VPN connectie > mapping share

Pagina: 1
Acties:

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik ben me zojuist wat meer gaan verdiepen in VPN.
Om hiermee te beginnen heb ik een Windows XP machine ingesteld als VPN servertje (softwarematig in XP).

Nu kan ik met een andere XP machine (in het zelfde netwerk) wel een verbinding maken met het externe IP adres,
De router dusdanig aangepast dat er een VPN verbinding gemaakt kan worden en werkt ook goed.

Nu is het de bedoeling dat ik via de de share \\ip.adres.of.domein.naam op de netwerkshares terecht kom op de XP machine. Maar dit lukt niet...
Ik krijg dan de melding: De notatie van de opgegeven netwerknaam is ongeldig.

Naast deze share wil ik ook gebruikmaken van de remote desktop.
Is dit gewoon kwestie van het vinkje inschakelen op de xp 'server' onder eigenschappen van deze computer en tabblad 'verbinding van buitenaf' en vervolgens Extern Bureaublad inschakelen???

Als er dan verbinding wordt gemaakt met de XP client, met het Windows proggie Extern Bureaublad en vul dan het ip.adres of domein.naam in, dan doet die het wel. (poort 3389 open gezet op de router naar de betreffende xp 'server').
Maar hoe weet ik dat er dan ook daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt van de VPN verbinding?

ik hoop dat iemand me in de goede richting kan sturen? _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door DaVaRiOuS op 03-09-2009 22:05 ]

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
als je je vpn verbinding hebt gelegd, welk ipadres krijg je dan van je VPN server toegewezen? En welk Ipadres of domeinnaam gebruik je om verbinding te leggen? Immers, als je een vpn verbinding hebt opgezet bevindt de client zich in het netwerk van de server en moet je dus geen verbinding maken met het publieke ipadres van de server maar met het lokale Ipadres. Als je PPTP VPN gebruik hoeft je dus alleen poort 1723 in je router te forwarden naar je server, al het overige verkeer verloopt vervolgens over die VPN tunnel omdat er niet meer verder gerouteerd hoeft te worden, je bevindt je immers al in het netwerk van de VPN server.

ik hoop dat je het nog snapt :P

• DaVaRiOuS
nielsl schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 00:29:
als je je vpn verbinding hebt gelegd, welk ipadres krijg je dan van je VPN server toegewezen? En welk Ipadres of domeinnaam gebruik je om verbinding te leggen? Immers, als je een vpn verbinding hebt opgezet bevindt de client zich in het netwerk van de server en moet je dus geen verbinding maken met het publieke ipadres van de server maar met het lokale Ipadres. Als je PPTP VPN gebruik hoeft je dus alleen poort 1723 in je router te forwarden naar je server, al het overige verkeer verloopt vervolgens over die VPN tunnel omdat er niet meer verder gerouteerd hoeft te worden, je bevindt je immers al in het netwerk van de VPN server.

ik hoop dat je het nog snapt :P
Helemaal duidelijk!
Ik zit nu al in het netwerk van de server, dus dan kan je het ook niet goed testen.
Ik ga het eens testen met een buitenstaande pc :)

tnx!

Dus voor dat extern bureaublad hoef ik dus alleen dat ene vinkje aan te zetten om extern bureaublad te accepteren en de gebruikers toe te kennen die toegang mogen hebben?
Voor de resten hoeven in de router daar geen poorten voor open gezet te woorden omdat het over de VPN lijn loopt?

[ Voor 13% gewijzigd door DaVaRiOuS op 04-09-2009 12:54 ]

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Je kunt het natuurlijk altijd open zetten, zodat je ook zonder VPN die computer in kunt.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• DaVaRiOuS
Wat ik me dan nog even afvraag is het volgende...

Waarom staat de subnetmask op 255.255.255.255 ?

PPP-adapter VPN Route:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.101
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.101

[ Voor 28% gewijzigd door DaVaRiOuS op 04-09-2009 20:40 ]