• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-02 21:33
Ik heb sinds vandaag een nieuw systeempje in elkaar geknutseld bestaande uit:

Antec 650Watt voeding
DFI Lanparty UT x58 TreH8
Intel Core I7 920
6GB triple channel G-skill DDR3 PC3 12800 op 1600mhz
8800GT

Nou heb ik een probleem met mijn geheugen. Op het moment dat ik alle 3 de geheugens in de groene sloten stop krijg ik op de 7 segment displays CF te zien. Dit geeft aan dat er iets met of:
Dram voltage te laag is (gecheckt is 1,56 volt
Incompatible memory modules
Overclocking issue
bios issue

Ik kan ten eerste zeggen dat het Dram voltage goed is. En incompatible is het geheugen ook niet want heb alle geheugen modules gewisseld en zodra er maar 2 modules in zitten werkt het systeem gewoon goed, Ik heb het systeem net nieuw en een optimized defaults geladen dus deen overclocking issue is het ook niet. Het enige wat het nog zou kunnen zijn zou dus de bios issue kunnen zijn. Nou vroeg ik mij af of er nog meer mensen zijn met dit zelfde probleem. Wat mij trouwens op viel is dat het geheugen standaard op 1066mhz loopt en niet op de 1600mhz die het geheugen aankan. Iemand suggesties met een oplossing voor dit probleem?

Verwijderd

Hey Tripwire999.

Als je nou opstart met 2 plankjes en in het bios de dram voltages op 1.65v zet?
Werken ze ook niet in de ander (gele?) sloten?

dat van 1066 mhz is normaal, maar kan je ook aanpassen in de bios

EDIT: zie op site van DFI dat ze een bios opdate hebben uitgebracht voor verbeterde ondersteuning voor DDR3 geheugen, misschien een idee om die even te flashen?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2009 23:14 ]

• Tripwire999
hey stephan

Thx voor je replay ik ga dat bios ff downloaden en kijken wat er gebeurt ! anders zet ik het voltage op 1,65v

EDIT:

Bios geflashed daarna restart en load optimized defaults gedaan daarna 3e module erin gedaan zelfde probleem.
Module eruit gehaad voltage op 1,65v gezet opgeslagen gerestart om te kijken of alles werkte daarna systeem uit en module bijgeplaatst blijf hetzelfde houden.

Edit 2:
Ik heb op de website gevonden hoe de modules geplaatst moeten worden zie link:
http://img.lanparty.tw/Up...58MemoryConfiguration.pdf

Ik denk dat het laatste geheugenslot (DIMM5) defect is. Elke configuratie die ik gebruik waar DIMM 5 in gebruikt word start ie niet op, ik heb nu 6gb dual channel staan zonder DIMM 5 (zie configuratie pdf) en dan werkt het systeem wel. Als ik dezelfde dual channel configuratie heb maar dan gebruik ik DIMM5 start ie niet op. Wat denken jullie?

[ Voor 91% gewijzigd door Tripwire999 op 04-09-2009 15:57 ]

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:11
Steek het geheugen gewoon eens in een ander slot en/of verruil de module met een die je nu gebruikt. (dan wel 6gb? maar geen triplechannel). Test het geheugen dan gewoon met memtest, kan je fouten daarin uitsluiten.
Als het geheugen goed blijkt te zijn dan kan je het beste met 1 module in dimm1 de boel instellen en dan steeds een module erbij. Mocht dat slot niet werken, dan zal die ernaast waarschijnlijk ook niet werken (is 1 kanaal) als dit zo is dan zou ik een RMA gaan aanvragen.

• Tripwire999
Er werd nog zo'n zelfde onderwerp besproken op de DFI global community hier werd aangeraden om een aantal voltages omhoog te schroeven:

Memory voltage 1,6v
Vcore 1,25v
Vtt 1,3v

Zelf de memory timings te zetten

Memory Multiplier naar 8x te zetten

Nou zijn de memory voltage en de Vtt voltage veranderd alleen ik kan de Vcore instelling en de Memory multiplier niet in het bios vinden waar staan deze?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Vcore van je CPU moet je afblijven. Gewoon even de menu's in je BIOS doorlopen, en je zal ze wel vinden. Zo ingewikkeld is een BIOS nu ook weer niet...

Maar heb je dus idd. al je Memory Modules allemaal getest met MemTest86+ ? Heb je al eens een DIMM in Slot 5 gestoken, zonder andere DIMM's ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Tripwire999
Petervanakelyen schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 21:52:
Vcore van je CPU moet je afblijven. Gewoon even de menu's in je BIOS doorlopen, en je zal ze wel vinden. Zo ingewikkeld is een BIOS nu ook weer niet...

Maar heb je dus idd. al je Memory Modules allemaal getest met MemTest86+ ? Heb je al eens een DIMM in Slot 5 gestoken, zonder andere DIMM's ?
Ik heb dat gedaan ja 1 module in slot 5 gestoken en dan boot ie ook niet, zelfde error, ik denk dat het aan het moederbord ligt en niet aan het geheugen. Waarom zouden alle modules het wel doen in andere sloten en niet in slot 5? Maargoed ik zal morgen een half dagje memtest draaien om het uit te sluiten

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Wellicht een slot waarvan een aantal pins geen goede connectie maken. Mobo DOA.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Tripwire999
Ik heb net de gene gesproken van wie ik het bord heb overgekocht (incl garantie) hij is ook een mede tweaker genaamd Kinoh, en hij heeft wel altijd op triple channel gewerkt hij heeft op 12gb en op 6gb triple channel gewerkt en dat werkte wel. Ik kan me ook niet voorstellen dat het van de een op andere dag kapot is gegaan :S

• Tripwire999
Oke ik heb nu eindelijk tijd gehad om memtest te draaien! Hij heeft 6 uur en 20 minuten gedraait 8 passes gedaan en 0 errors. Ik denk dat ik maar een RMA ga aanvragen of er moet iemand in de buurt van hillegom wonen die toevallig DDR3 geheugen heeft om even te testen :)

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
Ik kan niet uit je post halen of je nu alleen de groene sloten hebt geprobeed. Het is in ieder geval vrij normaal bij die DFI's dat je maar één kleur kunt gebruiken met drie dimms. Dus gebruik de andere kleur.

• Tripwire999
Ik heb de groene in gebruik de gele kan je niet gebruiken als je triple channel wilt gaan draaien.

[ Voor 37% gewijzigd door Tripwire999 op 08-09-2009 23:06 ]

Pagina: 1