[Win32] Een setup aanpassen / Automatiseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik wil graag een aantal setups aanpassen zodat ze zich automatisch installeren.

Hiermee bedoel ik zo iets als een XP cd unattended maken.

Dus gewoon een cd/dvd er in er springt een menu te voorschijn en je drukt op instal,
en de cd/dvd installeerd stuk voor stuk een aantal setups zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

Het gaat met name om setups zoals winrar of msn messenger zulke dingen dus de standaard dingen die mensen installeeren als hun pc opnieuw geinstalleerd is.

Het menu maken voor op de cd is geen probleem, het aanpassen van de setups zodat ze automatisch installeren krijg ik niet voor elkaar.

Ben al paar dagen aan het googlen geweest met zo goed als geen resultaat.

Hopelijk kunnen jullie mij de uitkomst bieden.

Met vriendelijke groet,

Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verschilt heel erg per pakket.

Je kunt alles brute-forcen met een autoit-script en gewoon keystrokes/mouse input verzenden, maar dit is heel erg foutgevoelig.

Wil je minder foutgevoelig dan heb je bij de grotere / zakelijke pakketten veelal goede mogelijkheden tot repackaging ( zoek eens op wise, wel koop-software ) / automated installs ( lees de documentatie goed door ).
De noob-pakketten zijn ook nog wel redelijk te doen ( gemaakt in een algemene taal ) .net etc die mits niet uitgezet automatisch al redelijke automated install aanbieden.
De echte hobby-bob pakketten met custom installers die zijn gewoon een drama.

Veelal is het gewoon eerst nadenken of het veel zakelijk gebruikt zal worden ( een organisatie met 1000 pc's gaat echt niet alles handmatig installeren ), zoja grote kans dat het makkelijk te doen is met een goed repackaging pakket / automated install. Zonee dan is het veelal nog steeds goed te doen met een repackaging pakket ( enkel wat meer uitzoekwerk ).
En als laatste optie heb je nog de auto-it oplossingen...

Bedenk je alleen wel dat dit veel uitzoekwerk is.
Wat ik een handige methode vind is gewoon een schone VM hebben, dan het progje installeren en daarna kijken wat de registry / file wijzigingen zijn, hiervan skip je ongeveer 60% ( of overbodige troep of gewone windows meuk ). Met die laatste 40% kan je dan een auto-installer maken

( Tip : Winrar is gewoon files kopieren en ( uit mijn hoofd ) 3 dll's registreren )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Als het .msi-bestanden zijn, kun je deze vaak automatiseren door de installer in administrative mode te draaien (msiexec /a msibestand.msi), waarmee je de settings e.d. alvast ingeeft. Daarna krijg je een nieuw .msi-bestand welke je kunt deployen dmv msiexec /qn nieuwbestand.msi.

Veel installers kun je in silent mode draaien door de /q parameter mee te geven. setup.exe /q zal het hele ding in default mode installeren, zonder verdere interactie.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:51
Hier op got is een compleet topic over unattended installations te vinden inclusief allerlei tools e.d. Het staat in het wos forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Gomez12:

Het is niet voor een bedrijf of iets, zullen ook geen 1000 pc mee geinstalleerd worden.

het is voornamelijk voor eigen gebruik.
het is deels om me eigen grenzen te verleggen zodat ik er zelf ook iets aan heb.

dus het liefste geen koop software (ligt natuurlijk aan de prijs).

De laatste oplossing vind ik wel iets, een eigen auto installer maken,
Welk programma is hier het beste voor geschikt ?
en hoe kan ik precies zien wat een setup doet ?

Verder bedankt voor de reactie, ik ga ook even kijken naar de wise software.

@Alex):

Volgens mij had ik er ook een .msi bestand bij zitten inderdaad dus ik gaat dat eventjes proberen.

Harstike bedankt.

@djluc:

bedankt ik gaat eventjes opzoek naar dat forum.

Bedankt voor jullie reacties!
Srry van mijn late reactie.

Met vriendelijke groet,
Patrick

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 19:03 ]