mybook home 1TB slechte connectie via e-sata

Pagina: 1
Acties:

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 15:02
Ik heb pas een nieuwe western digital my book home edition van 1TB. deze vanwege de e-sata aansluiting.

via usb en firewire kan je hem gewoon aansluiten wanneer je wilt en dan herkent windows (vista) hem. via e-sata moet je hem rebooten volgens de handleiding. dit heeft ie de eerste keer gedaan, maar na een tijdje disconnecte hij gewoon en nu na 3x rebooten ziet ie hem nog steeds niet.. hij staat gewoon aan.

is het normaal dat je bij e-sata elke keer moet rebooten? of moet dat ook zonder kunnen?

ik heb een shuttle sd37p2 barebone.

• Fried
USB en Firewire connectie werken gewoon, ik heb een esata kabel van koenig (1m).

en dat terwijl ik lees dat esata toch hotswappable moet zijn?

[ Voor 28% gewijzigd door Fried op 05-09-2009 12:11 ]

Verwijderd

Fried schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 11:45:
is het normaal dat je bij e-sata elke keer moet rebooten? of moet dat ook zonder kunnen?
Ja, dan moet je AHCI aanzetten (in het BIOS).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2009 12:09 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Andere kabel proberen?
Of je esata hotswappable ligt eraan hoe het intern op het moederbord is aangesloten.
Zelf heb ik op een oude pc aangesloten, esata zit hier op een sata aansluiting, dus dan moet je de info over je moederbord gaan lezen of hij hotswappable is.
In windows kan ik ook niet loskoppelen als de pc aanstaat(in linux wel).(ja en mijn moederbord kan hotswappable aan de sata aansluiting).

Normaal is esata hotswappable.

Verwijderd

eSATA en hotswappen is vaak een debacle. Ik heb ook zo'n schijf maar heb 'm nu maar via USB want ik werd gek van de eSATA. Idd moeten rebooten, en hij viel ook vaak weg zomaar. Ik ben er wel achter dat je een kabel moet hebben die dun genoeg is om niet per ongeluk net iets uit of net schuin aan de connector van de schijf te komen. Want dan ben je 'm meteen kwijt tot je de kabel weer aanduwt en reboot.

Verwijderd

Tsja, als je hotswap uit hebt staan in het OS gaat het niet werken natuurlijk. Hebben jullie dat wel aan staan?

Verwijderd

Ik heb dezelfde, ook via eSata aangesloten. Geen probleem hier.

Ik gebruik trouwens de laatste firmware versie van de mybook, via http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=111&sid=99&lang=en

• Fried
wat heb ik gedaan?

- firmware geupdate, heeft geen nut gehad naar mijn weten
- tig keer gereboot, mybook aan/uit, stroom eraf, etc..
- als ik ahci aanzet in bios krijg ik bij het starten van windows een blue screen

Ik lijk nu wel helemaal geen connectie via esata met de schijf te krijgen. usb en firewire geen probleem, dat kan ik op ieder moment inpluggen.

Hoe moet ik de boel nu opstarten om die schijf via esata te zien? laten we als uitgangssituatie nemen dat alles uit staat.

dan respectievelijk 1. esata kabel aansluiten 2. power op mybook 3. computer aan ?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00
Fried schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 18:09:
- als ik ahci aanzet in bios krijg ik bij het starten van windows een blue screen
Tja, los dat maar eens op. Je wil namelijk niet alleen voor hotplug functionaliteit AHCI aan hebben. :)
Tip: drivers.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Externe hd sluit je aan door:
Externe hd aanzetten,
dan esata kabel aansluiten.
Loskoppelen is zeer belangrijk, dus eerst via icoon loskoppelen(software), dan pas kabel losmaken.

AHCI, moet je hiervoor windows niet opnieuw installeren, dit moet je dus even opzoeken.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Als je Windows installeerd zonder dat AHCI ingeschakeld is in de BIOS, dan kun je niet zomaar even AHCI inschakelen en dan verwachten dat het werkt. Om dit werkend te krijgen moet je er wel wat voor doen. Op mijn HP werk laptop was XP geinstalleerd met AHCI uitgeschakeld. Om hem toen om te zetten naar AHCI moest ik eerst een AHCI SATA driver in Windows installeren (in dit geval was dat een Intel controller, waar voor de Intel AHCI driver was gedownload). Na de installatie van de driver moet de machine rebooten. Tijdens het rebooten in de BIOS AHCI ingeschakeld en dan werkt het wel, dankzij de van te voren geinstalleerde driver.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Verwijderd

jan99999 schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 19:22:
AHCI, moet je hiervoor windows niet opnieuw installeren, dit moet je dus even opzoeken.
Kan je doen met floppy (bekende F6 verhaal), of zoals ik hier beschreven heb:

Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 5"

• Fried
Hij lijkt nu om wonderbaarlijke reden ineens gewoon te werken.. gewoon als ik net zoals voorheen eerst de mybook aanzet, en dan de pc.

aangezien ik toch een clean install moet gaan doen.. als ik vóór het installeren van windows 7 dat ahci aanzet, dan moet ie ook tijdens windows aan/uit gezet kunnen worden?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Fried schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:04:
Hij lijkt nu om wonderbaarlijke reden ineens gewoon te werken.. gewoon als ik net zoals voorheen eerst de mybook aanzet, en dan de pc.

aangezien ik toch een clean install moet gaan doen.. als ik vóór het installeren van windows 7 dat ahci aanzet, dan moet ie ook tijdens windows aan/uit gezet kunnen worden?
Grote kans dat windows 7 het als gesneden koek accepteert. Dus aanzetten en dan windows installeren. Je hebt daar geen extra drivers voor nodig.

Verwijderd

Je moet je ook bedenken dat hot swappen niet hoeft te betekenen dat je er willekeurig maar wat stekkertjes in kan stoppen terwijl Windows draait. Het kan net zo goed betekenen dat je dit alleen met een daarvoor bedoelde bay kan doen (waarbij er een bepaalde volgorde aangehouden wordt voor wat betreft de aansluitingen).

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:20:
Je moet je ook bedenken dat hot swappen niet hoeft te betekenen dat je er willekeurig maar wat stekkertjes in kan stoppen terwijl Windows draait. Het kan net zo goed betekenen dat je dit alleen met een daarvoor bedoelde bay kan doen (waarbij er een bepaalde volgorde aangehouden wordt voor wat betreft de aansluitingen).
Plus dat je het OS moet voorbereiden op de verwijdering. "Veilig verwijderen", net als USB-sticks. Heel belangrijk.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Fried
na even windows 7 gedraaid te hebben toch maar weer terug bij vista 32bit. de programma's die ik veel gebruik zijn allemaal slecht ondersteund door win7, dus daar wacht ik nog even mee.

de backup data die ik allemaal op de mybook had gezet wil ik nu weer naar de vaste schijven terug zetten. kleine mapjes zet ie zonder problemen terug, grote mappen (40gig+) vertikt ie om over te pompen.

alle schijven zijn ntfs, dus het kan niet aan de fat-indeling liggen. iemand suggesties??
Pagina: 1