Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 15:51
hallo
ik ben bezig met een projectje voor school,
samen met een Atmega 32 en een STK500.

nu heb ik dus op de Atmega32 32 I/O poorts, 4 heb ik er nodig voor een SD-kaart aansluiting, een voor een knop en een voor een pulsmeter (ik denk dat ik daar 1 poort voor nodig heb, ik heb het pulsmeter gedeelte nog niet uitgezocht.)

dat betekent dus dat ik 6 poorten minder heb en dus nog 26 over.

nu wil ik dus die 26poorten gebruiken voor ledjes (het betreffen RGB ledjes), maar eigenlijk wil ik 2x zoveel ledjes kunnen aansluiten en het liefst 3x zoveel.

is hier een mogelijke techniek chip of oplossing voor, dan behalve een andere Atmega chip nemen?

ik had wel wat ideeën, maar ik ben nog niet bijster ervaren dus vandaar dat ik jullie hulp inroep ;)
-de ledjes aansluiten in een matrix, (lijkt me niet mogelijk omdat je dan geen controle meer hebt over de kleur)
-een extra Atmega32 eraan hangen (gaat niet mijn voorkeur naar uit, maar is misschien wel de beste oplossing)
-een serieele oplossing?

Mvg Daniel.
hier even in het kort de opdracht:
maak een fietswiel waarin tijdens het rijden een foto zichtbaar moet zijn.
maar gebruik van één rij RGB-ledjes, (dus maar een spaak vol met ledjes)
de foto moet aan bijde kanten zichtbaar zijn. (dus daarom wou ik meer poorten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:18

houthakker

Poehé

euh IO-expander / Multiplexer?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiezel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 13:17
Op instrucatbles staat nog een leuk POV project.

Page 2: "So... You may ask. How do I plan to control the 48 LEDs? The 16 red, 16 green and 16 blue, with only a LED driver IC with 16 outputs?
Well... I'm going to light one colour at a time."

zie: http://www.instructables.com/id/RGBike-POV-Open-project/

Compleet uitgelegt.

-=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Of schuifregister? Er zijn zelfs speciale ICtjes die de LED-aansturing voor je kunnen doen; het typenummer ontschiet me alleen even.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naast de oplossingen die hierboven al worden gegeven, is charlie plexen misschien ook een mogelijkheid.

Niet geheel on topic:
Houd er rekening mee dat officieel verlichting aan de zijkant van de fiets verboden is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat jij een IC nodig hebt dat een serieel signaal (dat van jouw microcontoller komt) wilt omzetten naar een parallel signaal. Ik heb in mijn eindwerk ic 74595 gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 23:08:
Ik denk dat jij een IC nodig hebt dat een serieel signaal (dat van jouw microcontoller komt) wilt omzetten naar een parallel signaal. Ik heb in mijn eindwerk ic 74595 gebruikt
De 74595 is een schuifregister zoals sprite_tm die al benoemde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 15:51
bedankt jongens!

hier kan ik zeker wat mee.

EDIT
nog een vraagje dan ;p
zoon RGB-led heeft bij verschillende voltages een andere kleur, kan ik met zoon schuifregister er tussen nog steeds het voltage van die dingen onafhankelijk regelen¿

[ Voor 68% gewijzigd door Toettoetdaan op 06-09-2009 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Je kan beter de RGB LED's met PWM aansturen. (RGB PWM & ATtiny2323). Hardware PWM zoals in de link zal het em misschien niet worden als je de RGB ledjes onafhankelijk wilt aansturen, toch is dit een goed punt om mee te beginnen. Eenmaal je door hebt hoe je 1 RGB LED aanstuurt kan je nadenken over hoe je er meerdere aanstuurt.

[ Voor 53% gewijzigd door Sphere- op 06-09-2009 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10 19:41
Met een schuif register kan je de voltage niet regelen.Die TL 5940(instructables tutorial) kan je wel wat pwm erdoor heen gooien

Misschien kan een schuifregister als een soort van pwm worden gebruikt.

dus bijvoorbeeld :
schuif erin : 01100110 (hiermee is pin 1,2,5,6 aan)
schuif je binnen een paar ms het volgende erin.
schuif erin: 01000110 ( hiermee zou dan pin 1,2,6) aan zijn.
schijf je daarna schuif je binnen een paar ms het volgende erin.
schuif erin : 01100110 (hiermee is pin 1,2,5,6 aan)
Hiermee creer je een soort van pwm.

[ Voor 46% gewijzigd door Rafarion op 06-09-2009 10:13 ]

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26
Als je "lui" bent kan je chipjes in dit genre gebruiken: PCA9532: PWM't 16 ledjes, je kan er 8 aan elkaar hangen op 1 I²C bus, als ik zo ff snel kijk kan je gemakkelijk 4 helderheden kiezen (2 gezamenlijke dimstanden en volledig aan/uit). PCA9633D heeft maar 4 PWM uitgangen maar die zijn volledig onafhankelijk, en je kan er 126 op een I²C bus hangen. Zoek eens rond, je vind vast wel een IC wat je kan gebruiken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1