Verwijderd

Topicstarter
"De oplossing voor een productievere Nederland"

We gaan massaal slapen tijdens het werk _/-\o_

Maar hé, hoe kan slapen onder het werk nou productief zijn? Nou heel simpel: de powernap. Een korte slaap voorkomt dat mensen vermoeid aan het werk zijn en daardoor fouten maken, ziek worden, of burnout raken.
The National Institute of Mental Health funded a team of doctors, led by Alan Hobson, M.D., Robert Stickgold, Ph.D., and colleagues at Harvard University for a study which showed that a midday snooze reverses information overload. Reporting in Nature Neuroscience, Sara Mednick, Ph.D., Stickgold and colleagues also demonstrated that "burnout" irritation, frustration and poorer performance on a mental task can set in as a day of training wears on. This study also proved that, in some cases, napping could even boost performance to an individual's top levels. The NIMH team wrote "The bottom line is: we should stop feeling guilty about taking that "power-nap" at work
zie Wikipedia over powernap

De economische rationaliteitsvraag blijft natuurlijk of de 20 minuten van productiecapaciteit die verloren gaat (tijdens het slapen) inderdaad wordt goedgemaakt doordat mensen meer alerter en scherper de rest van de dag functioneren .

De huidige 8 uur werkmaatschappij is natuurlijk ook maar een uitvinding. Ik ben geen bioloog maar volgens mij zijn er wel meer diersoorten die niet alleen tijdens de nacht slapen, maar ook overdag. Als de benefits van de powernap de kosten van die 20 minuten overstijgen, dan is dit een simpele en goedkope manier om Nederland massaal productiever te laten worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2009 08:29 ]

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

ik weet niet of dit te vergelijken is :)

maar ik heb wel is gehad dat ik smiddags even op de bank lag en dat dan mij ogen dicht vielen en dat ik dan 20 min ofzo later weer wakker werd. Over het algemeen voel ik mij dan brakker dan daarvoor. Dus lijkt dit voor mij geval totaal niet te werken.

Lekker zijn is een gave :)

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 14:01
Thuis op de bank is inderdaad heel wat anders dan op het werk ;) ik ben bereid om het te testen, vraag me alleen af of de baas er net zo over denkt :p

Maar goed, ik kan me zo voorstellen dat het best een verschil maakt. Als je slaapt ben je immers even helemaal niet met werk bezig (behalve als je over je werkt droomt natuurlijk dan he). Als je pauze gaat houden zijn er immers altijd momenten waarop het nog even over het werk gaat en dergelijke dus dat laat je nooit helemaal los. Vanuit die optiek zou ik het me best voor kunnen stellen, al vraag ik mij af of het echt komt door het slapen of puur doordat je alles even helemaal los laat

Desktop | Server | Laptop

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12 19:12
Heb er een aantal jaren geleden dit artikel over gelezen en vond het toen ook wel interessant. Je kan inderdaad veel meer gedaan krijgen in een dag, aan de andere kant is het ook zo dat je wel de gelegenheid moet krijgen om dit te kunnen doen. Zoals ook bijvoorbeeld in het artikel staat laat niet elke werkgever het toe en ontregelt het verder heel je ritme volgens mij.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:58

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Niet iedereen kan een powernap houden. Als ik mijn ogen dichtdoe, dan rust weliswaar, maar slapen lukt me niet. Dan moet ik toch zeker een uur in mijn eigen bed in het donker liggen.

Dit dus.

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-12 04:26
Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat er een probleem is met de productiviteit in Nederland.

Maar als er een probleem is: eerst maar eens de werklozen aan het werk voordat we meer werklozen gaan creëren door de AOW leeftijd te verhogen.
Maar ja, voor de vrije markt kan de arbeidsmarkt niet flexibel genoeg zijn.

Trump II - Project 2025 tracker

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

BadRespawn schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 16:44:
Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat er een probleem is met de productiviteit in Nederland.
Eens. Een kennis van me werkte bij Microsoft en ging op een gegeven moment naar Amerika om daar een dev-team te leiden. Hij is gillend terug naar Nederland gekomen, want met een dev-team hier dat 40 uur per week werkt kreeg hij veel meer voorelkaar dan met een even groot dev-team in Amerika dat 60 uur per week werkt...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 08:24:
De economische rationaliteitsvraag blijft natuurlijk of de 20 minuten van productiecapaciteit die verloren gaat (tijdens het slapen) inderdaad wordt goedgemaakt doordat mensen meer alerter en scherper de rest van de dag functioneren.
Hoezo 20 minuten productie capaciteit verliezen? Je gaat dan toch gwn 20 minuten later naar huis?

Persoonlijk ben ik helemaal voor, maar gezien de hoeveelheden caffeine die ik naar binnen giet op een dag betwijfel ik het of ik uberhaupt voor middern8 in slaap kom :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1