De situatie zoals het nu is:
Locatie 1:
Verbinding: IP-VPN op basis van glas 10mbit
Aantal werkplekken: 30
Aantal telefoons: 35 (waarvan 25 DECT; geen DECT-netwerk aanwezig)
Aantal faxen: 15 (waarvan 4 via fax-kaart)
Aantal printers: 20
Locatie 2:
Verbinding: IP-VPN op basis van DSL 1mbit
Aantal werkplekken: 8
Aantal telefoons: 8 (waarvan 6 DECT; netwerk voor DECT aanwezig)
Aantal faxen: 2
Aantal printers: 6
Locatie 3:
Aantal werkplekken: 4
Aantal telefoons: 4 (waarvan 2 DECT; geen DECT-netwerk aanwezig)
Aantal faxen: 1
Aantal printers: 2
Locatie 4:
Aantal telefoons: 3 (waarvan 2 DECT; geen DECT-netwerk aanwezig)
Aantal printers: 3
Locatie Datacenter:
Verbinding: IP-VPN 10mbit
Corporate Internet acces: 5mbit
SIP-trunk
Alle werkplekken verbinden naar Terminal Server. Meeste clients zijn fat-clients die in de loop der tijd vervangen worden voor thin-clients. Locatie 1 & 2 zullen de beschikking over een eigen printserver gaan krijgen die de jobs zullen afhandelen. Dit om data-traffic te verminderen.
Alle locaties zijn voorzien van HP ProCurve 2610 24poorts PoE switches. Er is geen "fatsoenlijk" WLAN op de locaties aanwezig om VoIP over uit te rollen. Elke locatie beschikt over zijn eigen telefooncentrale. De meeste gesprekken zijn tussen de locaties onderling; hierop moet het hele project ook worden terugverdiend.
De faxen, met name op locatie 1, zijn voor ons erg belangrijk. Een fax-oplossing via de SIP-trunk is dus alleen acceptabel als dit betrouwbaar werkt.
Mijn idee was dus om een IP PBX in het datacenter op te hangen die vervolgens het hele IP VPN van telefonie voorziet. Op elke locatie kunnen we dan de bestaande lijnen eruit gooien, of eventueel 1 of 2 lijntjes aanhouden als backup. Hoe dit er verder precies uit moet komen te zien is nog onduidelijk.
Wel hebben we een aantal eisen waaraan moet worden voldaan:
- Huidige nummers moeten worden behouden (verschillende regio-nummers)
- Draadloze telefonie met behoud van VoIP-functionaliteit voor locatie 1, de andere locaties mogen enkele functies missen (dus DECT is een mogelijkheid)
- FollowMe-functionaliteit (dus inloggen met een code en je telefoonnummer verhuist met je mee)
- Mogelijkheid voor doorschakelingen, pickup-groups etc
- Mogelijkheid voor het maken van doorkies-menu's (dus bijvoorbeeld toets 1 voor verkoop, toets 2 voor...etc)
- Beheer op afstand van de PBX
- Toestellen en PBX moeten bij 1 leverancier vandaan komen (dit om "beschuldigingen" van niet compatibele hardware te voorkomen)
- Integratie met ActiveDirectory heeft de voorkeur
Nu ben ik zelf al even op zoek gegaan uiteraard, en de Cisco CallManager oplossing lijkt mij het beste aansluiten bij mijn wensen. Dit houdt wel in dat we de locaties van een goed WLAN moeten gaan voorzien om volledige VoIP-functionaliteit te kunnen behouden. Zijn er nog andere oplossingen hierin te bedenken?
Locatie 1:
Verbinding: IP-VPN op basis van glas 10mbit
Aantal werkplekken: 30
Aantal telefoons: 35 (waarvan 25 DECT; geen DECT-netwerk aanwezig)
Aantal faxen: 15 (waarvan 4 via fax-kaart)
Aantal printers: 20
Locatie 2:
Aantal werkplekken: 8
Aantal telefoons: 8 (waarvan 6 DECT; netwerk voor DECT aanwezig)
Aantal faxen: 2
Aantal printers: 6
Locatie 3:
Aantal telefoons: 4 (waarvan 2 DECT; geen DECT-netwerk aanwezig)
Aantal faxen: 1
Aantal printers: 2
Locatie 4:
Aantal telefoons: 3 (waarvan 2 DECT; geen DECT-netwerk aanwezig)
Aantal printers: 3
Locatie Datacenter:
Verbinding: IP-VPN 10mbit
Corporate Internet acces: 5mbit
SIP-trunk
Alle werkplekken verbinden naar Terminal Server. Meeste clients zijn fat-clients die in de loop der tijd vervangen worden voor thin-clients. Locatie 1 & 2 zullen de beschikking over een eigen printserver gaan krijgen die de jobs zullen afhandelen. Dit om data-traffic te verminderen.
Alle locaties zijn voorzien van HP ProCurve 2610 24poorts PoE switches. Er is geen "fatsoenlijk" WLAN op de locaties aanwezig om VoIP over uit te rollen. Elke locatie beschikt over zijn eigen telefooncentrale. De meeste gesprekken zijn tussen de locaties onderling; hierop moet het hele project ook worden terugverdiend.
De faxen, met name op locatie 1, zijn voor ons erg belangrijk. Een fax-oplossing via de SIP-trunk is dus alleen acceptabel als dit betrouwbaar werkt.
Mijn idee was dus om een IP PBX in het datacenter op te hangen die vervolgens het hele IP VPN van telefonie voorziet. Op elke locatie kunnen we dan de bestaande lijnen eruit gooien, of eventueel 1 of 2 lijntjes aanhouden als backup. Hoe dit er verder precies uit moet komen te zien is nog onduidelijk.
Wel hebben we een aantal eisen waaraan moet worden voldaan:
- Huidige nummers moeten worden behouden (verschillende regio-nummers)
- Draadloze telefonie met behoud van VoIP-functionaliteit voor locatie 1, de andere locaties mogen enkele functies missen (dus DECT is een mogelijkheid)
- FollowMe-functionaliteit (dus inloggen met een code en je telefoonnummer verhuist met je mee)
- Mogelijkheid voor doorschakelingen, pickup-groups etc
- Mogelijkheid voor het maken van doorkies-menu's (dus bijvoorbeeld toets 1 voor verkoop, toets 2 voor...etc)
- Beheer op afstand van de PBX
- Toestellen en PBX moeten bij 1 leverancier vandaan komen (dit om "beschuldigingen" van niet compatibele hardware te voorkomen)
- Integratie met ActiveDirectory heeft de voorkeur
Nu ben ik zelf al even op zoek gegaan uiteraard, en de Cisco CallManager oplossing lijkt mij het beste aansluiten bij mijn wensen. Dit houdt wel in dat we de locaties van een goed WLAN moeten gaan voorzien om volledige VoIP-functionaliteit te kunnen behouden. Zijn er nog andere oplossingen hierin te bedenken?