[VoIP] Hoe op te zetten in bedrijfsnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
De situatie zoals het nu is:

Locatie 1:
Verbinding: IP-VPN op basis van glas 10mbit
Aantal werkplekken: 30
Aantal telefoons: 35 (waarvan 25 DECT; geen DECT-netwerk aanwezig)
Aantal faxen: 15 (waarvan 4 via fax-kaart)
Aantal printers: 20

Locatie 2:
Verbinding: IP-VPN op basis van DSL 1mbit
Aantal werkplekken: 8
Aantal telefoons: 8 (waarvan 6 DECT; netwerk voor DECT aanwezig)
Aantal faxen: 2
Aantal printers: 6

Locatie 3:
Aantal werkplekken: 4
Aantal telefoons: 4 (waarvan 2 DECT; geen DECT-netwerk aanwezig)
Aantal faxen: 1
Aantal printers: 2

Locatie 4:
Aantal werkplekken: 4
Aantal telefoons: 3 (waarvan 2 DECT; geen DECT-netwerk aanwezig)
Aantal printers: 3

Locatie Datacenter:
Verbinding: IP-VPN 10mbit
Corporate Internet acces: 5mbit
SIP-trunk

Alle werkplekken verbinden naar Terminal Server. Meeste clients zijn fat-clients die in de loop der tijd vervangen worden voor thin-clients. Locatie 1 & 2 zullen de beschikking over een eigen printserver gaan krijgen die de jobs zullen afhandelen. Dit om data-traffic te verminderen.
Alle locaties zijn voorzien van HP ProCurve 2610 24poorts PoE switches. Er is geen "fatsoenlijk" WLAN op de locaties aanwezig om VoIP over uit te rollen. Elke locatie beschikt over zijn eigen telefooncentrale. De meeste gesprekken zijn tussen de locaties onderling; hierop moet het hele project ook worden terugverdiend.
De faxen, met name op locatie 1, zijn voor ons erg belangrijk. Een fax-oplossing via de SIP-trunk is dus alleen acceptabel als dit betrouwbaar werkt.

Mijn idee was dus om een IP PBX in het datacenter op te hangen die vervolgens het hele IP VPN van telefonie voorziet. Op elke locatie kunnen we dan de bestaande lijnen eruit gooien, of eventueel 1 of 2 lijntjes aanhouden als backup. Hoe dit er verder precies uit moet komen te zien is nog onduidelijk.
Wel hebben we een aantal eisen waaraan moet worden voldaan:
- Huidige nummers moeten worden behouden (verschillende regio-nummers)
- Draadloze telefonie met behoud van VoIP-functionaliteit voor locatie 1, de andere locaties mogen enkele functies missen (dus DECT is een mogelijkheid)
- FollowMe-functionaliteit (dus inloggen met een code en je telefoonnummer verhuist met je mee)
- Mogelijkheid voor doorschakelingen, pickup-groups etc
- Mogelijkheid voor het maken van doorkies-menu's (dus bijvoorbeeld toets 1 voor verkoop, toets 2 voor...etc)
- Beheer op afstand van de PBX
- Toestellen en PBX moeten bij 1 leverancier vandaan komen (dit om "beschuldigingen" van niet compatibele hardware te voorkomen)
- Integratie met ActiveDirectory heeft de voorkeur

Nu ben ik zelf al even op zoek gegaan uiteraard, en de Cisco CallManager oplossing lijkt mij het beste aansluiten bij mijn wensen. Dit houdt wel in dat we de locaties van een goed WLAN moeten gaan voorzien om volledige VoIP-functionaliteit te kunnen behouden. Zijn er nog andere oplossingen hierin te bedenken?

iRacing Profiel

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 12:08

NielsNL

DigiCow

Is het misschien een idee om de gebruikers een stukje software te laten gebruiken om onderling te communiceren (spraak/text), of zitten niet alle gebruikers achter een scherm?
Dat scheelt weer een investering.

M'n Oma is een site aan het haken.

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02 16:38
Wij gebruiken een mitel centrale. Gebruiken hem nu ruim 2 jaar. En bevalt zeer goed. Hebben 1 externe locatie, maar die zit via glasvezel verbonden. Kan je dus niet vertellen of het over die 1mbit werkt.

Misschien idee om gewoon een paar VOIP aanbieders langs te laten komen en verhaal uitleggen. Die weten vaak precies wat er nodig is. Zo hebben we ook een leverancier bepaald.

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Helaas is naar mijn ervaring faxen over SIP een zeer grote uitdaging die nauwelijks betrouwbaar is. Als de fax op locatie moet blijven staan dan is de kans erg groot dat je dus speciaal voor de faxen nog lijnen moet aanhouden. Wat daarvoor wel een alternatief is is op 1 locatie een fax to email gateway neerzetten (hoe dat eruit ziet kan op veel verschillende manieren; Software binnen je PBX; dedicated device; etc)

Wat jou link met WLAN is snap ik ook niet helemaal. Er zijn genoeg DECT toestellen die SIP doen (waar er in plaats van een telefonie kabeltje er een UTP kabeltje het basisstation ingaat).

Zoals je zegt wil je alles bij 1 leverancier vandaan hebben. Als het voor hun ook de bedoeling is dat hun het gaan inrichten moet je gewoon de hele casus daar neerleggen en mis ik de noodzaak voor dit topic. De functies die je wenst zijn prima mogelijk met bijvoorbeeld Asterisk als centrale. Asterisk is een Opensource PBX met bijzonder veel mogelijkheden. Er zijn intussen in nederland ook genoeg aanbieders die het kunnen leveren, met eventueel op maat gemaakte aanpassingen.

Waar je wel op moet letten bij de locaties met een 1mbit lijn (symmetrisch?) is om op een goede manier QoS toe te passen zodat de andere services over die lijn heen niet het VoIP verkeer weg drukken.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor draadloze communicatie heb je verschillende opties.
  • Een WLAN Infrastucuur i.s.m. Cisco 7921 of 7925 VoWifi telefoons, of iets van Polycom/Spectralink.
  • De bestaande DECT telefoons aansluiten op de CallManager via ATA's, of Voice Gateway's
  • Een DECT Infrastuur met bijvoorbeeld Polycom/Kirk. DECT telefoons van Kirk doen zich voor als Cisco 7940 telefoons bij een CallManager.
  • Per IP (Hard) Phone kan je ook een wireless headset aansluiten. (Zoals een Plantronics CS60) De CS60 (in combinatie met een Electronic Hook Switch) werkt ook via DECT. Hiermee kan je een redelijke afstand overbruggen. Via de headset kan je een telefoon opnemen.
Voor een WLAN Infrastucuur moet je een site survey uitvoeren waarbij je in kaart brengt waar je access points moet plaatsen. (Voor VoWiFi moeten AP dichter op elkaar geplaatst worden.)
AP's worden aangestuurd door één of meer WLAN controllers. Deze zorgen voor optimale dekking en indeling van het RF spectrum. Daarnaast zorgen ze voor een snelle roaming van clients. (Wat belangrijk is bij VoWiFi.)

Faxen kan je aansluiten via op Voice Gateway's of op een Cisco router met een FXS module.
ATA's worden officieel niet ondersteund. ( Maar het kan werken. )

Een andere oplossing is om een softwarematige faxserver te draaien. ( Bijvoorbeeld van Stonevoice. )

Het kan ook een optie zijn om een router in te richten als SRST Voice Gateway met ISDN2 lijntje.
Mocht de SIP trunk uit vallen, dan heb je een lokale outbreak via dit lijntje. Een andere mogelijkheid is een redundant WAN link / SIP provider, via een ander netwerk. ( ADSL/SDSL, Kabel, of glasvezel. Als het maar een fysiek ander medium is. )
kroegtijger schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 12:57:
Elke locatie beschikt over zijn eigen telefooncentrale. De meeste gesprekken zijn tussen de locaties onderling; hierop moet het hele project ook worden terugverdiend.
Het is niet alleen een kwestie van geld besparen. Met VoIP wordt "bellen" een applicatie op je netwerk.
Dat betekent dat je de applicatie "bellen" kan integreren met andere applicaties. Zoals click-to-dial, integratie met CRM, Presence informatie via Cisco Personal Communicator of MS OCS/Office Communicator. Verder kan je denken aan integratie met mobiel/vast ( GSM / SIM Box of via een softclient op een telefoon zoals IP Blue ) of zelfs met je verwarming :P.
kroegtijger schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 12:57:
Is het misschien een idee om de gebruikers een stukje software te laten gebruiken om onderling te communiceren (spraak/text), of zitten niet alle gebruikers achter een scherm?
  • Thin Clients i.s.m. hard phones werkt prima.
  • Thin Clients i.s.m. call control software (zoals Cisco Personal Communicator of MS OCS/Office Communicator) werkt ook.
  • Wat niet werkt zijn zijn softclients zoals IP Communicator. Hierbij wordt de audio naar de thin client gestreamd en dat wordt niet ondersteund.
Het beste is dat je een Cisco Partner zoekt, die dit fatsoenlijk kan implementeren.
Zoek op partners die "Express Unified Communications" of "Advanced Unified Communications" gecertificeerd zijn. Normaal moet je redelijk wat examens hebben gedaan, om dit te kunnen implementeren. Cisco UC is, zeker voor een leek, redelijk complex om in te richten. ( Zelfs bij het maken van een bestellijst, kan je flinke fouten maken. ) Men kan je dan eventueel ook een korte "Admin cursus" geven. ( IP toestel uitrollen, dat soort zaken.. )

Zie ook mijn eerdere opmerking over het selecteren van een geschikte VoIP partij.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• kroegtijger
NielsNL schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 13:58:
Helaas is dat geen oplossing; er zijn inderdaad de nodige gebruikers die niet achter een pc zitten maar toch telefonisch bereikbaar moeten zijn. Juist voor die mensen is daarom de functie van FollowMe erg praktisch
winux schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 15:00:
Wij gebruiken een mitel centrale. Gebruiken hem nu ruim 2 jaar. En bevalt zeer goed. Hebben 1 externe locatie, maar die zit via glasvezel verbonden. Kan je dus niet vertellen of het over die 1mbit werkt.

Misschien idee om gewoon een paar VOIP aanbieders langs te laten komen en verhaal uitleggen. Die weten vaak precies wat er nodig is. Zo hebben we ook een leverancier bepaald.
Ik heb hier inderdaad al enkele leveranciers over de vloer gehad, maar ze maken er allemaal een heel mooi verhaal in hun richting van maar nergens krijg je echt een objectief antwoord. De een is voorstander van een PBX in het DC en de ander wil op elke locatie weer een aparte kleine PBX ophangen met het oog op redundancy, maar eigenlijk wordt je er nergens echt wijzer helaas. Dus hoopte op wat gebruikers-ervaringen ;)
Overde PBX-en van Mitel hoor ik wel regelmatig goede berichtgevingen, dus is er zeker een die in aanmerking zou kunnen komen :)

iRacing Profiel

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou zoals eerder gezegd ook naar Asterisk kijken. Binnen het bedrijf waar ik werk hebben we een geclusterde omgeving draaien waarmee inmiddels zo'n 1000 toestellen/gebruikers van telefonie worden voorzien. En onze omgeving blijft maar groeien.

Het vergt echter wel specifieke kennis. We hebben hier binnen het systeembeheer een aparte telefonie-tak die zich enkel met Asterisk bezig houden. Ik kan je eventueel in contact brengen met onze hardware leverancier, die doet ook de volledige uitrol en het beheer voor sommige klanten, eventueel met een stuk eigen beheer door jullie zelf. Hij is daar heel flexibel in.

[ Voor 7% gewijzigd door mjszwo op 08-09-2009 14:58 ]

• kroegtijger
BarthezZ schreef op zondag 06 september 2009 @ 22:52:
Helaas is naar mijn ervaring faxen over SIP een zeer grote uitdaging die nauwelijks betrouwbaar is. Als de fax op locatie moet blijven staan dan is de kans erg groot dat je dus speciaal voor de faxen nog lijnen moet aanhouden. Wat daarvoor wel een alternatief is is op 1 locatie een fax to email gateway neerzetten (hoe dat eruit ziet kan op veel verschillende manieren; Software binnen je PBX; dedicated device; etc)
Daar was ik inderdaad dus al bang voor.... Dat betekend voor ons dus dat we gewoon de lijnen moeten aanhouden voor de faxen; het veranderen van fax-nummers is namelijk ook geen optie voor ons
Wat jou link met WLAN is snap ik ook niet helemaal. Er zijn genoeg DECT toestellen die SIP doen (waar er in plaats van een telefonie kabeltje er een UTP kabeltje het basisstation ingaat).
Wat ik daarvan begrepen heb ondersteunen die niet alle functies van VoIP en is DECT daarom niet helemaal geschikt. Er zijn ook een soort van converters te krijgen om je oude toestel op IP te krijgen, maar ook die kennen dezelfe beperkingen dan. Voor zover ik het van de leveranciers heb begrepen is DECT wat dat betreft te beperkt om 100% functionaliteit te kunnen bieden
Zoals je zegt wil je alles bij 1 leverancier vandaan hebben. Als het voor hun ook de bedoeling is dat hun het gaan inrichten moet je gewoon de hele casus daar neerleggen en mis ik de noodzaak voor dit topic. De functies die je wenst zijn prima mogelijk met bijvoorbeeld Asterisk als centrale. Asterisk is een Opensource PBX met bijzonder veel mogelijkheden. Er zijn intussen in nederland ook genoeg aanbieders die het kunnen leveren, met eventueel op maat gemaakte aanpassingen.
[...]
Waar je wel op moet letten bij de locaties met een 1mbit lijn (symmetrisch?) is om op een goede manier QoS toe te passen zodat de andere services over die lijn heen niet het VoIP verkeer weg drukken.
Uiteraard is het een symmetrische lijn, aangezien het een IP-VPN is. Ook QoS is uiteraard ondersteund. Bij het opzetten van het IP-VPN is al rekening gehouden met VoIP, alleen is locatie 2 in de tussentijd nogal wat gegroeid dus is het de vraag of we qua bandbreedte wel voldoende hebben.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Bl@ckbird schreef op maandag 07 september 2009 @ 00:22:
[...]

Voor draadloze communicatie heb je verschillende opties.
  • Een WLAN Infrastucuur i.s.m. Cisco 7921 of 7925 VoWifi telefoons, of iets van Polycom/Spectralink.
  • De bestaande DECT telefoons aansluiten op de CallManager via ATA's, of Voice Gateway's
  • Een DECT Infrastuur met bijvoorbeeld Polycom/Kirk. DECT telefoons van Kirk doen zich voor als Cisco 7940 telefoons bij een CallManager.
  • Per IP (Hard) Phone kan je ook een wireless headset aansluiten. (Zoals een Plantronics CS60) De CS60 (in combinatie met een Electronic Hook Switch) werkt ook via DECT. Hiermee kan je een redelijke afstand overbruggen. Via de headset kan je een telefoon opnemen.
Voor een WLAN Infrastucuur moet je een site survey uitvoeren waarbij je in kaart brengt waar je access points moet plaatsen. (Voor VoWiFi moeten AP dichter op elkaar geplaatst worden.)
AP's worden aangestuurd door één of meer WLAN controllers. Deze zorgen voor optimale dekking en indeling van het RF spectrum. Daarnaast zorgen ze voor een snelle roaming van clients. (Wat belangrijk is bij VoWiFi.)
Dit klinkt zeker interessant :) een paar maanden geleden heb ik al eens geinformeerd voor een "goed" WLAN op te laten zetten, en daar kwamen ze met soortgelijke verhalen aan (weliswaar met HP / ProCurve-oplossingen, maar komt op 't zelfde neer). Klinkt zeker erg goed en lijkt mij de mooiste oplossing, maar is wel behoorlijk prijzig natuurlijk. Een kleine schatting was toen om het voor alle 4 de locaties echt goed geregeld te hebben rond de 15000,- Dan zou er eerst per locatie metingen worden gedaan en vervolgens de benodigde hardware geplaatst en geconfigureerd worden. Bijkomend nadeel is dat we in een nogal stoffige omgeving zitten en we dus vaak vast zitten aan duurdere hardware die stof- en spatwaterdicht is.
Faxen kan je aansluiten via op Voice Gateway's of op een Cisco router met een FXS module.
ATA's worden officieel niet ondersteund. ( Maar het kan werken. )
Ik heb ook wel eens gehoord dat het nog per provider verschillend is of het gaat werken of niet... weet je hier misschien ook iets over?? Wij maken gebruik van de infra-structuur en SIP-trunk van Priority Telecom
Een andere oplossing is om een softwarematige faxserver te draaien. ( Bijvoorbeeld van Stonevoice. )

Het kan ook een optie zijn om een router in te richten als SRST Voice Gateway met ISDN2 lijntje.
Mocht de SIP trunk uit vallen, dan heb je een lokale outbreak via dit lijntje. Een andere mogelijkheid is een redundant WAN link / SIP provider, via een ander netwerk. ( ADSL/SDSL, Kabel, of glasvezel. Als het maar een fysiek ander medium is. )
De PBX zou in het datacenter moeten komen te hangen. Dat zou dan betekenen dat ik daar 1 of 2 ISDN2-lijntjes moet regelen neem ik aan?? (1 lijntje lijkt me wat mager, maar daar kan een eventuele leverancier me wel over informeren)
Het is niet alleen een kwestie van geld besparen. Met VoIP wordt "bellen" een applicatie op je netwerk.
Dat betekent dat je de applicatie "bellen" kan integreren met andere applicaties. Zoals click-to-dial, integratie met CRM, Presence informatie via Cisco Personal Communicator of MS OCS/Office Communicator. Verder kan je denken aan integratie met mobiel/vast ( GSM / SIM Box of via een softclient op een telefoon zoals IP Blue ) of zelfs met je verwarming :P.
:Y maar dat is van latere zorg voor ons ;) in eerste instantie is het om de huidige telefonie-infrastructuur op orde te brengen (is nu 1 grote puinbak) en als je dan toch bezig gaat, dan maar meteen goed en op de toekomst voorbereid lijkt me :) Dat het zichzelf terug verdient is dan weer mooi mee genomen natuurlijk
  • Thin Clients i.s.m. hard phones werkt prima.
  • Thin Clients i.s.m. call control software (zoals Cisco Personal Communicator of MS OCS/Office Communicator) werkt ook.
  • Wat niet werkt zijn zijn softclients zoals IP Communicator. Hierbij wordt de audio naar de thin client gestreamd en dat wordt niet ondersteund.
Het beste is dat je een Cisco Partner zoekt, die dit fatsoenlijk kan implementeren.
Zoek op partners die "Express Unified Communications" of "Advanced Unified Communications" gecertificeerd zijn. Normaal moet je redelijk wat examens hebben gedaan, om dit te kunnen implementeren. Cisco UC is, zeker voor een leek, redelijk complex om in te richten. ( Zelfs bij het maken van een bestellijst, kan je flinke fouten maken. ) Men kan je dan eventueel ook een korte "Admin cursus" geven. ( IP toestel uitrollen, dat soort zaken.. )

Zie ook mijn eerdere opmerking over het selecteren van een geschikte VoIP partij.
Thanks, ik ga dat zeker even doorlezen :) hier komen we wel weer wat verder mee denk ik ^O^

iRacing Profiel

• mjszwo
  • Niet online
kroegtijger schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 14:57:
[...]

Daar was ik inderdaad dus al bang voor.... Dat betekend voor ons dus dat we gewoon de lijnen moeten aanhouden voor de faxen; het veranderen van fax-nummers is namelijk ook geen optie voor ons

[...]
Wij doen dit anders. We zetten op alle locaties de HP DL360 in, met zowel een ISDN-15/30 kaart, als een 4-poorts analoge kaart aan boord.

D.m.v. de analoge kaart kun je faxen versturen en ontvangen via een ISDN kanaal (via je ISDN15/30 bundel), waardoor je geen analoge lijnen van KPN nodig hebt. Kijk maar eens op www.sangoma.com .

• kroegtijger
Caponi schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:14:
[...]

Wij doen dit anders. We zetten op alle locaties de HP DL360 in, met zowel een ISDN-15/30 kaart, als een 4-poorts analoge kaart aan boord.

D.m.v. de analoge kaart kun je faxen versturen en ontvangen via een ISDN kanaal (via je ISDN15/30 bundel), waardoor je geen analoge lijnen van KPN nodig hebt. Kijk maar eens op www.sangoma.com .
Maar dat is toch alleen maar een vervanging voor je fax zelf?? Niet een oplossing om je lijnen te kunnen verminderen. Hiermee heb ik nog steeds een aantal lijnen nodig (of het nou ISDN of PSTN is maakt dan weinig meer uit natuurlijk, aangezien je toch lijntjes ervoor moet behouden)

iRacing Profiel

• mjszwo
  • Niet online
kroegtijger schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:22:
[...]

Maar dat is toch alleen maar een vervanging voor je fax zelf?? Niet een oplossing om je lijnen te kunnen verminderen. Hiermee heb ik nog steeds een aantal lijnen nodig (of het nou ISDN of PSTN is maakt dan weinig meer uit natuurlijk, aangezien je toch lijntjes ervoor moet behouden)
Wij hebben geen enkele analoge lijn op onze vestigingen (behalve lift, brandweer, alarm etc omdat dat niet via een centrale mag lopen). Deze analoge kaarten vervangen de faxlijnen (analoge lijnen) volledig. In deze kaart kun je bijv ook een ouderwets Annex-A toestel prikken en dan kan je gewoon bellen.

ISDN wil je sowieso behouden als failover. Althans, dat willen wij als zorginstelling voor het geval de SIP-trunk of glasverbinding er uit ligt. Wij hebben op elke locatie één ISDN15 of ISDN30 trunk, afhankelijk van de grootte van de locatie.

[ Voor 14% gewijzigd door mjszwo op 08-09-2009 15:29 ]

• kroegtijger
Caponi schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:26:
[...]

Wij hebben geen enkele analoge lijn op onze vestigingen (behalve lift, brandweer, alarm etc omdat dat niet via een centrale mag lopen). Deze analoge kaarten vervangen de faxlijnen (analoge lijnen) volledig. In deze kaart kun je bijv ook een ouderwets Annex-A toestel prikken en dan kan je gewoon bellen.

ISDN wil je sowieso behouden als failover. Althans, dat willen wij als zorginstelling voor het geval de SIP-trunk er uit ligt.
Wij willen inderdaad wel wat lijntjes behouden voor failover, maar dan bijvoorbeeld zoals hierboven beschreven, dus in het datacenter en niet op de locaties zelf. En uiteraard hoe minder hoe beter. Elke lijn die je laat liggen kost je maandelijks gewoon geld, dus we zullen vooraf dan moeten vaststellen hoeveel we nodig hebben voor failover (en dan behouden we dus genoeg lijnen om de kritische processen te kunnen laten functioneren en alles wat niet direct ons bedrijfsproces in gevaar brengt mag eruit). Dan gaan we dus niet onnodig een ISDN-bundel van dergelijke omvang aanhouden voor de faxen, als we dat ook op een andere manier goed werkend kunnen krijgen. Dat wat nodig is doen we uiteraard, maar als het via de SIP kan, is het helemaal mooi natuurlijk

iRacing Profiel

• mjszwo
  • Niet online
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door mjszwo op 20-06-2013 12:58 ]

• kroegtijger
Caponi schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:48:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat je op die manier met een "point of failure" te maken hebt. Dataverbinding weg, alle telefonie weg.

Daarom draait bij ons op alle locaties een DL360 welke een connectie hebben naar twee master systemen (daar wordt de interne telefonie o.a. gerouteerd). Valt de dataverbinding weg, dan gaat de slave (de lokale centrale) stand-alone draaien via ISDN.

Bij ons heeft de bereikbaarheid een hoge prioriteit omdat we een psychiatrische instelling zijn, vandaar dat er budget beschikbaar wordt gemaakt voor zulke failover constructies. Ik kan me voorstellen dat dit voor een normaal bedrijf overkill kan zijn.
Zoals je zelf al aangeeft is dit inderdaad per bedrijf verschillend. Voor ons is zo'n dergelijke constructie wat te veel van het goede. Zoals aangegeven werkt iedereen bij ons via terminal server. Dus de data-verbinding weg is ook de pc weg....en vrijwel niemand bij ons heeft iets aan zn telefoon als zn pc het ook niet doet ;) Alleen locatie 1 krijgt daarom een redundant verbinding naar het DC. Zolang de SIP-trunk dus blijft werken, zal telefonie op locatie 1 blijven werken en daarmee 50 tot 60% van de medewerkers via vaste telefonie bereikbaar blijven. De overige locaties zijn dan aangewezen op mobiel. Valt een locatie dus uit wat betreft verbinding, dan zal de PBX de gesprekken naar de mobiele nummers door moeten zetten. Het geeft uiteraard geen 100% redundancy, maar voor ons is dit in principe al prima dan.

iRacing Profiel

• Bl@ckbird
  • Niet online
kroegtijger schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:12:
[...]

Dan zou er eerst per locatie metingen worden gedaan en vervolgens de benodigde hardware geplaatst en geconfigureerd worden. Bijkomend nadeel is dat we in een nogal stoffige omgeving zitten en we dus vaak vast zitten aan duurdere hardware die stof- en spatwaterdicht is.
Je kan ook bestaande access points zelf stof- en spatwaterdicht maken, maar dan moet je knutselen. Je kan NEMA behuizingen kopen met een bepaalde IP rating. (Bijvoorbeeld IP66)
Hier kan je dan zelf het AP in monteren. Doorvoeren voor UTP en antenne kabels moet je zelf boren. De Technische Unie heeft dat spul. Mischien Conrad ook.
[...]

Ik heb ook wel eens gehoord dat het nog per provider verschillend is of het gaat werken of niet... weet je hier misschien ook iets over?? Wij maken gebruik van de infra-structuur en SIP-trunk van Priority Telecom.
Dunno.
Cisco's VG224, VG204, VG202 Voice Gateway en de FXS modules maken gebruik van het T.38 protocol.
Informeer dus bij Priority wat ze doen met T.38
[...]

De PBX zou in het datacenter moeten komen te hangen. Dat zou dan betekenen dat ik daar 1 of 2 ISDN2-lijntjes moet regelen neem ik aan?? ( 1 lijntje lijkt me wat mager, maar daar kan een eventuele leverancier me wel over informeren )
Ligt er aan hoeveel gelijktijdig aantal telefoonsessies je wil garanderen als de SIP trunk down is. Minimaal 1 ISDN2 lijn lijkt me handig i.v.m. bereikbaarheid naar hulpdiensten.
Zorg er dan ook voor dat de lijn: ISDN apparatuur - SRST router - CallManager - PoE switch van een UPS voorzien zijn. Alleen de PoE switch van de receptie. Andere switches zijn mischien minder kritisch. ( Hoewel je een compleet VoIP systeem, incl. PoE switches, aan een UPS zou kunnen hangen. )
kroegtijger schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 16:19:
[...]

Zoals je zelf al aangeeft is dit inderdaad per bedrijf verschillend. Voor ons is zo'n dergelijke constructie wat te veel van het goede. Zoals aangegeven werkt iedereen bij ons via terminal server. Dus de data-verbinding weg is ook de pc weg....en vrijwel niemand bij ons heeft iets aan zn telefoon als zn pc het ook niet doet ;) Alleen locatie 1 krijgt daarom een redundant verbinding naar het DC. Zolang de SIP-trunk dus blijft werken, zal telefonie op locatie 1 blijven werken en daarmee 50 tot 60% van de medewerkers via vaste telefonie bereikbaar blijven. De overige locaties zijn dan aangewezen op mobiel. Valt een locatie dus uit wat betreft verbinding, dan zal de PBX de gesprekken naar de mobiele nummers door moeten zetten. Het geeft uiteraard geen 100% redundancy, maar voor ons is dit in principe al prima dan.
Zoals ik al aan gaf kan je redundancy inbouwen door:
- Per locatie een ISDN outbreak te hebben.
- Alleen op de hoofdlocatie een ISDN outbreak te hebben.
- Een 2e SIP-trunk van een andere provider met een redundant internet uplink.

Verkijk je overigens niet op SLA's.
Stel: Je hebt een SLA van 99.97%. ( Lijkt veel... )
Op een jaar betekent dat je een maximale downtime hebt van: 10 dagen, 22 uur, 48 min

Dus pas na 10 dagen, 22 uur en 48 minuten kan je een provider daar op aanspreken.
(Er vanuit gaande, dat er eerder in het jaar geen downtime is geweest.)

Mobieltjes zullen een belangrijk deel afvangen, vooral voor uitgaande gespreken.
( Aangezien het algemene nummer dan plat ligt. )
Terminal server verergerd dat. (Zoals je al zei: Geen WAN = geen PC.)

Liever 2 internet lijnen zonder SLA (en zelf de routering controlleren), dan 1 internet lijn met SLA. Kwestie van een rekensom: Wat kost het om 10 dagen plat te gaan...

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Bl@ckbird schreef op woensdag 09 september 2009 @ 00:21:
Verkijk je overigens niet op SLA's.
Stel: Je hebt een SLA van 99.97%. ( Lijkt veel... )
Op een jaar betekent dat je een maximale downtime hebt van: 10 dagen, 22 uur, 48 min
Da's nie helemaal waar.

99.97% uptime == 0.03% downtime maximaal.

In een jaar zitten 365 dagen x 24 uur x 60 minuten = 525600 minuten.
0.03% van 525600 minuten == 158 minuten = 2 uur en 38 minuten max. downtime per jaar.

10 dagen, 22 uur en 48 minuten == 15768
15768 / 525600 == 0.03 ==3% downtime. (oftewel uptime garantie van 97%).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• kroegtijger
_DH schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:17:
[...]

Da's nie helemaal waar.

99.97% uptime == 0.03% downtime maximaal.

In een jaar zitten 365 dagen x 24 uur x 60 minuten = 525600 minuten.
0.03% van 525600 minuten == 158 minuten = 2 uur en 38 minuten max. downtime per jaar.

10 dagen, 22 uur en 48 minuten == 15768
15768 / 525600 == 0.03 ==3% downtime. (oftewel uptime garantie van 97%).
Ik kon de rekensom ook al niet helemaal volgen van 10 dagen ;)
2 a 3 uur per jaar downtime is nog acceptabel voor ons, maar langer zou een probleem vormen. Het probleem met de SLA's is dat je misschien wel een vergoeding krijgt bij een langere downtime, maar die is over het algemeen nooit hoger dan het maandbedrag dat je betaalt. De schade die we als bedrijf hiervan ondervinden ligt vele malen hoger, dus aan een SLA hecht ik niet zo gek veel waarde; het is een leuke stok achter de deur, maar ik heb liever dat het werkt dan dat ik een paar stuivers terug kan halen natuurlijk.

Daarom heb ik ook het liefst dat de leverancier en beheerder van het netwerk dat we gebruiken ook de leverancier is van de VoIP-oplossing. Dan kan die nooit met dat vingertje gaan wijzen naar anderen aangezien hij-zelf die andere is.... kleeft natuurlijk wel het nadeel aan dat als het een ruk-bedrijf is je meteen met alles flink in 't schip zit ;)

iRacing Profiel

• Bl@ckbird
  • Niet online
idd. |:( 8)7 }:O
Een factor 100 er naast... (in minuten)

Pagina: 1