Toon posts:

ich10r controller op x58-ud5 moederbord problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Heb een machine met heel vreemde kuren, waarbij ik zelf ten einde raad ben. Het moederbord is een gigabyte x58-ud5 met ich10r en jmicron controller. Echter slaagt deze controller erin om stelselmatig sommige harde schijven en ssd's uit te sluiten van detectie, en dan weer andere toch weer te geven bij de "keuze van schijf waar je windows op wil installeren". Zelf heb ik 2 intel ssd's van de nieuwe generatie, een ocz vertex ssd en 2 seagate 500gb 7200.10 schijven. De vertex wordt herkend op de ich10r, samen met 1 intel ssd en 1 harde schijf. De rest wordt dus niet herkend.

Verder is het bijzonder vreemd dat wanneer je kiest voor "een driver laden (mogelijks de ich10r?)", dat ik dan wel de harde schijf zie en dat windows er perfect uit kan lezen, maar dat ze toch niet in de lijst met beschikbare drives komt te staan. De harde schijven komen telkens bij de intel controller lijst te staan die je ziet bij het POST-en, dus daar zit volgens mij al zeker geen probleem. Ik heb ook alle poorten reeds afgegaan met de ssd.

De intel controller heeft in de bios al op AHCI/Disabled gestaan, met beide de combinaties Native en Legacy voor poorten 0-3. Als laatste heb ik de controller al eens op RAID gezet, maar daar flitst in het geval van de ssd de "intel storage matrix" melding voorbij (zo snel dat ik het nauwelijks kan lezen), waar andere schijven dan weer volledig geconfigureerd kunnen worden (control i). Voor alle duidelijkheid, het idee is om windows vista/7 te installeren op de nieuwe gekochte intel ssd, die blijkbaar niet herkend wordt.

Een ander pikant detail in de kantlijn, is dat wanneer ik een bepaalde seagate 500gb 7200.10 aansluit, de controller afkomt met een raid volume van 931.x GB, ookal heb ik zelf nooit dergelijke volumes gecreeërd.

Het is zo dat een andere computer al deze harde schijven en ssd's onder windows perfect kan lezen of beschrijven.

Hebben jullie nog ideeën wat ik kan proberen, want ik ben zelf ten einde raad?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2009 04:05 ]

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Zelf heb ik vaker dergelijke problemen gehad met meerdere systemen waar een add-on controller voor extra SATA en PATA poorten zorgde. Vaak was dit te wijten aan het feit dat deze controller altijd aan een enkel legacy PCI-verbinding gekoppeld wordt en vervolgens de controllers van mijn harde schijven niet bij kan benen. Bij de standaard poorten van de ICH7/8/9/10 (R) heb ik dit nog nooit gehad. In ieder geval is het wisselen van modus nutteloos, ik werk zelf al probleemloos sinds Windows XP met de AHCI Native modus (met XP met extra floppy driver, met Vista en 7 zijn er standaard (helaas vrij ineffciënte) drivers meegeleverd, maar je kunt ook gewoon je eigen drivers laden.
De RAID opties met BIOS add-on scherm (die met Ctrl+I) is echt alleen voor RAID, als je deze verder niet configureert, gebruikt deze de AHCI Native modus met automatische detectie.
Iets wat ik mij kan bedenken is dat Windows zich niet altijd lekker laat installeren op volumes met al een set kenmerken als "boot-block", "system", "OEM", en dergelijke. Om van de "glazen bol modus" af te komen zou ik je graag de volgende dingen willen vragen:
Welke Windows wil je installeren?
Heb je de meest recente BIOS versie?
Als je de jmicron controller uitschakelt in het BIOS en je zet de SATA op AHCI Native, wat geeft het scherm in je BIOS dan weer bij de 6 SATA aansluitingen na opnieuw opstarten en opnieuw in het BIOS scherm gaan?
Als je een aparte driver laadt voor SATA, is dit dan wel de 32/64 bit Intel AHCI/RAID Intel driver v8.9.0.1023? (Dit is naar mijn weten de meest recente versie.)
Voor Windows Vista, 7, Server 2008 en Server 2008 R2 kun je na het opstarten van de installatie kiezen voor taal/toetsenbord, en daarna voor wat hier heet "system recovery options". Als het kan, start deze eens, daarna de tools, en vervolgens het console scherm. Als het lukt deze te starten: geeft eens weer wat "diskpart" weergeeft over je schijven met de standaard "detail disk", "detail volume" en "detail partition" commando's.
Dit lijkt misschien veel, maar wees gerust, als je een systeem eenmaal aan het installeren hebt, dan lukt het meestal wel met de harde schijven.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Het helpt ook als je de harddisks leegmaakt, dan bedoel ik de partitionering eraf haalt en/of eventueele raid-configs ongedaan maakt. Dat wil nog weleens problemen geven als je het zo van de ene naar de andere pc overhevelt nml. Heb je ook al een bios update gedaan ?

[ Voor 7% gewijzigd door Madrox op 04-09-2009 07:25 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Het besturingsyssteem dat ik wil installeren is windows vista ultimate winkelexemplaar of windows 7 build 7600.

Ik gebruik inderdaad de laatste drivers vanop de intel site.

Verder heb ik diskpart eens gedraaid op de ssd:

detail disk

Disk id: 00000001
Type: Sata
Status: Online
Path: 1
Target: 0
Lun id:0
Location path: PCIROOT(0)#PCI(1F02)#ATA(C01T00L00)
Current read-only state:no
read-only: no
boot disk: no
pagefile disk: no
hibernation file disk: no
crashdump disk: no
clustered disk: no

Volume ## LTR Label Fs Type Size Status Info
Volume 2 C Nieuwvolume NTFS Partition 74GB Healthy

detail volume

Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
Disk 0 Online 74gb 0B

Read-only: no
hidden: no
no default drive letter: no
shadow copy: no
offline: no
bitlocker encrypted: no
installable: yes

detail partition

En nu komt het merkwaardige, ik krijg geen partition geselecteerd op de intel. Telkens ik select partition 1 doe (en het is partition 1, gecontroleerd via list partition), dan krijg ik "there is no partition selected".

Volume capacity : 74gb
Volume Free Space: 74gb

En op de vertex die wel herkend wordt:

OCZ-Vertex v1.1.0 Ata device
Disk id: 3DBBxxx
Type: SATA
Status: Online
Path: 1
Target: 0
LUN ID: 0
Location Path: PCIROOT(0)#PCI(F02)#ATA(C01T00L00)
Current Read-only state: NO
Boot Disk: No
Pagefile disk: No
Hibernation file disk: No
Crashdump Disk: 0
Clustered Disk: 0

Volume ## LTR Label Fs Type Size Status Info
Volume 2 C NTFS Partition 59GB Healthy

detail volume

Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
Disk 0 Online 59gb 0 B

Read-only: no
Hidden: no
No default drive letter: no
shadow copy: no
offline: no
bitlocker encrypted: no
installable: yes

Volume capacity: 59 GB
Volume free space: 58GB

detail partition

Partition 1
Type: 07
Hidden: No
Active: Yes
Offset in bytes: 1048576

Update:

Door het verwijderen van het volume in diskpart, kreeg ik de schijf plots wel te zien in de windows installer. Echter, na de installatie van de intel storage matrix drivers onder windows, kreeg ik een melding dat de smart status van de harde schijf (ssd dus) niet in orde was en dat deze in de nabije toekomst ging falen. Dat gebeurde ook na de volgende herstart. Ik heb het gevoel dat er toch iets geks aan de hand is met die ssd.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2009 13:38 ]

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Dat is in ieder geval een vooruitgang. S.M.A.R.T. fouten kwamen bij de eerste generatie Intel SSD's wel eens voor, bij de eerste vernieuwing van de firmwares was dat al opgelost. Heb je de nieuwste firmware wel op de Intel SSD staan? Ik zie in ieder geval dat die van de OCZ Vertex behoorlijk verouderd is, bij de Intel staat geen versienummer.
Daarnaast kan het ook werkelijk om een kapotte flash chip gaan. Wat geeft de Matrix Storage Manager aan als je rechtermuisklikt op "Volumes" -> "[Volumenaam]" -> "Verify Volume Data"? (Deze scan duurt wel erg lang overigens.)

Verwijderd

Topicstarter
De intel is een nieuwe generatie, dus een verouderde firmware lijkt mij onwaarschijnlijk. Echter, wanneer ik de intel nu test op dezelfde computer die reeds opgestart is in windows 7 van de vertex, merk ik dat de intel matrix storage manager aangeeft dat hij in orde is. Wanneer ik dan naar opslag beheer ga, moet hij opnieuw geïnitialiseerd worden (vreemd, stond vanalles op), en ziet de computer maar 7 (!) megabyte ruimte. Erg vreemde boel dus. Morgen even langs de winkel gaan.
Pagina: 1