SATA RAID controller met cache + voor losse schijven

Pagina: 1
Acties:

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
Hallo, net wat geGoogled en de FAQ doorgenomen, maar kom niet echt tot een antwoord, misschien zoek ik op het verkeerde. Ik vroeg me af of ik een SATA raid controller kan gebruiken om de drie losse SATA schijven die ik nu in mijn pc heb, aan te sturen.

Ik hoop dat een flinke cache icm writeback-policy van een battery backed unit op die sata raid controller me gaat helpen in het dagelijkse gebruik (van alles tegelijk op alle schijven zoals bijv. meerdere Virtualbox servers tegelijk met schijfactiviteit varierend van databases tot filecopy), maar heb geen idee of dit ook echt gaat helpen.

Het hoeft voor mij dus ook niet perse een RAID controller te zijn, ik ben puur geinteresseerd in een optimalisatieslag in het aansturen van de diverse harddisks middels wat slimmere berekeningen van zo'n kaart icm een stuk cache.

Heeft iemand ervaring hiermee of kan iemand me op weg helpen?

edit1: huidige config = 3 sata schijven (500MB, 750MB en 1GB) op onboard controller van Asus P5K mobo.
edit2: naast overweging controller zit ik ook na te denken over een SSD, misschien icm SATA RAID controller :)

[ Voor 11% gewijzigd door 0siris op 03-09-2009 22:29 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Ik denk dat je in die klasse controllerkaarten geen non-raid gaat aantreffen. Het zal dus sowieso een raid-enabled kaart worden. Je kunt op een raidkaart schijven wel gewoon als normale single disk hangen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2009 22:27 ]

• 0siris
OK dus losse disk kan zonder dat die kaart constant zit te loeien over degraded arrays, da's al goed om te weten, thanks.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-02 07:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt in dit geval het beste kijken naar de raidadapters van Areca, HighPoint en LSI Logic. LSI Logic heeft net een nieuwe serie uitgebracht die zeer hoge sequentiële transferrates haalt en geschikt is voor 6Gbps sas. Als je wat schaalbaarheid voor de toekomst wilt hebben is een LSI MegaRAID SAS 9260-4i of 9260-8i wellicht wat.

De invloed van de cache zal zeker wel te merken zijn bij gemixed gebruikt. Omdat de kosten van een raidadapter behoorlijk hoog zijn, zou ik ook ssd's in overweging nemen.

• 0siris
gezien de prijs van dit goedje wacht ik even een mooie 2ehandse af...:)
Bedankt voor de reacties iig.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En stel dat die controller loopt te zeiken over arrays dan maak je gewoon een RAID1 array aan op 1 disk. Ooi eens gehad met een cheap controllertje waarmee ik dat op die manier heb opgelost.

En een 2ehands afwachten zou ik niet doen, de prijs scheelt maar een paar euro (het spul is 2ehands ook erg duur) en het duurt vast erg lang voordat je er eentje tegenkomt.
Pagina: 1