12v AC voeden met 12v DC

Pagina: 1
Acties:

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-08 16:23

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Topicstarter
Ik moet op locatie even een DSL lijn gaan testen.
Is ergens langs een kade met in geen 220 in de buurt.
Nu heb ik een zyxel modem, met een 12v voeding .. dus ik enthousiast een sigaretten aansteker aansluiting solderen en een dc stekker formaatje wat op de zyxel past.

Toch nog even controleren, hoe de polariteit zat op de dc stekker zie ik ineens dat de voeding AC is ipv DC :(

Maar snel even de zyxel opengedraaid en zoals ik al dacht wordt de AC meteen door een gelijkrichter gegooid en dus naar DC geconverteerd.
Tis voor mij alleen te lang geleden om goed te kunnen beoordelen of dit nou wel of niet slim is om te doen. Kan iemand even met me meedenken .. danwel beredeneren of dit slim is?

Het is een leen modem van de provider dus wil hem graag heel houden dus liever geen antwoorden dat ik het gewoon maar ff moet proberen ;)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als die gelijk door een gelijkrichter gaat zou ik me persoonlijk geen zorgenmaken

Iperf

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-08 16:23

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Topicstarter
Thanks, heb het net even geprobeerd .. en het werkt idd ..
:)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

np :)

Iperf

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

officieel is het niet echt handig, sommige apparaten hebben nog wat filtertroep op de AC kant zitten voordat de boel gelijkgericht wordt, maar als ie inderdaad meteen door n gelijkrichter gaat, dan kan het best.. :) maar tis al opgelost dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:40

Ibex

^^ met stom.

Ik denk dat je toch moet opletten hiermee. Als je AC 12V hebt, en het gaat door een gelijkrichter en dan naar een "simpele" afvlakking met wat condensatoren, kan het zijn dat de uiteindelijke DC maar rond de 9 a 10V zal zijn. Als je er dan 12V DC insteekt, zou het misschien kunnen dat het een te hoge spanning is.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ibex schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 12:23:
Ik denk dat je toch moet opletten hiermee. Als je AC 12V hebt, en het gaat door een gelijkrichter en dan naar een "simpele" afvlakking met wat condensatoren, kan het zijn dat de uiteindelijke DC maar rond de 9 a 10V zal zijn. Als je er dan 12V DC insteekt, zou het misschien kunnen dat het een te hoge spanning is.
neuh .. de piekspanning is zo'n 17 volt bij 12v ac. er vind altijd wel een spaningstabilisatie plaats daarna e.g. 7805 oid

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja wat eerder het geval is , is dat er meer stroom gaat lopen omdat je spanning lager is.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:02
AlexanderB schreef op donderdag 03 september 2009 @ 17:59:
officieel is het niet echt handig, sommige apparaten hebben nog wat filtertroep op de AC kant zitten voordat de boel gelijkgericht wordt, maar als ie inderdaad meteen door n gelijkrichter gaat, dan kan het best.. :) maar tis al opgelost dus ;)
Ik kan me moeilijk voorstellen dat die "filtertroep" enig probleem zou hebben met DC ipv AC, het doel/nut daarvan is om storingen (hoge frequenties) bidirectioneel te scheiden (storing van het net niet in de voeding, en storing van de voeding niet in het net laten komen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Boudewijn schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 12:40:
Ja wat eerder het geval is , is dat er meer stroom gaat lopen omdat je spanning lager is.
neuh ook niet echt, het hele idee achter een effectieve spanning is dat dit vergelijkbaar is met het vermogen de geleverd door gelijkstroom.

je stroom zal nagenoeg hetzelfde blijven omdat het apparaat domweg intern niet meer vraagt. uiteraard uitgaande van een 7805 achtige constructie. als we uit moeten gaan van een geschakelde voeding is het pointless om in het apparaat wederom te stabiliseren

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 19:57
Leuk dat je het geprobeerd hebt...Ik ga het ook doen binnenkort. Ik wil namelijk 3 zyxel modems op 1 (zwaardere) voeding aansluiten. Als het dan met gelijkspanning kan, kan ook de ups de deur uit en kan ik met een simpele accu (+ lader) werken.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 12:40:
Nee, dat is een misverstand. Dat geldt alleen als steeds het zelfde vermogen wordt gevraagd. Dat kan bij motoren het geval zijn, maar bij zo'n adapter nooit. Dus lagere spanning betekent domweg ook lagere stroom.

Over de juiste waarde van de spanning (AC naar DC) bestaan er bij een enkeling blijkbaar toch nog misverstanden, 12 V AC heeft 12 x √2 = 16,9 V topwaarde (zo heet het eigenlijk). Hiervan gaat het spanningsverlies over twee dioden af, zodat er ruim 15 V DC overblijft om af te vlakken met een voldoende grote condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

DaWaN

'r you wicked ??

Meeste van die modems hebben voor zover ik het weet gewoon een lineare voeding dus je kunt het verbruik van die dingen waarschijnlijk terugdringen door een adapter te nemen die een lagere uitgangsspanning heeft :)

Edit:
Als je dan een geschakelde DC adapter neemt kun je ook nog eens die diodes eruit halen dat scheelt dan ook weer :)

[ Voor 22% gewijzigd door DaWaN op 06-09-2009 12:31 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Pagina: 1