• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:06

Auredium

Informaticus Chaoticus

Topicstarter
Onderwerp: Een theoretische blik op de dimensies in ons universum en de relatie ermee tot mogelijke parallelle ruimten.
Datum: 03 september 2009
Auteur: Auredium

In een eerdere poging vandaag probeerde ik kort een theorie uit te leggen over het verband tussen het ruimte/tijd veld van ons universum en het mogelijke bestaan van parallelle dimensies.Daar de structuur destijds te wensen over liet zal ik hier pogen een nieuw pleidooi op te starten.

1.0 Theoretische achtergrond

Voordat er zal worden ingegaan op de vierde dimensie is het verstandig eerst te kijken naar de eerste drie dimensies. In ons universum betaan drie soorten dimensies die wij alledaags aan objecten kunnen refereren. Als wij een kubus pakken heeft deze een hoogte, een breedte en een diepte. De kubus is daarmee 3 dimensionaal.

Er zijn echter verschillende theorieen die het bestaan van meerdere dimensies opperen buiten de reeds bestaande drie dimensies boven genoemd. Voorbeelden van theorieen die meer dan de genoemde drie dimensies opperen zijn de string theorie en de M-theorie die uit gaan van 10 en 11 dimensies. Een andere veel genoemde theorie is dat de tijd zelf een vorm van dimensie is daar zij een object in staat stelt om zich voort te bewegen.

1.1 Dimensies en geometrische figuren

Als de tijd als dimensie buiten beschouwing wordt genomen zal de vierde dimensie een grotere ruimtelijke dimensie zijn. Een voorbeeld van een dergelijk vier dimensioneel figuur is de hyperkubus. Hoewel het een voor de mens lastig voor te stellen figuur is kan het als beste worden omschreven als een kubus met een extra ruimtelijke dimentie die zich zowel in als buiten de 3 dimensionale variant bevindt.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/25/Squarecubetesseract.png/400px-Squarecubetesseract.png

1.2 Het ruimttijd veld

In ons universum is een algeheel onzichtbaar veld wat de factor tijd aan de dimensies weeft. Dit verband zorgt ervoor dat de tijd beinvloed wordt door de massa en dichtheid van een object.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/22/Spacetime_curvature.png/300px-Spacetime_curvature.png

2.0. De ruimtetijd als onderdeel van de vierde dimensie

In dit stuk zal ik kort mijn eigen theorie uit elkaar zetten en het kort hebben over de mogelijke implicaties ervan.

Kort gezegd is mijn theorie een combinatie van het ruimtetijdveld en de 4 dimensionale figuren zoals de hypercubus. Als wij het universum voorstellen als een 4 dimensioneel figuur kan het zijn dat het ruimtetijdveld wat wij ervaren als een vierde dimensie het universum completeerd. In die geval is het logisch dat het ruimtetijdveld overal rondom ons zich bevind maar ook buiten het universum als onderdeel van datzelfde universum.

Indien er variaties zijn in de manier waarop een ruimtetijdveld functioneerd kan dit betekenen dat er verschillende ruimtetijdvelden kunnen bestaan die onderdeel zijn van verschillende parallelle ruimten die ieder worden gevormt door objecten die in verband staan met een ruimtetijdveld welke bepaald wordt door de natuur van tijd en de invloed die objecten erop zullen uitoefenen.

Bronnen:

Voorlopig alleen wikipedia.
Wikipedia: Spacetime
Wikipedia: Dimension

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:06

Auredium

Informaticus Chaoticus

Topicstarter
Zow, hopelijk is deze keer de opbouw wat beter onderbouwt. :)
Kunnen wij de discussie in ieder geval wat beter voortzetten.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Verwijderd

Ik dnek dat de tijd ruimte dimensies onderhevig zijn aan zwaartekracht artefacten die door middel van gravitatieveld-vergelijkingen kunnen worden gerationaliseerd. Enige concrete hyperbolen kunnen middels configuratieconcepten worden gedivergeerd :)

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:13
De 4e dimensie is niets anders dan de bewegingen in tijd. Om 23:00 uur sta je onder douche, om 0:00 uur lig je in bed. Daar kun je een lijn tussen leggen. Maar je had ook heel veel andere dingen kunnen gaan doen. Al die bijna eindeloze mogelijkheden vormen de 4e dimensie. Echter wij mensen doen zelden wat met de 4e dimensie. Enkel als we ergens op tijd willen zijn. Maar zelfs dan heb je liever minder 3 dimensies, namelijk minder files. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Snowwie op 08-09-2009 20:22 ]

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Snowwie schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:21:
Maar je had ook heel veel andere dingen kunnen gaan doen. Al die bijna eindeloze mogelijkheden vormen de 4e dimensie.
Nee, als die eindeloze mogelijkheden zijn dingen die niet zijn gebeurd. Dat heeft niets met dimensies te maken. Er is maar één mogelijkheid wél gebeurd.

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Deed me heel erg veel denken aan deze video

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Pagina: 1