Asus P5Q Deluxe, kan niet in bios komen

Pagina: 1
Acties:

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:52

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ik heb hier van een bekende een PC met een Asus P5Q Deluxe liggen, met de volgende problemen:
- Er staat geen installatie van een OS meer op
- Er kan met geen mogelijkheid in het BIOS gewerkt worden. Het toetsenbord (USB en PS2) wordt niet gezien en ik kan alleen met de muis in het Bios komen, maar daarna dus niets doen omdat er geen toetsenbord werkt
- Een nieuw OS installeren (XP of Vista) werkt ook niet, omdat je dan eerst "op een toets moet drukken" en dat gaat moeilijk zonder toetsenbord.
- Bart PE boot wel netjes door, maar van daar uit kan ik ook niet echt veel doen.

Wat heb ik ondertussen gedaan:
- allerhande toetsenborden aangesloten (PS2/USB etc.) niets werkt
- Bios reset via knopje op het moederbord, geen resultaat
- Ik wil proberen het bios te upgraden, maar via de EZ flash werkt het niet. Ik heb nog geen andere manier gevonden, omdat de site er op dat punt nu uitligt :(

Dus ik heb hier nu een PC staan, waar ik gewoon niets mee ( weet te) kan doen.

Wat zou ik nog meer kunnen proberen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verschillende USB poorten getest? Heb je nergens een pci kaartje liggen met wat USB poorten op?

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ik heb alle USB poorten getest. Pakt dit moederbord dat dan normaal gesproken op?
Kan het ook een BIOS instelling zijn die dit belemmert? Hier kom ik dus alleen niet in.
Ook zie ik bij dit moederbord een half groene half paarse PS2 stekker zitten. Kun je hiervoor ook wat in het BIOS instellen?

Helaas heb ik zo geen los USB kaartje

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
die half groen half paarse is voor of totbo of muis, dus daar kun je gewoon ps/2 indoen en dat herkent hij vanzelf.

heb je al eens geprobeerdeen half uur de cmos batterij eruit te halen?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Zou je niet je hdd er uit kunnen halen, deze in een andere pc stoppen en hierop dan ALLEEN een os op zetten?? Daarna de hdd terugplaatsen en de pc opstarten.

os is volgens mij niet aan hardware gebonden als hij geinstalleerd is, drivers zorgen hiervoor.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ik heb de batterij er nog niet een half uur uit gehad, omdat ik dacht dat een reset wel met dat groene knopje op het moederbord zou gaan.....heeft het dan nog zin, dan ga ik dat straks proberen.

Natuurlijk zou ik de hdd in een andere pc kunnen stoppen en het OS kunnen installeren, maar dat zie ik meer al slaatste redmiddel, want daar los ik het probleem, dat ik niet het bios in kan niet mee op.

Uiterarad heb ik dus al een toetsenbord in die groen/paarse ingang aangesloten, maar dan krijg ik zelfs een melding na reading VRAM, pres F1 to...: No Keyboard detected.

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:56
Ik ervaar exact hetzelfde met een ASUS P5Q Deluxe. PS/2 of USB maakt niet uit, tijdens de POST ziet de PC gewoon geen toetsenbord en je kunt dus werkelijk niets omdat je niet in de bios kan komen.
Tijdens de talloze pogingen heb ik 1x (random?) het geluk gehad dat hij het wel deed. Toen heb ik meteen een Bios update gedaan in de hoop dat het probleem daarmee opgelost zou zijn. Hierbij zijn natuurlijk de bios instellingen gereset en nu komt de PC dus ook niet meer bij het OS (staat op RAID0 en om dat in te stellen moet ik in de bios zijn...)

Dit is echt een irritant probleem en het lijkt echt een mobo issue te zijn. PC gestript tot bare minimum maar het probleem blijft. Ik denk dat het moederbord RMA gaat.

Update: gisterenavond de voeding uitgezet en de stekker er uit getrokken. Vanmorgen de boel weer aangezet en nu kan ik dus wel keyboard gebruiken en in de bios komen... Fingers crossed dat het ook zo blijft.

Update2: en een paar reboots later is het probleem weer terug bij af. Keyboard doet niets tijdens post.
Een ander probleem dat ik ervaar is dat ik bij reboot uiteindelijk zelf de resetknop in moet drukken. Dat was vanmorgen (toen keyboard het deed) ook opgelost. Shutdown gaat overigens wel goed.
Alles bij elkaar een lekkere brakke boel als je het mij vraagt. In elk geval geen porem voor een mobo van ca. 175 euro met de naam Deluxe.

[ Voor 32% gewijzigd door d3vlin op 18-09-2009 11:22 ]

Leaping Lab Rats!

Verwijderd

Vreemd dat jullie niet meer in de bios geraken.
Ik heb vandaag mijn nieuw P5Q Deluxe bord aangekregen en alles is perfect verlopen.
Ik had gisteren deze topic gelezen en was al bang dat ik dus ook problemen zou krijgen om in de bios te komen.
Maar na het inbouwen en aansluiten van mijn bord heb ik gewoon mijn draadloos toetsenbord en muis aangesloten.(toetsenbord op USB en muis via PS2)
En tijdens de eerste opstart kon ik al onmiddelijke in de bios geraken met mijn toetsenbord.

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:56
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 20:39:
Vreemd dat jullie niet meer in de bios geraken.
Ik heb vandaag mijn nieuw P5Q Deluxe bord aangekregen en alles is perfect verlopen.
Ik had gisteren deze topic gelezen en was al bang dat ik dus ook problemen zou krijgen om in de bios te komen.
Maar na het inbouwen en aansluiten van mijn bord heb ik gewoon mijn draadloos toetsenbord en muis aangesloten.(toetsenbord op USB en muis via PS2)
En tijdens de eerste opstart kon ik al onmiddelijke in de bios geraken met mijn toetsenbord.
Ter info; we hebben er destijds een stuk of wat besteld voor een aantal PC's en er is er nu 1 waarbij dit probleem zich voor doet. Waarschijnlijk een incidenteel defect moederbord dus.

Leaping Lab Rats!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Of misschien pech met een rotte BIOS versie ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

d3vlin schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:28:
[...]

Ter info; we hebben er destijds een stuk of wat besteld voor een aantal PC's en er is er nu 1 waarbij dit probleem zich voor doet. Waarschijnlijk een incidenteel defect moederbord dus.
Mijn pc heeft één jaar en 14 dagen perfect gewerkt en nu herkent het moederbord de PS2 toetsenborden niet meer !!
Met usb toetsenbord kan ik verder werken, maar helaas kan ik niet meer in het bios, wat toch riskant kan zijn..

Door te googlen toch een oplossing gevonden:
- power off + stekker uit stopcontact + wachten tot LED's uitgaan
- CMOS wissen door jumper van 1-2 naar 2-3 te verplaatsen
- 10 seconden wachten
- jumper terug origineel

Boot opnieuw op met PS2 keyboard, naar Bios
USB keyboard aangesloten
In bios: zichtbaar dat er een USB keyboard is.
Voor alle zekerheid: Boot trager gezet zodat meer checks uitgevoerd worden (Quick Boot Disabled)
DEL knop werkt nu ook met USB keyboard. 8)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 22:40 . Reden: oplossing gevonden ]

Pagina: 1