Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel 6 servers hangen in een datacenter.
Allemaal draaien ze windows 2008 webserver editie.
Het geheel is geplaatst achter een Cisco ASA 5510 firewall/router.

Een van de servers fungeert momenteel uitsluitend als SMTP server, deze moet het mogelijk maken
om gegenereerde emails door de overige 5 webservers naar buiten te verzenden. Er is dus geen inbound smtp verkeer naar deze server. Er worden momenteel 20 tot 30 mails per dag verzonden door deze SMTP server (zeer laag volume dus).

De servers draaien IIS 7 met de SMTP service van Microsoft.
90% van de mails wordt correct verzonden en afgeleverd, echter, er zijn enkele mails welke niet worden afgeleverd. Deze worden door de SMTP service in de \queue directory geplaatst (en blijven daar ook).
In het eventlog tref ik een eventid 4006 van de SMTPSVC service aan welke aangeeft:
(domeinnaam is even weggelaten :P)

Message delivery to the host 'xxx.xxx.xxx.xxx' failed while delivering
to the remote domain 'remotedomain.com' for the following reason: The
remote server did not respond to a connection attempt.

Wanneer ik de DNS records van (het fictieve) remotedomain.com bekijk verwijzen de MX records naar mail.remotedomain.com welke, het IP adres van dit record is echter anders dan de aangegeven xxx.xxx.xxx.xxx in de eventlog.

Maak ik een telnet verbinding op poort 25 vanaf de server naar het opgegeven IP adres in de eventlog wordt deze verbinding inderdaad niet opgebouwd.

In eerste instantie ging ik uit van een DNS probleem, ik heb de DNS servers welke ik gebruik (beide van de provider) gecontroleerd, deze zijn correct. Het lokaal raadplagen van een DNS record met nslookup geeft ook de juiste IP informatie. mail.remotedomain.com geeft in dat geval dus een ander IP adres dan weergegeven in het eventlog.

De diverse spamlists geraadpleegd of daar een vermelding op stond, ook hier was het domein of publieke IP adres van de SMTP server niet op te vinden.

Het tooltje smtpdiag van microsoft geprobeerd, wanneer ik via dit tooltje een mailtje stuurt met als verzender en ontvanger de identieke gegevens als de orginele (niet verzonden mail door de SMTP server) mail verloopt dit ook succesvol.

Het SMTPSVC log bestand geeft ook geen extra informatie, deze blijft hangen met de identieke foutmelding als in het eventlog.

Op Internet nog wel iets gelezen over PTR records en reverse lookups. Echter, ik begrijp niet zo goed hoe dit in verhouding staat met de SMTP problematiek.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 18:40

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Het kan gewoon zijn dat de machine waar je naar probeert te connecten als een van de vereisten heeft om er überhaupt naar toe te mogen connecten, een reverse dns record moet hebben.
Jouw smtp machine moet dan dus een reverse record hebben. misschine moet die machine van jou wel het stempeltje mx record hebben wil het mail mogen afleveren.
wellicht is het slim om een smart host te gebruiken; de mailrelay van jouw ISP/ hoster.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Heb em gelijk even voor je erbij gezocht. Hier al gekeken : http://eventid.net/displa...17&source=smtpsvc&phase=1

Self reflection is the school of wisdom

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Microsoft's SMTP service is echt een ramp wat outbound delivery betreft. Soms kan ie ook niet goed omgaan met bijvoorbeeld greylisting, kan best zijn dat dit hier aan de hand is.

Ik zou je aanraden om als relayhost de smtp server in te stellen van je ISP (iedere coloboer heeft die wel). Een ander alternatief is MDaemon Free installeren op je windows server, die werkt uitstekent in plaats van de lokale SMTP service, en kan uitstekend fatsoenlijke mail naar 'rare' bestemmingen af kan leveren. Boven de 10.000 mails/uur wordt ie wel wat traag, maar da's ook afhankelijk van de hardware natuurlijk.

Of wat ik doe, is bij ieder project een (virtueel) servertje opleveren met een unix smaakje en postfix (of qmail, wat je wilt), dan weet je zeker dat je mail nooit zomaar verdwijnt, je hebt uitstekende logging, en de postfix die ik gebruik kan een gigantische throughput aan.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Onze provider in het datacenter heeft geen eigen mailrelay, het gebruiken van een smart host is dan ook geen optie.

Ik heb de domeinen waaraan geen mail afgeleverd kon worden eens nader bekeken.
Ter illustratie noem ik deze @ontvangtniet.nl . Wanneer ik een mail stuur via onze SMTP server met als afzender info@ontvangtniet.nl naar someaddress@ontvangtniet.nl gaat dit wel goed. Zou de ontvanger een reverse DNS lookup doen zou dit dus ook niet moeten kunnen.

Het artikel van Ventrigo over virus scanners heb ik nogmaals gelezen, er staat op deze server nog niets van virusscanner software.

Ik heb de afgelopen jaren al 10'tallen servers met de Microsoft SMTP service geconfigureerd hetgeen soms na wat tweaken altijd goed werkte (en nog werkt). Het switchen naar een andere SMTP server (MDeamon Free) is een optie maar nog niet m'n eerste keus. Extra software is ook extra documentatie en update / onderhoudswerk. Zelfde geld voor het virtueel draaien van een Linux oplossing.

Ik heb nog gegoogeld naar artikelen over de voorwaarden waaraan een eigen SMTP host moet voldoen (DNS, reverse DNS) of eventuele best practisis. Veelal komt dit uit op 'plaatje klikken' handleidingen voor installatie van de Microsoft SMTP service....

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 10:00:
Onze provider in het datacenter heeft geen eigen mailrelay, het gebruiken van een smart host is dan ook geen optie.

Ik heb de domeinen waaraan geen mail afgeleverd kon worden eens nader bekeken.
Ter illustratie noem ik deze @ontvangtniet.nl . Wanneer ik een mail stuur via onze SMTP server met als afzender info@ontvangtniet.nl naar someaddress@ontvangtniet.nl gaat dit wel goed. Zou de ontvanger een reverse DNS lookup doen zou dit dus ook niet moeten kunnen.

Het artikel van Ventrigo over virus scanners heb ik nogmaals gelezen, er staat op deze server nog niets van virusscanner software.

Ik heb de afgelopen jaren al 10'tallen servers met de Microsoft SMTP service geconfigureerd hetgeen soms na wat tweaken altijd goed werkte (en nog werkt). Het switchen naar een andere SMTP server (MDeamon Free) is een optie maar nog niet m'n eerste keus. Extra software is ook extra documentatie en update / onderhoudswerk. Zelfde geld voor het virtueel draaien van een Linux oplossing.

Ik heb nog gegoogeld naar artikelen over de voorwaarden waaraan een eigen SMTP host moet voldoen (DNS, reverse DNS) of eventuele best practisis. Veelal komt dit uit op 'plaatje klikken' handleidingen voor installatie van de Microsoft SMTP service....
Sja, MS houdt zich nou eenmaal niet aan alle RFC's..

Je kunt, als je nog mails in de queue hebt, eens wireshark aanzetten om te sniffen, en vervolgens de smtpsvc herstarten, als het goed is zou de smtp service weer opnieuw de mail in de queue moeten gaan verwerken (of soms blijft alles hangen als er eentje fout gaat), maar dan zie je in wireshark in ieder geval wel de volledige smtp conversatie, en misschien kun je daaruit halen wat mis gaat.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Vanmorgen een image van het systeem gemaakt, op andere server gezet en wireshark geinstalleerd. Het simuleren van een mailtje leverde geen queu bestand op. Terug naar de productie omgeving waar het versturen van een test mail ook juist verliep. Kortom, het probleem lijkt ineens weg te zijn. Ik heb onze colo gemaild om te vragen of er netwerk wijzigingen zijn doorgevoerd afgelopen weekend.

Zodra meer info post ik deze hier.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem op de productie en test systeem zijn weer terug.
Echter, wireshark heeft een nieuwtje prijsgegeven. Vermoedelijk ligt de oorzaak in line feeds
in de mail welke verzonden wordt.

Dit document geeft hier meer info over:
http://cr.yp.to/docs/smtplf.html

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:30
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 16:16:
Probleem op de productie en test systeem zijn weer terug.
Echter, wireshark heeft een nieuwtje prijsgegeven. Vermoedelijk ligt de oorzaak in line feeds
in de mail welke verzonden wordt.
Als je met telnet geen verbinding kan opbouwen daarheen ligt het probleem niet direct in Line Feeds, gok ik zo. ;)
Wel kan het zijn dat er verbindingen worden toegelaten en dat de remote SMTP server je een beetje 'verdacht' vindt om wat voor reden dan ook en je bant in zijn firewall of greylist op IP niveau, waardoor de Line Feeds een indirecte oorzaak zijn.

Daarnaast mis ik nog een paar dingetjes om de oorzaak wat duidelijker te krijgen:
- Telnet je vanaf de betreffende SMTP server?
- Is het een bestaand e-mailadres waarnaar wordt gezonden? M.a.w. kan je vanaf een andere bak wel verzenden?
- Heb je gecontroleerd of je server zich op blacklists bevind?
- Kan je misschien inventariseren welke remote SMTP software jouw server weigert? Als je een telnet doet zie je welke SMTP server remote draait meestal.
- Wat uit de Wireshark output doet je denken aan de oorzaak in Line Feeds?
- Is je mailserver config een beetje op orde? HELO't ie fatsoenlijk (niet met localhost.localdomain ofzo), heb je een goed reverse-DNS op dat IP?

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 07-09-2009 16:25 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Komt het niet gewoon door de ASA ?
Probeer eens SMTP filtering uit te zetten.
no fixup protocol smtp 25

Of was dat alleen op de PIX (heb er al tijdje niet meer mee gewerkt) :-)

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Topicstarter
@gertvdijk:

- Ik telnet vanaf de desbetreffende SMTP server
- Ik kan vanaf een andere bak wel mail afleveren op dit adres
- Server staat niet op de reguliere blacklists

Wireshark toonde mij de directe melding van de SMTP server van de ontvangende partij.
De SMTP server melde namelijk zelf dat het gebruik van bare LF's simpelweg niet was toegestaan.
Het verwijs dan ook naar http://cr.yp.to/docs/smtplf.html in zijn response.

- De mailserver config is verder op orde, keurig HELO en reverse DNS.

@Flyduck
De ASA onderstaand geen SMTP filtering :)
Dus wel : http://www.experts-exchan..._Firewall/Q_22939073.html

De programmeurs hebben bevestigd dat hun verzonden berichten met \n , dit is veranderd in \r\n .
De eerste tests wijzen uit dat berichten nu direct goed worden afgeleverd.

Meer informatie en de exacte wireshark meldingen:
http://www.dylanbeattie.net/docs/iis6_bare_linefeed.html

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2009 13:43 ]

Pagina: 1