-systeem rond: je kunt de gevaren routes zien. Zelfs van particuliere jachten (privacy?). Ook van enkele schepen op het binnenwater.

Soms hele opmerkelijke: http://www.marinetraffic....?mmsi=309336000#top_photo (vaart nu voor Texel! Terschelling!) en http://www.marinetraffic....tails.aspx?mmsi=310557000
Als jullie nog iets moois tegenkomen...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De Tiger is ook wel een aparte, catamaran: http://www.marinetraffic....msi=244615779&header=true

Op dit moment net vertrokken van Harlingen...

Virussen? Scan ze hier!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
Dit lijkt me op radar gebaseerd, niet op een tracking systeem wat op elk schip zit.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:06
Somalië anyone? ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Vinnienerd schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 19:54:
Dit lijkt me op radar gebaseerd, niet op een tracking systeem wat op elk schip zit.
Uiteraard niet. Radar gaat nowhere near ver genoeg om de hele oceaan te tracken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-11 18:33
Wat is er zo opmerkelijk aan die boot... oh pardon bedoel schip uit de OP?

Verwijderd

Vinnienerd schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 19:54:
't is wel een tracking systeem, AIS heet 't. Bijna alle informatie over het schip wordt uitgezonden, o.a. positie, snelheid, lading, richting, radio callsign etc.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Systeem werkt idd met AIS. Dat is verplicht voor vrijwel alle schepen (behalve vissertjes en kleine bootjes).

Deze informatie wordt met een VHF (161.975 & 162.025) uitgezonden en iedereen met een ontvanger kan het dus zien. Er zitten bij MT een groep vrijwillegers die die AIS signalen opvangen en op internet zetten.

Je ziet ook dat de coverage maar een paar mijl uit de kust is, en bij non-europese plekken is er geen bereik.

Dit is trouwens mijn schip :P http://www.marinetraffic....tails.aspx?MMSI=311083000

[ Voor 11% gewijzigd door Megamind op 04-09-2009 20:05 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Moet je de drukte rondom Gibraltar eens zien, grote file op het water :P

Maar waarom zijn er zo weinig schepen midden op de oceaan, en rond Afrika? Rond Afrika is bijna niets, alleen rond Marokko, Ivoorkust, Egypte en Zuid-Afrika. Je maakt me toch niet wijs dat er in de andere landen nu niet gevaren word? :?

Ook Azië is nogal ondervertegenwoordigd imho... ook Zuid-Amerika overigens...

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 04-09-2009 20:06 ]

Virussen? Scan ze hier!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als je in de buurt van een kust of vaarwater woont, een antenne op het dak zet, een scanner laat luisteren op bepaalde VHF frekwenties, en een pc met internet verbinding hebt kun je zelf meedoen aan dit systeem.

Zo wordt de kaart samengesteld: uit bijdragen van radio/amateur/scheepvaart hobbyisten tweakers over de hele wereld. Als er ergens weinig of geen deelnemers zijn zul je ook niets zien op deze kaart.

Als ik me niet vergis bestaat er ook iets soortgelijks voor vliegtuigen.

[ Voor 9% gewijzigd door joopv op 04-09-2009 20:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rond Monaco zie je ook niets. Daar zou je toch 100en luxe jachten verwachten?
Misschien dat je daar bepaalde radiokanalen niet mag afluisteren (zoals in Duitsland de politiebanden o.i.d. verboden zijn).

'Onze jongens' hard aan het werk (zie trace): http://www.marinetraffic....msi=245984000&header=true (Ik dacht dat al het werk daar stil lag).

Daar vlakbij: QE2 http://www.marinetraffic....msi=576059000&header=true

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2009 20:50 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

Wow, supervet gemaakt! Drukte in een hoop gebieden valt me idd ook tegen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:52
Dit is echt heel erg geinig! Wel vreemd inderdaad dat je ook privé schepen ziet als dat inderdaad ook zo is. Je zou maar met je scharrel een rondje varen terwijl je vrouwtje thuis zit omdat je op zakenreis bent ;)

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

joopv schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 20:08:
Als je in de buurt van een kust of vaarwater woont, een antenne op het dak zet, een scanner laat luisteren op bepaalde VHF frekwenties, en een pc met internet verbinding hebt kun je zelf meedoen aan dit systeem.

Zo wordt de kaart samengesteld: uit bijdragen van radio/amateur/scheepvaart hobbyisten tweakers over de hele wereld. Als er ergens weinig of geen deelnemers zijn zul je ook niets zien op deze kaart.

Als ik me niet vergis bestaat er ook iets soortgelijks voor vliegtuigen.
Idd... Virtual Radar heet dat. Zijn kant-en-klare pakketten voor op de markt, maar een beetje tweaker zet zoiets natuurlijk zelf in elkaar met behulp van open-source software, een scanner van marktplaats voor een paar tientjes (en dan even een linkje met de discriminator solderen), en een zelfgebouwde antenne.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Verwijderd

Topicstarter
Wikipedia: Automatic Identification System. Werkt tot 30~40 kilometer.

De International Maritime Organization is dus niet blij met dit soort websites omdat die de veiligheid (en privacy?) niet bevorderen - wat het doel van AIS was. Voor piraten is dit wel erg makkelijk 'shoppen'.

Voor de doe-het-zelf'ers: http://www.discriminator.nl/ais/

Verwijderd

nou, ook een idee om elk schip uit te rusten een toestel dat een signaal uitzend dat jan-en-alle-man kan opvangen ... . Aan de andere kant, voor de kustwacht enzo is het wel gemakkelijk werken wat ze kunnen op 1 scherm alle boten in de buurt zien.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 12:43:
De International Maritime Organization is dus niet blij met dit soort websites omdat die de veiligheid (en privacy?) niet bevorderen - wat het doel van AIS was. Voor piraten is dit wel erg makkelijk 'shoppen'.
Wellicht hadden ze dat moeten bedenken voordat ze AIS invoerden :z.
Voor piraten maakt zo'n website-je niks uit hoor. Die hadden waarschijnlijk toch al een antenne in de mast en een laptopje op de brug staan, als ze wilden.

En shoppende piraten gebeurd al jaren, met name rond Malakka. Waar containers op bestelling kunnen worden geroofd.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Pagina: 1