Dual core E6600 upgrade naar AMD Phenom II X4 945

Pagina: 1
Acties:

• Revocx
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03-2024
Mijn pc dateert alweer uit 2006
Spec :
Cpu : Intel dual core E6600
Werkgeheugen : 3gig Kingston 800mhz ddr2
Mobo : Asus commando moederbord
Videokaart : Ati x1650pro pci-e
74 gig raptor hdd
300 gig hdd
Ik wil mijn coolermaster 580 watt voeding blijven gebruiken.

Nu begint World of warcraft af en toe te haperen, kan hem zker niet meer op high details spelen.
en met het vooruit zien van de nieuwe patch, waarin de grafische beelden worden verbeterd, wil ik waarschijnlijk mijn pc upgrade.

budget is tussen de 500 a 600 euro.

Eerst dacht ik om alleen de videokaart te vervangen, maar ben bang na aantal post's gelezen te hebben dat dan de rest van mijn pc de bottleneck word. en dus dat mijn upgrade nutteloos word.

Vandaar dat ik deze avond ben gaan zoeken naar nieuwe geschikte hardware.
Na een aantal reviews/benchmarks gelezen te hebben, ben ik geintresseerd geraakt voor AMD Phenom II x4 945
Liefst zou ik natuurlijk een i7 cpu nemen, maar dat past absoluut niet in buget.

Nu heb ik de volgende artikelen bijelkaar bedacht, en wilde vragen aan jullie voor tips of opmerkingen.

Cpu : AMD Phenom II x4 945 Prijs : 146.89
Mobo: Gigabyte GA-MA770T-UD3P Prijs : 79.59
Geheugen : GEIL GV36GB1333C7TC Prijs : 118.25
Graka : Club 3D HD 4870 Prijs 132.51

Totaal : 477.24 (prijzen van Azerty)

Ik heb voor dit mobo gekozen omdat hij alles heeft wat ik nodig zou kunnen hebben.
Een beter chipset is natuurlijk de 790 maar die extra 2.0pci-e slot heb ik niet nodig.

De keuze voor het geheugen is de prijs en omdat deze set een CL7 heeft.

En ik heb gekozen voor de 4870 omdat ik verwacht dat hij veel prestatie winst geeft ten op zichten van mijn x1650pro.
de 4870 beschikt uiteraard over 1gig gddr5, ik zat nog wel te twijfelen voor de 4890 maar voor die 10% prestatie winst heb ik geen extra geld voor over. Omdat je dan gelijk naar 159 euro gaat ipv 132 euro.
ik kies voor Ati omdat deze kaart directx 10.1 ondersteund en ik heb een persoonlijke voorkeur voor Ati.

Zouden jullie een andere keus hebben voor een bepaald artikel ?

Mijn budget zit liever tegen de 500 aan dan de 600.

Stel ik zou dit zaterdag direct willen kopen, dan rijd ik naar Alternate en heb ik dit setje voor 507 euro. (alles is op voorraad)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je hebt drie geheugenbankjes, terwijl de phenom II met dual channel werkt (dus een kit van twee bankjes werkt sneller). Triple channel is voor i7... (4GB is overigens ook ruim genoeg).

De processor en videokaart hebben allebei een prima prijs/prestatie-verhouding, dus als je het er voor over hebt zijn die een prima koop. De nieuwe serie videokaarten van Ati (de HD5xxx) worden trouwens volgende maand verkocht, de HD5850 wordt waarschijnlijk rond de 200-250 euro zal sneller zijn dan een HD4890, maar met DX11. (ik denk ik zeg het even, voor het geval je interesse hebt :))

[ Voor 51% gewijzigd door bwerg op 03-09-2009 23:39 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Revocx
bwerg schreef op donderdag 03 september 2009 @ 23:36:
Je hebt drie geheugenbankjes, terwijl de phenom II met dual channel werkt (dus een kit van twee bankjes werkt sneller). Triple channel is voor i7... (4GB is overigens ook ruim genoeg).
Ik ben bewust van mijn dual channel, helaas zijn de setjes van 8gig toch net te duur.
En 2 setjes van 4 gig zijn ook al snel tegen de 150 euro.
Daarom heb ik gekozen voor dit setje van 6 gig, oke ik maak geen gebruik van dual channel, maar in de toekomst heb ik zo een 2 gig module erbij geprikt.

Mijn huidige 3gig heb ik toch vaak voor 90% in gebruik, vandaar dat ik minimaal mijn geheugen wil verdubbelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Revocx op 03-09-2009 23:39 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Revocx schreef op donderdag 03 september 2009 @ 23:38:
[...]

Mijn huidige 3gig heb ik toch vaak voor 90% in gebruik, vandaar dat ik minimaal mijn geheugen wil verdubbelen.
Ik heb ook een 4GB setje en ik heb ook vaak bijna 3GB in gebruik. Die laatste 1GB staat altijd leeg tijdens gamen :).

• Revocx
bwerg schreef op donderdag 03 september 2009 @ 23:40:
[...]

Ik heb ook een 4GB setje en ik heb ook vaak bijna 3GB in gebruik. Die laatste 1GB staat altijd leeg tijdens gamen :).
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar meer geheugen dan die dualchannel, ik zelf heb nog nooit in de praktijk een snelheids winst gemerkt.

Verwijderd

gebruik je een 64bit OS anders zal je toch maar 3 gig gebruiken

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

bwerg schreef op donderdag 03 september 2009 @ 23:40:
[...]

En je gebruikt een 64 bit OS? Zoniet dan kan je lang wachten voordat die laatste 1GB ooit gebruikt zal worden ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:55
Zonde om zoveel geld uit te geven als je alleen World of Warcraft speelt. Ik heb dezelfde processor en had een X1950XT en dat draait prima! Heb nu een upgrade naar een HD4850 gedaan voor nieuwere games zoals UT3 enzo, maar ik durf er me hand voor in het vuur te steken dat als je voor 100~130 euro een Radeon HD4850 koopt, je World of Warcraft weer helemaal vloeiend kan spelen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:50
^^ With him. Videokaart updaten. Zie mijn specs in mijn signature, kan het meeste nog prima draaien (ook zonder overclock naar 3,6 GHz).

[ Voor 61% gewijzigd door Jumpman op 04-09-2009 00:50 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:19

superwashandje

grofheid alom

hmm, als je nog 100 euro voor een HD4850 over hebt mag je die van mij wel overnemen :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-02 06:09
- Ik denk dat je ook gewoon het oude geheugen kunt blijven gebruiken en 3 GB voor gaming is zat.
Het moederbord wordt dan wel DDR2, GA-MA790X-UD4 of ander AM2+ bord erbij plus videokaart naar keuze en klaar.

- Een andere optie is simpelweg een betere Intel procesor plus videokaart.

- Eigenlijk zou ik eerst eens alleen een betere videokaart proberen...

"That was left handed..." - JJH

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
E6600 is idd nog snel zat... alleen je gpu upgraden lijkt me voldoende.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

tazzman schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 00:42:
[...]

En je gebruikt een 64 bit OS? Zoniet dan kan je lang wachten voordat die laatste 1GB ooit gebruikt zal worden ;)
Uiteraard, anders had ik maar ~2,7 over aangezien mijn graka ook nog 512MB heeft (toch?) ;) En dat is voor moderne games toch een beetje nèt op het randje...
Jouke74 schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 10:41:
- Ik denk dat je ook gewoon het oude geheugen kunt blijven gebruiken en 3 GB voor gaming is zat.
Het moederbord wordt dan wel DDR2, GA-MA790X-UD4 of ander AM2+ bord erbij plus videokaart naar keuze en klaar.
Misschien nog een GB erbij kopen. 4GB is nu sowieso wel genoeg (tenzij je speciale programma's gebruikt die geheugen vreten) en je hebt dual channel (al weet ik niet welke geheugenreepjes je nu hebt). Kan inderdaad zijn dat je er weinig van merkt hoor, maar het kan geen kwaad in ieder geval. (meer geheugen dan wat je gebruikt is naar mijn mening zonde, omdat het uit zijn neus staat te vreten. Net alsof je een extra harde schijf koopt terwijl je al schijfruimte zat hebt.)
- Een andere optie is simpelweg een betere Intel procesor plus videokaart.
Kan, maar de phenom II zijn meer waard voor hun geld vind ik. Ook ga je dan van een E6600 naar een E8400 of Q9550 ofzo. Het is een verbetering maar niet zò groot dat ik er meer dan 100,- voor zou uitgeven.
- Eigenlijk zou ik eerst eens alleen een betere videokaart proberen...
Ik ook. CPU's gaan sowieso langer mee dan een GPU. Een HD4xxx ga je een grote sprong mee vooruit, een nieuwe s775 een kleine sprong. een phenom II x4 al iets meer, maar dat kost dan ook meteen bakken vol geld :).

[ Voor 66% gewijzigd door bwerg op 04-09-2009 11:56 ]

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:12
bwerg schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 11:48:

[...]

Ik ook. CPU's gaan sowieso langer mee dan een GPU. Een HD4xxx ga je een grote sprong mee vooruit, een nieuwe s775 een kleine sprong. een phenom II x4 al iets meer, maar dat kost dan ook meteen bakken vol geld :).
Mee eens :)

Scheelt je een hap geld! Deze CPU's kun je ook altijd nog leuk overclocken om er toch nog op vooruit te gaan.

Ik zou zelf ergens ook nog ff 1GB opzoeken zodat je extra geheugen hebt en dan draait het weer in dual channel, is gewoon cool ;)

En trouwens, als je 32 bit os hebt + 4 gb ram en een videokaart met 512 mb geheugen hou je volgens mij nog 3,3 GB over. Dat zegt vista tenminste in taakbeheer ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Stefanovic45 op 04-09-2009 12:15 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

bwerg schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 11:48:
[...]

Uiteraard, anders had ik maar ~2,7 over aangezien mijn graka ook nog 512MB heeft (toch?) ;) En dat is voor moderne games toch een beetje nèt op het randje...
euh, de meer mb is sneller mythe over videokaarten.. het gaat dr om hoe snel ie is, en of je 512 of 1 gb wilt hebben hangt puur af van je schermresolutie, als je niet op full hd al je games draait is 512 genoeg, anders moet je die 3 tientjes meer voor n 1 gig kaart besteden als je wel atijd op 19xx x 1200 gamed..
Kan, maar de phenom II zijn meer waard voor hun geld vind ik. Ook ga je dan van een E6600 naar een E8400 of Q9550 ofzo. Het is een verbetering maar niet zò groot dat ik er meer dan 100,- voor zou uitgeven.
een q9xxx is bijna net zo snel als n phenom, en kost een hele hoop minder dan en een nieuw moederbord en een nieuwe processor. dus over waar voor je geld, ik zou niet 100+ euro extra gaan uitgeven voor een nieuw moederbord als je nu al n asus commando hebt (over dure borden gesproken..)

begin maar eens met je videokaart, een hd4850, of 4870, die e6600 is nog geen bottleneck, zeker als je em nog n beetje overclocked (wat makkelijk zou moeten kunnen met je huidige bord)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
goedkoper is denk ik een q9550 of e8400 ofzo erin doen en die een beetje overklokken.
andere vga erbij + goeie cpu koeler kost je een 250e, moet je wel van de vraag en aanbod gebruik maken :P

Je kan ook je huidige cpu overklokken, maar je vga is nu en later de grootste bottleneck.

Nukezone FTW

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

AlexanderB schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 12:14:
[...]

euh, de meer mb is sneller mythe over videokaarten.. het gaat dr om hoe snel ie is, en of je 512 of 1 gb wilt hebben hangt puur af van je schermresolutie, als je niet op full hd al je games draait is 512 genoeg, anders moet je die 3 tientjes meer voor n 1 gig kaart besteden als je wel atijd op 19xx x 1200 gamed..
Dat bedoel ik niet, meer dat je met een 32-bit OS minder intern geheugen over zou houden door een graka met meer geheugen te nemen (hetgeen een beetje off-topic is misschien, maar goed). Maar mij is net bij een ander topic uitgelegd dat je met een 512MB-kaart nog zo'n 3,2GB overhoudt, waardoor die post van mij dus niet klopte (aangezien je een 1GB-kaart nodig hebt om 2,7 aan intern geheugen over te houden).

@TS: Je hebt echter nog niet gezegd of je een 32bit of 64bit OS hebt. Wel belangrijk, voordat je 6GB en een 1GB kaart in je 32-bit systeempje hangt. (dan zit je namelijk nu met je 3GB al aan het maximum wat gebruikt kan worden). Ook de schermresolutie heb je nog niet gezegd en dat is zoals AlexanderB al zei wel handig om te weten. Op een 1280x1024 scherm is alles boven een HD4850 512MB redelijk nutteloos :).

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 04-09-2009 12:54 ]

• Revocx
Bedankt voor de vele reacties
Uiteraard weet ik dat je een 64bit os nodig hebt met 3 of meer gig werkgeheugen.
Scherm resolutie is 1680 x 1050 pixels

Na al deze reactie gelezen te hebben ga ik toch eerst alleen de videokaart vervangen.
Ik heb gister avond nog tot 00.00 allerlei benchmarks/review gelezen om te achterhalen hoeveel ik vooruit zou gaan als ik mijn e6600 door de nieuwe amd zou vervangen, maar ik kan niet echt duidelijke antwoord achterhalen :/
Daarom lijkt het me inderdaad verstandig, stap voor stap mijn pc te vernieuw. Aangezien ik niet meer zoveel geld aan een computer kan besteden als in 2006 ( woon samen sinds dit jaar :P )

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:12
Ik zou zelf pas 64 bit nemen vanaf 4GB +. Je hebt dan veel minder compatibiliteitsproblemen, daar komt bij dat 64 bits programma ook weer meer geheugen in beslag nemen dus je schiet er bij 4Gb maar weinig mee op.
Powrskin schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 12:18:
goedkoper is denk ik een q9550 of e8400 ofzo erin doen en die een beetje overklokken.
andere vga erbij + goeie cpu koeler kost je een 250e, moet je wel van de vraag en aanbod gebruik maken :P
Als die ondersteunt wordt door zijn huidige moederbord is dat wel voordeliger ja ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Stefanovic45 op 04-09-2009 17:47 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

StefanvanGelder schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 17:44:
Ik zou zelf pas 64 bit nemen vanaf 4GB +. Je hebt dan veel minder compatibiliteitsproblemen, daar komt bij dat 64 bits programma ook weer meer geheugen in beslag nemen dus je schiet er bij 4Gb maar weinig mee op.
Compatibiliteitsproblemen? Alleen ervaring met XP 64-bit toevallig? :P Vanaf vista wordt de 32-bit versie net zo goed ondersteund als de 64-bit versie. En volgens mij nam een 64-bit versie alleen meer schijfruimte in, maar dat weet ik niet zeker. Maar zeker aangezien de TS aangeeft een kaart met 1GB te willen, is voor 4GB een 64-bit wel handig (videogeheugen moet er ook nog bij).

Verder kan een E6600 nog best meekomen. Goed, misschien wel de bottleneck maar een E6600 met HD4870 kan prima meekomen lijkt me.Vooral als je een beetje op het budget moet passen.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Volgens mij maakt Wow niet echt gebruik van vier cores, dus in dat geval is een upgrade naar een E8400 of E8500 processor een beter plan (deze processor wordt ondersteund door je moederbord met laatste bios). Dit zijn relatief zuinige processors die voor gamen toch prima performance leveren. Daarnaast zijn ze vaak makkelijk over te klokken tot 4 GHz, wat voor Wow echt voldoende moet zijn.

Ik denk dat je met 3GB werkgeheugen wel behoorlijk krap zit, zeker als je Vista of Win 7 gebruikt. Een upgrade naar 4GB is dan naar mijn idee een must, en met de lage prijzen van nu kun je er ook direct 6GB van maken (2x1 en 2x2) maar dat moet je zelf bekijken.

Verder is je videokaart natuurlijk een bottleneck in je systeem, upgraden naar een HD4870/HD4890 of GTX 275 zou al enorm veel verlichting geven.

In totaal ben je dan inclusief verkoop van oude CPU en VGA niet meer dan 250 tot 300 euro kwijt.

Edit: Stap voor stap vernieuwen en beginnen met eerst een snellere videokaart is al een heel goed plan, bespaart je waarschijnlijk een hoop geld..

en dan nog een simpel vraagje, heb je al eens taakbeheer laten lopen op de achtergrond tijdens het spelen van WoW? Wat zegt deze over je processorgebruik en geheugengebruik?

[ Voor 19% gewijzigd door frankknopers op 04-09-2009 19:06 ]

Goud is geen geld

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 08:19
Ik kan me niet voorstellen dat WoW niet goed loopt met die cpu. Tot mei had ik ook nog een 8800 gt(nu heb ik een 4870 en die staat in zijn neus te peuteren met WoW) en WoW draaide icm een E6600(@ 3,2 ghz weliswaar) gewoon op minimum 90 fps en dat met alles op max en 1680x1050. Met een standaard E6600 zal dit nog steeds 75 fps zijn.

Mijn advies: Steek daar een leuke videokaart à la 4850 in of als je niet veel budget hebt een 8800 gt. Je cpu nog lichtjes overklokken tot 3 ghz oid(moet prima lukken met stock cooling) en voor niet veel geld draai jij weer perfect WoW.

http://specs.tweak.to/16567

• mzq6600
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Een woord:1156
Het verschil van trage dual-core naar snelle quad-core ga je echt wel merken in alles!

Verwijderd

mzq6600 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 19:45:
Het verschil van trage dual-core naar snelle quad-core ga je echt wel merken in alles!
Je zal idd verschil merken, maar dan moet je wel gelijk een heel nieuwe mobo kopen. Voor dat geld kan je beter een goede graka kopen, dat merk je meer.

Verwijderd

mzq6600 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 19:45:
1156 is geen woord, dit is een cijfer ;)

En waar slaagt dit cijfer, verschil in 3DMark score, iedereen weet ondertussen dat benchmarks in 3DMark ZEER CPU gevoelig zijn en weinig zeggen over realtime gaming prestaties.

@ topicstarter: koop gewoon een goeie nieuwe GPU naargelang je budget.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:56
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:08:
[...]

1156 is geen woord, dit is een cijfer ;)
Een cijfer is enkelvoudig. 1156 is een getal :+

Verwijderd

bas r schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:36:
[...]

Een cijfer is enkelvoudig. 1156 is een getal :+
:) ...juist, ja...
Pagina: 1