[USB Stick] Mac werkt gewoon, Windows wil hem formatteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Vandaag kreeg ik mijn Pico-C 16GB op de deurmat en ik was natuurlijk superblij! Wat een geweldig klein en mooi ding! Meteen getest, werkte super, ook op windows.

Toen besloot ik de naam te veranderen en via Mac doe je dat in de Disk Utility via een "Erase". Dus ik deed braaf een Erase naar FAT met de naam PICO en na 10 seconden was de boel hernoemd. Vervolgens probeerde ik de stick op Windows XP, maar die miepte dat de schijf geformatteerd moest worden eer ik ermee aan de slag kon. He? Dat had ik toch net gedaan? Toen ik besloot dat dan maar te doen had ik alleen de optie van 200 MB capaciteit, ook als ik als NTFS formatteer.

Wat doet windows (of ik?) hier fout?

Afbeeldingslocatie: http://www.josvanderplas.nl/temp/Screen%20shot%202009-09-04%20at%2018.57.00%20.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Inmiddels heb ik een programmatje gedownload genaamd [url=http://www.techpowerup.com/downloads/330/HP_USB_Stick_Formatting_Tool.html]HP USB Stick Formatting Tool[/usb] en die begreep wel hoe het met de stick om moest gaan.

Helaas ben ik nog niet helemaal tevreden, want de stick is onder Mac OSX gewoonweg traag (maximaal 8 MB/sec) terwijl hij onder Windows het dubbele haalt. Het ziet ernaar uit dat ik dit voor lief moet nemen, of misschien dat 't aan mijn mac ligt aangezien filetransfer naar mijn USB HDD ook nooit sneller gaat dan 9 MB/sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik weet niet of XP removable drives zo kan behandelen, maar wat geeft disk management aan (start, diskmgmt.msc in het zoekvak)? Zijn de partities op de USB stick wel goed aangemaakt? Staan ze als actief geregistreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Hehe, leuk dat ik geholpen wordt door iemand anti-apple ;) Anyway, goed idee, die disk management. Was eigenlijk al vergeten dat Windows dat ook had. De USB Stick die ik inmiddels geformatteerd heb als NTFS is inderdaad geactiveerd nu, het werkt. Maar helaas niet snel, dat heeft vermoedelijk met iets anders te maken zoals ik net al zei.

Toch bedankt voor de hulp, het probleem van het topic is in ieder geval opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik ben niet zozeer anti Apple, ik ben anti de fanclub en ongelijke behandeling van markt-commissies. Maar ook de snelheid kan ik je mee helpen, misschien.

Om te beginnen over NTFS (en dit geld eigenlijk ook voor de EXT- en reiser systemen, die ook onder windows leesbaar gemaakt kunnen worden). Ik denk niet dat dat een verstandige keuze is om te gebruiken als bestandssysteem op een flash drive. Het bestandssysteem is eigenlijk alleen goed te lezen/schrijven onder Windows NT-gebaseerde besturingssystemen. Unices (waaronder MacOS X, een fijn OS, wat fijner zou zijn als het zonder vendor lock verkocht werd) en Linuxen kunnen het een en ander wel, maar zitten qua compatibiliteit rond het NT4-niveau. NT4 kan NTFS5 lezen en schrijven, maar sommige features die er na de release van W2000 bij zijn gekomen bakt het niets van, en je loopt het risico dat je credentials op een bestaand bestandssysteem verknoeit. Daarnaast heb je apparaten zoals telefoons, X-boxen, Playstations, Wii's en TV's die géén NTFS kunnen lezen. Fat32 of EX-FAT gebruiken voorkomt risico's, en is niet eens zo inefficiënt als je partities onder de 32GB houd.

Over de snelheid: ik weet niet hoe snel die stick dient te zijn, maar met wat benchmark tools kun je vast wel kijken hoever je ónder die lijn presteert (als je er al onder presteert). Mocht je trager presteren, dan kun je dat zoeken in een OS (verouderd OS met oude USB-stack), een USB Controller op een moederbord (Via en SiS staan niet bekend om snelle USB controllers te hebben tegenover de top van de markt in de vorm van Intel en nVidia), of een bottleneck in andere hardware, zoals teveel gedeelde bandbreedte op één USB/PCI(e) bus, of een trage HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Bedankt voor je hulp Umbrah! Over de snelheid ben ik sceptisch en ik moet zeggen dat ik geen zin heb om me erin te verdiepen (geen tijd eigenlijk). De reden van het NTFS was meer vanwege de onderteuning van +4GB bestandsgroottes, ik wil ook gewoon een HD-film op de stick kunnen zetten.

Voordat ik je post las was ik echter al terug naar FAT32 (zoals jij aanraadde ook) omdat ondanks dat ik NTFS-3G en MacFusion geinstalleerd heb dat 't gewoon niet lekker werkt onder Mac. Het is traag en soms krijg je enorm gezeur als de boel niet veilig verwijderd wordt. Dan neem ik het maar voor lief dat ik geen grote bestanden kan overzetten, maar dat geeft natuurlijk wel een beetje een beperkt gevoel.

Wat betreft de snelheid denk ik dat het te maken heeft met mijn Mac zelf. Een bestand verplaatsen van mijn interne schijf gaat met zo'n 7 MB/sec en hetzelfde bestand verplaatsen naar mijn FireWire 800 schijf gaat met bijna 30 MB/sec. Natuurlijk weet ik dat FW sneller hoort te zijn, maar deze verschillen zijn wel erg groot.

De snelheid is iets waar ik mee kan leven en waar ik misschien later naar zal kijken, voorlopig heb ik geen tijd ervoor om dit te benchmarken/bekijken. Toch bedankt voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

7MB/s is wel heel traag, overigens is slechts 30MB/s over FW 800 ook niet bijster vlot te noemen, daar zou ik minstens het dubbele verwachten (En zelfs dat valt dan nog laag uit).
Ik zou toch eens gaan kijken of je hardware nog wel in orde is.
Pagina: 1