"De oplossing voor een productievere Nederland"
We gaan massaal slapen tijdens het werk
Maar hé, hoe kan slapen onder het werk nou productief zijn? Nou heel simpel: de powernap. Een korte slaap voorkomt dat mensen vermoeid aan het werk zijn en daardoor fouten maken, ziek worden, of burnout raken.
De economische rationaliteitsvraag blijft natuurlijk of de 20 minuten van productiecapaciteit die verloren gaat (tijdens het slapen) inderdaad wordt goedgemaakt doordat mensen meer alerter en scherper de rest van de dag functioneren .
De huidige 8 uur werkmaatschappij is natuurlijk ook maar een uitvinding. Ik ben geen bioloog maar volgens mij zijn er wel meer diersoorten die niet alleen tijdens de nacht slapen, maar ook overdag. Als de benefits van de powernap de kosten van die 20 minuten overstijgen, dan is dit een simpele en goedkope manier om Nederland massaal productiever te laten worden.
We gaan massaal slapen tijdens het werk
Maar hé, hoe kan slapen onder het werk nou productief zijn? Nou heel simpel: de powernap. Een korte slaap voorkomt dat mensen vermoeid aan het werk zijn en daardoor fouten maken, ziek worden, of burnout raken.
zie Wikipedia over powernapThe National Institute of Mental Health funded a team of doctors, led by Alan Hobson, M.D., Robert Stickgold, Ph.D., and colleagues at Harvard University for a study which showed that a midday snooze reverses information overload. Reporting in Nature Neuroscience, Sara Mednick, Ph.D., Stickgold and colleagues also demonstrated that "burnout" irritation, frustration and poorer performance on a mental task can set in as a day of training wears on. This study also proved that, in some cases, napping could even boost performance to an individual's top levels. The NIMH team wrote "The bottom line is: we should stop feeling guilty about taking that "power-nap" at work
De economische rationaliteitsvraag blijft natuurlijk of de 20 minuten van productiecapaciteit die verloren gaat (tijdens het slapen) inderdaad wordt goedgemaakt doordat mensen meer alerter en scherper de rest van de dag functioneren .
De huidige 8 uur werkmaatschappij is natuurlijk ook maar een uitvinding. Ik ben geen bioloog maar volgens mij zijn er wel meer diersoorten die niet alleen tijdens de nacht slapen, maar ook overdag. Als de benefits van de powernap de kosten van die 20 minuten overstijgen, dan is dit een simpele en goedkope manier om Nederland massaal productiever te laten worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2009 08:29 ]