Als je wilt gaan overclocken moet je wel weten wat je doet. Simpelweg verhogen van fsb en/of mp is niet aan te raden. Ik zou in jouw geval toch echt even
Overclocking & Tweaking FAQ doorlezen.
- Waar je dus mee begint: Goede koeling en goede hardware (ik weet niet exact wat voor geheugen je hebt en hoever dit te overclocken is).
- Zorg dat alle expert instellingen beschikbaar zijn in de bios.
- Zet alle CPU features uit (wat hierboven al is vermeld).
- Zet je PCI-e voltage en je geheugen voltage vast.
- Nu in kleine stapjes je fsb verhogen. Ik zou per keer niet meer dan 5mhz omhoog gaan.
- Zorg dat je in Windows komt en voer dan een aantal goede stresstests uit. Gaat dit goed, verhoog je fsb dan verder en herhaal.
- Boot hij op een gegeven moment niet, verhoog je cpu voltage in kleine hoeveelheden en probeer het opnieuw.
- Herhaal dit proces continu en je kun de max van je fsb opzoeken.
- Als je dit doet, ben je al redelijk ver.
- Hou uiteraard de temp goed in de gaten.
- Daarna zou je kunnen kijken hoe hoog je mp wilt. Verlaag de fsb dan weer tot default en zet je mp eens wat hoger. Herhaal dit proces net als met de stappen voor de fsb. Op deze manier zou je je max van je overclock kunnen gaan vinden, mp gecombineerd met fsb.
Waar het op neer komt: Heel veel geduld hebben (testen kost gewoon veel tijd, maar dat is juist belangrijk voor een stabiel systeem) en niet je mp en fsb door elkaar heen gaan verhogen, dan raak je het overzicht kwijt. Stap voor stap, dus eerst de max van de één opzoeken, dan pas van de ander.
Als je op deze manier werkt, zou je al een aardig eind kunnen komen, succes!
offtopic:
Oh ja, het is niet wenselijk om binnen 24 uur je topic omhoog te schoppen.