Toon posts:

Trage bestandsoverdracht over draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een dualband Netgear router waaraan 2 laptops hangen. Een Dell Inspiron 6400 met WinXP en een HP Elitebook 8530w met WinVista. Wanneer ik bestanden ga uitwisselen tussen deze laptops verloopt dit heel langzaam, namelijk met 4 Mb/s dus 500KB/s.

De HP werkt via de 5GHz band en de Dell via de 2.4GHz band. Beide laptops staan 3 meter van de router af en worden alleen onderbroken door gipswandjes. Beveiling is WPA-TKIP.

Theoretisch kan ik toch 54 Mb/s / 8 = 7 MB/s halen. Laten we zeggen dat hiervan de de helft overblijft dus dat is ong 3.5 MB/s

Iemand een oplossing? Zie ik een aantal instellingen over het hoofd?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat de oplossing gaat zijn weet ik zo snel niet. Dit kan door veel zaken komen, zoals storingen door andere wireless netwerken. Die leuke theoretische 3,5 MB/s moet je echt uit je hoofd zetten, want dat kun je eenvoudigweg niet halen. Je zou het al heel erg leuk doen als je 20 Mbit/s haalt. Ongeveer 2 MB/s zou je maximale streven moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Aan storingen door andere netwerken zal het niet echt liggen, huizen liggen redelijk ver uit elkaar dus zijn maar vier netwerken, bovendien ben ik de enige op kanaal 11. De rest zit op 1 en 6....

Met gewoon downloaden van nieuwsgroepen met beide laptops zit ik al op 3 tot 4 MB/s. Dan moet dit met gewone overdracht tussen twee laptops toch ook gewoon te halen zijn??

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Staat je HP op B/G only of ook in N modus?

Verwijderd

Topicstarter
Ook in n modus, anders kan ik toch ook niet verbonden zijn met de router op 5GHz? Het vreemde is als ik bij Task Manager kijk dat bij Adapter Name: Wireless Network Connection een Link Speed van 54Mbps wordt aangegeven. Dit zou toch 300Mbps moeten zijn?

Kijk ik bij: Device Manager -> Intel Wifi Link 5300 AGN -> Properties -> Advanced ->

* Wireless Mode staat op 802.11a/b/g
* 802.11n mode staat op Enabled

• EdRandom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 19:32
Euh - als je 2 laptops op dezelfde AP hebt zitten, verloopt het verkeer volgens mij via de AP. Ofwel, in het gunstigste geval hou je de helft van de beschikbare bandbreedte over.

WiFi is een shared medium, dus je hebt geen Full-Duplex verbindingen.

Als je een Ad-hoc verbinding tussen beide laptops kunt opbouwen zou het sneller moeten gaan...

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat begrijp ik, maar de helft van de beschikbare brandbreedte is nog altijd stukken hoger dan de 4Mbit/s die ik nu haal lijkt me...?

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
sluit de laptops en hun harde schijven eens uit ddoor beide apparaten kort bedraad met elkander te verbinden en te zien wat je doorvoersnelheid dan is. Misschien is het probleem niet wifi gerelateerd. En wie weet staat er ergens anders iets ongelooflijk te interfereren met je Wifi signaal? Misschien speelt het gipsen wandje je toch parten omdat daar een isolatie inzit met een metalen laag? Ik noem maar iets geks. Zet de twee laptops eens direct naast elkaar in dezelfde ruimte als de router om te zien wat de doorvoer snelheid dan is.

Ben benieuwd naar je resultaten :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:07:
Beveiling is WPA-TKIP.
[knip]
Zie ik een aantal instellingen over het hoofd?
A.k.a. upgrade naar WPA2 of WPA-AES.
[/semi-offtopic]
Pagina: 1