overclocken van c2q6600 met gigabyte eg45m ds2h

Pagina: 1
Acties:

• jimmy-dj
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-04-2021
Hallo allemaal, ik wil graag mijn processor overclocken maar ik kan nergens iets veranderen in de bios?
Is dit beveiligd of kan het gewoon niet met mijn moederbord.

alvast bedankt.

system specs:
kast: advance cube
voeding: 500 watt
ram: 4gb corsair
vga: pov geforce 9600 gt
moederbord: gigabyte eg45m ds2h
cpu core 2 quad q6600

ps. er zit nog een standaart koeler op de processor maar ik wil later een zalman reserator 1 v2 aanschaffen

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:30
Wanneer je in je BIOS zit moet je CTRL-F1 doen. Dan kun je advanced settings veranderen en onder het kopje M.I.T. kun je de FSB aanpassen.
Zie ook hier: http://techgage.com/article/gigabyte_eg45m-ds2h/4

• jimmy-dj
thanx :)

• jimmy-dj
Het is me gelukt om te overclocken alleen cpu-z geeft aan dat de cpu op 1600mhz loopt met een multiplier van 9, en de bus speed op 266 en de fsb op 1066mhz, terwijl ik in de bios de cpu geclockt heb op 2.47 ghz.

Mijn vraag is dus kan ik ergens instellen dat hij gewoon constant op 2.47 ghz blijft lopen?

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 16:15
EIST, C1E en Speedstep in de BIOS even uitzetten :)

• jimmy-dj
Heeft dit verder nog gevolgen (schadelijke) ergens voor?

Verwijderd

Alleen als je te veel volt er op zet en te warm laat worden.mijn q6600 draait op 3.78ghz met een corsair h50 water koeler er op.Op een gap35-ds3 rev2.0 moederbord.Als je een g0 stepping hebt dan wil ie waarschijnlijk nog wel wat harder.succes met het overklokken!
PS een andere koeler is echt wel aan te raden als je hiermee begint.

• jimmy-dj
Ik heb een probleem als ik de bus speed aanpas en de bios opsla en de pc uitzet en ik zet de pc weer aan valt de pc uit en als ik hem dan weer opstart start hij gewoon op als ik dan op cpu-z kijk zie dat de standaart instellingen weer terug zijn gezet.

ps: het maakt niet uit hoe veel ik de bus speed verander.

heb dit in de handleiding gevonden: note if your system fails to boor after overclocking, please wait for 20 seconds to allow for automated system reboot or clear the cmos values to reset de bpard to default values.
Ik heb dit nog niet gedaan. want ik heb dit pas gelezen toen het telaat was. 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door jimmy-dj op 04-09-2009 23:23 ]

• jimmy-dj
Wat er in de handleiding staat heb ik gedaan hij start in de 20 seconden op alleen valt dan weer uit hierna start weer gewoon op???

ps: in een paar post's hierboven staat dat hij het gewoon deed maar dit dacht ik dus omdat ik nadat ik op save en exit drukte bij de pc weg ben gegaan en toen ik terug kwam stond hij aan.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dan is je overklok niet stabiel. even verder tweaken dus.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• jimmy-dj
Ik heb geprobeert de multiplier op 8 te zetten en de bus speed op 305, ik kwam toen op een snelheid uit van 2.44ghz ik de bios op slaan maar het zelfde probleem. kan het mischien zijn dat ik de voltages moet veranderen? hij heeft de multiplier wel laten staan alleen in het cpu host control niks.

ps: bakker3000 wat zjin jouw instelling multiplier enzo?

[ Voor 23% gewijzigd door jimmy-dj op 05-09-2009 09:03 ]

• jimmy-dj
Niemand een idee hoe ik dit probleem op kan lossen?

• jimmy-dj
Probleem opgelost met de hulp van hardware.info. Ik wacht nog wel met verder overclocken want de temps zijn toch best hoog. Wat ik heb gedaan:
pci-e 100mhz
memery 333
memery multplier 2.0b
memery voltage 2.1
fsb 273
cpu kwam dus uit op 2.45ghz
temp full load ongeveer 70 graden

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 22:21

Smarron

The bend

Als je wilt gaan overclocken moet je wel weten wat je doet. Simpelweg verhogen van fsb en/of mp is niet aan te raden. Ik zou in jouw geval toch echt even Overclocking & Tweaking FAQ doorlezen.
  • Waar je dus mee begint: Goede koeling en goede hardware (ik weet niet exact wat voor geheugen je hebt en hoever dit te overclocken is).
  • Zorg dat alle expert instellingen beschikbaar zijn in de bios.
  • Zet alle CPU features uit (wat hierboven al is vermeld).
  • Zet je PCI-e voltage en je geheugen voltage vast.
  • Nu in kleine stapjes je fsb verhogen. Ik zou per keer niet meer dan 5mhz omhoog gaan.
  • Zorg dat je in Windows komt en voer dan een aantal goede stresstests uit. Gaat dit goed, verhoog je fsb dan verder en herhaal.
  • Boot hij op een gegeven moment niet, verhoog je cpu voltage in kleine hoeveelheden en probeer het opnieuw.
  • Herhaal dit proces continu en je kun de max van je fsb opzoeken.
  • Als je dit doet, ben je al redelijk ver.
  • Hou uiteraard de temp goed in de gaten.
  • Daarna zou je kunnen kijken hoe hoog je mp wilt. Verlaag de fsb dan weer tot default en zet je mp eens wat hoger. Herhaal dit proces net als met de stappen voor de fsb. Op deze manier zou je je max van je overclock kunnen gaan vinden, mp gecombineerd met fsb.
Waar het op neer komt: Heel veel geduld hebben (testen kost gewoon veel tijd, maar dat is juist belangrijk voor een stabiel systeem) en niet je mp en fsb door elkaar heen gaan verhogen, dan raak je het overzicht kwijt. Stap voor stap, dus eerst de max van de één opzoeken, dan pas van de ander.

Als je op deze manier werkt, zou je al een aardig eind kunnen komen, succes!

offtopic:
Oh ja, het is niet wenselijk om binnen 24 uur je topic omhoog te schoppen. :)

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Pagina: 1