[Alarmcentrale]Abacus 15 code-paneel

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:15
We hebben hier thuis al een behoorlijke lange tijd een alarm hangen voor het hele huis.

Het alarm bestaat (relevant zijnde voor dit topic, uit veiligheid ga ik niet de rest van onze veiligheidsmaatregelen in ons huis uit de doeken doen) uit verschillende detectoren die aangesloten zijn op een Abacus 15 centrale.

Kortgeleden is een van onze panelen foute signalen beginnen sturen naar de centrale. Deze sloeg tilt waardoor het alarm afging en niet meer te stoppen was. Na het weghalen van dit paneel (dat trouwens geen tekst meer weergaf op het scherm) functioneert het alarm terug perfect.

Spijtig genoeg is dit paneel onmisbaar omdat het een toegangspunt voor de woning betreft dat vaak gebruikt wordt... Wisselen met andere panelen in huis is ook geen optie omdat die ook broodnodig zijn.

Kort gezegd betekent dit: we hebben zo een paneel nodig. De verdeler/fabrikant van de Abacus 15 serie bestaat niet meer en hierdoor kunnen we de panelen niet meer krijgen. Heeft er iemand dit toevallig nog of kan hij/zij er aan geraken?

Losstaand dat dit een soort van V&A-topic is, is de meest belangrijke vraag:
is het beveiligingstechnisch gezien goed genoeg als dit vervangen wordt met een paneel dat tamper-beveiligd is maar niet origineel is?
Op zich is een alarmcentrale "gewoon" een schakelbord waarbij een kring gesloten wordt en het alarm in "unarmed" toestand gaat...
Ik geef een voorbeeldje: een paneel van bv een elektronisch slot hangen en naar de centrale laten gaan...

Waarom vraag je dat niet aan je alarm-installateur HyperBart?
Omdat ik af en toe hier kom kijken en merk dat er genoeg mensen zijn die hier van elektronica veel kennen om een second opinion te vragen... Gezien we allemaal Tweakers zijn lijkt me de vraag van de geïmproviseerde oplossing hier dan ook gepast...

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 03-09-2009 23:31 ]

Verwijderd

Als je met "paneel" een bedienpaneel bedoeld, die dingen communiceren met de centrale en tenzij je er één vindt die volgens hetzelfde protocol communiceert gaat het gewoon niet werken.

Een Abacus 15 kan volgens een snelle google-actie uit '95 komen. Een kapotte alarmcentrale van 14 jaar oud zou ik sterk overwegen compleet te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hou wel in gedachten dat de alarmcentrale perfect werkt en dat daar op zich niets mis mee is...

edit: met paneel bedoel ik idd: "bedieningspaneel", het paneel waarop dus de status komt op een lcd-schermpje en waarmee je buiten de instellingen van het alarm ook het alarm zelf aan en uit kan zetten...

edit2: losstaand van het feit of de centrale nu kapot was of niet, waarom zou je een centrale vervangen die goed werkt, is er op de beveiligingsmarkt een grote verschuiving geweest wat betreft die centrales dan? (nofi)

[ Voor 78% gewijzigd door HyperBart op 04-09-2009 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan werkelijk van alles zijn. Lokale elektronica reparateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik herhaal het nog eens ;) : er is niets mis met de hele installatie, we weten dat het paneel defect is/was en nu moeten we gewoon een vervanging voor dat paneel hebben
Lokale elektronica reparateur?
Dat is in Hasselt, maar het proberen waard, ik ben niet thuis in dat wereldje...

Nu heb ik netgeleden wel telefoon gehad een andere alarm-installateur en die had nog zo een paneeltje liggen, gelukkig dus.

Met de premies en bijspringen van gemeente bij de installatie van een alarmcentrale is het misschien geen slecht idee om de centrale op termijn te vervangen, met een Siemens centrale is het naar het schijnt schaalbaarder en zijn er enkele kleine aanpassingen mogelijk die wenselijk zijn, maar niet broodnodig...

To be continued dus, maar we kunnen in ieder geval verder met dat ene paneel al.
Moest er hier toch nog een alarm-installateur zijn die Abacus 15 panelen op overschot heeft, mag deze altijd contact opnemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Het enige waar ik kan denken om vervangingsstukken te krijgen is eBay of een oud huis waar het vervangen wordt (als je een installateur kent). Je kunt ook eens kijken of je hetzelfde paneel van een andere fabrikant kunt krijgen.

Meestal maken ze allemaal hetzelfde paneel met verschillende stickers maar sommige fabrikanten hebben specifieke firmware die alleen werkt met hun panelen. Als je een foto hebt van je paneel kunnen anderen zien of het er niet uitziet als een ander paneel.

Als het echt niet meer werkt en te vinden is dan kun je inderdaad vervangen. Je moet niet noodzakelijk een gemonitored systeem hebben, de meeste kun je zelf configureren en monitoren en er zijn leuke mogelijkheden mee (verbinden met je computer of berichtjes naar je gsm laten sturen). Ik ben zelf mijn Vista 10SE stuk per stuk aan het uitbreiden met zelfbouwsensors en schakelaars.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1