Kan xorg.conf niet meer benaderen, help!!

Pagina: 1
Acties:

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05-2025
Beste forumleden,

Ik heb een hele domme fout gemaakt en ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen.

Wij werken hier met een extra laptop, een Acer Aspire one110 met Linux Linpus(Basis Fedora8) er op draaiend.

Nu heb ik er een 2e monitor aangehangen en dit werkte wel goed, had de resolutie verhoogd in de xorg.conf map, maar wou nog een stapje hoger...

Toen heb ik iets aangepast en opgeslagen en opnieuw opgestart maar toen kwam het probleem...

Hij start op met een blauw scherm waarin een hele boel text komt te staan dat hij van alles opstart. De foutmeldingen die hij geeft zijn:

- Failed to load x11 Frontend module.
- Failed to launch SCIM.
- intel_rng:FWH not detected

Ik kan wel via het commando: sudo terminal in de terminal komen, maar als ik vervolgens de xorg.conf probeer te benaderen met het commando: sudo /etc/X11/xorg.conf dan wil dit niet meer ;(

Op het moment dat ik het commando geef om naar de terminal te gaan geeft hij nog een foutmelding:

-GTK-Warning **:cannot open display" "0.0

En aangezien ik een redelijke Linux noop ben hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen.. _/-\o_

Alvast bedankt.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Desmoerick schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:52:
Ik kan wel via het commando: sudo terminal in de terminal komen, maar als ik vervolgens de xorg.conf probeer te benaderen met het commando: sudo /etc/X11/xorg.conf dan wil dit niet meer ;(
Logisch, je kan xorg.conf niet runnen als executable. Oftewel vi/nano toevoegen na sudo.

• Swindle
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09-2019
Zoals de vorige poster al vermeld probeer je de .conf file te draaien inplaats van te editen.

sudo vi /etc/X11/xorg.conf
als je deze wilt gaan wijzigen.

Maar ongetwijfeld heb je zelf een backup gemaakt, of staat er nog een xorg.conf voordat je deze wijzigde
Kopieer in dat geval de oude configuratie terug en restart
sudo cp /etc/X11/xorg.conf.original /etc/X11/xorg.conf

• Desmoerick
Hey mensen, super bedankt voor de snelle antwoorden!

Ik zal direct schuld bekennen, heb met mijn stomme hoofd geen backup gemaakt.... 8)7 :?

Erg dom ik weet het, ik kan in ieder geval weer de xorg.conf file benaderen en wijzigingen die ik gemaakt heb weer ongedaan maken.

Het enigste probleem is dat ik niet weet hoe ik deze file nou moet opslaan en afsluiten? Als ik de pc gewoon opnieuw opstart zijn de wijzigingen niet doorgevoerd...Ik ben gewoon niet erg thuis in Linux..

Alvast bedankt. _/-\o_

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05-2025

Firestone

$ su - vuursteen

Is google stuk dan? ;)

Anyway: in vi is het ':x' om te saven en te sluiten(wel eerst de edit mode uitschakelen door op esc te drukken). In nano 'ctrl-O' om te saven en 'ctrl-X' om te sluiten.

Maak voortaan in ieder geval van elke werkende config een backup voor je gaat knoeien: bvb 'sudo cp xorg.conf xorg.conf.backup<datum>'

• Desmoerick
Wederom bedankt! En nee Google is niet stuk ;) :*)

Ik heb nu alles exact weer teruggezet in de xorg.conf file zoals voordat het fout ging, zelfs alles vergeleken met een schermafdruk in het aspire one forum, maar hij blijft dezelfde foutmelding geven...en start dus niet op..

Nog een idee? Je hebt me al aardig verder op weg geholpen dan alle google zoekopdrachten!

Alvast weer bedankt.

• Desmoerick
Nog wat bijkomende foutmeldingen:

-pciehp: Device 0000:02:00.0 already exists at 2:0, cannot hot-add
-pciehp: Cannot add device 0x2:0
-pciehp: Device 0000:03:00.0 already exists at 3:0, cannot hot-ad
-pciehp: Cannot add device 0x3:0

Misschien hebben jullie hier nog wat aan?

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-01 16:04
Tijd voor een update van Fedora :)

In Fedora 11 (en geloof zelfs 10) heb je geen xorg.conf meer nodig, geweon rebooten en het werkt. Wellicht kan je met system-config-display een nieuwe xorg.conf maken?

Oh Linpus, sorry had ik niet gezien.... Daar heb ik geen verstand van..

[ Voor 15% gewijzigd door Cidolfas op 03-09-2009 16:24 ]

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

JW1

Ook ik ben Linux-n00b, maar werkt:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

@ hierboven: Dat werkt alleen op debian-based distro's

Ik zou gewoon de rpm pacakge even verifiëren.

Dus "rpm -Vf /etc/X11/xorg.conf"

[ Voor 26% gewijzigd door mace op 03-09-2009 16:27 ]

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-12-2025
Desmoerick schreef op donderdag 03 september 2009 @ 16:20:
Nog wat bijkomende foutmeldingen:

-pciehp: Device 0000:02:00.0 already exists at 2:0, cannot hot-add
-pciehp: Cannot add device 0x2:0
-pciehp: Device 0000:03:00.0 already exists at 3:0, cannot hot-ad
-pciehp: Cannot add device 0x3:0

Misschien hebben jullie hier nog wat aan?
Lijkt wel of ie meerdere keren dezelfde device will toevoegen... raar

Kun je die verwijzingen er eens uithalen, om te kijken of je dan wel normaal beeld krijgt?

P.S.: Heb je de ncurses-package(s) geïnstalleerd, dan kun je hem zelfs vanuit de shell opnieuw configureren, in tekst-mode dus, maar dat mag de pret niet drukken ;).

[ Voor 33% gewijzigd door Kosh66 op 03-09-2009 16:51 ]

• mace

mace

Sapere Aude

ncurses zal er standaard wel opzitten neem ik aan.

• Desmoerick
mace schreef op donderdag 03 september 2009 @ 16:26:
@ hierboven: Dat werkt alleen op debian-based distro's

Ik zou gewoon de rpm pacakge even verifiëren.

Dus "rpm -Vf /etc/X11/xorg.conf"
Dit heb ik geprobeerd en dit geeft het volgende:

"file /etc/X11/xorg.conf is not owned by any package

Heb je hier wat aan?

• Desmoerick
Sorry joh, maar je moet me hier echt mee verder helpen. Zo als ik al vertelde ben ik niet echt thuis in Linux. Heb een heleboel dingen wel zelf kunnen doen, maar dan altijd met goede begeleiding van bv. forums. Wat jij in vredesnaam bedoelt met ncurses-package 8)7

Graag een stap bij stap uitleg van hoe en wat, anders verknooi ik alleen maar meer!

Alvast bedankt!
Kosh66 schreef op donderdag 03 september 2009 @ 16:46:
[...]

Lijkt wel of ie meerdere keren dezelfde device will toevoegen... raar

Kun je die verwijzingen er eens uithalen, om te kijken of je dan wel normaal beeld krijgt?

P.S.: Heb je de ncurses-package(s) geïnstalleerd, dan kun je hem zelfs vanuit de shell opnieuw configureren, in tekst-mode dus, maar dat mag de pret niet drukken ;).

• mace

mace

Sapere Aude

Desmoerick schreef op donderdag 03 september 2009 @ 18:01:
[...]

Dit heb ik geprobeerd en dit geeft het volgende:

"file /etc/X11/xorg.conf is not owned by any package

Heb je hier wat aan?
Ja en nee. :)

Maar probeer eens met xf86config de boel op standaard vesa te zetten, dat moet werken op zich.

Als je dan weer een werkende X hebt dan kan je met redhat-config-xfree86 de boel finetunen.

Maar maak deze keer wel eerst een backup van de config. 8)7

• Desmoerick
Hey bedankt voor je antwoord, maar eerlijk gezegd begrijp ik er niks van... :? Zul je dit eens stap voor stap willen beschrijven over hoe ik dit moet doen?

Ik weet dat ik een backup moest maken en dat doe ik normaalgesproken ook altijd... maar dit keer had ik wat haast en zie hier het resultaat! Maar ja, er staan ongeveer 6gig aan foto's op de interne schijf, dus die wou ik wel graag redden...

In ieder geval bedankt _/-\o_

• mace

mace

Sapere Aude

Desmoerick schreef op donderdag 03 september 2009 @ 18:28:
Hey bedankt voor je antwoord, maar eerlijk gezegd begrijp ik er niks van... :? Zul je dit eens stap voor stap willen beschrijven over hoe ik dit moet doen?

Ik weet dat ik een backup moest maken en dat doe ik normaalgesproken ook altijd... maar dit keer had ik wat haast en zie hier het resultaat! Maar ja, er staan ongeveer 6gig aan foto's op de interne schijf, dus die wou ik wel graag redden...

In ieder geval bedankt _/-\o_
Die foto's gaan echt nergens heen, wees maar niet bang. ;)

edit: weet je wat. hernoem je xorg.conf even. (mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.save)
en doe dan startx, dus zonder config file. Dat zou al moeten werken.

Dan kan je als dat werkt redhat-config-xfree86 uitvoeren.

[ Voor 28% gewijzigd door mace op 03-09-2009 18:45 ]

• Desmoerick
Hey man, super bedankt voor de tip!

Toen ik die file hernoemd heb en toen startx intypte... ging het beeld op grijs met een kruisje in het midden... :'( Ik dacht oh shit..... Gewoon een harde reset gedaan met de startknop en alles werkte weer!!!

Ik zal me eens verdiepen in redhat.config iets meer kan!

Iig heel erg bedankt voor al jullie hulp en vooral zo snel, _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ ;)

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
Desmoerick schreef op donderdag 03 september 2009 @ 19:33:
[...] ging het beeld op grijs met een kruisje in het midden... :'( Ik dacht oh shit
Dat is het normale X11 opstartscherm als er nog helemaal windowmanager draait. Je machine was op dat moment volledig operationeel. Waarschijnlijk was er gewoon een WM opgestart als je wat langer had gewacht.
Gewoon een harde reset gedaan met de startknop en alles werkte weer!!!
Dat is in het algemeen niet zo gezond. Indien nodig kun je X11 hard beëindigen met Ctrl-Alt-Backspace. Scheelt een complete reboot. Mocht dat desondanks niet lukken, ga dan met Ctrl-Alt-F1 naar de eerste (tekst)console, log daar in en voer een 'reboot' (of 'halt') uit.
Pagina: 1