Hoe werkt dat overclocken?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ali G
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik heb een aantal vraagjes over overclocken
Ik heb dit nog nooit gedaan dus en wil het graag een keer doen. lijkt me brullen maar mijn mobo moet niet kapot gaan.
Ik zal effe zeggen wat ik heb.
Abit BE6 (supports 550 max) (maar met nieuwe BIOS, tot 700 geloof ik ik kan het fout hebben)en ik heb de Pentium 500 boxed erop
zitten. Als ik hem wil overclocken
Is BIOS op 6x100 zetten dan hetgene wat je moet doen? Die snelheid wil ik namelijk halen en ik neem aan dat dat ding dus veel te heet wordt als ik hem op 600 heb draaien.
weet iemand of dit kan van 5x100 naar 6x100
of op een andere manier naar 600 7x85 ofziets
inde buurt van 600.
+ Welke cooler moet je er dan oppleuren en hoeveel graden moet je CPU eingelijk draaien?
Ik weet dat dit veel vragen zijn maar kan iemand me advies geven? Mail me gerust of zet een replytje neer (icq 26429717)

Bedankt,

Erik Stijnen

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

kan je niet eerst even de overclock-basics gaan doorzoeken voordat je zulke vragen gaat stellen? http://www.tweakers.net/reviews.dsp?Document=1

kijk hier maar eens.
wat ik je wel kan vertellen is dat die '5x' vast staan. Dat is je multiplier. Je moet dus nie tje multiplier veranderen maar je FSB. je moet hoger gaan dan die 100 mhz als je de processor sneller wil hebben.
Maar ga die link maar eens uit-checken, dan wordt je veel duidelijk

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:55
Nope, je kunt je multiplier niet veranderen. Die processors hebben Multiplier lock. dus dat dingetje van 5X wel kun je de FSB dus wat erachter komt: 100 mhz standaard dus 5X100=500 mhz. als je die 100 nou eens in 110 veranderd dan is het 5X110=550 mhz. zou je eens kunnen proberen. je moet dan gewoon in de bios (bij award dan) naar chipset features gaan en dan ff daar veranderen. ik denk dat ie standaard op default staat maar dan moet je dat dus ff veranderen in 110. ik heb gehoord dat die 500's niet echt super hoog gaan. maar 550 moet wel te halen zijn.

• Ali G
AHA, ik heb het verhaaltje door gelezen en ik snap er al wat meer van, maar nog steeds niet echt hoe hoog je nou kan met een bepaalde processor.
maar 5x110 moet ik maar gaan proberen dan.

Verwijderd

Hoe hoog die kan weet je nooit van te voren.
uitproberen dus.

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

bij www.overclockers.com vind je een cpu-database van mensen die hun cpu overgeklokt hebben.
Kijk niet naar de bovenste, maar kijk onderaan naar de 'gewone' mensen met gewone koeling.
Je moet gewoon even proberen hoe hoog hij wil, is dus verschillend per processor

• Ali G
Aha, ik ben er nu achter dat de multiplier factor vastegelegd wordt bij die van mij in ieder geval. Wat ik dus moet doen is de busspeed verhogen. Ik las dat geheugen en De AGP en pci poorten ook sneller gaan blazen dan. Klopt dat?

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

klopt helemaal..en daar moeten ze maar net tegen kunnen.
is gewoon een kwestie van proberen

• Ali G
Hey RdB, he moet kunne volgens jou maar
als het fout gaat, dan heb ik dus gewoon pech
en dan mag ik het opnieuw proberen als ik weer geld heb? :((
Trouwens van 500 --> 550
scheelt het veel in snelheid. Daarmee bedoel ik ook de geheugen snelheid en AGP snelheid (gaat mijn videokaart veel sneller of valt het mee?)

• Ali G
trouwens, dat proberen moet ik dat met cooler doen? want ik moet die box van intel er dan eerst af slopen

• Ali G
Ik bedoel
moet ik dat met de standaard cooler van intel
doen of met een andere (welk merk).
ik ben op die overclock site geweest
daar heeft een gast zijn pentium 500 op 620
een maand al draaien, en stabiel zegt tie.
Volgens mij niet echt goed voor je pentium

• Gman
  • Laatst online: 30-08 23:19
Goede koeling is alles!
En snel geheugen...als je FSB over de 100 gaat, moet ook je geheugen snel zijn...133 Mhz dus.
Dit weet ik niet 100% zeker, want ik moet me nieuwe Dual Celeron nog in elkaar schroeven.

• Ali G
Mijn geheugen is 100 mhz.
Pagina: 1