[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
[ Voor 73% gewijzigd door Termi op 03-09-2009 20:22 ]
Waarom dan toch VA? Dat heeft ermee te maken dat stroom en spanning niet synchroon hoeven te lopen. Hierdoor krijg je je vermogen wat je kan je kan gebruiken, maar ook een verlies component aan vermogen. VA geeft het totaal aan van bruikbaar en niet bruikbaar vermogen.
De afwijking tussen stroom en spanning wordt uitgedrukt in Cosinus Phi of Power factor..
Feitelijk komt het er dus op neer dat een 10KVA een vermogen van 10KW opwekt. Maar hoeveel je uiteindelijk echt kan gebruiken hangt af van de cos phi en dus de zut die je er achter hebt hangen. 10 KVA generator voor 10kW gaat hem niet worden iig.
[ Voor 37% gewijzigd door Terror op 03-09-2009 20:37 ]
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
VA=Watts (resistieve belasting) voor V = RMS volt en A = RMS amps
als het niet in fase is (vb. motors of tl-belichting)
VA x PF = Watts waar PF = Power Factor
Zware motors hebben soms een PF van 35%, geschakelde voedingen (PC's etc.) hebben ongeveer 90%. Als je een generator voor een gebouw wilt wordt er voor 60% gerekend. Dus het hangt ervan af wat je je generator voor nodig hebt.
Als je dus 10.000 W (10KW) wil genereren voor een zware motor dan moet je ongeveer een 30,000 VA generator hebben. Voor de gemiddelde belasting zou een 18-20 kVA genoeg moeten zijn (je moet altijd iewat extra rekenen).
[ Voor 22% gewijzigd door Guru Evi op 03-09-2009 20:31 ]
Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org
Anoniem: 237999
Waarbij de cos-phi tussen 0 en 1 ligt. Bij zuiver resistieve lasten, zoals gloeilampen en elektrische verwarming is de cos-phi 1, zodat voor 10kW een generator van 10kVA voldoende is. Voor apparatuur met een cos-phi lager dan 1 zal je een zwaardere generator nodig hebben.
Probleem is alleen dat dat de kabel die in de grond ligt net niet zwaar genoeg is om de lampen en het clubhuis tegelijk te verlichten.
En dat de kosten om een nieuwe kabel aan te leggen ongeveer 22.000 euro kost, maar er licht wel een zware gas leiding. (is een oud stuk grond van een tuinder die voorheen zelf stroom opwekte)
CAT heeft verschillende types, zou de GEUG16-1 (16.5kva) zwaar genoeg zijn ?
[ Voor 60% gewijzigd door player-x op 03-09-2009 21:23 ]
Ik weet niet hoe groot je clubhuis is (en hoeveel frituurpannen, ovens en magnetrons er staan), maar aan 3*10ampere zou je toch voldoende moeten hebben?
Overigens als je googled met de termen "watt naar kva" (je topictitel) dan krijg je dusdanig veel goede hits dat ik me afvraag of je wel zelf gezocht hebt.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Hebben je die info van de netbeheerder? Aansluitingen tot 10 MVA vallen namelijk onder een gereguleerd tarief. De netbeheerder is voor dit soort aansluitingen verplicht te verzwaren voor een wettelijk vastgelegd tarief. Het realiseren van een nieuwe 100 kVA aansluiting kost iets van €4000,-. Om die reden twijfel ik aan die €22.000,-.player-x schreef op donderdag 03 september 2009 @ 20:58:
Probleem is alleen dat dat de kabel die in de grond ligt net niet zwaar genoeg is om de lampen en het clubhuis tegelijk te verlichten.
En dat de kosten om een nieuwe kabel aan te leggen ongeveer 22.000 euro kost, maar er licht wel een zware gas leiding. (is een oud stuk grond van een tuinder die voorheen zelf stroom opwekte)
Geen idee of Liander jou netbeheerder is maar op deze site staan aansluit tarieven die bij lange na niet de 22 duizend aan tippen als het gaat om 10kW. Daarnaast wil je geen nieuwe kabel, maar je wilt je aansluiting verzwaren. Dat die kabel dan vervangen moet worden is niet jouw probleem, maar die van de netbeheerder
Bij verzwaring is het volgensmij zelfs zo dat je niet de prijs voor een nieuwe aansluiting betaald, maar dat je alleen de meerprijs naar je nieuwe aansluiting betaald.
Hier een overzichtje voor alle netbeheerders in NL met ook de lagere aansluit capaciteiten. Denk niet dat je 100 kVA nodig hebt namelijk
Voor een 30 kVA generator kom ik op google op prijzen van tegen de 3K. Ik vermoed dat je netbeheerder je aansluiting voor onder de 3K kan verzwaren. Zwaardere kabel door een installateur laten plaatsen betaal je idd de hoofdprijs voor. Weet je trouwens zeker dat je kabel zwaarder uitgevoerd moet worden? Tuinders produceren voornamelijk warmte. De stroom die erbij geproduceerd wordt wordt meestal teruggeleverd. Als dat de kabel is die er nu bij jullie ligt is de kans groot dat de kabel goed genoeg is. Dikke kans dat alleen je aansluiting aangepast moet worden.
[ Voor 56% gewijzigd door Terror op 03-09-2009 22:07 ]
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Het clubhuis trekt het wel van de het net, het is puur de voetbalvelden die verlicht moeten wordenIllusion schreef op donderdag 03 september 2009 @ 21:28:
10KW verdeeld over 3 fasen is ca14,5 ampere per fase. Een aansluiting van 3*25ampere is volgens mij vrijwel altijd wel mogelijk, waardoor je dus nog 10 ampere per fase overhebt.
Ik weet niet hoe groot je clubhuis is (en hoeveel frituurpannen, ovens en magnetrons er staan), maar aan 3*10ampere zou je toch voldoende moeten hebben?
Ja heb gegoogeld en er waren zeer veel sites met de formule alleen begrijp ik hem niet helemaal, maar ben geen elec maar een mechanikerOverigens als je googled met de termen "watt naar kva" (je topictitel) dan krijg je dusdanig veel goede hits dat ik me afvraag of je wel zelf gezocht hebt.
En zelfs met alle antwoorden hier snap ik het nog steeds niet helemaal. (sorry)
want Guru Evi heeft het ook over Power Factor dat invloed heeft geld dat voor mijn lampen ook ?
Want hoeveel heb ik nodig in kVA voor 10kVA en heb ik meer nodig rekening houdend met de PF voor de lampen die ik gebruik?
Heb ik niet vermeld maar ik woon in Noorwegen, en hier moet je zelf je de kosten voor de kabel aanleg betalen.Terror schreef op donderdag 03 september 2009 @ 21:35:Hebben je die info van de netbeheerder? Aansluitingen tot 10 MVA vallen namelijk onder een gereguleerd tarief. De netbeheerdere is voor dit soort aansluitingen verplicht te verzwaren voor een wettelijk vast gelegd tarief.
player-x schreef op donderdag 03 september 2009 @ 22:09:
[...]
Heb ik niet vermeld maar ik woon in Noorwegen, en hier moet je zelf je de kosten voor de kabel aanleg betalen.
Moraal van het verhaal. Generator levert vermogen. Afhankelijk van wat je eraan hangt krijg je een andere verliescomponent. Dit verlies is afhankelijk van de power factor. Ik heb geen idee wat voor Powerfactor er bij een natrium lamp hoort. Heb je een merk en type (nummer) van de lamp. Misschien staat het in een specsheet.
[ Voor 33% gewijzigd door Terror op 03-09-2009 22:23 ]
Anoniem: 237999
De power factor zal meer van ballast afhangen dan van de lamp zelf. En ballasten heb ook nog in verschillende varianten (met ongetwijfeld verschillende power factors). Een specsheet zou inderdaad uitkomst moeten bieden.Terror schreef op donderdag 03 september 2009 @ 22:14:
[...]
Moraal van het verhaal. Generator levert vermogen. Afhankelijk van wat je eraan hangt krijg je een andere verliescomponent. Dit verlies is afhankelijk van de power factor. Ik heb geen idee wat voor Powerfactor er bij een natrium lamp hoort. Heb je een merk en type (nummer) van de lamp. Misschien staat het in een specsheet.
Op zichzelf levert een lage power factor (blind vermogen) overigens geen direct verlies op; de wet van behoud van energie gaat ook hier op. Het vervelende van een lage power factor er voor een bepaalde geleverd vermogen er meer stroom rondgepompt moet worden dan bij een hoge power factor omdat de stroom niet in fase is met de spanning. De generator en kabels moeten op die hogere stroom gedimensioneerd worden (i.v.m. transportverliezen). Dit is ook de reden dat bij grootverbruikers van de elektriciteitsleverancier maatregelen moeten nemen om hun power factor in de buurt van 1 te houden.
Maar je geeft aan dat je weinig kennis hebt van electrotechniek, welnu:
Bij gelijkstroom is het heel simpel, P = U x I. Bij wisselstroom kunnen bij inductieve belastingen zoals motoren in grootte variërende faseverschuivingen optreden, m.a.w. de nuldoorgangen van stroom en spanning vallen niet meer samen, er komt een factor bij, de powerfactor, bij sinusvormige stromen en spanningen de cos phi. Aldus is dan het vermogen P = U x I x cos phi. Uitkomst in watts delen door 1000 geeft kW, enkel U x I geeft de waarde weer in VA resp. kVA.
Maar de belasting bestaat in jouw geval niet uit motoren, maar enkel uit verlichting. En daarbij is de faseverschuiving er wel, nl. een sportterreinverlichting zal waarschijnlijk niet bestaan uit gloeilampen, maar gasontladingslampen. En deze hebben inductieve voorschakelapparaten. De faseverschuiving is echter vergeleken bij motoren e.d. relatief gering. Met een factor 0,8 val je geen buil, dus met 10/0,8 = 12.5 à 13 kVA heb je wel genoeg.
En als de lampen (waarschijnlijk verdeeld in clusters) per cluster cos phi gecompenseerd zijn, kun je zelfs nog dichter tegen die 10 kVA zitten. Maar een beetje reservevermogen is toch wel aan te bevelen.
Edit:
Overigens geen idee hoe groot de powerfactor exact is bij deze lampen. Misschien kun je daar nog achter komen. Kan misschien net iets verschil maken in de kosten. En zoals opgemerkt, blindvermogen is beslist niet verlies aan vermogen, maar er hoort wel een hogere stroom bij, en die moet de generator kunnen leveren. Vandaar dat het vermogen van generatoren en trafo's altijd wordt uitgedruikt in VA, kVA, MVA enz.
[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 03-09-2009 23:29 ]
erm, waarschijnlijk trekt de vaste aansluiting die lampen makkelijker, dat soort lampen hebben namelijk nogal de neiging om enorm veel opstartstroom te trekken, kan je beter de magnetron en frituurpan van het clubhuis op de generator hebben, )en de koelkast wel aan t net hangen zodat die niet uit gaat als je naar huis gaat..)player-x schreef op donderdag 03 september 2009 @ 22:09:
[...]
Het clubhuis trekt het wel van de het net, het is puur de voetbalvelden die verlicht moeten worden.
Bij wisselstroom heb je namelijk het verschijnsel dat er stromen lopen die je niet gebruikt. Deze zijn echter wel gewoon meetbaar.
Meestal staat de informatie die je nodig hebt trouwens op de ballast.
Kleine aanvulling.Terror schreef op donderdag 03 september 2009 @ 21:35:
[...]
Hebben je die info van de netbeheerder? Aansluitingen tot 10 MVA vallen namelijk onder een gereguleerd tarief. De netbeheerder is voor dit soort aansluitingen verplicht te verzwaren voor een wettelijk vastgelegd tarief. Het realiseren van een nieuwe 100 kVA aansluiting kost iets van €4000,-. Om die reden twijfel ik aan die €22.000,-.
Ik verzorg dit soort aansluitingen en die € 4000,00 is inderdaad het aansluittarief van een 100 kVA aansluiting.
Maar... daar komen nog kosten bij!! De eerste meters zitten in het aansluittarief maar als de afstand groter wordt betaal je per meter nog ruim € 40 extra!!
Met een beetje ongunstige ligging kom je echt wel uit op die €22.000,00!!
Helaas...
Maar ik denk ook niet dat je zo'n zware aansluiting nodig zal hebben.
"What do you get if you multiply six by nine..."