• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Topicstarter
Ben sinds kort bezig met een 2e hands Canon EOS 350D en laatst wat nacht foto's gemaakt en de lichten daarop hadden een vervelende "lens flare" (weet niet of dit zo heet).
Ik vraag me alleen af of ik de camera nu schoon moet maken (lens/sensor/...) of dat dit nu eenmaal een bijeffect is van 'long exposure' of als laatste zou het mischien nog mijn incompetentie in fotografie kunnen zijn :+

Ik heb in PS het effect wat versterkt dan weten jullie ook waar ik het over heb: Afbeeldingslocatie: http://img181.imageshack.us/img181/4378/img6384.jpg

Gaarne advies over oorzaak en eventueel een oplossing.

Mistakes are proof that you are trying...

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
Dit lijkt me geen sensor probleem maar eerder iets in het glaswerk. Ben jij van de "ik heb altijd een uv beschermingsfilter op de lens"?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Topicstarter
Wijnands schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:53:
Dit lijkt me geen sensor probleem maar eerder iets in het glaswerk. Ben jij van de "ik heb altijd een uv beschermingsfilter op de lens"?
LOL...volgens mij zat die er op ja. Niet zo'n goed plan dus om die er bij nacht-foto's op te laten zitten?

Laat hem er altijd op ivm. extra bescherming voor mijn lens (uv-filter is goedkoper dan een nieuwe lens)

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
De meeste mensen zijn het er mee eens om een goede kwaliteit (B+W MRC / Hoya Pro) filter te gebruiken, of simpelweg geen filter te gebruiken. Goedkope filters als Tiffen hebben zo'n beroerd effect op je lenzen dat het de investering van een duurder filter waard maakt.

Ik gebruik alleen B+W filters.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• Wijnands
Een goed filter is niet zo heel veel goedkoper dan een 2e hands 18-55 maar dat terzijde.

Filters bij dit soort lichtbronnen in het donker leidt al snel tot dit soort effecten.

Sowiso zou ik je aanraden om dat filter 's grondig te reinigen en ook 's kritisch naar de voor- en achterkant van de lens te kijken.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Even een kleine titel wijziging :)

Ook goede filters verergeren situaties zoals in jouw voorbeeld foto.
In situaties zoals je nu laat zien op de foto, gebruik ik een klein diafragma (worden lichtbronnen mooier van) en _geen_ filter.
Het filter beschermt normaal mijn lens, maar wanneer mijn camera op statief staat is dat niet zo nodig.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Topicstarter
Oke ik denk dat ik voortaan mijn nacht-foto's maar zonder uv-filter maak :)

Heb iig weer wat geleerd en als het binnenkort weer is droog is s'avonds ga ik weer op pad en het opnieuw proberen.

thx voor alle adviezen.

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Flare heeft te maken met een interne reflecties van een heldere lichtbron. Veel duurdere objectieven hebben speciale lenzen die er voor zorgen dat die interne spiegelingen niet op de sensor komen. Deze elementen buigen die lichtstralen af. Een recht oppervlak zoals een filter weerkaatst echter direct het licht terug de sensor in, waardoor je lichtplekken te zien krijgt. 's Nachts fotograferen dus altijd zonder filter, en hoe raar het ook klinkt, met zonnekap, om ongewenste reflecties te voorkomen.

www.jessekraal.nl

• Wijnands
Enige reden die ik zo snel kan verzinnen om geen zonnekap te gebruiken is als je schaduwen krijgt bij flitsen. Anders zit 'ie er bij mij altijd op.

Pagina: 1